Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Arendsoog » 02 feb 2016 22:02

Mortlach schreef:Dan zijn er 2 mogelijkheden: Ze zaten binnen 6 weken tot aan de oksels in de woelmuizen, waarna God die in een mini-vloed allemaal heeft omgebracht. Of God hield in Zijn voorzienigheid het voortplantingstempo van die beestjes in bedwang - zonder daarbij uiteraard abortus op reeds bestaande vruchten te plegen.

Welke van deze opties het is, zullen we wel nooit weten, want aan het verleden voor de zondeval valt immers niets te onderzoeken omdat E=mc2 misschien nog niet gold.

Nee, want na de zondeval is het leven zoals wij dat nu kennen. (behalve dat het klimaat volgens de YEC-modellen tropisch was tot op de zondvloed)

Het is ook klassiek om de wereld in te delen in vier elementen: vuur, water, lucht en aarde. (volgens mij heeft het Chinese systeem er 2 meer: metaal en hout.

Waar de recent ontdekte elementen ununseptium en ununoctium precies vallen in dat schema, is mij niet bekend.

Als jij Uus en Uuo voor mij in de natuur kunt ontdekken, mag je ze aanwijzen. Nog niet door dat deze elementen gesynthetiseerd zijn? Alhoewel: wie weet, bestonden ze vroeger wel :D

Klopt, maar sommigen maken het lastiger dan het hoeft te zijn.

Alles gaat met vallen en opstaan. Wie daarvoor bang is, moet blijven slapen.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 02 feb 2016 22:51

Arendsoog schreef:Afbeelding

De titel is fout - daar kan hooguit staan: waarom ik in YEC geloof.

Als u nu even goed leest dan kunt u zien dat daar niet staat dat dit DE redenen zijn waarom men God zou moeten geloven... Er staat: enkele redenen. Er zijn er meer en beteren! Maar daar gaat het hier immers toch niet om!

En inderdaad: In den beginne schiep God den hemel en de aarde, precies zoals het er staat in Zijn Woord. God begint dus gelijk met een proef: geloof je Mij?

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 02 feb 2016 23:06

Afbeelding

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 03 feb 2016 16:32

_Sjors_ schreef:Indien alle dingen zichzelf maakten door natuurlijke processen - zonder God - dan zijn wij niet Gods bezit en dan heeft hij niet het recht om ons te zeggen hoe wij moeten leven.

Er zijn twee dingen fout met deze beredenering.

1. 'Indien alle dingen zichzelf maakten door natuurlijke processen'
Dat zegt niemand. De evolutietheorie beschrijft het mechanisme, evolutie door natuurlijke selectie, waardoor de varieteit in soorten is ontstaan. Nergens staat iets over 'dingen die zichzelf maken'. Evolutie heeft leven als axioma.

2. dan zijn wij niet Gods bezit en dan heeft hij niet het recht om ons te zeggen hoe wij moeten leven.
Dat heeft hij sowieso niet alleen omdat hij ons gemaakt heeft. De overheid heeft, tot een bepaalde hoogte, het recht om ons te vertellen hoe wij moeten leven, maar de overheid heeft ons niet gemaakt. Jij hebt niet het recht om je volwassen kinderen te vertellen hoe ze moeten leven, ook al heb je ze wel gemaakt (hoewel dat in de christelijke theologie natuurlijk anders wordt gezien). Authoriteit komt niet van bezit. Authoriteit over een mens door middel van bezit heeft een naam: slavernij.

_Sjors_ schreef:In die manier van denken bestaat God dan eigenlijk niet meer

Empirisch entoonbare flauwekul. Het overgrote deel van het Christendom accepteert evolutie gewoon. Wou je zeggen dat die allemaal geen goeie christen zijn? Daarnaast is het ook gewoon een non-sequitur. Acceptatie van de evolutietheorie leidt er niet toe dat God ineens verdwijnt uit het denken van een christen.

_Sjors_ schreef:en zo is er dan ook geen absolute grond voor moraliteit.

