Scheiding van kerk en staat?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Scheiding van kerk en staat?

Berichtdoor Mortlach » 22 sep 2014 15:16

mona schreef:Ik heb mijn post nagekeken, maar ik kan niet vinden dat ik het iemand anders opleg.
Ik geef maar steeds aan dat het mijn overtuiging is.
Net zoals het jou overtuiging is dat het beter is zelf je regels te bepalen.
Dat kan jij mij niet opleggen, net zo min als ik het jou op kan leggen.

Je zegt dat het de verkeerde kant op gaat nu we allemaal onze rechten opeisen. Daaruit maak ik op dat als we die rechten niet meer opeisen - omdat ze ons worden ontnomen? - het weer de goede kant opgaat. Dus als vrouwen hun recht op een carrière, onderwijs, stemmen, etc, inleveren, dat dat een positieve ontwikkeling is in jouw ogen.

Tenzij je natuurlijk wil dat vrouwen vrijwillig hun positie opgeven.

Mortlach schreef:Al krijg ik er wel een beetje een Stockholm-syndroomgevoel bij.

Waarom?

Omdat je rationaliseert waarom een beroerde positie toch eigenlijk niet beroerd is, maar zelfs benijdingswaardig is. Dat kan immers niet, want dan zou God leed veroorzaken - dus heb je jezelf overtuigd dat je het eens bent met je "gevangennemers" omdat zij (en in het verlengde God) het beste met je voor heeft.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 22 sep 2014 16:39

Alweer een discussie die door homoseksuelen en atheïsten wordt verstoord... zoek toch een ander forum op joh! Christenen hebben onderling al genoeg verschillen om over oneens te zijn, daar hebben we jullie niet voor nodig.

@Mona, goede opmerkingen, amen!
Na de normalisering van homoseksualiteit komt inderdaad de volgende stap in de morele neergang als het aan satans kinderen ligt. Seks met kinderen en seks met dieren.
Maar God heeft het laatste woord en als wij geen deel hebben aan Babylon zullen we ook geen deel krijgen aan haar neergang!

" 1 Hierna zag ik een andere engel neerdalen uit de hemel. Hij had grote macht, en de aarde werd verlicht door zijn heerlijkheid.
2 En hij riep uit met krachtige stem: Zij is gevallen, zij is gevallen, het grote Babylon, en een woonplaats van demonen geworden, een schuilplaats voor allerlei onreine geesten en een schuilplaats voor allerlei onreine en weerzinwekkende vogels.
3 Want van de wijn van de toorn van haar hoererij hebben alle volken gedronken, en de koningen van de aarde hebben hoererij met haar bedreven, en de kooplieden van de aarde zijn rijk geworden door de kracht van haar losbandig leven.
4 En ik hoorde een andere stem uit de hemel zeggen: Ga uit haar weg, Mijn volk, opdat u geen deel hebt aan haar zonden, en opdat u niet van haar plagen zult ontvangen.
5 Want haar zonden hebben zich opgestapeld tot aan de hemel, en God herinnerde Zich haar ongerechtigheden.
6 Vergeld haar zoals zij ook u vergolden heeft, en vergeld haar dubbel naar haar werken. Schenk in de drinkbeker waarin zij voor anderen ingeschonken heeft, voor haar het dubbele in. " (Op. 18)

" 6 Vlucht weg uit het midden van Babel, laat ieder zijn leven redden,
word in zijn ongerechtigheid niet verdelgd.
Want dit is de tijd van de
wraak van de HEERE,
Hij vergeldt het wat het verdient.
45 Ga weg uit zijn midden, Mijn volk,
laat ieder zijn leven redden
vanwege de brandende toorn van de HEERE. " (Jer. 51)
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 22 sep 2014 16:48

Jan schreef:Je bent niet ver af van het koninkrijk van God met zo'n gedachte...

mealybug schreef:Onzin, je bent verder af dan ooit, want de wereld kan dat Koninkrijk helemaal niet zien, er heerst bovendien geen dwang of heerszucht over andermans geloof .
Of wou je de gedwonegn dopen, inquisities, brandstapels en kruistochten nog eens dunnetjes over gaan doen?

De wereld ziet het inderdaad niet. Maar misschien kan jij het zien?
De RKK versie van het koninkrijk is eigen macht, de keizer/paus is aan God gelijk gemaakt. Wat wij moeten doen is zorgen dat we geschikt zijn voor Zijn koninkrijk door de juiste instelling te krijgen, de juiste manier van denken en voelen. Niemand die niet wil zal gedwongen worden, sterker nog, die zal juist verworpen worden. Buitengeworpen in de duisternis...
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 22 sep 2014 16:54

Mortlach schreef:je zegt dat het de verkeerde kant op gaat nu we allemaal onze rechten opeisen. Daaruit maak ik op dat als we die rechten niet meer opeisen het weer de goede kant op gaat
Ik heb het over rechten die tegen Gods geboden in gaan. Dan denk ik aan: recht op abortus, recht op euthanasie, recht op echtscheiding, recht op homoseksualiteit (dit is mijn persoonlijke mening, ik hoop dat ik die mag zeggen zonder weer een discussie uit te lokken). Dit kan vandaag de dag niet meer terug gedraaid worden, maar als we ons aan de geboden van God zouden houden, als land, dan zouden we Zijn zegen mogen verwachten. Maar aangezien jij niet in God geloofd, heb je ook geen behoefte aan Zijn zegen.

Mortlach schreef:Dus als vrouwen hun recht op een carrière, onderwijs, stemmen, etc, inleveren, dat dat een positieve ontwikkeling is in jouw ogen.
Ik vind dat christelijke vrouwen goed met hun rechten om moeten gaan, net als christelijke mannen, maar nu gaat het dan specifiek over mij als vrouw. Wellicht denk ik volgens jou smaak te veel in rolpatronen. Maar ik vind dat de prioriteit van een vrouw ligt bij haar gezin. Ik zeg niet dat ze haar talenten moet begraven, maar zolang er kleine kinderen zijn, dan is het haar taak om de basis van het kind te vormen in eigen veilige omgeving. (dit is een goede investering in de toekomst, omdat een kind een goede basis nodig heeft om zich te ontwikkelen, wat ook belangrijk is voor de samenleving).
Wat daarnaast nog kan, is altijd te bezien. Vanuit de overheid wordt het werken voor vrouwen erg gestimuleerd. Maar je ziet het volgende al ontstaan: De vrouwen moeten meer gaan werken, en voor hun kinderen zorgen, en voor hun ouders zorgen, en het huishouden draaiende houden, en leuk en aantrekkelijk blijven voor hun man, anders heeft hij de mogelijkheid om even bij second love te kijken.

Mortlach schreef:Tenzij je natuurlijk wil dat vrouwen vrijwillig hun positie opgeven.
Niemand kan gedwongen worden. Als die ruimte dan ook maar mag blijven bestaan om bepaalde zaken vrijwillig op te geven. En dat van overheidswege geen vrouwen gedwongen worden om meer te werken, als zij daar goede redenen voor hebben.

Mortlach schreef:Omdat je rationaliseert waarom een beroerde positie toch eigenlijk niet beroerd is, maar zelfs benijdingswaardig is. Dat kan immers niet, want dan zou God leed veroorzaken - dus heb je jezelf overtuigd dat je het eens bent met je "gevangennemers" omdat zij (en in het verlengde God) het beste met je voor heeft.
Ik zit niet gevangen. Jij denkt dat ik geïndoctrineerd ben door het christelijk geloof. Dat ik daarin gevangen zit misschien. Maar de wereld denkt dat ze in het licht van de vrijheid wandelt. Maar de ware vrijheid is in Christus. Daarom is het discussiëren over deze onderwerpen zo moeilijk, want wij staan totaal tegenover elkaar. En je zult mijn visie niet begrijpen, hoe hard ik je ook probeer te overtuigen, en met welke argumenten ik ook kom.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 sep 2014 19:14

