Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
DesertRose schreef:En wat vind je van openbaringen 1?
...
Maar dan blijft staan, dat de Zoon des mensen zegt: Ik ben de Eerste en de Laatste
Om eerst in te gaan op het laatste: elke evangelist heeft zijn eigen visie en zijn eigen taalgebruik. De woorden betekenen gewoon wat ze zouden betekenen. Betekenis hangt namelijk af van de context. Als je je eigen dogmatische ideeën inleest in de evangeliën, doe je geen recht aan de betekenis zoals deze er door de auteur is ingelegd. Ik weerspreek dus stellig dat Johannes in mijn uitleg dingen zegt die iets anders betekenen dan ze betekenen, dat is een contradictio in terminis.heKeimpe schreef: Mijn argumenten om de uitspraak van Thomas als letterlijk te zien:
1. Het is een korte uitspraak. Dat maakt het veel eenvoudiger om het letterlijk te onthouden.
2. Het is een uitspraak met een enorme reikwijdte. Nergens eerder wordt een dergelijke uitspraak gedaan.
3. De uitspraak wordt gedaan op een ontzettend indrukwekkend moment.
4. Het neigt naar geschiedvervalsing als een dergelijke uitspraak, gezien punt 2 en 3, wordt aangepast aan je eigen visie.(*)
(*) Niet dat ik hiermee wil suggereren dat Johannes zijn eigen visie weergeeft in zijn Evangelie. Mijns inziens zijn er tussen mechanische inspiratie en het weergeven van een eigen visie, waarin woorden niet betekenen wat ze zouden betekenen, nog wel de nodige andere mogelijkheden.
Cicero schreef:Dat is een voorbeeld. Als je die 1 op 1 wil toepassen gaat het mank lopen. Het punt van vergelijking is de dood van de man en de dood van Christus. Dus de wet heeft dan geen macht meer over de gemeente, maar wel de opgestane Heer.
Jes 43,11
Ik, Ik ben de HERE, en buiten Mij is er geen Verlosser.
Ps 42,6
Wat buigt gij u neder, o mijn ziel, en zijt gij onrustig in mij? Hoop op God, want ik zal Hem nog loven, mijn Verlosser en mijn God!
Ps 42,12
Wat buigt gij u neder, o mijn ziel, en wat zijt gij onrustig in mij? Hoop op God, want ik zal Hem nog loven, mijn Verlosser en mijn God!
Ps 43,5
Wat buigt gij u neder, o mijn ziel, en wat zijt gij onrustig in mij? Hoop op God, want ik zal Hem nog loven, mijn Verlosser en mijn God!
Ri 3,9
Toen riepen de Israëlieten tot de HERE, en de HERE verwekte de Israëlieten een verlosser om hen te bevrijden: Otniël, de zoon van Kenaz, de jongere broeder van Kaleb.
Ri 3,15
Toen riepen de Israëlieten tot de HERE, en de HERE verwekte hun een verlosser: Ehud, de zoon van Gera, de Benjaminiet, een man, die links was. De Israëlieten waren gewoon door zijn dienst schatting te zenden aan Eglon, de koning van Moab.
2 Kon 13,5
En de HERE gaf aan Israël een verlosser, zodat zij onder de overheersing van Aram uit kwamen en de Israëlieten in hun tenten konden wonen zoals tevoren.
wijnand schreef:Wie is de verlosser van Israël? Dat is God toch?Jes 43,11
Ik, Ik ben de HERE, en buiten Mij is er geen Verlosser.
Ps 42,6
Wat buigt gij u neder, o mijn ziel, en zijt gij onrustig in mij? Hoop op God, want ik zal Hem nog loven, mijn Verlosser en mijn God!
Ps 42,12
Ps 43,5
Maar dan de volgende teksten:Ri 3,9
Toen riepen de Israëlieten tot de HERE, en de HERE verwekte de Israëlieten een verlosser om hen te bevrijden: Otniël, de zoon van Kenaz, de jongere broeder van Kaleb.
Ri 3,15
Toen riepen de Israëlieten tot de HERE, en de HERE verwekte hun een verlosser: Ehud, de zoon van Gera, de Benjaminiet, een man, die links was. De Israëlieten waren gewoon door zijn dienst schatting te zenden aan Eglon, de koning van Moab.
2 Kon 13,5
En de HERE gaf aan Israël een verlosser, zodat zij onder de overheersing van Aram uit kwamen en de Israëlieten in hun tenten konden wonen zoals tevoren.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten