heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?
volgens God wel; ja dus!
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?
@antoon ziet het anders, maar de woorden die hij schrijft over de wetenschap vind ik warrig en ook onzuiver. De wetenschap is één terrein, het geloof een ander. Er zijn hier en daar raakvlakken, maar ook vele plekken, waar deze wegen uiteen gaan.
antoon schreef:Ik heb gezegd dat ik de wetenschappelijke inbreng waardeer, alleen daar waar weinig houvast is voor een stelling, of zelfs geleerden elkaar tegenspreken kies ik voor het boek, dat lijkt mij duidelijk, ik verkies ook niet om met lappen tekst intellectueel iets naar voren te brengen.(...)
1. Als er in de wetenschap weinig houvast is voor een stelling (en geleerden elkaar dus tegenspreken), zal geen van die geleerden zijn toevlucht nemen tot een boek als de Bijbel.
2. Als er iemand intellectuele lappen tekst aan het papier heeft toevertrouwd, dan is het Paulus wel. Sowieso is de Bijbel "een hele lap tekst".
PS. Inderdaad jammer dat er weer zo ingevlogen wordt met van die korte klappen en die sneue lapjesteksten.
Zo'n onderwerp verdient het om even de tijd te krijgen. Om even na te denken en beter beslagen ten ijs te komen. Uit de heup schieten doe je maar in een schijtlollige bui op de kermis.
@antoon: Ik vraag me af, kun je de bijbel alleen maar hanteren als vast fundament onder je geloof, ondanks alle tegenstrijdigheden die er duidelijk in zitten, of kun je je geloof alleen maar goed beleven en naleven en doorleven, als je ook door de wetenschap een handje geholpen wordt, om te bewijzen, dat het echt allemaal wel klopt? Ik vraag het me af, omdat na het lezen van al je reacties dit voor mij niet duidelijk is. Maar het kan ook aan mij liggen, als de golflengtes niet overeenkomen.
Voor mij geldt:de bijbel hoeft niet van kaft tot kaft waar gebeurd te zijn, om toch volop WAAR te zijn. Daarom zie ik geloof en wetenschap niet als onmisbaar verbonden, maar slechts hier en daar als aanvulling op elkaar.
Gelijk heb je, maar aan de andere kant: wat betekent de aanduiding nog? Als men mij geen christen vindt lig ik daar niet wakker van, nergens staat dat je christen moet zijn om behouden te worden.
Jezus heeft het nooit over christenen gehad, zelfs Paulus gebruikt die hele term niet.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 23 gasten