Jan schreef:De wereld ziet het inderdaad niet. Maar misschien kan jij het zien?
De RKK versie van het koninkrijk is eigen macht, de keizer/paus is aan God gelijk gemaakt. Wat wij moeten doen is zorgen dat we geschikt zijn voor Zijn koninkrijk door de juiste instelling te krijgen, de juiste manier van denken en voelen. Niemand die niet wil zal gedwongen worden, sterker nog, die zal juist verworpen worden. Buitengeworpen in de duisternis...

Met die laatste zin maak je ineens een draai van het hier en nu naar het hiernamaals.
Je kunt de RKK wel de schuld geven maar je wou toch niet zeggen dat Calvijn c.s. veel respect toonden voor de bijbeltekst om het kaf en het koren beiden op te laten groeien en het niet voortijdig uit te trekken!?
Of de tekst dat alleen Hem het oordeel toekomt?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 22 sep 2014 19:26

Jan schreef:De RKK versie van het koninkrijk is eigen macht, de keizer/paus is aan God gelijk gemaakt.

De RKK visie die jij hier schetst kan je vast wel even voor mij uit RKK documenten aantonen. Tenzij je natuurlijk gewoon wat uit je grote duim zuigt en aan het lasteren bent.

Hier zijn de RKK documenten mooi verzameld in in het Nederlands vertaald: http://rkdocumenten.nl/

Succes.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 sep 2014 19:34

Spreeuw schreef:Soms denk ik weleens: zou de kerk niet wat meer invloed kunnen krijgen op de Nederlandse staat? Als de kerk dan ook Gods geboden toepast op de staat, dan zou het er toch wel beter uit kunnen zien in Nederland. We denken vaak: scheiding van kerk en staat is ouderwets, maar is dat wel zo?

Als de kerk wat meer invloed wil dan moeten we bidden en als Nederland gered is heb je gelijk ook een christelijke staat, simpel eigenlijk. Geloof opdringen worden de mensen niet vrolijk van.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 22 sep 2014 19:37

mannetje1977 schreef:Geloof is een vrijwillige overgave en niet een verplichting, dat kan ze ook niet zijn.

Geloof heeft namelijk te maken met vertrouwen en je hart toevertrouwen, dat is een zelfstandige daad van de wil, een antwoord op Gods liefde voor ons. Geloof is in eerste instantie niet een zaak van het verstand maar een zaak van het hart.

Deels mee eens, deels ook niet. Het neemt namelijk de plicht voor "ongelovigen" niet weg om in God te gaan geloven.
Het geloof blijft dus in zekere zin nog steeds een verplichting.

Er zijn verschillende Bijbelteksten (citaten: NBG'51) die daarop wijzen, ze staan in de gebiedende wijs:

Matteüs 4:17
17 Van toen aan begon Jezus te prediken en te zeggen: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen.

Marcus 1:15
15 [en Hij zeide]: De tijd is vervuld en het Koninkrijk Gods is nabijgekomen. Bekeert u en gelooft het evangelie.

Psalmen 95:7b-8
Och, of gij heden naar zijn stem hoordet!
8 Verhardt uw hart niet, gelijk bij Meriba,
gelijk ten dage van Massa, in de woestijn,

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 sep 2014 19:38

Spreeuw schreef:Soms denk ik weleens: zou de kerk niet wat meer invloed kunnen krijgen op de Nederlandse staat? Als de kerk dan ook Gods geboden toepast op de staat, dan zou het er toch wel beter uit kunnen zien in Nederland. We denken vaak: scheiding van kerk en staat is ouderwets, maar is dat wel zo?

