rotterdam schreef:Farimir behoort tot de gelovigen die zeggen "wees vooral oecumenisch maar doe het wel bij ons in de kerk".
Ik neem aan dat je de katholieke interpretatie van oecumene kent.
Uitstervend ? Het is nog maar helemaal de vraag hoe de huidige Paus hierover denkt.
De mening van de Nederlandse bisschoppen is niet minder belangrijk. En gezien hun beleid van de afgelopen 10+ jaar lijkt me duidelijk hoe zij erover denken.
En dan denk ik niet meteen aan allerlei protestante kerken maar ook en met name aan ;
De oud Katholieke kerk, de Anglicanen en de Orthodoxen.
De laatste twee hebben veel meer de aandacht van de katholieke Kerk. Met de oosters-orthodoxen zijn al decennia gesprekken gaande op hoog niveau over opheffing van het grote schisma. De stappen die daarin gemaakt worden zijn hoopgevend. Voor anglicanen is er een constructie opgezet zodat zij met behoud van eigen traditie kunnen toetreden tot de katholieke Kerk (in een ordinariaat). Vrij succesvol.
De uniaten maken ook deel uit van de R.K.K. terwijl de theologie toch flink afwijkt - denk alleen maar aan het celibaat en zelfs priester vader-zoon opvolging. Toch zijn deze gelovigen 100% Rooms Katholiek.
Ze zijn 100% katholiek, maar niet rooms katholiek (Latijnse ritus) ze zijn oosters-katholiek in eenheid met de bisschop van Rome. Zaken als het celibaat zijn geen dogma (geloofswaarheid) de eucharistie is dat wel.
Het is mij een raadsel waarom deze "vrijheid van interpretatie" niet gegund zou kunnen worden aan anderen.
Of gaat het uitsluitend over de macht van Rome.
Het gaat over eenheid. Deze vrijheid wordt dus ook gegund aan voormalig anglicanen. En in de toekomst wellicht aan andere christelijke groeperingen.

](./images/smilies/eusa_wall.gif)