Wat een compleet verzonnen probleem is. Het is volstrekt lachwekkend om te suggereren dat religieuzen moreler zouden zijn dan ongelovigen. Gelovigen zijn het onderling vrijwel nergens over eens, vechten elkaar de tent uit en voor elke gelovige die een ziekenhuis heeft gebouwd is er een ander ziekenhuis opgeblazen. Kortom, het zijn net mensen. De claim dat religie of een geloof in God mensen moreler of immoreler maakt is daarom ook flauwekul.

_Sjors_ schreef:Zonder God zijn alle concepten van goed en fout slechts een kwestie van opinie.

Niet 'slechts een kwestie van opinie'. Het product van duizenden jaren menselijke beschaving.

_Sjors_ schreef:En geen zonde betekend dat er geen goddelijk oordeel te vrezen valt

Wat juist de zogenaamde absolute basis voor moraal ongewenst maakt. Goed doen omdat je anders goddelijke straf krijgt is niet moreel maar egoistisch. Goed doen ongeacht wat er gebeurd is echte moraal.

_Sjors_ schreef:en dat er ook geen behoefte is aan een Redder, Jezus Christus.

Dit is gewoon verwijtend gezwets en gepsychologiseer van de koude grond. Wie is Ken Ham wel niet om te bepalen voor die miljoenen andere christenen of zij wel of niet behoefte hebben aan Christus? Volgens mij is het ook gewoon een stukje projectie. Mensen worden om allerlei redenen christen, daar heeft de evolutietheorie 9 van de 10 keer niks mee te maken. Dat dit voor hem geldt wil niet zeggen dat dat voor alle christenen geldt.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 feb 2016 17:36

Ken Ham is een clown, een bijzonder rijke clown, want reken maar dat al die filmpjes en boekjes en DVDtjes hem geen windeieren hebben gelegd.

Maar het is wel precies de redenering zoals hij vaak wordt gebruikt.
Als evolutie waar is, dan... [een aantal stappen] dan is het offer van Jezus overbodig; het mag niet zo zijn dat het offer van Jezus overbodig is, dus kan evolutie niet waar zijn. Alsof de werkelijkheid zich wat aantrekt van wat ik van het offer van Jezus vind.

Als de lucht blauw is, dan [een aantal stappen], dan in moet ik belasting betalen. Ik wil geen belasting betalen, dus kan de lucht niet blauw zijn.

*kijkt naar buiten*

Sh*t.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 03 feb 2016 18:18

Arendsoog schreef:Afbeelding

De titel is fout - daar kan hooguit staan: waarom ik in YEC geloof.

_Sjors_ schreef:Als u nu even goed leest dan kunt u zien dat daar niet staat dat dit DE redenen zijn waarom men God zou moeten geloven... Er staat: enkele redenen. Er zijn er meer en beteren! Maar daar gaat het hier immers toch niet om!

En inderdaad: In den beginne schiep God den hemel en de aarde, precies zoals het er staat in Zijn Woord. God begint dus gelijk met een proef: geloof je Mij?

Sjors.

Je hebt gelijk, er staat inderdaad enkele. Mijn excuses voor het onzorgvuldig lezen.
Het plaatje haalt echter twee dingen een beetje door elkaar, nl. geloof in God en de al dan niet juistheid van de evolutietheorie. Nu weet je dat ik ook geen fan ben van de evolutietheorie in de breedste zin van het woord. Toch denk ik dat we, als we zeggen waarom we geloven, aan moeten haken bij de meest algemene punten, die eigenlijk ieder mens deelt.
De argumenten: de aanwezigheid van het kwade, de fijne afstemming van het universum, de 1ste hoofdwet van de thermodynamica, bewustzijn, en de invloed van Jezus Christus, vind ik daarom sterker en algemener dan bijvoorbeeld de argumenten: DNA, of genetica, en onmogelijk toeval. Zodra je die laatste argumenten uitspit, kun je er volgens mij niets mee bewijzen. (het tegendeel is dan trouwens niet per se waar ofzo)
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 03 feb 2016 18:49

