Waar was je voor je geboorte?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Waar was je voor je geboorte?

Berichtdoor meribel » 07 mei 2012 09:39

@gapwim, het raakt een beetje offtopic, ik wil er best over doorpraten in een pb of ander topic.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 mei 2012 10:45

GapWim schreef:Maar volgens jouw geloofsovertuiging, betekent dit dan niet dat god iets gemaakt heeft wat ten diepste egoistisch en slecht is?

marcel081276 schreef:heeel goed punt! petje af voor jou.

maaarten schreef:Alleen wel een punt dat niet klopt; God heeft iets goeds gemaakt, dat ten diepste egoistisch en slecht is geworden.

Aangezien de Christus uit Adam is geworden werd de mens die in het begin slecht uiteindelijk juist goed. Want God zei dat Jezus zijn geliefde zoon is in wie hij welbehagen heeft (Mat 3,17) en dat zou hij over een slecht mens nooit zeggen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 mei 2012 10:49

mohamed schreef:@ JHM

Beetje flauw om over iemand zijn motieven te speculeren, want zelfs als Marcel paddenstoelen zou gebruiken is dat totaal niet relevant voor zijn vraag.

JHM schreef:Bedankt voor je berisping. Je hebt gelijk, mijn opmerking past niet bij het Heilige leven van de Schrift waarnaar ik probeer te leven.

Een berisping op waarde weten te schatten getuigt van inzicht bro, zie Spreuken 9,9 en 21,11. Toch zal ik niet zeggen graag gedaan, want ik ben niet wijs van mezelf (Rom 12,16; Pred 7,16) en de volgende keer ben ik weer aan de beurt. :)

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 07 mei 2012 11:00

JHM schreef:Ik weet niet wie of wat je bedoelt met 'alle 99 andere', de Bijbel leert dat er maar één kerk is.

Jaapo schreef hier origineel: "Als er 100 verschillende kerken en groeperingen zijn, zijn er 99 op een fout spoor."

In de uitspraak "kerken en groeperingen" nam ik "kerken" niet als strikt de christelijke kerk(en) maar als losse verzamelnaam voor verschillende geloofsgemeenschappen wereldwijd (Hindoeïsme, Islam, Shintoïsme, Zoroastrianisme, Boeddhisme, Jodendom, Bahá'í-geloof, Druïdisme, Griekse en Romeinse mythologie, Hopimythologie, ...) en groeperingen als niet-religieuze groeperingen (zoals atheïsme) en sommige ideologieën.

De Christelijke kerk (met hun tientallen (of honderden?) denominaties in Europa en rond de 40.000 verschillende denominaties in Amerika) nam ik aan als slechts één van de 100 verschillende kerken en groeperingen
Dat Jaapo schreef dat er 99 op het foute spoor zaten impliceert dat er 1 op het juiste spoor zit. Gezien de context van deze forum nam ik aan dat Jaapo de Christelijke kerk als die ene beschouwt

Tot deze conclusie kwam ik omdat ik Jaapo het voordeel van de twijfel gaf en vermoedde dat hij ruimdenkend genoeg was om de 100 verschillende kerken niet te aanzien als 100 verschillende denominaties van de Christelijke kerk en dat er slechts 1 denominatie de waarheid (in religieuze zin) bevat. (is deze conclusie correct? dat moet Jaapo mij vertellen...)

Als jij je reactie hier gaf en sprak over "Er is maar één kerk" en "de enige Waarheid" nam ik dit aan op dezelfde wijze als hierboven beschreven

Mijn reactie daarop was dat de 99 andere kerken(lees: geloofsgemeenschappen) ook vinden dat zij de enige echte kerk(geloofsgemeenschap) zijn en als gevolg ook als enige de waarheid in pacht hebben.

... Ik hoop dat deze uiteenzetting voldoende gedetailleerd is om verdere misverstanden zoals deze (link) verder te vermijden?

