Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor Filosoof » 19 jan 2011 20:00

discipel2011 schreef:Dat is nu de kern van het agnostisch denken en eigenlijk van de mens die God wil leren kennen met het verduisterd verstand,
dat onderworpen is aan de vergankelijkheid en alleen maar een belemmering is om De Weg te kennen en te bewandelen
..

Kalmpjes aan maar, discipel.
We weten nu dat je het agnosticisme de meest verwerpelijke duivelsaanbidding vindt die er bestaat en dat ik een smet ben op het blazoen van Gods planeet. Allemaal prima.

Nu weer on-topic?
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 19 jan 2011 20:01

Mag ik de heren verzoeken het sarcasme en de toon te matigen? Je gaat ook off-topic, filosoof! (En ik lekker ook)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 jan 2011 20:03

Filosoof schreef:Nu weer on-topic?
Dat is jullie geraden ook. off topique-smile
Dit is de eerste en tevens laatste waarschuwing voor dit topic.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 19 jan 2011 20:14

Horeb schreef:en nu terug naar de vraag waarmee ik dit topic opende............

we vinden daarop ook een antwoord in de bijbel;

Jak ;1

13 Niemand, als hij verzocht wordt, zegge: Ik word van God verzocht; want God kan niet verzocht worden met het kwade, en Hij Zelf verzoekt niemand.
14 Maar een iegelijk wordt verzocht, als hij van zijn eigen begeerlijkheid afgetrokken en verlokt wordt.
15 Daarna de begeerlijkheid ontvangen hebbende baart zonde; en de zonde voleindigd zijnde baart den dood.
16 Dwaalt niet, mijn geliefde broeders!
17 Alle goede gave, en alle volmaakte gifte is van boven, van den Vader der lichten afkomende, bij Welken geen verandering is, of schaduw van omkering.

Maar zo te zien kan het topic sowieso op slot want de topic starter komt zelf met het antwoord op z'n eigen vraag...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 19 jan 2011 22:15

Ja Horeb, je hebt het nu over verzoeking, dat is heel wat anders dan jouw vraag in dit topc
of al het kwaad in de wereld de schuld is van God.

m.v.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 19 jan 2011 22:38

Misschien moeten we het antwoord zoeken in Ezechiël 28; 13 - 19
Daar vinden we een beschrijving van het absolute kwaad, wat eerst volmaakt
geschapen was door God maar kennelijk ook met een vrije wil.

m.v.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 20 jan 2011 12:49

schaapje schreef:Ja Horeb, je hebt het nu over verzoeking, dat is heel wat anders dan jouw vraag in dit topc
of al het kwaad in de wereld de schuld is van God.

m.v.g.

zie jij echt het verband niet tussen de twee schriftplaatsen die ik noem?

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 20 jan 2011 12:50

JeeWee schreef:
Horeb schreef:en nu terug naar de vraag waarmee ik dit topic opende............

we vinden daarop ook een antwoord in de bijbel;

Jak ;1

13 Niemand, als hij verzocht wordt, zegge: Ik word van God verzocht; want God kan niet verzocht worden met het kwade, en Hij Zelf verzoekt niemand.
14 Maar een iegelijk wordt verzocht, als hij van zijn eigen begeerlijkheid afgetrokken en verlokt wordt.
15 Daarna de begeerlijkheid ontvangen hebbende baart zonde; en de zonde voleindigd zijnde baart den dood.
16 Dwaalt niet, mijn geliefde broeders!
17 Alle goede gave, en alle volmaakte gifte is van boven, van den Vader der lichten afkomende, bij Welken geen verandering is, of schaduw van omkering.

Maar zo te zien kan het topic sowieso op slot want de topic starter komt zelf met het antwoord op z'n eigen vraag...

JeeWee, wat zijn jouw bijdrage(n) toch bijzonder waardevol =D>

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 jan 2011 12:51

Maar wees dan ook eens eerlijk: dit topic is toch een enorm open deur en zelfs blasfemisch!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 20 jan 2011 14:52

JeeWee schreef:Maar wees dan ook eens eerlijk: dit topic is toch een enorm open deur en zelfs blasfemisch!

