Boekenlezer schreef:Michael schreef:Dat is jouw persoonlijk dogma... Ik denk dat het christendom met zijn 30 duizend varianten al duidelijk aantoont dat we zelfs met openbaring veelal nog geen benul hebben. Misschien dat mensen met logica rationaliteit en meet instrumenten er meer chocola van kunnen maken.
Als een mens een rationeel beeld van God gaat ontwerpen, weten we onderhand wel wat er uit komt.
Zo heeft Aristoteles bijvoorbeeld God voorgesteld als de onbewogen beweger.
En Plato heeft het over de Demiurg, van wie je je trouwens kunt afvragen in hoeverre die nou eigenlijk God genoemd kan worden. Want het hoogste en meest goddelijke bij hem is de wereld van de ideeën. En de Demiurg heeft naar analogie daarvan dan de stoffelijke wereld gemaakt.
Plato? Je bedoelt die kerel waar de eerste christenen zulke grote fans van waren? Ik ben zelf ook een groot fan van plato. En je hebt gelijk je moet de demiurg niet verwarren met God. Je zou dat een aspect van God kunnen noemen. Maar God is de bron van alles, de demiurg alleen van het materiele.
En God als de bewegingloze beweger... God schiep ruimte tijd.. Lijkt mij dat hij dus buiten ruimte tijd staat. En dus bewegingloos is. Dat betekent niet dat vanuit ons tijdruimte perspectief hij geen beweging lijkt te hebben. Maar vanzichzelf is hij bewegingloos. EN veroorzaakt alle beweging.
Die gasten kletsten niet uit hun nek hoor.
En de god van de islam, Allah, vertoont ook duidelijk meer trekken die overeen komen met een product van de menselijke rede dan JHWH, de God van de bijbel. De islam ziet God uitsluitend als de trancendente, terwijl in het christendom God zowel trancendent als immanent is. De islam wil niet weten van een God, die als mens incarneert om de zondeschuld van de mens weg te nemen.
Natuurlijk zijn er verschillen tusen Islam en Christendom. Maar in de Islam is God ook uiteraard zowel trancendent als immanent. Er zijn natuurlijk zoveel varianten van de Islam als er moslims zijn. Hetzelfde zeg ik regelmatig over het christendom. Maar Islam is de enige religie die christus accepteerd als een realiteit. Ze noemen hem profeet. Iets waarover de eerste christenen overigens ook veel over gediscussieerd hadden, was het God of was het een profeet?
Ik zou naief denken dat Christenen Islam als een erkenning van hun eigen religie zouden zien in plaats van de aardsvijand. Terwijl het Jodendom christus voor zover ik weet nooit erkend heeft en maar al te graag aangeven waar die naieve christenen de torah verkeerd geinterpreteerd hebben.
Dat zie je altijd: als de mens zich met zijn rede boven de openbaring verheft, zoals die in de Bijbel te vinden is, is het Gods zoon zijn van Jezus Christus en zijn borgtochtelijke werk het eerste wat eraan gaat. Kijk maar in de vrijzinnige "christelijke" theologie, die ontstaan is onder invloed van de Verlichting. Die heeft daar ook mee afgerekend.
Ik ken die theologie verder niet. Maar als het bestaan van foute theologieen een indicatie is dat een methode niet werkt. Dan moeten we de bijbel weggooien vanwege alle rotte filosofieen die mensen ondersteund hebben met de bijbel in de hand. Dat is gelukkig niet zo. Maar dat geldt dus ook voor de vrijdenkers.
Besides protestanten zijn per definitie vrijdenkers. Wij of onze geestelijke voorouders rebelleerden tegen het katholicisme. Het principe van vrij denken en desnoods je eigen pad inslaan zou ons dus juist aan moeten spreken lijkt mij.
Wat mensen echter vanuit hun rede over God denken, zegt al snel vooral erg veel over henzelf, en niet zozeer wat over God. En dat is ook niet verwonderlijk, want een mens denkt ook vanuit zijn onbewuste gevoelens en verlangens, vanuit zijn positie. Hij is niet neutraal.
Exact, en wat denk je dat er gebeurt als mensen de bijbel lezen? Ze lezen God in hun eigen beeld. Het idee bijvoorbeeld dat God een straffende strenge Vader is. Het idee dat God een God van liefde is. En de mate waarmee we beoordelen of iemand gelijk heeft of niet is in de mate waarin iemand over de God spreekt die we zelf zien...
Maar God past niet in ons bevattings vermogen. Dat betekent niet dat we niets over hem kunnen weten. Dat betekent enkel dat niemand kan ons kan zeggen wat God niet is. Als miljarden mensen over God spreken kunnen ze allen de waarheid zeggen en toch elkaar tegenspreken.
Jezus zei laat de kinderen tot mij komen. Misschien bedoelde hij dat we wat opener moeten zijn. Ik vind het helemaal niet vanzelf sprekend dat er 1 religie is die de waarheid in pacht heeft. En nog minder vanzelf sprekend dat dat die van mij is.
Die ambiguiteit is inherent aan de menselijke conditie. Ik beschouw het als een consequentie van de zondeval. Ik ben mens, ik ben dus niet in staat om de waarheid volledig te bevatten. Slechts het deel waarvoor ik geschapen ben. Maar als ik accepteer dat God groter is dan ik besef en dus een voorzichtige openheid ten toon stel dan is dat niet direct verkeerd. Ik zeg voorzichtig omdat we die andere speler, de duvel niet moeten onderschatten.
Het pleit dan ook vóór het Evangelie - de bijbelse boodschap - als Paulus kan schrijven dat het evangelie niet naar de mens is (= niet op menselijke maat gesneden, niet overeenkomstig zijn denken, verlangen en voelen). (
Galaten 1:
11)
Toch is het evangelie verkondigd middels menselijke tong. Je zegt dat het niet op menselijke maat gesneden is. Het is een communicatie van God naar de mens. Niet naar koeien niet naar kippen, naar de mens. Het kan best zijn dat het evangelie niet ontworpen is om de mens te behagen of om naar zijn pijpen te dansen. Toch is het gebouwd voor de mens.
We mogen dus aannemen dat we God kunnen begrijpen als hij specifiek tegen ons spreekt. God schreef een brief aan iemand die hij intiem kent... Natuurlijk zal die persoon de brief kunnen lezen... Iets anders aannemen is volgens mij God dicteren wie hij is vanuit ons eigen gelimiteerde perspectief...
Michael schreef:In het christendom zijn we vergeten dat "Openbaring" letterlijk betekent dat iets wat verborgen was zichtbaar wordt... En dat kan prima via wetenschappelijke meet instrumenten en gezond verstand gaan. Sterker nog, dat gaat veelal op die manier.
Openbaren,
apokaluptein in het Grieks, betekent volgens mij gewoon: openbaar/bekend maken wat verborgen was. Dat heeft niets met wetenschappelijke meetinstrumenten te maken.
Correctie... Hoeft niets met wetenschappelijke instrumenten te maken te hebben. Maar iets wat onbekend is is soms prima met een wetenschappelijk instrument te openbaren. En in onze oorspronkelijke discussie stelde ik dat een oprecht atheist dat wat met een instrument te meten is als waarheid zou erkennen zelfs als het een God is. Misschien noemt hij het anders maar dat maakt de erkenning vanuit zijn positie niet minder echt.. Zijn eis dat dat aantoonbaar moet zijn is ook niet onredelijk omdat er zoveel mensen zijn die vergelijkbare dingen zeggen en ze kunnen niet allemaal letterlijk kloppen.
Michael schreef:Ik ben uiteraard bekend met het christendom maar gewoon totaal niet overtuigd van de tot nu toe gesuggereerde antwoorden. Een God die oppermachtig is en alwetend maakt geen fouten en er is niets wat gebeurt zonder zijn toestemming. Ergo al wat is heeft zijn fiat.. Zelfs als God het niet leuk vindt wat er gebeurt gebeurt het toch met zijn toestemming. Hij kiest er voor om het te laten gebeuren.
Gods almacht laat zich niet vangen in determinisme. (In dat laatste komen mensen al snel terecht als ze over Gods almacht gaan nadenken.) God heeft het goed geacht om aan de mens een verantwoordelijkheid en een bepaalde keuzevrijheid toe te kennen. Wie zijn wij dan om te gaan roepen dat Hij dat zo niet mocht doen?