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 07 mei 2012 11:04

Duidelijk, dank voor de toelichting.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 mei 2012 11:21

@ GapWim, het zou mij pas verontrusten als alle 100 kerken er naast zaten. :mrgreen:

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 07 mei 2012 11:23

maaarten schreef:Alleen wel een punt dat niet klopt; God heeft iets goeds gemaakt, dat ten diepste egoistisch en slecht is geworden.

... same difference.
analogie: http://www.youtube.com/watch?v=j4JOjcDFtBE

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 07 mei 2012 11:25

mohamed schreef:@ GapWim, het zou mij pas verontrusten als alle 100 kerken er naast zaten. :mrgreen:

Waarom?

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 07 mei 2012 11:30

meribel schreef:@gapwim, het raakt een beetje offtopic, ik wil er best over doorpraten in een pb of ander topic.

Op zich is geen enkel topic dat hier actief besproken wordt nog on-topic ... maar als je liever een ander thread wenst dan wil ik hier best op ingaan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 mei 2012 15:20

mohamed schreef:@ GapWim, het zou mij pas verontrusten als alle 100 kerken er naast zaten. :mrgreen:

GapWim schreef:Waarom?

Ik bedoel kerk in de breedste zin van het woord, want de hemel is Gods troon en de aarde zijn voetenbank (Jes 66,1) dus waar zou dat gebouw zijn wat we voor hem willen maken?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 07 mei 2012 20:46

GapWim schreef:Op zich is geen enkel topic dat hier actief besproken wordt nog on-topic ... maar als je liever een ander thread wenst dan wil ik hier best op ingaan.

ja dat klopt, maar er gaan dan wel héél veel verhalen door elkaar lopen. Als je nog iets afvraagt of specifiek wil weten open gerust een topic.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 07 mei 2012 21:52

Ik zie, dat er wordt teruggegrepen op wat ik een tijdje terug schreef over die 100 kerken, waarvan er dus maar één de Waarheid kan hebben en dus die andere 99 fout zijn. Die getallen zijn natuurlijk symbolisch. Maar het gaat me wel om de situatie in Europa en Amerika, waar "100" kerken en groeperingen claimen dat zij de enige echte Waarheid hebben en dat de anderen dwalen en dus verloren gaan. Dat laatste stoort mij heel erg, zeker ook in Nederland. Zij die beweren, dat het allemaal duidelijk is, als je Gods Woord goed leest, zien het te simpel. Als dat zo was, waren er niet zoveel kerken. Als je recht wilt doen aan ieders persoonlijke geloof en persoonlijke omgang met God of Christus, zul je dit soort uitspraken nooit doen. Ik ben gelukkig met mijn pkn-lidmaatschap, omdat die kerk die uitspraken inderdaad nooit doet, wat door anderen als zwakte wordt beschouwd. De bijbel is de onuitputtelijke bron, waaruit we ons geloof (be)leven, maar geeft niet de eenduidige waarheid, gezien de verschillende Godsbeelden en Christusbeelden die we er tegenkomen. Ik denk, dat dat niet erg is; God is te groot om dat te kunnen bevatten. Wie claimt, de Waarheid te hebben, maakt zichzelf groter en God kleiner.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 08 mei 2012 00:00

mohamed schreef:Ik bedoel kerk in de breedste zin van het woord, want de hemel is Gods troon en de aarde zijn voetenbank (Jes 66,1) dus waar zou dat gebouw zijn wat we voor hem willen maken?

Waarom geloof je dat de aarde god's voetbank is ... behalve dat het in Jes 66,1 staat?
Is dat niet wat neerbuigend? en waarom net hier? Op de zon is het veel warmer en dit bolletje van ons is 70% water aan de buitenkant, nogal nat voor de voeten.