Arendsoog schreef:Je hebt gelijk, er staat inderdaad enkele. Mijn excuses voor het onzorgvuldig lezen.
Het plaatje haalt echter twee dingen een beetje door elkaar, nl. geloof in God en de al dan niet juistheid van de evolutietheorie. Nu weet je dat ik ook geen fan ben van de evolutietheorie in de breedste zin van het woord. Toch denk ik dat we, als we zeggen waarom we geloven, aan moeten haken bij de meest algemene punten, die eigenlijk ieder mens deelt.
De argumenten: de aanwezigheid van het kwade, de fijne afstemming van het universum, de 1ste hoofdwet van de thermodynamica, bewustzijn, en de invloed van Jezus Christus, vind ik daarom sterker en algemener dan bijvoorbeeld de argumenten: DNA, of genetica, en onmogelijk toeval. Zodra je die laatste argumenten uitspit, kun je er volgens mij niets mee bewijzen. (het tegendeel is dan trouwens niet per se waar ofzo)

Je bent volgens mij echt veel te genadig voor dit plaatje. Het is echt punt voor punt gelul namelijk. :P

Mortlach schreef:Ken Ham is een clown, een bijzonder rijke clown, want reken maar dat al die filmpjes en boekjes en DVDtjes hem geen windeieren hebben gelegd.

Maar het is wel precies de redenering zoals hij vaak wordt gebruikt.
Als evolutie waar is, dan... [een aantal stappen] dan is het offer van Jezus overbodig; het mag niet zo zijn dat het offer van Jezus overbodig is, dus kan evolutie niet waar zijn. Alsof de werkelijkheid zich wat aantrekt van wat ik van het offer van Jezus vind.

Als de lucht blauw is, dan [een aantal stappen], dan in moet ik belasting betalen. Ik wil geen belasting betalen, dus kan de lucht niet blauw zijn.

*kijkt naar buiten*

Sh*t.

Dat vindt ik ook zo erg aan die man. Volgens mij weet hij donders goed dat hij onzin uitkraamt, maar doet hij het bewust om een grote doelgroep voor zijn dvd'tjes te bereiken. Dat iemand christelijk is opgevoed en gewoon niks van evolutie begrijpt, daar kan ik me iets bij voorstellen. Als je bewust leugens verspreid en de waarheid verdraaid met een financieel oogmerk en zo dus misbruik maakt van je achterban ben je gewoon smerig bezig.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 feb 2016 19:13

kinpruik schreef:Dat vindt ik ook zo erg aan die man. Volgens mij weet hij donders goed dat hij onzin uitkraamt, maar doet hij het bewust om een grote doelgroep voor zijn dvd'tjes te bereiken.

Zijn doelgroep is dan ook kinderen rond groep 7-8 van de basisschool.

Dat iemand christelijk is opgevoed en gewoon niks van evolutie begrijpt, daar kan ik me iets bij voorstellen. Als je bewust leugens verspreid en de waarheid verdraaid met een financieel oogmerk en zo dus misbruik maakt van je achterban ben je gewoon smerig bezig.

Uiteraard, en daarom was mijn onderschrift ook tijdenlang Mattheus 7:21-23
21 Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen op die dag tegen Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten gedaan?
23 Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!

- See more at: http://herzienestatenvertaling.nl/tekst ... HuEOW.dpuf

Hoewel er in andere vertalingen het veel smeuïger 'wetsverkrachters!" staat.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 03 feb 2016 19:34

Mortlach schreef:Zijn doelgroep is dan ook kinderen rond groep 7-8 van de basisschool.

Nouja, misschien grotendeels, maar toch valt het me zwaar tegen hoeveel volwassenen er naar bijv. het Creation 'Museum' gaan (het is helemaal geen museum, maar goed).

Mortlach schreef:Uiteraard, en daarom was mijn onderschrift ook tijdenlang Mattheus 7:21-23
21 Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen op die dag tegen Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten gedaan?
23 Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!

- See more at: http://herzienestatenvertaling.nl/tekst ... HuEOW.dpuf

Hoewel er in andere vertalingen het veel smeuïger 'wetsverkrachters!" staat.