Ehm, welke kerk?
Welke van de honderden verschillende kerken zou het moeten worden, die haar versie van Waarheid gaat opleggen aan de nederlandert ?
Ik denk dat je binnen een week een burgeroorlog hebt.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 sep 2014 19:40

Spreeuw schreef: [en Hij zeide]: De tijd is vervuld en het Koninkrijk Gods is nabijgekomen. Bekeert u en gelooft het evangelie.

Wat betekent dat voor jou eigenlijk, ''het Koninkrijk Gods'' ?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 sep 2014 19:52

Spreeuw schreef:
Deels mee eens, deels ook niet. Het neemt namelijk de plicht voor "ongelovigen" niet weg om in God te gaan geloven.
Het geloof blijft dus in zekere zin nog steeds een verplichting.

Er zijn verschillende Bijbelteksten (citaten: NBG'51) die daarop wijzen, ze staan in de gebiedende wijs:

Matteüs 4:17
17 Van toen aan begon Jezus te prediken en te zeggen: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen.

Dat lijkt me een mooie nieuwe wet: bekeert u! Hup!! Jezus ging het koningschap voor Israel herstellen in de toekomst.
Omdat Jezus nu wist dat zij zouden komen en Hem met geweld mee zouden nemen om Hem koning te maken, trok Hij Zich opnieuw terug op de berg, Hij Zelf alleen.
Dat willen ze met Kingdom Now/dominion theologie, de aarde onderwerpen voordat Jezus terugkomt, christenen in de politiek, daarom had je dat gedoe in Oeganda las ik.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 22 sep 2014 21:01

Jan schreef:Alweer een discussie die door homoseksuelen en atheïsten wordt verstoord... zoek toch een ander forum op joh! Christenen hebben onderling al genoeg verschillen om over oneens te zijn, daar hebben we jullie niet voor nodig.

Dit is het open forum Jan, als je geen trek hebt in andere meningen raad ik je aan in de verschillende gesloten fora op Refoweb verder te discussieren.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 22 sep 2014 21:02

Jan schreef:Na de normalisering van homoseksualiteit komt inderdaad de volgende stap in de morele neergang als het aan satans kinderen ligt. Seks met kinderen en seks met dieren.

Afbeelding

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 sep 2014 21:35

Jan schreef:Na de normalisering van homoseksualiteit komt inderdaad de volgende stap in de morele neergang als het aan satans kinderen ligt. Seks met kinderen en seks met dieren.

In landen als Noorwegen en vooral Denemarken heb je dus jouw gewilde staatsgodsdienst, luthers, om precies te zijn.

In Denemarken worden enkele tientallen dierenbordelen geëxploiteerd, die ook klanten uit andere landen aantrekken. De bordelen adverteren openlijk op het internet.
(Wikipedia)

Dus het lijkt erop dat juist die staatsreligie ergens debet aan is.
Je kunt nog beter in een atheistisch land wonen dan daar, denk ik.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 22 sep 2014 22:08

Jan schreef:De RKK versie van het koninkrijk is eigen macht, de keizer/paus is aan God gelijk gemaakt.

Faramir schreef:De RKK visie die jij hier schetst kan je vast wel even voor mij uit RKK documenten aantonen. Tenzij je natuurlijk gewoon wat uit je grote duim zuigt en aan het lasteren bent.

Hier zijn de RKK documenten mooi verzameld in in het Nederlands vertaald: http://rkdocumenten.nl/

Succes.

EIgen macht bedoel ik mee dat men bezig is toe te voegen aan Gods woord en/of er van af te doen. Lees de Bijbel, lees de RKK documenten, tel de verschillen. Leer v.d. geschiedenis, zie welke slachtingen er hebben plaatsgevonden onder onschuldige gelovigen die graag zelf de Bijbel wilden lezen. Rome heeft altijd het woord van God bij de mensen vandaan gehouden. Nu dit niet meer kan vertrouwen ze op de luiheid en domheid van hun volgelingen om niet zelfstandig de Bijbel te gaan onderzoeken.

Terug naar “[Religie] - Open forum”