Oude en nieuwe verbond

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Ewan
Sergeant
Sergeant

Re: Oude en nieuwe verbond

Berichtdoor Ewan » 18 apr 2012 13:33

Wat is dan volgens jou het grote verschil tussen Oud en Nieuw verbond?
Waarom moesten mensen opnieuw gedoopt werden, als ze ten tijde van hun vorige doop nog niet wisten dat er een Heilige Geest was?
De eerste, natuurlijke geboorte die we allemaal achter de rug hebben, is de natuurlijke geboorte.
Maar de WEDERgeboorte is een geestelijke geboorte, een geboren zijn uit God, wat in de oude tijd weinig voorkwam, de Geest was nog niet uitgestort over allen, de Trooster was er nog niet.
Wat uit vlees is, is vlees.
Iedereen moet op een moment wedergeboren worden, en pas dan worden de werkingen des vleses gedood.
Pas in het Nieuwe Testament, in het evangelie van Johannes, lezen we meer over de geestelijke geboorte:
- 'uit God geboren zijn' (Joh.1:13)
- 'opnieuw geboren worden' (3:3,7)
- 'uit water en Geest geboren worden' (3:5)
- 'uit de Geest geboren zijn' (3:6,8).
Daarbij ligt er dus steeds een duidelijk verband met de Heilige Geest.
In Joh. 3:1-12 gaat het over 'opnieuw geboren worden' i.v.m. het toekomstige koninkrijk.
Ook moeten we er rekening mee houden dat het kruis aan dat koninkrijk moest voorafgaan. Want daarom zegt 1Pt.1:3 dat God ons heeft wedergeboren doen worden door de opstanding (!) van Jezus Christus
Somebody up there likes you

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 apr 2012 13:51

Ewan schreef:Wat is dan volgens jou het grote verschil tussen Oud en Nieuw verbond?
De bediening:
- oude verbond: voorafschaduwing, beelden: tempeldienst, offers, spijs- en reinigingswetten
- nieuwe verbond: schaduwen en beelden zijn niet meer nodig, omdat Christus gekomen is die de Inhoud is van waar die beelden naar wezen.

- oude verbond: beperkt tot Israël en een enkele heiden (beperkt heil)
- nieuwe verbond: vanuit Jeruzalem tot aan de einden van de wereld: de grenzen vallen weg (overvloedig heil)

Ewan schreef:Waarom moesten mensen opnieuw gedoopt werden, als ze ten tijde van hun vorige doop nog niet wisten dat er een Heilige Geest was?
Omdat de doop van Johannes de Doper niet dezelfde is als de doop in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Ewan schreef:Want daarom zegt 1Pt.1:3 dat God ons heeft wedergeboren doen worden door de opstanding (!) van Jezus Christus
In 1 Pt. 1:3 gaat het om wedergeboorte tot een levende hoop door de opstanding van Christus. Er zou niets te hopen geweest zijn als Christus niet zou zijn opgestaan. Dat is de context waarin we dat vers moeten zien.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 apr 2012 13:56

elbert schreef:In alle gelovigen uit het Oude Testament was de Geest van Christus. Dat zeg ik niet, dat zegt de apostel Petrus (1 Petr. 1:11).
Deze gelovigen hebben Christus met de ogen van het geloof gezien (2 Petr. 1:21, Joh. 8:56, Joh. 12:41, Hebr. 11:13, 26) en dat kan alleen door wedergeboorte (1 Joh. 5:1).

Helemaal mee eens, maar ik neem aan dat geen enkele christen dat bestrijden zal toch?
Ewan schreef:Waarom moesten mensen opnieuw gedoopt werden, als ze ten tijde van hun vorige doop nog niet wisten dat er een Heilige Geest was?

