Wat betekent de Bijbel voor je?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

learsi
Majoor
Majoor

Re: Wat betekent de Bijbel voor je?

Berichtdoor learsi » 10 mei 2012 18:01

De Bijbel is het boek, dat de Vader in mijn leven gebruikt heeft om mij tot geloof in de Heere Jezus Christus te brengen. Iedere dag vertrok ik van huis met een tekst die ik niet begreep en de vragen die bij het nadenken over de tekst ontstonden legde ik aan de Heere voor, met de bede om mij er over te onderwijzen(omdat het Zíjn Woord is en ik het niet begreep en ook las dat de Heere mij met Zijn Geest kon en wilde onderwijzen).Zo heb ik grote en kleine delen van Zijn Woord leren verstaan.Daarom is de bijbel voor mij het uitgangspunt. Zo is een stuk tekst uit Psalm1 (vers 2 met name) een levende realiteit in mijn leven geworden(daar kwam ik later achter).

h.g.

Learsi

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 mei 2012 19:41

De waarde van de Bijbel is maar net wat wijsheid je waard is. Indien je liever schatten vergaart die worden opgevreten door de motten (Jak 5,2; Jes 51,8; Job 13,28 klik) verdoe dan niet je tijd met het woord van God.

...
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ... » 10 mei 2012 19:44

de Bijbel is voor mij het absolute Woord van God. Ik ben nu denk ik een jaar bezig met het lezen uit de Bijbel, zonder dagboek. Dit had ik nog niet eerder gedaan. Ik ben nu bij Deuteronomium aangeland. Ik vind het bij deze eerste Bijbelboeken eerlijk gezegt nog wel lastig om de boodschap te zien. Het zijn veel bekende verhalen, en soms twijfel ik er over of ik dan te oppervlakkig lees. Zijn er mensen die dit herkennen? Verder ben ik erg blij en dankbaar dat ik de Bijbel heb om in te lezen! Ik lees dan ook altijd in de hoop dat ik er meer over God te weten kom!

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 10 mei 2012 20:06

... schreef:de Bijbel is voor mij het absolute Woord van God. Ik ben nu denk ik een jaar bezig met het lezen uit de Bijbel, zonder dagboek. Dit had ik nog niet eerder gedaan. Ik ben nu bij Deuteronomium aangeland. Ik vind het bij deze eerste Bijbelboeken eerlijk gezegt nog wel lastig om de boodschap te zien. Het zijn veel bekende verhalen, en soms twijfel ik er over of ik dan te oppervlakkig lees. Zijn er mensen die dit herkennen? Verder ben ik erg blij en dankbaar dat ik de Bijbel heb om in te lezen! Ik lees dan ook altijd in de hoop dat ik er meer over God te weten kom!

Je bent niet de enige: http://bigthink.com/ideas/20808
.... andere mensen hebben echter andere ervaringen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 mei 2012 20:39

GapWim schreef:.... andere mensen hebben echter andere ervaringen.

Dat klopt, zo hadden Jezus' zijn broers andere ervaringen met hem dan zijn discipelen (Joh 7,5) terwijl het toch dezelfde Christus was.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 mei 2012 20:47

... schreef:de Bijbel is voor mij het absolute Woord van God. Ik ben nu denk ik een jaar bezig met het lezen uit de Bijbel, zonder dagboek. Dit had ik nog niet eerder gedaan. Ik ben nu bij Deuteronomium aangeland. Ik vind het bij deze eerste Bijbelboeken eerlijk gezegt nog wel lastig om de boodschap te zien. Het zijn veel bekende verhalen, en soms twijfel ik er over of ik dan te oppervlakkig lees. Zijn er mensen die dit herkennen? Verder ben ik erg blij en dankbaar dat ik de Bijbel heb om in te lezen! Ik lees dan ook altijd in de hoop dat ik er meer over God te weten kom!

Dat herken ik zeker, maar als je begint bij het NT dan valt op dat de schrijvers steeds teruggrijpen en verwijzen naar het OT en ons uitleggen wat het betekent. Lees om te beginnen Galaten 4 maar eens, daarin verklaart Paulus e.e.a. waar ik veel van heb geleerd.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 10 mei 2012 21:23

mohamed schreef:De waarde van de Bijbel is maar net wat wijsheid je waard is. Indien je liever schatten vergaart die worden opgevreten door de motten (Jak 5,2; Jes 51,8; Job 13,28 klik) verdoe dan niet je tijd met het woord van God.

Precies, wie een schat op waarde schat spaart zijn schat in de Hemel daar vreet mot noch roest hem weg.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 mei 2012 22:15

mohamed schreef:De waarde van de Bijbel is maar net wat wijsheid je waard is. Indien je liever schatten vergaart die worden opgevreten door de motten (Jak 5,2; Jes 51,8; Job 13,28 klik) verdoe dan niet je tijd met het woord van God.

