Waarom de zondag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: Waarom de zondag?

Berichtdoor Faramir » 08 nov 2009 00:15

Faramir schreef:Zoals ik reeds heb aangegeven is er een hele rits bronnen uit het vroege christendom al te halen dat zondag de rustdag was.

Hieronder nog een korte en niet volledige opsomming;
Didachè (70 na Christus)
De brief van Barnabas (74 na Christus)
Ignatius van Antiochië (110 na Christus)
Justinus de Martelaar (155 na Christus)
lemens van Alexandrië (202 na Christus)
Tertullianus (203 na Christus)
Didascalia (225 na Christus)
Cyrillus van Jeruzalem (350 na Christus)
Augustinus (412 na Christus)

Ook nog de tekst uit de catechismus van de katholieke Kerk. Zoals geplaatst op di okt 27, 2009 9:30 pm; viewtopic.php?f=33&t=23593&start=45 Het betreft alinea 2168 t/m 2176. Ondanks dat die alinea's doordrengt zijn met verwijzingen naar de Bijbel (en ook concilie teksten en teksten van kerkvaders) schijn het nog niet genoeg te zijn voor een enkeling om christenen te respecteren die hun rustdag op de zondag houden. Zij claimen dat de Bijbel een plat boek is wat slechts 1 laag heeft en dat is hoe toevallig de laag die zij erin lezen. Dat er onder de oppervlakte van de Bijbel nog enkele andere lagen te vinden zijn ontgaat ze schijnbaar compleet. Een dergelijke manier van omgaan met de Bijbel vind ik vrij schokkend.

Vandaar dat ik nog even voor een laatste maal de moeite heb genomen om uit te leggen hoe christenen op de zondag gekomen zijn. Laat duidelijk zijn, als je op de zaterdag je rustdag houd is dat prima, niemand die je tegenhoud. Val je christelijke broeders en zusters er echter niet op aan dat zij hun rustdag op zondag houden. Ook zij hebben daar gegronde redenen voor. Het dient geen enkel doel om het ene weg te zetten als dwaalleer en het andere te verheffen tot 'bijbels'.

Jesaja 1
13 Houd op met die zinloze offergaven.
Ik heb een afschuw van jullie wierook;
jullie feesten, nieuwemaan en sabbat,
ik duld ze niet naast al dat wangedrag.

God begint zijn ongenoegen te uiten.

Matteüs 28
1 Na de sabbat, toen de ochtend van de eerste dag van de week gloorde, kwam Maria uit Magdala met de andere Maria naar het graf kijken.

Marcus 16
2 Op de eerste dag van de week gingen ze heel vroeg in de ochtend, vlak na zonsopgang, naar het graf. 3 Ze zeiden tegen elkaar: ‘Wie zal voor ons de steen voor de ingang van het graf wegrollen?’ 4 Maar toen ze opkeken, zagen ze dat de steen al was weggerold; het was een heel grote steen. 5 Toen ze het graf binnengingen, zagen ze rechts een in het wit geklede jongeman zitten. Ze schrokken vreselijk. 6 Maar hij zei tegen hen: ‘Wees niet bang. U zoekt Jezus, de man uit Nazaret die gekruisigd is. Hij is opgewekt uit de dood, hij is niet hier; kijk, dat is de plaats waar hij was neergelegd. 7 Ga terug en zeg tegen zijn leerlingen en tegen Petrus: “Hij gaat jullie voor naar Galilea, daar zullen jullie hem zien, zoals hij jullie heeft gezegd.”’
8 Ze gingen naar buiten en vluchtten bij het graf vandaan, want ze waren bevangen door angst en schrik. Ze waren zo erg geschrokken dat ze tegen niemand iets zeiden.
9 Toen hij vroeg op de eerste dag van de week uit de dood was opgestaan, verscheen hij eerst aan Maria uit Magdala, bij wie hij zeven demonen had uitgedreven.