Omdat Johannes de Doper duidelijk te kennen gaf dat Jezus hen zou dopen met heilige geest en vuur (Mat 3,11; Luk 3,16) nadat hij hen met water had gedoopt. Jezus zei immers dat niemand het koninkrijk ingaat dan door water en geest (Joh 3,5) vandaar ook dat de doop van Johannes met water geschiedde waarna men wel gereinigd was van de ongerechtigheden (Mat 3,6) maar niet de heilige geest kreeg (Hand 19,2) en deze dus ook nog niet kenden. De dingen niet moeilijker maken dan ze zijn Ewan, want als de heilige geest reeds vanaf het begin uitgestort was, dan zou Adam niet gezondigd - en Ezau nooit zijn eerstgeboorterecht verkwanseld hebben waardoor het heil niet naar Jakob was gegaan, hetgeen de dood was geweest voor ieder mens.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 18 apr 2012 14:16

Ik vind het allemaal prachtig gespeel met woorden en citaten, maar de Here Jezus was bij Zijn opstanding de Eerstgeborene van een Nieuwe Schepping.
En alle mensen die nadien tot geloof zijn gekomen delen daarin.
Voordat er sprake was van opstanding uit de dood was er geen sprake van wedergeboorte.

Ooievaar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ooievaar » 18 apr 2012 14:29

Denk je niet dat Adam gewoon met God wandelde en met Hem sprak zoals Henoch?
Ik denk juist aan een intense relatie zoals met Abraham en Noach enz...[/quote]

Ja dat denk ik wel, maar het staat er niet. God heeft het in Zijn wijsheid zo bedacht en bedoeld dat niet alle rangen en standen van het geloofs en genadeleven beschreven zijn ten opzichte van al Zijn kinderen.

Ik heb geprobeerd te zeggen dat de persoonlijke omgang met God hetzelfde is, alleen God heeft als het ware een opklimming in Zijn openbaring gebruikt. Wij leven nu na pinksteren, dus na Christus laatste heilsfeit (de wederkomst moet nog komen).
De oudtestamentische kerk kon wat dat betreft alleen maar zien in een belofte.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 apr 2012 14:35

Wilsophie schreef:Voordat er sprake was van opstanding uit de dood was er geen sprake van wedergeboorte.

Noem het rustig spelen met woorden, het is soms ook net poëzie nietwaar?

'En de Schrift, te voren ziende, dat God de heidenen uit het geloof zou rechtvaardigen, heeft te voren aan Abraham het Evangelie verkondigd, zeggende: In u zullen al de volken gezegend worden.' (Gal 3,8)

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 18 apr 2012 16:25

Het geheimenis van Christus, dat ten tijde van vroegere geslachten NIET bekend geworden is aan de kinderen der mensen, zoals het nu door den Geest geopenbaard is aan de heiligen, zijn apostelen en de profeten etc.
(Ef 3)
En:joh 7:39
...want de Geest was er nog NIET, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was!
Somebody up there likes you

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 18 apr 2012 16:45

Ewan schreef:Het geheimenis van Christus, dat ten tijde van vroegere geslachten NIET bekend geworden is aan de kinderen der mensen, zoals het nu door den Geest geopenbaard is aan de heiligen, zijn apostelen en de profeten etc.
(Ef 3)
En:joh 7:39
...want de Geest was er nog NIET, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was!

De Geest van God komt anders wel heel vaak ter sprake in het Oude Testament. En heel veel mensen daar worden gegrepen door de geest van God.
Ook gif is geschapen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 18 apr 2012 17:27

DE Heilige Geest was al aanwezig op de eerste bladzijde van de Bijbel, maar de Heilige Geest Die uitgestort werd als zijnde een ANDERE Trooster kwam pas bij de opstanding van Christus.
En veel mensen zijn wedergeboren zonder dat zij dat beseffen want het is een actie van God op basis van geloof.
Ik blijf zeggen dat de OT gelovigen waren en gerechtvaardigd waren zoals Abraham op basis van geloof, maar niet wedergeboren.
Zij hadden zeker begeleiding van de Heilige Geest zoals die wolkkolom. Maar vervuld zijn met de Heilige Geest is een gebeurtenis die toen onmogelijk was. Het woord komt ook nergens in het OT voor.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 18 apr 2012 17:47

Wilsophie schreef:DE Heilige Geest was al aanwezig op de eerste bladzijde van de Bijbel, maar de Heilige Geest Die uitgestort werd als zijnde een ANDERE Trooster kwam pas bij de opstanding van Christus.
En veel mensen zijn wedergeboren zonder dat zij dat beseffen want het is een actie van God op basis van geloof.
Ik blijf zeggen dat de OT gelovigen waren en gerechtvaardigd waren zoals Abraham op basis van geloof, maar niet wedergeboren.
Zij hadden zeker begeleiding van de Heilige Geest zoals die wolkkolom. Maar vervuld zijn met de Heilige Geest is een gebeurtenis die toen onmogelijk was. Het woord komt ook nergens in het OT voor.