Je moet ergens ook echt gewetenloos zijn als je je zo'n grote periode van je leven een toneelspelletje ophoudt om een bult geld mee te verdienen. Maar goed, zo zijn er zoveel in de wereld natuurlijk. Laatst las ik een stukje over ene Martin Shkreli, wat een ongelovige rat is dat zeg. Hij heeft met heel wat geluk een patent in handen kunnen krijgen van een aidsmedicijn, en heeft de prijs van dat medicijn met 5500% verhoogd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 feb 2016 20:02

kinpruik schreef:Nouja, misschien grotendeels, maar toch valt het me zwaar tegen hoeveel volwassenen er naar bijv. het Creation 'Museum' gaan (het is helemaal geen museum, maar goed).

Helaas volwassenen met het academische gehalte van iemand uit groep 8. Je weet zelf vast ook wel dat er een hele volksschare is die gewoon wil horen wat ze toch al geloven.

Je moet ergens ook echt gewetenloos zijn als je je zo'n grote periode van je leven een toneelspelletje ophoudt om een bult geld mee te verdienen. Maar goed, zo zijn er zoveel in de wereld natuurlijk. Laatst las ik een stukje over ene Martin Shkreli, wat een ongelovige rat is dat zeg. Hij heeft met heel wat geluk een patent in handen kunnen krijgen van een aidsmedicijn, en heeft de prijs van dat medicijn met 5500% verhoogd.

Tja, te veel geld heeft nogal de neiging om te corrumperen en ik denk dat je met een paar miljoen een hele hoop schuldgevoel het zwijgen kunt opleggen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 feb 2016 10:10

Interessant artikel op PNAS.org

http://www.pnas.org/content/112/47/14518.full.pdf

Wetenschappers hebben 'biologisch koolstof' gevonden in een zirkoon van 4,1 miljard jaar oud. 300 miljoen jaar ouder dan het oudste biogeen koolstof tot nu toe. En dat zou betekenen dat er al sprake was van leven slechts 400 miljoen jaar nadat de aarde voldoende was afgekoeld.

Het artikel is wat technisch, maar op reddit was er iemand die het vrij aardig wist te vertalen naar lekentaal:

reddit schreef:Basically, Carbon comes in 3 weights; Carbon-12 which is stable and common, Carbon-13 which is stable and rare, and Carbon-14 which is radioactive and will not be found in a sample this old due to a complete decay down into nitrogen. Basically, due to the way enzymes (proteins that help run and build cells) go about their business, they tend to slightly favour using one type of carbon over the other when they can. Because of this carbon in organic samples will have a different ratio than atmospheric carbon would.

So they grabbed 10000 zircons used epoxy to mount them, polished them up to expose the inside bit, and used light and lasers to find ones with little bits of graphite stuck inside to test. They found 2 samples that fit the bill of what they were looking for, but tossed one cause it had teeny tiny cracks. they dated the rock using uranium/lead radiodating. They carefully took the teeny tiny sliver using an ion beam and welding it to a platinum needle (badass) and then used a mass spectrometer to check for the amounts of carbon-12 and carbon 13 (they weigh different amounts but have the same charge so they fly different lengths when you shoot them through a magnetic field). The results they got suggested it could be organic.

Samenvattig: van de 10.000 onderzochte zirkonen hadden er 2 ingesloten koolstof, maar helaas had eentje daarvan scheurtjes en was het koolstof dus niet gegarandeerd zuiver. Na een schilfer van de koolstof uit de intacte zirkoon op een platina/wolfraam-naald te hebben gelast, konden ze het analyseren en de resultaten gaven aan dat het mogelijk organisch van aard was.

De conclusie is dat het definitief vaststellen van een koolstofcyclus (en dus leven) transformatief zou zijn, maar gezien de enorme zeldzaamheid van geschikte zirkonen uit die periode (Hadean) zal het een enorme inzet vereisen.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 04 feb 2016 10:13

Arendsoog schreef:Nu weet je dat ik ook geen fan ben van de evolutietheorie in de breedste zin van het woord.

Wat bedoeld u hiermee? Bestaat er dan ook een in nauwe zin? Is dat niet slechts adaptie waarover u dan praat?

Ik denk altijd maar zo:

Als men Genesis niet kan vertrouwen als ware geschiedenis, in de letterlijke zin van het woord, dan kan men de rest van de Bijbel ook niet vertrouwen! Evolutietheorie is een rechtstreekse aanval op de Bijbel en of dat nu breed of nauw is, doet niet terzake. Want elke doctrine van de Bijbelse theologie is gefundeerd in Genesis 1-11... Zonder zondeval, geen Nieuw Testament! De Bijbel is inerrant!