Johannes 20
1 Vroeg op de eerste dag van de week, toen het nog donker was, kwam Maria uit Magdala bij het graf. Ze zag dat de steen van de opening van het graf was weggehaald. 2 Ze liep snel terug naar Simon Petrus en de andere leerling, van wie Jezus veel hield, en zei: ‘Ze hebben de Heer uit het graf weggehaald en we weten niet waar ze hem nu neergelegd hebben.’ 3 Petrus en de andere leerling gingen op weg naar het graf. 4 Ze liepen beiden snel, maar de andere leerling rende vooruit, sneller dan Petrus, en kwam als eerste bij het graf. 5 Hij boog zich voorover en zag de linnen doeken liggen, maar hij ging niet naar binnen. 6 Even later kwam Simon Petrus en hij ging het graf wel in. Ook hij zag de linnen doeken, 7 en hij zag dat de doek die Jezus’ gezicht bedekt had niet bij de andere doeken lag, maar apart opgerold op een andere plek. 8 Toen ging ook de andere leerling, die het eerst bij het graf gekomen was, het graf in. Hij zag het en geloofde. 9 Want ze hadden uit de Schrift nog niet begrepen dat hij uit de dood moest opstaan. 10 De leerlingen gingen terug naar huis.
11 Maria stond nog bij het graf en huilde. Huilend boog ze zich naar het graf, 12 en daar zag ze twee engelen in witte kleren zitten, een bij het hoofdeind en een bij het voeteneind van de plek waar het lichaam van Jezus had gelegen. 13 ‘Waarom huil je?’ vroegen ze haar. Ze zei: ‘Ze hebben mijn Heer weggehaald en ik weet niet waar ze hem hebben neergelegd.’ 14 Na deze woorden keek ze om en zag ze Jezus staan, maar ze wist niet dat het Jezus was. 15 ‘Waarom huil je?’ vroeg Jezus. ‘Wie zoek je?’ Maria dacht dat het de tuinman was en zei: ‘Als u hem hebt weggehaald, vertel me dan waar u hem hebt neergelegd, dan kan ik hem meenemen.’ 16 Jezus zei tegen haar: ‘Maria!’ Ze draaide zich om en zei: ‘Rabboeni!’ (Dat betekent ‘meester’.) 17 ‘Houd me niet vast,’ zei Jezus. ‘Ik ben nog niet opgestegen naar de Vader. Ga naar mijn broeders en zusters en zeg tegen hen dat ik opstijg naar mijn Vader, die ook jullie Vader is, naar mijn God, die ook jullie God is.’ 18 Maria uit Magdala ging naar de leerlingen en zei tegen hen: ‘Ik heb de Heer gezien!’ En ze vertelde alles wat hij tegen haar gezegd had.
19 Op de avond van die eerste dag van de week waren de leerlingen bij elkaar; ze hadden de deuren afgesloten, omdat ze bang waren voor de Joden. Jezus kwam in hun midden staan en zei: ‘Ik wens jullie vrede!’

De evangelie schrijvers geven nadrukkelijk aan dat Jezus Zijn opstanding op een zondag was. Dit omdat de zondag inmiddels de belangrijkste dag van de week was in het leven van de Kerk.

Handelingen 20
7 Op de eerste dag van de week kwamen we bijeen voor het breken van het brood. Paulus, die van plan was om de volgende dag verder te reizen, hield een toespraak voor de leerlingen die tot midden in de nacht duurde.

Deze tekst geeft de apostolische traditie van de eucharistie/avondmaal op zondag aan.

1 Korintiërs 16
2 laat ieder van u elke eerste dag van de week naar vermogen iets opzijleggen. Dan hoeft er bij mijn komst geen geld meer te worden ingezameld.

Hier wordt aangeven dat om de eerste dag van de week (de zondag) collectes te houden voor de Kerk. Dit omdat de primaire dag van christelijke verering de zondag is.

Kolossenzen 2
16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus.

De sabbat staat slechts in de schaduw van wat geopenbaard is in Christus.

2 Tessalonicenzen 2
15 Wees standvastig, broeders en zusters, en blijf bij de traditie waarin u door ons onderwezen bent, in woord of geschrift.

We moeten vasthouden aan de apostolische traditie, geschreven of ongeschreven. De apostolische traditie leert dat wij de zondag onderhouden (zie de teksten in de catechismus van de katholieke Kerk).

Hebreeën 4
8 Was de rust hun al door Jozua gegeven, dan zou God daarna niet meer over een andere dag hebben gesproken. 9 Er wacht het volk van God dus nog steeds een sabbatsrust.

Ongeacht de dag van de rust, als Joshua rust was gegeven, zou God niet later van "een andere dag“ spreken, wat zondag is, de nieuwe sabbat. Zondag is de eerste dag van de week en de eerste dag van de nieuwe schepping verwezenlijk door de opstanding van Christus.

Hebreeën 7
12 Maar wanneer de aard van het priesterschap verandert, verandert onherroepelijk ook de wet.

Wanneer er een verandering is in het priesterschap, dan is er eveneens een verandering in de wet. Aangezien we een nieuwe Priester en een nieuw offer hebben hebben we ook een nieuwe dag van verering, de zondag.

Openbaring 1
10 Op de dag van de Heer raakte ik in vervoering. Ik hoorde achter me een luide stem, die klonk als een bazuin

Hier wordt gewezen op de hemelse eucharistie liturgie op zondag, de dag des Heren.

Matteüs 16
19 Ik zal je de sleutels van het koninkrijk van de hemel geven, en al wat je op aarde bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.’

Matteüs 18
18 Ik verzeker jullie: al wat jullie op aarde bindend verklaren zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat jullie op aarde ontbinden zal ook in de hemel ontbonden zijn.

Wat de Kerk op aarde bind zal ook in de hemel bindend zijn. Sinds de verrijzenis is de eucharistie/avondmaal hoofdzakelijk op zondag gevierd.

Bovenstaande heb ik overigens niet zelf bedacht maar heb ik van een Engelstalige website. Mocht je het in het Engels na willen lezen; http://scripturecatholic.com/

Nogmaals, mij maakt het bijzonder weinig uit of iemand zijn rustdag op de zaterdag of zondag (of een andere dag van de week) houd. Ik vind het gescherm met dwaalleer en onbijbels echter vrij infantiel. Vandaar dat ik even vanuit de Bijbel aantoon dat een andere zienswijze ook prima met de Bijbel te onderbouwen is. De Bijbel is geen laagdrempelig boek wat zich laat lezen als een kookboek.