Richteren 6:
Toen kwam de geest van de HEER over Gideon. Hij blies op de ramshoorn om de afstammelingen van Abiëzer onder de wapenen te roepen

Richteren 14..
Toen voer de geest van de HEER in hem en met zijn blote handen verscheurde hij de leeuw, alsof het een geitenbokje was. Maar tegen zijn vader en moeder sprak hij er met geen woord over.

Sam 10
Dan zult u worden gegrepen door de geest van de HEER en ook in vervoering raken, en u zult een ander mens worden.

1 Sam 19
stuurde hij er mannen naartoe om hem gevangen te nemen. Daar aangekomen zagen ze de hele profetengemeenschap in vervoering, onder toezicht van Samuel. Ook Sauls mannen werden door de geest van God overmand en ook zij raakten in vervoering.

En dat gaat zo maar door...
Ook gif is geschapen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 18 apr 2012 18:16

Klopt dat ontken ik ook niet integendeel. Geef me een tekst waar staat dat men vervuld werd met de Heilige Geest.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 18 apr 2012 18:22

Klopt dat ontken ik ook niet integendeel. Geef me een tekst waar staat dat men vervuld werd met de Heilige Geest.
In PsalM 51 komt de uitdrukking " Heilige Geest" voor het eerst voor> Heilige Geest is de Geest, Die in verband met de opstanding van Christus genoemd wordt/.

De door jou geciteerde teksten en eveneens bijv. Jesaja 11 en Jesaja 63 staan allemaal voor de Geest van God.
Of de Geest van Christus zoals in Jesaja 63 vers 10
De wolkkolom lag op de grens van zienlijk en onzienlijk.
De uitdrukking "Heilige Geest" komt maar 3 keer voor in het OT
In het NT voor het eerst in Mattheus 1.

Heilige Geest wordt uitsluitend gebruikt in verband met het Nieuwe Verbond. dat wilde ik eigenlijk zeggen.
Met name in de brieven speelt de Heilige Geest een grote rol.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 18 apr 2012 19:38

Wilsophie schreef:Klopt dat ontken ik ook niet integendeel. Geef me een tekst waar staat dat men vervuld werd met de Heilige Geest.

Spreuken1:23.......

h.g.
Learsi

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 apr 2012 19:58

Psalm 51:13
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 18 apr 2012 20:04

Wilsophie schreef:Klopt dat ontken ik ook niet integendeel. Geef me een tekst waar staat dat men vervuld werd met de Heilige Geest.
In PsalM 51 komt de uitdrukking " Heilige Geest" voor het eerst voor> Heilige Geest is de Geest, Die in verband met de opstanding van Christus genoemd wordt/.

De door jou geciteerde teksten en eveneens bijv. Jesaja 11 en Jesaja 63 staan allemaal voor de Geest van God.
Of de Geest van Christus zoals in Jesaja 63 vers 10
De wolkkolom lag op de grens van zienlijk en onzienlijk.
De uitdrukking "Heilige Geest" komt maar 3 keer voor in het OT
In het NT voor het eerst in Mattheus 1.

Heilige Geest wordt uitsluitend gebruikt in verband met het Nieuwe Verbond. dat wilde ik eigenlijk zeggen.
Met name in de brieven speelt de Heilige Geest een grote rol.

Er is dus een verschil tussen Gods Geest en de heilige Geest.. Hoe kan dat nou weer.?

Als je het nieuwe testament leest is de heilige geest ook niet altijd 'de heilige Geest' ..

Matt 3
Zodra Jezus gedoopt was en uit het water omhoogkwam, opende de hemel zich voor hem en zag hij hoe de Geest van God als een duif op hem neerdaalde.

Welke Geest was dat: De heilige geest, of Gods Geest??

Matt 12
28 Maar als ik door de Geest van God demonen uitdrijf, dan is het koninkrijk van God bij jullie gekomen.

Waarom maak jij verschil tussen de geest van God en de Heilige Geest??
Ook gif is geschapen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”