Ik wou nu maar bij het begin van soera 2 beginnen.
Wel apart, zoals de Koran begint. In soera 1 begint het weliswaar over Allah, maar dan komt al snel de religieuze mens in beeld, die voor Allah kiest. En soera 2 begint met de presentatie van de Koran op de manier van: 'Kijk, dit is het nou helemaal! Hier moet je het van hebben!'
Let wel: ik heb het er niet over dat er waarheidspretenties voorkomen in de Koran. Nee, het gaat mij erom dat de Koran ermee begint, met het presenteren van die stalen dogmatische stoerheid. Of om het anders te zeggen: het programma begint met reclame voor het programma wat volgt. In plaats daarvan had ik een historische worteling logischer gevonden. Je zult je immers afvragen: waar komt dit vandaan? Hoezo dit nu? Het is immers niet het eerste wat er in de geschiedenis verschijnt.
Als je de levensloop van Mohammed bekijkt, zie je dat er echt wel wat worsteling aan vooraf gegaan is, Maar goed, wat is er mis met een duidelijke verklaring aan het begin van een boek. Sommige mensen schijnen ook de bijbel te beschouwen als een onfeilbaar boek waaraan geen twijfel is, waar ze dat vandaan halen is me trouwens een raadsel. Wat dat betreft is de Koran een stuk duidelijker.
"De Schrift (de Koran) waaraan geen twijfel is..." Ik denk dat er zat aan te betwijfelen valt. Maar goed, daar zal het wel niet om gaan. Het zal wel gaan om degenen die erin geloven, en kenmerk van hen is dat zij er niet aan twijfelen.
Tja, dat is inderdaad een kwestie van geloven he? Het is maar welk dogma je aanneemt. Het dogma van de onfeilbare Koran of het dogma van de onfeilbare Bijbel. EN net zo goed dat er christenen zijn die worstelen betekenis te geven aan moeilijke bijbelpassages zijn er ook wel moslims die hetzelfde proces doormaken bij Koranpassages.
Blijft toch dat ik het vreemd vind, dat de aloude Schriften, de Bijbel dus, het zwijgen is opgelegd, door de nieuwe openbaring niet aan de Bijbel toe te voegen. Nee, het nieuwere 'neergezondene' wordt als zelfstandig boek uitgegeven, met afschaffing van het oude 'neergezondene'. En dat blijf ik toch uitermate verdacht vinden, bij de pretentie van een nieuwe fase in de openbaring.
Nieuwe fasen in de openbaring is een bekend verschijnsel in de Bijbel. Maar hoe gaat dat dan? Wat gebeurt er, als Jezus Christus verschenen is, en daarna? Er wordt naar het oude verwezen! De oude schriften blijven geheel in tact, en er wordt aangewezen waar het nieuwe in het oude te vinden is. Ofwel: het bewijsmateriaal wordt meegeleverd.
Van Jezus lezen we, dat Hij de Schriften uitlegde, en hoe dat betrekking had op Hem. (Lukas 24:27) Ja, we lezen zelfs dat Jezus de moeite nam om de discussie aan te gaan met de Schriftgeleerden die Hem ongelovig afwezen, maar dat Hij hen schaakmat zette. (Mattheüs 22:46) De formule 'gelijk geschreven is' komt 14 keer voor in de brief van Paulus aan de Romeinen, naast 2 keer 'want er is geschreven', om slechts een voorbeeld te noemen. (Zie dit overzicht.) Waar kom ik dat tegen in de Koran...??![]()
De koran heeft het ook steeds over dingen die je al weet, dingen die eerder naar je toegezonden zijn. Het is dus voor een deel een opfrissing van eerdere openbaringen. Kijk, dat ze bepaalde dogma's niet overnemen (zoals drie-eenheid) zegt daar niks over. Maar verwijzingen naar de bijbel komen wel degelijk voor in de Koran. De fout die je maakt is, denk ik, dat je ervan uit gaat dat de moslims daarom meteen precies dezelfde houding tegenover de Bijbel moeten hebben als christenen.
Soera 5: 44-48
Lo! We did reveal the Torah, wherein is guidance and a light, by which the prophets who surrendered (unto Allah) judged the Jews, and the rabbis and the priests (judged) by such of Allah's Scripture as they were bidden to observe, and thereunto were they witnesses. So fear not mankind, but fear Me. And My revelations for a little gain. Whoso judgeth not by that which Allah hath revealed: such are disbelievers.
5:45 And We prescribed for them therein: The life for the life, and the eye for the eye, and the nose for the nose, and the ear for the ear, and the tooth for the tooth, and for wounds retaliation. But whoso forgoeth it (in the way of charity) it shall be expiation for him. Whoso judgeth not by that which Allah hath revealed: such are wrong-doers. Life for life, eye for eye, nose for nose, ear for ear, and tooth for tooth. Non-Muslims are wrong doers.
5:46 And We caused Jesus, son of Mary, to follow in their footsteps, confirming that which was (revealed) before him in the Torah, and We bestowed on him the Gospel wherein is guidance and a light, confirming that which was (revealed) before it in the Torah - a guidance and an admonition unto those who ward off (evil).
5:47 Let the People of the Gospel judge by that which Allah hath revealed therein. Whoso judgeth not by that which Allah hath revealed: such are evil-livers.
5:48 And unto thee have We revealed the Scripture with the truth, confirming whatever Scripture was before it, and a watcher over it. So judge between them by that which Allah hath revealed, and follow not their desires away from the truth which hath come unto thee. For each We have appointed a divine law and a traced-out way. Had Allah willed He could have made you one community. But that He may try you by that which He hath given you (He hath made you as ye are). So vie one with another in good works. Unto Allah ye will all return, and He will then inform you of that wherein ye differ.
Meteen ook de verwijzing naar oog om oog die je nog tegoed had, trouwens. Wraak precies naar de misdaad, maar wie geen wraak neemt (en vergeeft) zal beloont worden.
In dat licht vind ik het dan ook wat erg snel, als in de verzen 6 en 7 al met hel en verdoemenis gezwaaid wordt. Er is nog niet eens moeite gedaan om de zojuist uitgesproken stalen zekerheid geloofwaardig te maken! Dat is verdacht! Is dat een intimidatiepoging om datgene wat niet aangetoond kan worden, aangezien het door dat 'wat voor uw tijd is nedergezonden' tegengesproken wordt, op te dringen?
Geloofwaardig maken, aangetoond worden? Je klinkt nu net als een atheistische wetenschapper. Sinds wanneer moet je geloof aantonen? HEt is niet voor niets een openbaring.
Dat stuk van die huichelaars (2:8-16) vind ik tamelijk vaag. Hoe moeten we de beschreven verschijnselen herkennen?
Staat er dat we de beschreven verschijnselen moeten herkennen dan? Volgens mij niet. Volgens mij staat er slechts dat er huichelaars zijn die zeggen te geloven maar dat niet doen. God kan duidelijk wel onderscheid maken tussen huichelaars en ware gelovigen, en dat is alles wat er staat.