Hoho je hoort mij hem helemaal niet de les lezen. En ik ga zeker niet uit van determinisme. Ik ben geloof niet in determinisme tenminste niet als absolute maatstaf. Relatief jazeker, maar absoluut is een te grote stap. Ik ga er echter wel van uit dat als God vind dat ik zo moet zijn zoals ik ben... Wie ben ik dan om mezelf te veroordelen in zijn naam? Het feit dat ik keuze vrijheid heb en exact ben zoals hij bedoelt heeft betekent misschien dat hij mij
mijn keuze wil zien maken. Niet dat hij mij
zijn keuze wil zien maken.
Ja, wie zijn wij eigenlijk, om Hem de wet van onze verlangens te gaan voorlezen? Daar komt nog eens bij dat we niet eens beseffen over Wie we het eigenlijk hebben! ("Gott, man weisst nicht was man damit sagt!" herinner ik mij een zin uit een boek van Karl Barth. Niet dat ik zo'n barthiaan ben, maar hierin had hij groot gelijk.)
Als jij mijn naam, Michael uitspreekt. Dan weet je ook niet waarover je het hebt beste vriend.. Ik wil mezelf niet tot God verheffen maar wel een beetje het magische uit deze zin halen.. Ik ken jou ook maar nauwlijks. We weten vrijwel nooit exact waarover we het hebben. We kennen enkel relatieve begrippen en hun relatie tot ons.
Ik dicteer God niet hoe hij moet zijn. Ik vraag hem om zich aan mij te openbaren. Als hij daarin ambigu is verwerp ik de ambiguiteit en vraag om duidelijkheid omdat ik weet dat de ambiguiteit uit mij voort komt het is mijn vrijheid hem te zien zoals ik kies.. Maar ik kies hem te zien zoals hij zich aan mij wil openbaren....
Ik ga er naief van uit dat hij dat kan... Dat hij dat wil... En dat de conclusies die ik trek voor mij gelden maar niet perse voor anderen.
Bijvoorbeeld je suggestie van Jezus en de Islam... Ik vind het bizar om aan te nemen dat 1 miljard mensen het gewoon niet begrepen hebben. Dat ze in staat zijn gebleken om anderhalve eeuw door te borduren op een lege huls. Dat is ook niet zo. Toen ik ben gaan kijken bij islam en moslims heb ik God gevoeld. En ik heb begrepen dat hij daar was en dat het goed is..
Ik als mens ben te gelimiteerd om het recht te hebben mijn broeder of zijn religie te veroordelen. Vandaar dat Jezus zei dat we niet moeten oordelen. Laat dat gewoon aan de allerhoogste over. Hij kan dat best.
Als God niet almachtig is, kan het overigens nog knap spannend worden, of de duivel het uiteindelijk niet gaat winnen. Die heeft namelijk ook nogal wat macht!
Enkel de macht die je hem geeft. De macht die ontstaat wanneer mensen zichzelf om wat voor reden dan ook gerechtvaardigd voelen om het verkeerde te doen. Dat is wanneer de duvel handelt.
God schiep de Satan. Het is naief om aan te nemen dat de almachtige niet wist dat hij een wezen schiep wat tegen hem zou rebelleren. Zo paradoxaal als het dus klinkt kan ik niet anders dan aannemen dat de duivel Gods werk doet.
Als we de keuze niet hadden tussen goed en slecht zouden we uiteindelijk geen vrije wil hebben. Misschien is die vrije wil belangerijker dan wat dan ook? Misschien wilde God een wezen scheppen wat zichzelf kon ontdekken? Om een vrije wil te scheppen moest God logischerwijs ook de ruimte van keuze scheppen.
Stel jezelf eens de volgende vraag. Als alles exact was zoals de kerk suggereerd dat God het wil hebben. Voorbij de initiele hey wat geweldig uitspraken kom je dan in een statische niet veranderende niet ontwikkelende nooit lerende nooit God erkennende (anders dan een vanzelfsprekende nooit aangevochten notie) wereld terecht. Zoals de wereld nu is zijn we dynamisch ontwikkelend lerend en God erkennend tegen alle verdrukking in. Althans een deel van ons. Zou God dit werkelijk niet bedoeld hebben zoals het is? Of is God groter dan we tot nu toe konden bevatten?