Ik plaats deze bijdrage overigens in twee topic aangezien het hetzelfde onderwerp betreft.

Toch spijtig dat ik tijd en moeite heb gestoken in het neerzetten van zo'n reactie en dat dan mensen als Familie Bos en Joannah er niet op reageren. Zegt voor mij eigenlijk wel genoeg.

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 08 nov 2009 02:08

Faramir schreef:Zoals ik reeds heb aangegeven is er een hele rits bronnen uit het vroege christendom al te halen dat zondag de rustdag was.

Hieronder nog een korte en niet volledige opsomming;
Didachè (70 na Christus)
De brief van Barnabas (74 na Christus)
Ignatius van Antiochië (110 na Christus)
Justinus de Martelaar (155 na Christus)
lemens van Alexandrië (202 na Christus)
Tertullianus (203 na Christus)
Didascalia (225 na Christus)
Cyrillus van Jeruzalem (350 na Christus)
Augustinus (412 na Christus)

Deze zijn allemaal van vele jaren na Christus, dus door mensen en niet van God of Jezus zelf.
Faramir schreef:Ook nog de tekst uit de catechismus van de katholieke Kerk. Zoals geplaatst op di okt 27, 2009 9:30 pm; viewtopic.php?f=33&t=23593&start=45 Het betreft alinea 2168 t/m 2176. Ondanks dat die alinea's doordrengt zijn met verwijzingen naar de Bijbel (en ook concilie teksten en teksten van kerkvaders) schijn het nog niet genoeg te zijn voor een enkeling om christenen te respecteren die hun rustdag op de zondag houden. Zij claimen dat de Bijbel een plat boek is wat slechts 1 laag heeft en dat is hoe toevallig de laag die zij erin lezen. Dat er onder de oppervlakte van de Bijbel nog enkele andere lagen te vinden zijn ontgaat ze schijnbaar compleet. Een dergelijke manier van omgaan met de Bijbel vind ik vrij schokkend.

Vandaar dat ik nog even voor een laatste maal de moeite heb genomen om uit te leggen hoe christenen op de zondag gekomen zijn. Laat duidelijk zijn, als je op de zaterdag je rustdag houd is dat prima, niemand die je tegenhoud. Val je christelijke broeders en zusters er echter niet op aan dat zij hun rustdag op zondag houden. Ook zij hebben daar gegronde redenen voor. Het dient geen enkel doel om het ene weg te zetten als dwaalleer en het andere te verheffen tot 'bijbels'.

Als God de sabbat gebied, hoe kunnen christenen dan tot een zondag komen ?

In het aangehaalde stukje catechismus staat uitgelegd waarom de christenen de zondag vieren ipv de sabbat. Er wordt echter nergens een stukje uit de bijbel aangehaald waar in de bijbel staat dat we de sabbat moeten inruilen voor de zondag. Dit stukje catechismus is slechts een stukje geschiedenis over wat mensen ertoe bewoog om de sabbat in te ruilen voor de zondag ondanks dat dit onbijbels is. Ook in dit stukje catechismus kunnen ze kennelijk niet verwijzen naar een bijpassende bijbeltekst die dit goedkeurt.
Dat is nu het gevaar van de catechismus, Het is de bijbel niet, het is een menselijke mening en uitleg aan de hand van de bijbel, en ook daar kunnen foute ideeën in zitten.

Faramir schreef:Jesaja 1

God begint zijn ongenoegen te uiten.

Lees dan ook even wat ervoor staat.

2 Hoor toe, hemel, geef gehoor, aarde,
de HEER heeft gesproken:
Ik heb mijn kinderen opgevoed en grootgebracht,
maar ze zijn tegen mij in opstand gekomen.
3 Een rund herkent zijn meester,
een ezel kent zijn voederbak,
maar Israël mist elk inzicht,
mijn volk leeft in onwetendheid.
4 Wee dit ontrouwe volk, met schuld beladen,
volk van zondaars, verdorven geslacht.
Zij hebben de HEER verlaten,
de Heilige van Israël versmaad,
hem de rug toegekeerd.

10 Hoor de woorden van de HEER, leiders van Sodom,
geef gehoor aan het onderricht van onze God, volk van Gomorra.
11 Wat moet ik met al jullie offers? – zegt de HEER.
Ik heb genoeg van die schapen, die vetgemeste kalveren;
het bloed van stieren, rammen en bokken wil ik niet meer.
12 En wanneer jullie voor mij verschijnen –
wie heeft je gevraagd mijn voorhoven plat te lopen?

God heeft genoeg van de offergave en de sabbat enz... bij dit volk omdat ze in niets God willen dienen en alleen maar zondigen. God vergelijkt ze met sodom en gomorra. Ze leven er op los, doen alles wat God verboden heeft en gaan dan offeren en bidden en sabbat vieren ???? Vind je het gek dat God daar wat van zegt ? De reactie van God slaat hier dus op dit zeer zondige volk, en niet op de hele wereld.