Het is in potentie blasfemisch, maar dat betekent niet dat het in de basis ook zo bedoeld is. Theologie omvat ook controversiële vraagstukken, of misschien zelfs juist controversiële vraagstukken.
Laatst gewijzigd door Filosoof op 03 dec 2012 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-Friedrich Nietzsche-

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 20 jan 2011 15:08

Handelingen 17:21
(Die van Athene nu allen, en de vreemdelingen, die zich daar onthielden, besteedden hun tijd tot niets anders dan om wat nieuws te zeggen en te horen.) Zó ook op dit forum..... dat bevolkt wordt o.a. door filosofen en wereldwijzen....
verderfelijke geesten, die afbraak in hun denken en praten uitdragen en het geloof missen.
Natuurlijke mensen noemt het Woord diegenen, die de Geest niet hebben, maar handelen en praten vanuit hun verdorven
natuur...(de brief van de apostel Judas)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 jan 2011 15:21

JeeWee schreef:Maar wees dan ook eens eerlijk: dit topic is toch een enorm open deur en zelfs blasfemisch!

Zeg je dit nu omdat Horeb dit topic geopend heeft ?
Waarom haal jij daar Godslastering uit ?
Hij vraagt hoe wij daar over denken, dit is een forum met mensen uit allerlei gezindtes, tot en met atheisten aan toe.
Zelfs in bepaalde kerken kun je horen dat God huilde toen de tsunami kwam :(
Vreselijk ! Dat zou betekenen dat God machteloos zou moeten toekijken ! Als DAT niet Godslasterlijk is !

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 20 jan 2011 15:26

schelpje3 schreef:Zelfs in bepaalde kerken kun je horen dat God huilde toen de tsunami kwam :(
Vreselijk ! Dat zou betekenen dat God machteloos zou moeten toekijken ! Als DAT niet Godslasterlijk is !

Het is wat mij betreft een stuk lasterlijker dat Hij niets deed toen de tsunami eenmaal kwam.
-Friedrich Nietzsche-

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 20 jan 2011 15:34

discipel2011 schreef:Handelingen 17:21
(Die van Athene nu allen, en de vreemdelingen, die zich daar onthielden, besteedden hun tijd tot niets anders dan om wat nieuws te zeggen en te horen.) Zó ook op dit forum..... dat bevolkt wordt o.a. door filosofen en wereldwijzen....
verderfelijke geesten, die afbraak in hun denken en praten uitdragen en het geloof missen.
Natuurlijke mensen noemt het Woord diegenen, die de Geest niet hebben, maar handelen en praten vanuit hun verdorven
natuur...(de brief van de apostel Judas)

Vrij vertaald luidt jouw post als volgt: Op dit forum zitten vele filosofen en wereldwijzen, dat is, overgezet zijnde: Verderfelijke geesten die niet gelovig zijn.
Allen die anders denken dan rechts-refo-Nederland denkt, allen die anders denken dan discipel2011 zijn onbekeerd en komen jammerend om in de eeuwige verdoemenis.

Nu zul je zeggen dat dat niet zo is, en dat ben ik met je eens. Je zult dat ook vast niet letterlijk zo vinden, maar je bijdragen roepen wel dat beeld op.....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 jan 2011 15:38

Filosoof schreef:
schelpje3 schreef:Zelfs in bepaalde kerken kun je horen dat God huilde toen de tsunami kwam :(

Het is wat mij betreft een stuk lasterlijker dat Hij niets deed toen de tsunami eenmaal kwam.

Hoe weet jij dat ?
Je gaat af op hetgeen jij ziet (wellicht via de media)
Ken je de vergelijking van het borduurwerk ? Wij zien de onderkant, de onafgehechte bungelende draadjes, geen mooie kleuren, die lopen door elkaar. Maar van bovenaf is het wel mooi ! Maar nu zien wij dat nog niet, later !
De tsunami is geen toevalligheid. Het is een denk ik de slaande Hand van de Heere. Het is ook opgetekend in Openbaringen en... nog is het einde niet ! Er gaan nog veel meer verschrikkelijke dingen gebeuren. Soms mag een kind des Heeren daar wel eens een indruk van krijgen en dat is heftig.
Uit menselijk oogpunt is het oneerlijk dat weer daar is !Ze zijn daar al zo arm en hebben last van veel natuurrampen. Wij hebben het hier rustig, behalve een rivier die buiten haar oevers treedt, maar zonder slachtoffers tot nu toe.
En dan moeten we het omkeren. God is nog geduldig met ons. Als je om je heenziet hoe Hij gelasterd en bespot wordt, er geen rekening wordt gehouden met Zijn geboden, dan zouden we moeten huiveren.
Misschien zijn wij er nog, door het bidden van Zijn Volk. Maar eigenlijk kijken die uit naar Zijn wederkomst.

Terug naar “[Religie] - Open forum”