Gods voorzienigheid en de menselijke vrijheid

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

meisje20
Luitenant
Luitenant

Re: Gods voorzienigheid en de menselijke vrijheid

Berichtdoor meisje20 » 06 apr 2009 19:49

ik geloof idd niet in reincarnatie :wink:
Gods geduld is groot maar niet oneindig

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 06 apr 2009 19:54

gelukkig - er is nog hoop voor ons....
:-k

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2009 20:04

Carl schreef:gelukkig - er is nog hoop voor ons....
:-k

je broer
Carl

Ik probeerde je alleen wat op te vrolijken, no hard feelings! ;)

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 06 apr 2009 23:03

meisje20 schreef:ik geloof idd niet in reincarnatie :wink:
Maar wél in uitverliezing??

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 07 apr 2009 07:21

uitverkiezing is iets voor achteraf. Je moet nooit van te voren zeggen: "mijn acties doen er niet toe". want dat is niet zo: als je een week geen water dringt, ben je dood.

Daarom: bekeer je! actief! een oproep naar de toekomst! persoonlijk verantwoordelijk.
maar achteraf: God heeft mij bekeerd. passief. Alle eer komt God toe.

Dat is de enige manier hoe ik met deze paradox kan omgaan. En zo onlogisch is dat niet hoor Carl. wel eens van de Kwanten gehoort?

meisje20
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor meisje20 » 07 apr 2009 08:35

tjonge... (die woorden :-&)
mijn beeld van uitverkiezing was altijd: mensen die met hun armen over alkaar zitten, hun leven een beetje leven, en hopen uit eindelijk goed te recht te komen!
volgens mij is dat beeld ook niet helemaal juist!

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 07 apr 2009 08:57

Dat kan. maar mijn beeld van de uitverkiezing is het NIET!

Uitverkiezing is voluit Bijbels, dus ga ik er op mijn manier mee om.
vooraf: "wees zelf actief",
achteraf: "het was God: de uitverkiezing".

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 07 apr 2009 10:22

DesertRose schreef:uitverkiezing is iets voor achteraf. Je moet nooit van te voren zeggen: "mijn acties doen er niet toe". want dat is niet zo: als je een week geen water dringt, ben je dood.

Daarom: bekeer je! actief! een oproep naar de toekomst! persoonlijk verantwoordelijk.

Dat is de enige manier hoe ik met deze paradox kan omgaan. En zo onlogisch is dat niet hoor Carl. wel eens van de Kwanten gehoort?

Hoe je het ook bekijkt, als God de ene mens uitverkiest voor een luizenleventje, en de andere een zee van lijden laat ondergaan, dan is dat toch erg oneerlijk?

je broer
Carl

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 apr 2009 11:00

@ Meisje20,

Weet je wat Jezus tegen de uitverkorenen zei?

Mat 20,23
En Hij zeide tot hen: Mijn drinkbeker zult gij wel drinken, en met de doop, waarmee Ik gedoopt zal worden, zult gij gedoopt worden; maar het zitten tot Mijn rechter-, en tot Mijn linker hand staat bij Mij niet te geven, maar het zal gegeven worden die het bereid is door Mijn Vader.

De uitverkoren apostelen (Hand 1,2) zouden dezelfde drinkbeker als Jezus drinken en op dezelfde manier gedoopt worden, oftewel, ze zouden ook als martelaren sterven. Dat was het lot wat hen vrijwel allemaal boven het hoofd hing in de eerste eeuw (2 Tim 4,6+2 Petr 1,14) en dat wisten zij .

Ik ben van mening dat de huidige gemeente gelovigen indirect zijn uitverkoren, doordat de vrouw (de gemeente zie Rom 7) in de eerste eeuw is uitverkoren.

2 Joh 1,5
En nu bid ik u, uitverkoren vrouw, niet als u schrijvende een nieuw gebod, maar hetgeen wij gehad hebben van den beginne, namelijk dat wij elkander liefhebben.