... en dan zijn er in het volledige observeerbare heelal nog om en bij de 60 sextillioen andere planeten en sterren, waarom net hier?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 mei 2012 11:07

mohamed schreef:Ik bedoel kerk in de breedste zin van het woord, want de hemel is Gods troon en de aarde zijn voetenbank (Jes 66,1) dus waar zou dat gebouw zijn wat we voor hem willen maken?

GapWim schreef:Waarom geloof je dat de aarde god's voetbank is ... behalve dat het in Jes 66,1 staat?
Is dat niet wat neerbuigend?

Het staat ook in Handelingen 7,49 en neerbuigend is het allerminst, want Johannes heeft geschreven:

'Wij zijn uit God. Die God kent, hoort ons; die uit God niet is, hoort ons niet. Hieruit kennen wij de geest der waarheid, en de geest der dwaling.' (1 Joh 4,6)

Luisteren naar de apostelen en de profeten vindt God dus niet arrogant (Luk 16,29-31; Deut 18,15) sterker nog, degenen die niet horen willen worden verleid met kwalijke praktijken (2 Thes 2,10) zo krijgt iedereen precies wat hij zelf wil.
GapWim schreef:en waarom net hier? Op de zon is het veel warmer en dit bolletje van ons is 70% water aan de buitenkant, nogal nat voor de voeten.

... en dan zijn er in het volledige observeerbare heelal nog om en bij de 60 sextillioen andere planeten en sterren, waarom net hier?

Dat de hemel Gods troon en de aarde zijn voetenbank is betekent wat anders dan jij lijkt te denken. Het wil zeggen dat een huis voor de Vader bouwen geen zin heeft, want God is Geest (Joh 4,24) en het is mensendienst die we liefhebben in een kooi te willen stoppen. Of is Jezus soms een kanarie?

maaarten

Berichtdoor maaarten » 08 mei 2012 20:54

GapWim schreef:
... same difference.
analogie: http://www.youtube.com/watch?v=j4JOjcDFtBE

Een mens is geen machine. De mensheid had er ook voor kunnen kiezen trouw te blijven aan haar Schepper, maar zij koos ervoor het op haar eigen houtje te proberen, met de gevolgen van dien. En nog steeds willen de mensen niets liever dan dat. Poste jij niet een filmpje van dhr. Hitchens waar hij Gods heerschappij vergeleek met het bewind van een of andere dictator? Zie hier, jij wil het ook op je eigen houtje doen! Jij wil helemaal geen God dienen. Je neemt elk beetje kritiek op het Christelijke geloof wat je maar kan vinden voor waarheid aan, zodat jij maar niet de Schepper van hemel en aarde hoeft te dienen. Tot op de dag van vandaag zijn alle mensen in dezelfde fout gevallen, namelijk trots: 'ik kan mijn leven leven zonder God'. Dat is de grootste zonde die er is. God is de Schepper van alles, dus Hem komt alles toe. Maar die verfoeilijke trots is volledig de mensheid ingeslopen, waardoor wij ons allemaal te goed voelen om te knielen voor de Heere. Pas wanneer God ons de werkelijkheid in het juiste perspectief laat zien, dan kunnen we blijmoedig onze God dienen, want daarvoor zijn we tenslotte gemaakt.

Dat het leven hier op aarde daar nu zo ver vandaan lijkt, dat alle mensen uit egoïstische motieven het vertikken om hun Schepper te aanbidden, om het vervolgens op hun eigen houtje maar te proberen, wat klaarblijkelijk een kansloze actie is wanneer we kijken naar alle oorlogen en ellende die de mensen elkaar aandoen, dat alles is de schuld van de mensen die volharden in hun zonde, in plaats van zich te bekeren tot God. De mensen hebben hun eigen vrije keuze gemaakt en deze ellendige wereld en de verdorven natuur van de mensen is daar het gevolg van. En God, genadig als Hij is, geeft ze vooralsnog een kans om zich te bekeren....

Terug naar “[Religie] - Open forum”