Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
antoon schreef:Dat laatste is meer gezegt in het verleden, toch kwam de bijbel er steeds goed uit.
antoon schreef:...onderbouwing heb ik op diverse fora genoeg gegeven, aan onderbouwing zijn echter altijd grenzen, als je daar overheen gaat wordt het snel een aanname, ik probeer een evenwicht daarin te vinden, ik schrijf ook vaak zoiets "als het zou kunnen" en "de argumenten lijken in die richting te gaan". Ik geef dan die argumenten met referenties naar historici.
Daar ik zeer weinig echte tegen argumenten krijg wat betreft geschiedenis, blijkt dat ik op de goede weg ben.
antoon schreef:we zoeken gewoon verder. in de regel krijgt de bijbel op het end gelijk, ook al is het weleens via een omweg.
antoon schreef:historici die het kunnen weten
antoon schreef:2188 Egypte opgericht volgens Constantinus Manasses, kan ook rond 2209 geweest zijn (21 jaar veschil in beoordeling van regering Nebukadnesar) ik houd 2209 aan als de meest waarschijnlijke
antoon schreef:aanname
antoon schreef:Flavius is een gerespecteerde geschiedschrijver die in academische onderzoeken wordt gebruikt,
Lichtzwaard schreef:Neen er is geen probleem het is geschiedenis in realiteit, en een gezond denkend men kijkt vooruit toekomst gericht.
Flight schreef:Volstrekt zinloze reactie...geen onderbouwing, geen argumentatie, geen logica.
1 . Waarom zou ik er aandacht aan moeten schenken, zij gaan uit van een verkeerde interpretatie en tellen de regeringsjaren die Manetho gaf bij elkaar op, geen rekening houdende met contemporaine dynastieën1. Waarom negeer jij de bevindingen van maar liefst 5 hedendaagse Egyptologen? GEEN antwoord van je!
Zelfs wanneer er volledige gebruik wordt gemaakt van de koningslijsten en soortgelijke bewaard gebleven hulpbronnen, vertoont het onontbeerlijke dynastieke kader van de Egyptische geschiedenis meerdere hiaten en veel twijfelachtige bijdrages ... Wat met trots wordt aangeprezen als Egyptische geschiedenis is slechts een verzameling van bij elkaar geraapte vodden.
'De materialen die ons ter beschikking staan voor de reconstructie van een samenhangend beeld zijn hopeloos ontoereikend.' Als gevolg hiervan, moeten we de Egyptische geschiedenis naast andere betrouwbare historische bronnen leggen. De bijbelse en Assyrische chronologie bieden zeer goede consistente dateringen die toegepast kunnen worden om de vele twijfelachtige gegevens van de Egyptische geschiedenis te corrigeren. Met andere woorden, als het Oude Testament en de Assyrische historische verslagen aanzienlijk overlappen, dan zou revisie van Egyptische chronologie door te harmoniseren met twee onafhankelijke betrouwbare bronnen volkomen logisch zijn.
2. Waarom negeer jij de bevindingen van het absolute dateringsonderzoek? GEEN antwoord van je!
3. Wie zijn die historici die 'het kunnen weten'? GEEN antwoord van je!
Zeker, Flavius heeft zeer zeker bijgedragen aan historisch onderzoek door latere historici. Zeker daar waar het de begindagen van het christendom aangaat. Hij gebruikte voor zijn werk echter veelal bijbelse teksten, zeker in de eertse helft van boekenreeks 'De oude geschiedenis van de Joden'...en dan kom je al snel in cirkelredeneringen als je Flavius aanhaalt om de bijbelse chronologie te verklaren.
Denk je niet dat de Egyptologen op de hoogte waren/zijn van het werk van Flavius en denk je dan niet dat de Egyptologen zeer goede redenen hebben om tot totaal andere data te komen dan Flavius?
Antoon schreef:1 . Waarom zou ik er aandacht aan moeten schenken, zij gaan uit van een verkeerde interpretatie en tellen de regeringsjaren die Manetho gaf bij elkaar op, geen rekening houdende met contemporaine dynastieën
als bv. dynastie 7 en 8 gelijktijdig heersten allebei voor 150 jaar en je telt ze bij alkaar op dan kom je op 300 maar omat zij gelijktijdig heersten blijft het 150 jaar.
Antoon schreef:2 De datering is dus duidelijk met een verschil van honderden jaren, het is dus wel zeer bevreemdend dat de meting die jij bedoelt ook op die foute datering komt, dit geeft echt te denken, en buiten dat nog stel ik meer vertrouwen in de schrift.
Hoe dan ook er is iets mis en ik beweer niet dat de onderzoekers malafide waren.
Antoon schreef:Ik noem dus geschiedschrijvers die ongeveer 2000 jaar dichter bij de bron waren dan hedendaagse geleerden.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten