Jezus en Allah

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: Is Jezus een deelgenoot van Allah?

Berichtdoor Jerommel » 05 nov 2009 15:24

mohamed schreef:
Jerommel schreef: Goed, de Koraan lost dat op door te beweren dat de Bijbel vervalst is. Maar dan is die wel heel erg vervalst...

Klopt en dat vind ik een ontzettend zwaktebod waarmee elke discussie monddood wordt gemaakt.
Ach, een zinloze discussie mag toch dood?

Rachid van Mourik

Re: Is Jezus een deelgenoot van Allah?

Berichtdoor Rachid van Mourik » 05 nov 2009 15:41

Jerommel schreef:
mohamed schreef:
Jerommel schreef: Goed, de Koraan lost dat op door te beweren dat de Bijbel vervalst is. Maar dan is die wel heel erg vervalst...

Klopt en dat vind ik een ontzettend zwaktebod waarmee elke discussie monddood wordt gemaakt.
Ach, een zinloze discussie mag toch dood?


Ik vind het zelf ook erg zwak om dat argument te gebruiken binnen een dialoog.
Of je gelooft dat het vervalst is of niet, dat is een andere punt, maar ik vind dat geen goed argument om aan te halen binnen een dialoog.
Iemand die een dergelijk statement gebruikt heeft geen kennis en weet klaarblijkelijk niet meer wat te zeggen. En maakt de discussie dus inderdaad dood door maar zo'n statement aan te halen. Er jammer.

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor Jerommel » 05 nov 2009 18:36

Nou, ik dacht toch dat het ook in de koraan staat dat er 'iets mis is met de Schriften van de Joden en de Christenen'.
Het is voor een moslim dus een Schriftuurlijk argument om te stellen dat inconsistenties tussen Bijbel en koraan bij de "vervalsingen" van de Bijbel liggen.
(hm... dat schreef ik eigenlijk al...)

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 aug 2005 23:12
Locatie: delft

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor esthervanbuuren » 05 nov 2009 19:22

er staat ergens in de bijbel, onderzoekt alle dingen en behoudt het goede.

Hoe kan je dat doen zonder een koran in huis te hebben?

groetjes esther.

Rachid van Mourik

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor Rachid van Mourik » 05 nov 2009 19:28

esthervanbuuren schreef:er staat ergens in de bijbel, onderzoekt alle dingen en behoudt het goede.

Hoe kan je dat doen zonder een koran in huis te hebben?

groetjes esther.


Kijk dit zijn nou christenen die mij naar het hart liggen!
Ik ben het absoluut met u eens. Ik bedoel, baad het niet dan schaad het niet.
Niks om bang voor te zijn. IK ben bijvoorbeeld moslim, maar heb zowel de thora, bijbel als de koran in huis.

Een fijne avond.

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor Jerommel » 05 nov 2009 21:55

esthervanbuuren schreef:er staat ergens in de bijbel, onderzoekt alle dingen en behoudt het goede.

Hoe kan je dat doen zonder een koran in huis te hebben?

groetjes esther.
Lees de context van die zin dan ook, dan zal je zien dat het over de profetien gaat.
Lees ook eens 2Tim2:17-24 bijvoorbeeld, of Gal 1:8 of andere verzen over dwalingen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor Mortlach » 05 nov 2009 22:21

esthervanbuuren schreef:er staat ergens in de bijbel, onderzoekt alle dingen en behoudt het goede.

Hoe kan je dat doen zonder een koran in huis te hebben?

groetjes esther.


Op dezelfde manier waarop je de werken van Shakespeare kunt onderzoeken zonder de werken van H.P. Lovecraft in huis te hebben.

De Bijbel is een op zichzelf staande verzameling boeken. Dat er naderhand nog door een ander volk wat op gecommentarieerd is, is niet echt van belang, alhoewel die commentaren an sich natuurlijk best interessant en belangwekkend kunnen/zullen zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 aug 2005 23:12
Locatie: delft

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor esthervanbuuren » 06 nov 2009 13:02

Rachid van Mourik schreef:
esthervanbuuren schreef:er staat ergens in de bijbel, onderzoekt alle dingen en behoudt het goede.

Hoe kan je dat doen zonder een koran in huis te hebben?

groetjes esther.


Kijk dit zijn nou christenen die mij naar het hart liggen!
Ik ben het absoluut met u eens. Ik bedoel, baad het niet dan schaad het niet.
Niks om bang voor te zijn. IK ben bijvoorbeeld moslim, maar heb zowel de thora, bijbel als de koran in huis.

Een fijne avond.


kijk zo komen we hoop ik telkens een stukje dichter bij elkaar.

groetjes esther.

