Kameel of kabel; naainaald of kleine, smalle stadspoort.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

blijblij
Kapitein
Kapitein

Re: Kameel of kabel; naainaald of kleine, smalle stadspoort.

Berichtdoor blijblij » 03 feb 2014 14:43

Wilsophie schreef:Is je hartje echt blijblij? En is Jezus een vriend van blijblij?

Mijn hartje zou echt enorm blij worden als jij gewoon de meest logische verklaring van Cicero zou aannemen, in Handelingen 4,13 niet zou lezen dat Petrus en Johannes gelasterd worden of iets dergelijks en gewoon zou aannemen dat in de tijd van Jezus de overgrote meerderheid (inclusief de discipelen) ongeletterd was.
Dan zou dit topic namelijk kunnen sluiten.....

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 feb 2014 14:51

blijblij schreef:
Mijn hartje zou echt enorm blij worden als jij gewoon de meest logische verklaring van Cicero zou aannemen, in Handelingen 4,13 niet zou lezen dat Petrus en Johannes gelasterd worden of iets dergelijks en gewoon zou aannemen dat in de tijd van Jezus de overgrote meerderheid (inclusief de discipelen) ongeletterd was.
Dan zou dit topic namelijk kunnen sluiten.....

Je hart moet blij worden om de genade die er is in Jezus Christus en ik neem geen verklaring van mensen aan, dus je mag dit topic sluiten als jij erover gaat. Ik ga daar niet over. En het is buitengewoon arrogant om de Heer Zelf en Zijn discipelen als ongeletterd te bestempelen in relatie tot alles wat met geloof te maken heeft.
Petrus en Johannes werden belasterd als zodanig, maar dat doet niet terzake. Zij stonden onder leiding van de Heilige Geest en de norm van geletterd zijn of niet o.l.v. Cicero doet gelukkig niet terzake.
Ook Cicero is de norm niet. :^o
Jammer dat je hartje niet blijblij wordt van het werk van Jezus Christus in je leven en dat jou blijblijzijn gestoeld is op wat je schrijft. Wat een perspectief...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 feb 2014 14:54

Wilsophie schreef:Nou nou nou... Handelingen 4 vanaf vers 13....."ziende de vrijmoedigheid van Petrus en Johannes en vernemende dat zij ongeleerde en slechte mensen waren,.....
Ik ben het eens met degenen die "slechte" gelijkstellen met "eenvoudige". Dat zeggen de kanttekeningen bij de SV die je aanhaalt ook. Hetzelfde grondwoord wordt nl. ook door Paulus gebruikt in 1 Cor. 14:16,23,24 en 2 Cor. 11:6 en daar heeft hij niet de bedoeling om mensen uit te schelden, maar om aan te geven dat het eenvoudige mensen waren.
kanttekeningen SV schreef:34) slechte mensen
Grieks idiotai; zo worden genaamd gemene (d.w.z gewone, elbert) lieden, die alleen hun eigen moedertaal spreken, die geen geleerdheid of gezag in den staat of de kerk hebben; 1 Cor. 14:16,23,24; 2 Cor. 11:6.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

antoon

Berichtdoor antoon » 03 feb 2014 14:56

Wil ik haal de uitkomst van een onderzoek aan, Cicero vermelde de uitkomst, niet dat ik er veel vertrouwen in stel, Gods woord is steeds betrouwbaar en uit de veslagen is op te maken dat die uitkomst ..90 % niet kon lezen.... waarschijnlijk niet helemaal juist Is genoeg mensen konden lezen al waren ze in de ogen van de geleerden van toen mogelijk ongeletterden.
En een grapje hoort erbij we zijn van de straat iedereen heeft genoeg te doen op het topic
Laatst gewijzigd door antoon op 03 feb 2014 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 feb 2014 15:05

ineke-kitty schreef:[ met een T].

100= GELOOF; Ingaan in het Koninkrijk der hemelen [ 99 schapen, plus 1 schaap; Matth. 18:12 e.v.; 19:24] en: Poort, Deur, en Voorhangsel inderdaad.
Het getal 100 heeft dus meerdere betekenissen, net zoals de Gimel met de getalswaarde 3.
De betekenis van het woord Gimel is: Kameel, Spenen, Beloond worden, Uitspruiten.

Elk woord en elke letter staat op die plaats die de Heer bedoeld heeft.

Jammer dat juist de getalsbetekenis van mijn schrijffout je ontgaan is... ;-)

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 03 feb 2014 15:08

Wilsophie schreef:Je hart moet blij worden om de genade die er is in Jezus Christus en ik neem geen verklaring van mensen aan, dus je mag dit topic sluiten als jij erover gaat. Ik ga daar niet over. En het is buitengewoon arrogant om de Heer Zelf en Zijn discipelen als ongeletterd te bestempelen in relatie tot alles wat met geloof te maken heeft.
Petrus en Johannes werden belasterd als zodanig, maar dat doet niet terzake. Zij stonden onder leiding van de Heilige Geest en de norm van geletterd zijn of niet o.l.v. Cicero doet gelukkig niet terzake.
Ook Cicero is de norm niet. :^o
Jammer dat je hartje niet blijblij wordt van het werk van Jezus Christus in je leven en dat jou blijblijzijn gestoeld is op wat je schrijft. Wat een perspectief...

Je leest weer bijzonder selectief en weet precies de verkeerde dingen te verbinden.....
Er is namelijk geen enkel verband (en niemand hier legt het, alleen jij) tussen ongeletterdheid en "alles wat met het geloof te maken heeft". Is hier iemand die zegt: die discipelen zullen wel sukkels geweest zijn, want ze konden niet lezen...? Neen. Is het dan laster als iemand zegt: hoe kan het toch dat eenvoudige en ongeletterde mensen zou goed kunnen spreken..? Neen.

En je weet niet half waar ik allemaal blij van word. In dit geval word ik blij van een gedegen uitleg van de teksten vanuit de grondtaal! Een uitleg van de bedoeling van de tekst waar je iets mee kunt! En dus zou ik blij worden als andere mensen ook die gedegen uitleg accepteren en er niet van alles bij gaan halen. Maar goed dat is in discussie met jou een onmogelijkheid omdat je van alles interpreteert vanuit een nogal onlogische gedachtegang en vooronderstellingen hebt die alleen gebaseerd zijn op je eigen of Ab's dikke duim.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 feb 2014 15:27

schelpje3 schreef:Maar alleen "droge" kennis is niet genoeg om een Bijbel te hertalen Cicero. Daar heb je Licht van Boven bij nodig!

Niets persoonlijks hoor (ik mag je graag), maar dit is echt een 'argument' om het eigen ongelijk niet te hoeven toegeven en alle redelijke argumenten van een ander ongezien van tafel te vegen.

Komt iemand met een visie die de mijne niet is, dan zal die ander wel niet door de HG geleid zijn... tja...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 feb 2014 16:27

Mortlach schreef:
Niets persoonlijks hoor (ik mag je graag), maar dit is echt een 'argument' om het eigen ongelijk niet te hoeven toegeven en alle redelijke argumenten van een ander ongezien van tafel te vegen.

Komt iemand met een visie die de mijne niet is, dan zal die ander wel niet door de HG geleid zijn... tja...

I love you too :wink: nee hoor, dat geldt niet voor alles. Maar wel voor het hertalen of vertalen van de Bijbel.

antoon

Berichtdoor antoon » 03 feb 2014 16:45

Het is hier een bijbels forum, dus gaan we van bepaalde dingen uit, een is de HG.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 03 feb 2014 17:17

Ik sluit mij aan bij wat blijblij in het bovenstaande schreef.

Het is onzin om bij dit zo heldere beeld van Jezus allerlei obscure symboliek te halen. Progressus ultra verbas zou Calvijn dat noemen, verder gaan dan de woorden van de tekst toelaten.

Het is niet alleen totaal overbodig, de symboliek klopt ook nog niet eens.

1. Het is waar dat de qof (gat/hol) geassocieerd wordt met het oog van een naald door de vorm van de letter. Maar door wie en wanneer? Er is geen hard bewijs voor, alleen speculatie.
2. Het verband tussen de gimel en het kameel (gamal) is nergens op gebaseerd, behalve een toevallige overeenkomst in medeklinkers.
3. Niets wijst erop dat Jezus getallengoochelarij in zijn woorden stopte. Ik vind dat zelfs bijna blasfemisch om te denken.