Als de evolutietheorie waar zou zijn, dan blijft de dood bestaan zolang er leven is... Ons is een andere belofte gedaan!

Afbeelding

Sjors.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 04 feb 2016 10:26

_Sjors_ schreef:
Wat bedoeld u hiermee? Bestaat er dan ook een in nauwe zin? Is dat niet slechts adaptie waarover u dan praat?

Ik denk altijd maar zo:

Als men Genesis niet kan vertrouwen als ware geschiedenis, in de letterlijke zin van het woord, dan kan men de rest van de Bijbel ook niet vertrouwen! Evolutietheorie is een rechtstreekse aanval op de Bijbel en of dat nu breed of nauw is, doet niet terzake. Want elke doctrine van de Bijbelse theologie is gefundeerd in Genesis 1-11... Zonder zondeval, geen Nieuw Testament! De Bijbel is inerrant!

Als de evolutietheorie waar zou zijn, dan blijft de dood bestaan zolang er leven is... Ons is een andere belofte gedaan!

Afbeelding

Sjors.

We weten wat leven zonder dood in wereldse zin is: kanker. Zou het niet kunnen dat hiermee een spiritueel leven bedoeld wordt?

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 04 feb 2016 10:49

Arendsoog schreef:Nu weet je dat ik ook geen fan ben van de evolutietheorie in de breedste zin van het woord.
_Sjors_ schreef:

Ik denk altijd maar zo:

Sjors.

Ik bedoelde met evolutietheorie in de breedste zin des woords: de evolutietheorie in de eigenlijke, biologische zin (overerving van eigenschappen, natuurlijke selectie, mutaties etc.) + (in bredere zin, alhoewel dit geen echte naam is) alle bijkomende dingen als het eerste ontstaan van leven (abiogenese), en ook alle bijkomende exegetische kwesties, van inderdaad met name Genesis 1-11.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 04 feb 2016 10:59

Mortlach schreef:Interessant artikel op PNAS.org

http://www.pnas.org/content/112/47/14518.full.pdf

Wetenschappers hebben 'biologisch koolstof' gevonden in een zirkoon van 4,1 miljard jaar oud. 300 miljoen jaar ouder dan het oudste biogeen koolstof tot nu toe. En dat zou betekenen dat er al sprake was van leven slechts 400 miljoen jaar nadat de aarde voldoende was afgekoeld.

Het artikel is wat technisch, maar op reddit was er iemand die het vrij aardig wist te vertalen naar lekentaal:

Samenvattig: van de 10.000 onderzochte zirkonen hadden er 2 ingesloten koolstof, maar helaas had eentje daarvan scheurtjes en was het koolstof dus niet gegarandeerd zuiver. Na een schilfer van de koolstof uit de intacte zirkoon op een platina/wolfraam-naald te hebben gelast, konden ze het analyseren en de resultaten gaven aan dat het mogelijk organisch van aard was.

De conclusie is dat het definitief vaststellen van een koolstofcyclus (en dus leven) transformatief zou zijn, maar gezien de enorme zeldzaamheid van geschikte zirkonen uit die periode (Hadean) zal het een enorme inzet vereisen.

Dus als ik het goed begrijp, heeft men in welgeteld één (1) zirkoon betrouwbaar vastgesteld dat het 'biologisch koolstof' bevat. 1 van de 10.000 zirkonen welteverstaan. En daaruit trekt men dan zo'n, ook in termen van de ET, toch wel een behoorlijke conclusie. Ik weet niet precies wat in betreffende vakgebieden de eis is voor een meting waaraan je conclusies mag verbinden, maar 1 meetresultaat van de 10000 dat een positieve uitslag geeft, vind ik eerlijk gezegd niet bijzonder veel en representatief. Maar dat zal wel aan mij liggen. Leuk natuurlijk dat de auteurs hiervan hun paper gepubliceerd kregen :D

Terug naar “[Religie] - Open forum”