Faramir schreef:Matteüs 28
1 Na de sabbat, toen de ochtend van de eerste dag van de week gloorde, kwam Maria uit Magdala met de andere Maria naar het graf kijken.

Marcus 16
2 Op de eerste dag van de week gingen ze heel vroeg in de ochtend, vlak na zonsopgang, naar het graf. 3 Ze zeiden tegen elkaar: ‘Wie zal voor ons de steen voor de ingang van het graf wegrollen?’ 4 Maar toen ze opkeken, zagen ze dat de steen al was weggerold; het was een heel grote steen. 5 Toen ze het graf binnengingen, zagen ze rechts een in het wit geklede jongeman zitten. Ze schrokken vreselijk. 6 Maar hij zei tegen hen: ‘Wees niet bang. U zoekt Jezus, de man uit Nazaret die gekruisigd is. Hij is opgewekt uit de dood, hij is niet hier; kijk, dat is de plaats waar hij was neergelegd. 7 Ga terug en zeg tegen zijn leerlingen en tegen Petrus: “Hij gaat jullie voor naar Galilea, daar zullen jullie hem zien, zoals hij jullie heeft gezegd.”’
8 Ze gingen naar buiten en vluchtten bij het graf vandaan, want ze waren bevangen door angst en schrik. Ze waren zo erg geschrokken dat ze tegen niemand iets zeiden.
9 Toen hij vroeg op de eerste dag van de week uit de dood was opgestaan, verscheen hij eerst aan Maria uit Magdala, bij wie hij zeven demonen had uitgedreven.

Johannes 20
1 Vroeg op de eerste dag van de week, toen het nog donker was, kwam Maria uit Magdala bij het graf. Ze zag dat de steen van de opening van het graf was weggehaald. 2 Ze liep snel terug naar Simon Petrus en de andere leerling, van wie Jezus veel hield, en zei: ‘Ze hebben de Heer uit het graf weggehaald en we weten niet waar ze hem nu neergelegd hebben.’ 3 Petrus en de andere leerling gingen op weg naar het graf. 4 Ze liepen beiden snel, maar de andere leerling rende vooruit, sneller dan Petrus, en kwam als eerste bij het graf. 5 Hij boog zich voorover en zag de linnen doeken liggen, maar hij ging niet naar binnen. 6 Even later kwam Simon Petrus en hij ging het graf wel in. Ook hij zag de linnen doeken, 7 en hij zag dat de doek die Jezus’ gezicht bedekt had niet bij de andere doeken lag, maar apart opgerold op een andere plek. 8 Toen ging ook de andere leerling, die het eerst bij het graf gekomen was, het graf in. Hij zag het en geloofde. 9 Want ze hadden uit de Schrift nog niet begrepen dat hij uit de dood moest opstaan. 10 De leerlingen gingen terug naar huis.
11 Maria stond nog bij het graf en huilde. Huilend boog ze zich naar het graf, 12 en daar zag ze twee engelen in witte kleren zitten, een bij het hoofdeind en een bij het voeteneind van de plek waar het lichaam van Jezus had gelegen. 13 ‘Waarom huil je?’ vroegen ze haar. Ze zei: ‘Ze hebben mijn Heer weggehaald en ik weet niet waar ze hem hebben neergelegd.’ 14 Na deze woorden keek ze om en zag ze Jezus staan, maar ze wist niet dat het Jezus was. 15 ‘Waarom huil je?’ vroeg Jezus. ‘Wie zoek je?’ Maria dacht dat het de tuinman was en zei: ‘Als u hem hebt weggehaald, vertel me dan waar u hem hebt neergelegd, dan kan ik hem meenemen.’ 16 Jezus zei tegen haar: ‘Maria!’ Ze draaide zich om en zei: ‘Rabboeni!’ (Dat betekent ‘meester’.) 17 ‘Houd me niet vast,’ zei Jezus. ‘Ik ben nog niet opgestegen naar de Vader. Ga naar mijn broeders en zusters en zeg tegen hen dat ik opstijg naar mijn Vader, die ook jullie Vader is, naar mijn God, die ook jullie God is.’ 18 Maria uit Magdala ging naar de leerlingen en zei tegen hen: ‘Ik heb de Heer gezien!’ En ze vertelde alles wat hij tegen haar gezegd had.
19 Op de avond van die eerste dag van de week waren de leerlingen bij elkaar; ze hadden de deuren afgesloten, omdat ze bang waren voor de Joden. Jezus kwam in hun midden staan en zei: ‘Ik wens jullie vrede!’
---------
De evangelie schrijvers geven nadrukkelijk aan dat Jezus Zijn opstanding op een zondag was. Dit omdat de zondag inmiddels de belangrijkste dag van de week was in het leven van de Kerk.

Ja, de opstanding was op zondag, maar dat wil niet zeggen dat wij dan maar geen sabbat meer moeten vieren. Zie jij ergens in de bijbel staan dat we vanaf dat moment maar de zondag ipv de sabbat moeten vieren ??? Nee dus, staat nergens in de hele bijbel.
En wie zegt er dat de zondag toen de belangrijkste dag van de week was ???

Faramir schreef:Handelingen 20
7 Op de eerste dag van de week kwamen we bijeen voor het breken van het brood. Paulus, die van plan was om de volgende dag verder te reizen, hield een toespraak voor de leerlingen die tot midden in de nacht duurde.

Deze tekst geeft de apostolische traditie van de eucharistie/avondmaal op zondag aan.

Nee, deze tekst geeft aan dat ze die keer op de eerste dag van de week samenkwamen omdat paulus de volgende dag weer zou verder reizen. Dat samenkomen deden ze wel vaker, ook op andere dagen.

Faramir schreef:1 Korintiërs 16
2 laat ieder van u elke eerste dag van de week naar vermogen iets opzijleggen. Dan hoeft er bij mijn komst geen geld meer te worden ingezameld.

Hier wordt aangeven dat om de eerste dag van de week (de zondag) collectes te houden voor de Kerk. Dit omdat de primaire dag van christelijke verering de zondag is.

Kolossenzen 2
16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus.

De sabbat staat slechts in de schaduw van wat geopenbaard is in Christus.

Dat eerste stukje doet mij niet zoveel omdat paulus ook een mens was. Voor mij weegt de wil van God en het woord van Jezus zwaarder dan de mening van paulus.

Dat tweede stukje is natuurlijk ook van paulus, maar daar heb ik het wel moeilijker mee.
Ik weet niet zo goed wat ik met dat stukje uit kolossenzen aan moet.
Het gaat in dat stukje mijns inziens wel hoofdzakelijk over door mensen verzonnen gebruiken (feestdagen, tradities, eten en drinken...wat wel en wat niet mag op sabbat...). Ik denk dan ook dat hier bedoeld wordt dat je je niet te veel moet aantrekken van al die kerkelijke traditionele regels (zoals er nu nog zeer veel zijn binnen de kerken). Maar het gaat hier denk ik niet over de sabbat zelf zoals God dat geboden heeft, maar volgens mij meer over alles wat mensen erbij en er omheen verzonnen hebben.
Er staat immers dat dat allemaal wereldse regels zijn die er niet toe doen.
De sabbat is geen wereldse regel, dat is een regel van God zelf.
In openbaringen staat zelfs dat als Jezus terugkomt dat we dan allemaal weer de sabbat zullen gaan vieren.
Maar nogmaals, dit is een stukje wat ik inderdaad moeilijk vind.

Faramir schreef:2 Tessalonicenzen 2
15 Wees standvastig, broeders en zusters, en blijf bij de traditie waarin u door ons onderwezen bent, in woord of geschrift.

We moeten vasthouden aan de apostolische traditie, geschreven of ongeschreven. De apostolische traditie leert dat wij de zondag onderhouden (zie de teksten in de catechismus van de katholieke Kerk).

Tja, paulus weer. Zei hij ook niet ergens dat mannen beter niet kunnen trouwen met vrouwen ofzo ??? (God heeft man en vrouw toch echt voor elkaar gemaakt).
Ik weet nooit zo goed wat ik van paulus moet vinden.
Maar nogmaals, ik vind de geboden van God en de woorden van Jezus zwaarder wegen dan die van paulus, de apostolische traditie of de catechismus.
Ik ben overigens van mening dat we ons niet moeten vasthouden aan de apostolische traditie of de catechismus. Maar dat we ons moeten vasthouden aan de woorden van God en van de Here Jezus.
Ik vraag me overigens af of er nu echt in de bijbel gesproken wordt van een zondagviering ipv sabbat.

Faramir schreef:Hebreeën 4
8 Was de rust hun al door Jozua gegeven, dan zou God daarna niet meer over een andere dag hebben gesproken. 9 Er wacht het volk van God dus nog steeds een sabbatsrust.

Ongeacht de dag van de rust, als Joshua rust was gegeven, zou God niet later van "een andere dag“ spreken, wat zondag is, de nieuwe sabbat. Zondag is de eerste dag van de week en de eerste dag van de nieuwe schepping verwezenlijk door de opstanding van Christus.

Ik zal me hier biddend in moeten verdiepen.
Ik kan hier nu geen antwoord op geven omdat ik het gewoon niet goed begrijp wat hier nu precies staat.

Faramir schreef:Hebreeën 7
12 Maar wanneer de aard van het priesterschap verandert, verandert onherroepelijk ook de wet.

Wanneer er een verandering is in het priesterschap, dan is er eveneens een verandering in de wet. Aangezien we een nieuwe Priester en een nieuw offer hebben hebben we ook een nieuwe dag van verering, de zondag.

Als je de tekst ervoor en erna leest gaat het hier over het priesterschap door de levieten dat veranderd door het offer van Jezus.
Je weet immers dat door het offer van Jezus de vorige offerwetten zijn komen te vervallen (die zijn door het offer van Jezus volbracht).
Door de komst van Jezus (die priester is voor eeuwig) is het priesterschap en de daar bij horende wet veranderd. (een groot deel van die wet is volbracht door Jezus)
Dit gaat echter over de wetten voor de tempeldienst en de offerdienst, niet over de tien geboden. Jezus benadrukt in Zijn leven zelfs dat die wetten altijd zullen blijven gelden.

Dat laatste stukje over de zondag maak je er zelf van, maar staat dat zo niet in de bijbel ?

Faramir schreef:Openbaring 1
10 Op de dag van de Heer raakte ik in vervoering. Ik hoorde achter me een luide stem, die klonk als een bazuin

Hier wordt gewezen op de hemelse eucharistie liturgie op zondag, de dag des Heren.

Wie zegt dat ?
Misschien gaat het hier wel over de dag van de Heer op sabbat ?

Je haalde immers zelf de catechismus aan waar staat :
2173
Het evangelie vermeldt talrijke incidenten, waarbij Jezus ervan beschuldigd wordt de wet van de sabbat te overtreden. Maar nooit doet Jezus afbreuk aan de heiligheid van die dag.1 Met gezag geeft Hij aan wat er de juiste interpretatie van is: 'De sabbat is gemaakt om de mens, maar niet de mens om de sabbat' (Mc. 2,27). Met echt mededogen kent Christus zich het recht toe 'om op de sabbat goed te doen veeleer dan kwaad, iemand te redden liever dan hem te doden' (Mc. 3,4). De sabbat is de dag van de Heer van alle barmhartigheid en van de eer van God.2 'De Mensenzoon is Heer van de sabbat' (Mc. 2,28).

Faramir schreef:Matteüs 16
19 Ik zal je de sleutels van het koninkrijk van de hemel geven, en al wat je op aarde bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.’

Matteüs 18
18 Ik verzeker jullie: al wat jullie op aarde bindend verklaren zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat jullie op aarde ontbinden zal ook in de hemel ontbonden zijn.

Wat de Kerk op aarde bind zal ook in de hemel bindend zijn. Sinds de verrijzenis is de eucharistie/avondmaal hoofdzakelijk op zondag gevierd.

Ik denk dat je dit persoonlijk moet zien, hoe iemand dit zelf in zijn hart gelooft en naleeft met goede bedoelingen, zo zal dat ook in de hemel gezien worden bij zijn oordeel.
Ik denk niet dat je daar de tradities van kerken in moet zien, maar dat wat een mens persoonlijk gelooft.
Als je dus in de zondag gelooft dat dat Gods wil is, dan zal God dat waarschijnlijk ook zo aanrekenen. Maar als je sabbat als Gods wil ziet en je viert die dag niet, maar wel de zondag, dan zal God dat ook zo aanrekenen dat je je niet aan Zijn dag houd.(dit is mijn mening/idee, niet Gods woord).
Zo denk ik dat wat op aarde bindend is voor iemand, dat dat ook in de hemel bindend zal zijn voor die persoon.

Faramir schreef:Bovenstaande heb ik overigens niet zelf bedacht maar heb ik van een Engelstalige website. Mocht je het in het Engels na willen lezen; http://scripturecatholic.com/

Nogmaals, mij maakt het bijzonder weinig uit of iemand zijn rustdag op de zaterdag of zondag (of een andere dag van de week) houd. Ik vind het gescherm met dwaalleer en onbijbels echter vrij infantiel. Vandaar dat ik even vanuit de Bijbel aantoon dat een andere zienswijze ook prima met de Bijbel te onderbouwen is. De Bijbel is geen laagdrempelig boek wat zich laat lezen als een kookboek

Toch spijtig dat ik tijd en moeite heb gestoken in het neerzetten van zo'n reactie en dat dan mensen als Familie Bos en Joannah er niet op reageren. Zegt voor mij eigenlijk wel genoeg.

Ik heb bij deze geprobeerd om in te gaan op jouw reactie, maar je ziet dat ik ook niet op alles een antwoord heb.
Ik zal me hier verder biddend in moeten verdiepen zodat ik sommige van de door jou aangehaalde bijbelteksten ook ga begrijpen. Op dit moment begrijp ik sommige teksten nog niet.
Vandaar ook dat ik dus nog geen goede reactie kon en kan geven.

Wel blijft mijn vraag:
Als God de sabbat zo geboden heeft, en de Here Jezus heeft het bevestigd.
En we lezen dat later als deze wereld voorbij is iedereen weer de sabbat zal eren en zal vieren.
Dan blijkt daaruit dat God het zo gewild heeft in het begin, maar dat Hij het ook zo wilt aan het einde en in de eeuwigheid. Kennelijk heeft God er behagen in dat mensen de sabbat vieren op de sabbat.
Ik blijf het dus vreemd vinden als God dan tussendoor tijdelijk een zondag instelt….
Ik kan dan ook nergens in de bijbel een plek vinden waar echt bij name genoemd word dat de sabbat niet meer gevierd hoeft te worden.

P.S. Mischien moeten we in het vervolg proberen om onze lappen teksten wat korter te houden :wink:
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Joannah

Berichtdoor Joannah » 08 nov 2009 08:03

Grotendeels eens met fam Bos.
Nergens in het NT wordt er ook maar een alinea aan besteed, die duidelijk zegt dat de zondag nu de nieuwe dag is.Dat was in het OT wel anders, en omdat beide boeken perfekt zijn, denk ik dat Jezus ook Heer van de sabbat is, zoals Hij zelf zei.
Zou het kunnen zijn dat deze verandering van tijden en wet de dwaling is die door Daniel reeds voorspeld werd in Dan 7:25?
Ook de gregoriaanse kalender , die een einde maakte aan de bijbelse kalender voor (joodse) feestdagen is effectief momenteel.
Die Didache etc waren wellicht deel van het anti-christelijke, katholieke gevaar waarvan Paulus waarschuwt dat het tijdens het schrijven van het Evangelie al aanwezig was!!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 nov 2009 10:10

Familie Bos schreef:Uitgebreid antwoord.

Bedankt voor het antwoord. We kunnen het er over eens zijn dat er nergens letterlijk in de Bijbel staat dat de sabbat vervangen is door de zondag. Ik heb echter wel met een bijbelexegese aangetoond dat de eerste christenen al de zondag onderhielden. Dat zul jij er wellicht niet uithalen, maar als we kijken naar de ontwikkelingen in het vroege christendom (wat ik ook heb aangehaald) dan kun je dat zeker wel. Wat jij wil is de Bijbel los zien van de christelijke traditie, dat is echter vrij onmogelijk aangezien de Bijbel onderdeel is van de traditie.

Het staat je vrij om de sabbat op zaterdag te onderhouden, maar als je dan ook zonder enige christelijke traditie naar bijvoorbeeld de heilige drie-eenheid kijkt zul je die vast ook ontkennen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 nov 2009 10:15

Joannah schreef:Grotendeels eens met fam Bos.
Nergens in het NT wordt er ook maar een alinea aan besteed, die duidelijk zegt dat de zondag nu de nieuwe dag is.

Dat staat er zeker wel, dat heb ik ook in mijn bijdrage aangetoond. Maar het is maar net waar jij de voorkeur aangeeft, is dat de platte, letterlijke tekst, of is dat de betekenis die de schrijvers met de tekst wilden overbrengen.
Dat was in het OT wel anders, en omdat beide boeken perfekt zijn, denk ik dat Jezus ook Heer van de sabbat is, zoals Hij zelf zei.

Het staat je vrij om dat te denken. Ik heb slechts vanuit de Bijbel en de vroeg christelijke traditie aangetoond dat de zondag wel degelijk onderhouden werd door christenen.
Zou het kunnen zijn dat deze verandering van tijden en wet de dwaling is die door Daniel reeds voorspeld werd in Dan 7:25?
Ook de gregoriaanse kalender , die een einde maakte aan de bijbelse kalender voor (joodse) feestdagen is effectief momenteel.
Die Didache etc waren wellicht deel van het anti-christelijke, katholieke gevaar waarvan Paulus waarschuwt dat het tijdens het schrijven van het Evangelie al aanwezig was!!

Alles kan. Maar het is wel tekenend dat jij wanneer het het 'katholieke gevaar' betreft je niet baseert op letterlijke teksten. Ik vind je herhaaldelijke niet onderbouwde offtopic en beledigende beweringen eigenlijk vrij infantiel.

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 08 nov 2009 10:25

Faramir schreef:Bedankt voor het antwoord. We kunnen het er over eens zijn dat er nergens letterlijk in de Bijbel staat dat de sabbat vervangen is door de zondag. Ik heb echter wel met een bijbelexegese aangetoond dat de eerste christenen al de zondag onderhielden. Dat zul jij er wellicht niet uithalen, maar als we kijken naar de ontwikkelingen in het vroege christendom (wat ik ook heb aangehaald) dan kun je dat zeker wel. Wat jij wil is de Bijbel los zien van de christelijke traditie, dat is echter vrij onmogelijk aangezien de Bijbel onderdeel is van de traditie.

Het staat je vrij om de sabbat op zaterdag te onderhouden, maar als je dan ook zonder enige christelijke traditie naar bijvoorbeeld de heilige drie-eenheid kijkt zul je die vast ook ontkennen.

Ik haal dat er wel uit hoor.
Alleen hecht ik meer waarde aan wat er letterlijk in de bijbel staat dan aan wat de vroege christenen hebben ingesteld en zijn gaan naleven.

De bijbel is mischien wel onderdeel van de traditie, maar de traditie is geen onderdeel van de bijbel.
Dus los zien kan best hoor. :wink:

Wat de drie-eenheid betreft, daar geloof ik zeer zeker wel in (ook al is het een vrij onbegrijpelijk iets, maarja, je hoeft ook niet alles te begrijpen, als je maar geloofd).

Er staat namelijk duidelijk in Johannes 1 dat Jezus God is, dus die drie-eenheid bestaat wel degelijk.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 nov 2009 11:12

Familie Bos schreef:Er staat namelijk duidelijk in Johannes 1 dat Jezus God is, dus die drie-eenheid bestaat wel degelijk.

Dit lijkt me anders een sterk voorbeeld van een twee-eenheid. :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Joannah

Berichtdoor Joannah » 08 nov 2009 11:16

Nergens werd de zondag onderhouden Faramir , hij werd wellicht gevierd, ter herdenking aan de dag dat de Heere was opgestaan.
Het houden aan een dag zoals de joden aan de sabbat, is niet zomaar een dag verschoven, met een paar raadselachtige puzzelteksten en aannames.
Wat er beledigend is aan mijn schrijven is me ook een raadsel.
woorden als infantiel en andere persoonlijke opmerkingen staan tot nu toe op jouw conto .
Van de drie-eenheid moest door de katholieken weer zo nodig een sacrament gemaakt worden, net als de doop enz, wat dus tot zoveel onenigheid is gaan leiden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 nov 2009 11:36

Ik zal nog even kort op je reageren want het ontbreekt mij verder aan enige zin.
Joannah schreef:Wat er beledigend is aan mijn schrijven is me ook een raadsel.

Je merkt het zelf dus geen eens meer op. Tragisch.
woorden als infantiel en andere persoonlijke opmerkingen staan tot nu toe op jouw conto.

Infantiel betekend niet meer of minder dan kinderlijk. Jouw constante lasterlijke uitspraken over de katholieke Kerk vind ik kinderlijk en beledigend.
Van de drie-eenheid moest door de katholieken weer zo nodig een sacrament gemaakt worden, net als de doop enz, wat dus tot zoveel onenigheid is gaan leiden.

De drie-eenheid is geen sacrament.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 nov 2009 13:02

Wat een woordenstrijd over een vrije dag zeg!

@ Faramir het vers wat je aanhaalde kan niet worden misbruikt om de zondagse collecte mee te rechtvaardigen natuurlijk, want er staat duidelijk:

'...laat ieder van u elke eerste dag van de week naar vermogen iets opzijleggen. Dan hoeft er bij mijn komst geen geld meer te worden ingezameld.' (1 Kor 16,2)

Het lijkt mij stug dat de kerk nog zit te wachten tot Paulus aankomt te Korinthe nietwaar? ;)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 nov 2009 14:55

mohamed schreef:Wat een woordenstrijd over een vrije dag zeg!

Idd. Zoals reeds meerdere malen gezegd maakt het mij totaal niet uit of iemand zijn vrije dag heeft op zondag, zaterdag of welke andere dag van de week dan ook. Ik zelf heb daarvoor de zondag en ik verwacht eigenlijk dat andere mensen dat gewoon respecteren.
@ Faramir het vers wat je aanhaalde kan niet worden misbruikt om de zondagse collecte mee te rechtvaardigen natuurlijk, want er staat duidelijk:

'...laat ieder van u elke eerste dag van de week naar vermogen iets opzijleggen. Dan hoeft er bij mijn komst geen geld meer te worden ingezameld.' (1 Kor 16,2)

Het lijkt mij stug dat de kerk nog zit te wachten tot Paulus aankomt te Korinthe nietwaar? ;)

Ik heb het ook niet aangehaald om de zondagse collecte mee aan te geven. Toen werd er op zondag geld ingezameld voor doel X. Nu doen we het voor doel Y. Het citaat geeft echter aan dat er op de zondag bijeenkomsten/vieringen/diensten waren.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 nov 2009 15:26

Faramir schreef:Idd. Zoals reeds meerdere malen gezegd maakt het mij totaal niet uit of iemand zijn vrije dag heeft op zondag, zaterdag of welke andere dag van de week dan ook. Ik zelf heb daarvoor de zondag en ik verwacht eigenlijk dat andere mensen dat gewoon respecteren.

Wanneer doen de sabbat-aanhangers eigenlijk boodschappen? Niet op vrijdagavond/zaterdag want Sabbat, en niet op zondag want winkels dicht. :roll:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Joannah

Berichtdoor Joannah » 08 nov 2009 15:30

Mortlach schreef:
Faramir schreef:Idd. Zoals reeds meerdere malen gezegd maakt het mij totaal niet uit of iemand zijn vrije dag heeft op zondag, zaterdag of welke andere dag van de week dan ook. Ik zelf heb daarvoor de zondag en ik verwacht eigenlijk dat andere mensen dat gewoon respecteren.

Wanneer doen de sabbat-aanhangers eigenlijk boodschappen? Niet op vrijdagavond/zaterdag want Sabbat, en niet op zondag want winkels dicht. :roll:

Op zondag winkels dicht?
en zelfs al zouden ze dicht zijn, sinds er diepvriezen zijn en conserveermiddelen hoef je eigenlijk nog maar 1 keer per week naar de winkel.

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 08 nov 2009 16:33

Idd. Zoals reeds meerdere malen gezegd maakt het mij totaal niet uit of iemand zijn vrije dag heeft op zondag, zaterdag of welke andere dag van de week dan ook. Ik zelf heb daarvoor de zondag en ik verwacht eigenlijk dat andere mensen dat gewoon respecteren.
Ik denk dat het geen kwestie is van niet respecteren van het houden van de zondag, of de houders van de zondag, maar er is wel een stukje irritatie over de apologie waarbij de Bijbel uit z'n context wordt gehaald, dat is iets dat zorgwekkend is.
Is geloof ik het verschil tussen exegese en eisegese.

Joannah

Berichtdoor Joannah » 08 nov 2009 18:24

.

Terug naar “[Religie] - Open forum”