Dat is dus al een uitermate wankele basis, zelfs geen enkele basis, om dan met getallen te gaan speculeren. Het kenmerk van dat soort fantasterij is dat je er precies kunt uithalen wat je er zelf wilt instoppen. Het heeft dus 0 waarde.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 03 feb 2014 17:18

ineke-kitty schreef:StillAwake: " grappig dat je ook wel eens hebt geprobeerd uit te leggen dat 100 het voorhangsel betekent" [ met een T].

100= GELOOF; Ingaan in het Koninkrijk der hemelen [ 99 schapen, plus 1 schaap; Matth. 18:12 e.v.; 19:24] en: Poort, Deur, en Voorhangsel inderdaad.
Het getal 100 heeft dus meerdere betekenissen, net zoals de Gimel met de getalswaarde 3.
De betekenis van het woord Gimel is: Kameel, Spenen, Beloond worden, Uitspruiten.

Elk woord en elke letter staat op die plaats die de Heer bedoeld heeft.

Ooh nou snap ik 'm. Je gaat het Koninkrijk in door geloof.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 03 feb 2014 17:23

Boerin: " Ooh nou snap ik 'm je gaat het Koninkrijk in door geloof"

Was dat dan nog niet duidelijk?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 03 feb 2014 17:28

ineke-kitty schreef:Boerin: " Ooh nou snap ik 'm je gaat het Koninkrijk in door geloof"

Was dat dan nog niet duidelijk?

Nee, sorry, ik snapte geen hout van die uitleg op internet, maar ik had deze post van je gemist. Daarom denk ik ook dat Hij voor het gewone volk toch een kameel bedoelde.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 feb 2014 18:35

elbert schreef:Ik ben het eens met degenen die "slechte" gelijkstellen met "eenvoudige". Dat zeggen de kanttekeningen bij de SV die je aanhaalt ook. Hetzelfde grondwoord wordt nl. ook door Paulus gebruikt in 1 Cor. 14:16,23,24 en 2 Cor. 11:6 en daar heeft hij niet de bedoeling om mensen uit te schelden, maar om aan te geven dat het eenvoudige mensen waren.

Grieks idiotai; zo worden genaamd gemene (d.w.z gewone, elbert) lieden, die alleen hun eigen moedertaal spreken, die geen geleerdheid of gezag in den staat of de kerk hebben; 1 Cor. 14:16,23,24; 2 Cor. 11:6.

Dat had ik dus al eerder gezegd dat ik dit ook gelijkstel met "slechte"
Zie pagina 6:
Maar ik ga ervoor dat "slecht" de betekenis van "eenvoudig" heeft, want dat verandert niets aan het verhaal van Handelingen

Het doet niets aan het feit af dat zij spraken "door de Geest geleid" en dat verbaasden hen omdat ze hadden vernomen dat ze ongeletterd en eenvoudig waren.
Het spreken over Jezus Christus heeft alles te maken met de werking van de Heilige Geest en daar hoef je geen Hebreeuws of Grieks voor te leren of een status in staat of kerk te hebben. Het laatste is helemaal niet aan de orde.
Wel moet je je verstaanbaar kunnen maken zegt Paulus later.

In de Naardense vertaling staat: "ongeletterde en doodgewone" mensen, die geweldige woorden spraken, maar ze werden door de theologen weggestuurd , maar zij waren en leefden heel dicht bij de Here Jezus en daar gaat het om.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 feb 2014 18:53

antoon schreef:Het is hier een bijbels forum, dus gaan we van bepaalde dingen uit, een is de HG.

Ongeletterd en doodgewoon is typerend voor de volgelingen van de Here Jezus. En wat ben ik daar blij om.
Dus gewoon de Gimmel en de Kof in relatie tot een rijke die het koninkrijk niet binnen kan gaan of wil gaan of kan gaan. Het is juist de eenvoud van de symboliek in de Hebr. taal die het zo begrijpelijk maakt. Slechts 22 letters leren kennen en verklaren leidt tot veel uitleg en begrip.

Terug naar “[Religie] - Open forum”