JHM schreef:Precies, wie een schat op waarde schat spaart zijn schat in de Hemel daar vreet mot noch roest hem weg.

Absoluut en een schat in de hemel hebben wil zeggen: geestelijke schatten die we verzamelen door ons te laten scholen door Gods woord (zie 4 Ezra 10,28).

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 10 mei 2012 23:18

Als je de Bijbel niet correct leest kun je hem ook nog verkrachten.
Er staat meer als wat je schrijft, nl.

7 Luister naar Mij, u die de gerechtigheid kent,
volk dat Mijn wet in zijn hart heeft,
wees niet bevreesd voor de smaad van stervelingen,
wees niet ontsteld door hun beschimpingen.
8 Want de mot zal hen opeten als een kleed,
de mottenlarve zal hen opeten als wol.
Maar Mijn gerechtigheid zal voor eeuwig bestaan,
en Mijn heil van generatie op generatie.

En er is totaal geen aanleiding hier een bijbel te bedoelen, in geen van de verzen die je noemt.
Ik weet denk ik wel wat je bedoelt. Allen bijbel lezen brengt je niet tot eeuwige leven
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 mei 2012 23:40

Teus schreef:Ik weet denk ik wel wat je bedoelt. Allen bijbel lezen brengt je niet tot eeuwige leven

Wat ik bedoelde is dat de Bijbel schatten herbergt die de motten niet kunnen aanvreten, zie Mattheus 6 vers 20.

...
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ... » 11 mei 2012 16:08

Blij om te weten dat er meer mensen zijn die tegen hetzelfde aanlopen! :) Ik heb een tijd geleden het NT gelezen, maar dat is al zo lang geleden dat ik het niet goed meer weet. Tijdens het lezen zoek ik wel vaak de verwijzingen op die bij veel teksten staan. Die grijpen inderdaad ook vaak naar het NT. Het is dan wel bijzonder om er achter te komen hoeveel lijnen er in de Bijbel lopen, en hoeveel dingen met elkaar in verband staan! Bij de echte 'verhalen' blijft het echter vaak lastig om daar een booschap voor jezelf in te zien.. Je hoort wel eens van mensen die echt overal wat uit kunnen halen, dat is wel mooi! Maar samen met God leven hangt er niet van af of je overal een boodschap ik kan zien. Misschien is dat ook wel niet de bedoeling van de Bijbel.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 mei 2012 16:35

Als je de Bijbel wilt begrijpen dan zou ik bijna zeggen dat het Woord gesproken is tegen gelovige mensen, maar niet altijd gaat over gelovige mensen.
Als je God wilt geloven en Hem wilt dienen dan moet je Zijn Woord geloven want dan pas zal de Heilige Geest waarmee je gevuld wordt jou leren om Zijn Woord te begrijpen.
De Here Jezus stierf absoluut en onvoorwaardelijk voor alle mensen, maar Zijn opstanding en Zijn functie als Hogepriester en Zijn Woord, begrijp je pas als je tot geloof bent gekomen.

...
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ... » 11 mei 2012 16:49

@Wilsophie: Er zijn ook een heleboel mensen die God's Woord prima begrijpen, maar toch niet geloven. Kijk bijvoorbeeld naar de mensen die opgegroeid zijn in een gelovig gezin, de Bijbel dus begrijpen, daar preken over gehoord hebben, maar toch niet geloven wat er in de Bijbel staat... Misschien wel niet willen geloven!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 mei 2012 17:12

... schreef:@Wilsophie: Er zijn ook een heleboel mensen die God's Woord prima begrijpen, maar toch niet geloven. Kijk bijvoorbeeld naar de mensen die opgegroeid zijn in een gelovig gezin, de Bijbel dus begrijpen, daar preken over gehoord hebben, maar toch niet geloven wat er in de Bijbel staat... Misschien wel niet willen geloven!

Ik ken die mensen niet, jij wel blijkbaar.

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 11 mei 2012 17:53

... schreef:@Wilsophie: Er zijn ook een heleboel mensen die God's Woord prima begrijpen, maar toch niet geloven. Kijk bijvoorbeeld naar de mensen die opgegroeid zijn in een gelovig gezin, de Bijbel dus begrijpen, daar preken over gehoord hebben, maar toch niet geloven wat er in de Bijbel staat... Misschien wel niet willen geloven!

Wilsophie schreef:Ik ken die mensen niet, jij wel blijkbaar.

Afbeelding

Terug naar “[Religie] - Open forum”