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 aug 2005 23:12
Locatie: delft

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor esthervanbuuren » 06 nov 2009 13:15

Mortlach schreef:
esthervanbuuren schreef:er staat ergens in de bijbel, onderzoekt alle dingen en behoudt het goede.

Hoe kan je dat doen zonder een koran in huis te hebben?

groetjes esther.


Op dezelfde manier waarop je de werken van Shakespeare kunt onderzoeken zonder de werken van H.P. Lovecraft in huis te hebben.

De Bijbel is een op zichzelf staande verzameling boeken. Dat er naderhand nog door een ander volk wat op gecommentarieerd is, is niet echt van belang, alhoewel die commentaren an sich natuurlijk best interessant en belangwekkend kunnen/zullen zijn.



nou het is bij mij wel zo dat ik de bijbel op de eerste plaats zet, daar bij kun je uiteraard andere dingen lezen of onderzoeken zoals als je wil shakespeare, maar de bijbel is voor mij wel het belangrijkst en voor mij ook de waarheid.
Maar de koran zou ook kunnen, ik vind het alleen een zwaar boek wat ik er van ken dan vind ik de bijbel makkelijker te lezen, maar ja daar ben ik natuurlijk mee opgevoed.

groetjes.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor Mortlach » 06 nov 2009 14:01

esthervanbuuren schreef:nou het is bij mij wel zo dat ik de bijbel op de eerste plaats zet, daar bij kun je uiteraard andere dingen lezen of onderzoeken zoals als je wil shakespeare, maar de bijbel is voor mij wel het belangrijkst en voor mij ook de waarheid.
Maar de koran zou ook kunnen, ik vind het alleen een zwaar boek wat ik er van ken dan vind ik de bijbel makkelijker te lezen, maar ja daar ben ik natuurlijk mee opgevoed.

groetjes.


Uiteraard. Alhoewel ik toch denk dat de Bijbel net zo'n pittig boek is; hoe vaak gebeurt het niet dat we de moeilijke delen maar oppervlakkig lezen of zelfs helemaal overslaan, en daarna "vergeten" dat die moeilijke delen er zitten? Zeker als je de Bijbel probeert te lezen in cultureel-historische context heb je er veel meer werk aan, en ik geloof niet in de Bijbel lezen in een vaccuüm.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 aug 2005 23:12
Locatie: delft

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor esthervanbuuren » 06 nov 2009 19:09

Mortlach schreef:
esthervanbuuren schreef:nou het is bij mij wel zo dat ik de bijbel op de eerste plaats zet, daar bij kun je uiteraard andere dingen lezen of onderzoeken zoals als je wil shakespeare, maar de bijbel is voor mij wel het belangrijkst en voor mij ook de waarheid.
Maar de koran zou ook kunnen, ik vind het alleen een zwaar boek wat ik er van ken dan vind ik de bijbel makkelijker te lezen, maar ja daar ben ik natuurlijk mee opgevoed.

groetjes.


Uiteraard. Alhoewel ik toch denk dat de Bijbel net zo'n pittig boek is; hoe vaak gebeurt het niet dat we de moeilijke delen maar oppervlakkig lezen of zelfs helemaal overslaan, en daarna "vergeten" dat die moeilijke delen er zitten? Zeker als je de Bijbel probeert te lezen in cultureel-historische context heb je er veel meer werk aan, en ik geloof niet in de Bijbel lezen in een vaccuüm.





wat je betoog over moeilijke delen in de bijbel daar ben ik het wel met je eens. maar ik denk ook dat het te maken heeft of je erin grootgebracht bent, dan leest het toch gemakkelijker dan dat je er ineens in komt.

Maar wat betekend de bijbel lezen in een vaccuum?

groetjes esther.

Rachid van Mourik

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor Rachid van Mourik » 06 nov 2009 19:28

Hoi Esther,

IK moet zeggen dat ik op basis van u tolerantie u een erg aangenaam persoon vind.
Dat ik moslim ben wil niet zeggen dat ik een christen niet lief kan hebben. IK denk dat mensen dat vaak vergeten.
We kunnen het oneens zijn over vele zaken, maar dat wil niet zeggen dat we elkaar dan maar moeten bestrijden of iets dergelijks.
Verder vind ik het fijn te horen dat er hier bijbel lezers zijn, want vaak spreek ik christelijke mensen die erg weinig van de bijbel weten.
Maar goed, dan zou ik je wel wat willen vragen.
Hoe kijk jij tegen de delen van de bijbel die jou visie tegenspreken. Welke visie je ook neemt, je zal toch niet alles kunnen nemen.
Je kan namelijk vele kanten uit. Zowel links als rechts.

Hoe kijk jij daar tegen aan?

