Wat is precies anti-semitisch?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Wat is precies anti-semitisch?

Berichtdoor schelpje3 » 13 mei 2013 09:17

Ik zat net even op de site van de Telegraaf. Mijn aandacht werd getrokken naar een filmpje, waarin gemeld wordt dat het geen hiep hiep hoera wordt voor Sanne Terlouw.
Ik klikte het aan want wilde eigenlijk weten, waarom dan niet.
Ze zat op de bank, naast haar vader, bij Eva Jinek.
Dat is geloof ik een programma op de zondagochtend?
Maar goed, het gaat alleen hierom, dat ze niet wil dat er hiep hiep wordt gezegd, aangezien dit een anti-semitische uitdrukking zou zijn.
Ze legt het uit: http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/binne ... ouw__.html

Ik wist dit niet.
Maar klopt het wel?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 mei 2013 13:49

Vergezochte nonsense een typisch geval van joodse fabelen. Misselijkmakend dat soort onrein gekrakeel.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 mei 2013 09:38

Ja ik wist dit. Maar als je bij alles je moet afvragen of het vlees aan de afgoden geofferd was dan moet je een heleboel dingen nalaten omdat het je geweten kan belasten.
Weet je waarom we drie keer hoerah roepen? Dat heeft ook een betekenis, maar dat laat ik nu maar liggen.
Paulus zegt dat "niets in zichzelf onrein is, dan die acht het onrein te zijn".
Ooit was ik op een feest en er werd gedanst, en toen draaide de muziek het lied. "Amen" meer tekst is er niet. Toch ben ik toen met dansen ( polonaise) gestopt. Voor mij heeft dat woord een andere betekenis.
Zo kan ik legio ( een goed woord binnen dit verband) voorbeelden noemen die beladen zijn voor mij, voor een ander totaal niet.
Kortom ik kan het me wel voorstellen en waardeer het als mensen over dingen nadenken en daar een besluit op nemen. Niets mis mee.

Als ik zing dat ik van Duitse bloed ben, denk ik ook....dat ben ik niet. Wij zijn uit ene bloede leert de Bijbel. Moet ik dan het volkslied niet zingen?
En zo ken ik veel Christelijke liederen uit het boek Opwekking die haaks staan op mijn visie op de Schrift. Meestal zwijg ik dan maar.

Overigens zijn het de Joden zelf die vaak bol staan van zelfspot en ironie en humor.

L!anne
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor L!anne » 26 dec 2013 19:32

Ik reageerde ooit op dit topic en daarom stond dit nog steeds in mijn ongelezen berichten.
Ik heb niet alles teruggelezen, maar ik heb voor mijn profielwerkstuk een prachtig, heel compleet boek gelezen over antisemitisme. Als je dat leest, is de hamvraag van dit topic zeker beantwoord!
Het kost wel wat, maar het is zeker de moeite waard om te lezen!
Het heet: 'The Drawing of the Mark of Cain - a Socio-Historical Analysis of the Growth of Anti-Jewish Stereotypes' en is geschreven door Dik van Arkel, in 2009 uitgegeven bij Amsterdam University Press.
Het is helaas in het Engels, maar op zich is het niet heel moeilijk geschreven.
Aanrader!
Keep your eyes on the stars and your feet on the ground. - Theodore Roosevelt

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 dec 2013 12:29

Dank je wel, mijn engels is bar slecht, maar voor anderen wellicht een goede tip.

Terug naar “[Religie] - Open forum”