Paulus leert dat indien de eerstelingen heilig zijn, de eerste gemeente (Rom 11,16) het deeg, de volgende gemeenten (1 Kor 5,7) ook heilig zijn. De eerste gemeente gelovigen waren het zout der aarde (Mat 5,13) welke ons tot op de dag van vandaag smaak geven.

Daarom is elke gelovige indirect ook uitverkoren, omdat hij geheiligd is door de eerste gemeente uitverkorenen. Gelukkig maar dat niemand nog direct uitverkoren wordt tegenwoordig, want anders zou het inderdaad niet eerlijk zijn.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 apr 2009 11:21

Carl schreef:
DesertRose schreef:uitverkiezing is iets voor achteraf. Je moet nooit van te voren zeggen: "mijn acties doen er niet toe". want dat is niet zo: als je een week geen water dringt, ben je dood.

Hoe je het ook bekijkt, als God de ene mens uitverkiest voor een luizenleventje, en de andere een zee van lijden laat ondergaan, dan is dat toch erg oneerlijk?

je broer
Carl

Hoe je het bekijkt is wel van belang, want zoals jij het verwoord wek je bij mij de indruk dat je nog niet tot de bodem bent gegaan. Dat bedoel ik helemaal niet lullig, maar als je echt geïnteresseerd bent hoe het zit met de uitverkorenen lees dan de verzen waar ik in mijn voorlaatste reactie naar verwezen heb.

meisje20
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor meisje20 » 07 apr 2009 11:43

het is ook een verkeerd beeld van mij! ik ben er namelijk van overtuigt dat je wel degelijk wat kan doen! (en dus niet moet gaan zitten afwachten!!)

bedankt mohamed! (als ze op feiten zijn gebaseerd en als ze dan uit de bijbel komen helemaal goed.... :wink: )

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 apr 2009 11:57

meisje20 schreef:het is ook een verkeerd beeld van mij! ik ben er namelijk van overtuigt dat je wel degelijk wat kan doen! (en dus niet moet gaan zitten afwachten!!)

bedankt mohamed! (als ze op feiten zijn gebaseerd en als ze dan uit de bijbel komen helemaal goed.... :wink: )

Graag gedaan.
Alleen, neem het aub niet van mij aan, maar lees liever de verzen waar ik naar verwees, want ik kan me wel eens vergissen. ;)

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 07 apr 2009 12:43

@Carl: ALS het van God is, dan KAN het niet oneerlijk zijn. Want je weet net zo goed als ik dat God eerlijk is. dan ligt het dus eerder aan ons beperkt brein, dat we de eerlijkheid niet kunnen begrijpen.
Maar nu direct ingaande op je punt:
ELK mens heeft recht op een zee van lijden, op de hel om precies te zijn. En als God daar een paar voor spaart, dan lijkt dat niet eerlijk, maar eigenlijk is het pure goedheid van God.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 07 apr 2009 16:59

Begrijp je dat sommige mensen zeggen dat theologen kronkelen en draaien bij dit soort antwoorden?

je broer
Carl

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 apr 2009 17:49

DesertRose schreef:ELK mens heeft recht op een zee van lijden, op de hel om precies te zijn. En als God daar een paar voor spaart, dan lijkt dat niet eerlijk, maar eigenlijk is het pure goedheid van God.

Denk eens aan dat oude vrouwtje wat haar hele leven lang zo ontzettend zorgzaam voor haar naaste was, dat ze geen tijd nam om de Bijbel te bestuderen en naar de kerk te gaan. Wanneer Jezus je na je dood meeneemt om de hel te zien en je hoort een angstaanjagend en oorverdovend gegil en je ziet dat oude vrouwtje in de vuurzee, vind jij dat dan getuigen van God Zijn goedheid? Als dat goed te praten zou vallen, wat vindt God volgens jou dan van olie op het vuur? Extra goed?

Ik vind dat jij als humaan persoon zijnde Carl, wel een beetje laconiek reageert op deze toch vrij heftige stelling van DesertRose.

Terug naar “[Religie] - Open forum”