Ik wens een een gezegende avond en pas op u zelf.

MVG

Rachid

mohamed

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor mohamed » 06 nov 2009 20:08

Mortlach schreef:Zeker als je de Bijbel probeert te lezen in cultureel-historische context heb je er veel meer werk aan, en ik geloof niet in de Bijbel lezen in een vaccuüm.

:jaknikken:

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 aug 2005 23:12
Locatie: delft

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor esthervanbuuren » 06 nov 2009 20:29

Rachid van Mourik schreef:Hoi Esther,

IK moet zeggen dat ik op basis van u tolerantie u een erg aangenaam persoon vind.
Dat ik moslim ben wil niet zeggen dat ik een christen niet lief kan hebben. IK denk dat mensen dat vaak vergeten.
We kunnen het oneens zijn over vele zaken, maar dat wil niet zeggen dat we elkaar dan maar moeten bestrijden of iets dergelijks.
Verder vind ik het fijn te horen dat er hier bijbel lezers zijn, want vaak spreek ik christelijke mensen die erg weinig van de bijbel weten.
Maar goed, dan zou ik je wel wat willen vragen.
Hoe kijk jij tegen de delen van de bijbel die jou visie tegenspreken. Welke visie je ook neemt, je zal toch niet alles kunnen nemen.
Je kan namelijk vele kanten uit. Zowel links als rechts.

Hoe kijk jij daar tegen aan?

Ik wens een een gezegende avond en pas op u zelf.

MVG

Rachid





hallo rachid.
weet ik heb veel met mensen met de islamitische achtergrond gewerkt.
als je dat eerlijk kijkt zijn er ook daar genoeg mensen die serieus met hun religie omgaan hoor.
ook daar heb ik respekt voor zeker weten.
Ik heb mensen uit dorpen, meegemaakt maar ook mensen van de universiteit.
Het ligt een beetje aan de cultuur hoe ze met bepaalde zaken omgaan, maar wij hebben ook een cultuur.

Hoe kijk ik tegen dingen aan waar ik het niet mee eens kan zijn.
vaak is dat een de manier van uitleg, ik heb ook bij een andere religie gezeten die ging heel anders met de bijbel om als waar ik nu zit.
Waar ik nu zit heb ik wel iets gevonden waar ik het niet mee eens kan zijn, maar ook dat is gewoon hoe lees je het en hoe interpreteer je het?
Maar dat zal met de koran ook zo zijn denk ik.

een vraag terug, heb jij dan dingen in de koran waar je het echt niet mee eens kan zijn?

oh ja, heel veel dingen uit het oude testament is vervangen door christus offer, daar kan je je wel in vergissen, en ik heb graag het nieuwe testament.
als je nog vragen heb hoor ik het, en bedankt voor het complument.

groetjes esther.


Rachid van Mourik

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor Rachid van Mourik » 06 nov 2009 21:05

Hoit esther,

hartelijk dank voor u reactie.
IK begrijp wat je zegt. Ik vind alleen niet dat religie gelijk is aan cultuur.
Een hollander kan bijvoorbeeld net zo goed een moslim zijn en boerenkool met (halal)worst eten, terwijl een turk ook een moslim kan zijn en gewoon couscous eet.

IK vind dan ook dat religie boven cultuur staat. Al ben ik het met je eens dat men dit soms hiermee verwar, waardoor je rare toestanden kunt verwachten. (voorbeelden in overvloed).

Verder is er een andere zeer intressant punt in u verhaal. U zegt dit:
oh ja, heel veel dingen uit het oude testament is vervangen door christus offer, daar kan je je wel in vergissen, en ik heb graag het nieuwe testament.


Hoe kan Jezus ons van de wetten hebben vrijgekocht door zijn offer, daar waar hij dit zegt:

"Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen. Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied. Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen. Want Ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan der Schriftgeleerden en der Farizeen, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan." Bijbel Matheus 5: 17-20

Jezus verklaarde hier, dat de wet eeuwig is. Hij zei, dat zo lang de hemel en de aarde bestaan er zelfs niet één jota of tittel van de wet zal vergaan. De “jota” is de Griekse weergave van de kleinste Hebreeuwse letter: de jod, die als een apostrof (‘) geschreven wordt. De “tittel” is de Griekse weergave van de Hebreeuwse “keter”, dat is de kroon, die als een ornament boven sommige letters in de rollen van de Torah vermeld staat. Terwijl deze tittel alleen maar een decoratieve betekenis had in de rollen van de wet en geen enkele andere betekenis had, waren ze voor de Here Jezus zó belangrijk, dat zelfs deze ornamenten niet weggelaten mochten worden uit de wet van Mozes!

MVG


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten