Als ik dan meermalen beluister hoezeer men meent te kunnen leven zonder al die kennis (weg met de theologie, weg met de dominee, weg met het verstand, weg met dogmatiek, weg met alles wat moeilijk is en waar men voor geleerd moet hebben), dan is dat allereerst een christelijke analogie van wat zich breed in onze samenleving voordoet (daar is ook een sterke verruwing, "verhuftering" bezig, die scheldt op elite, cultuur, kunst en mensen met verstand van zaken: PVV, GeenStijl, YouTube en jan-en-alleman bepalen de inhoud en de waarheid: "daar hebben we geen kenners meer voor nodig, want we weten zelf wel hoe het zit").
Dat gaat een tijdje goed, dat gaat een tijdje lekker. Totdat opeens blijkt dat men echte kennis van zaken begint te missen. De intelligentia (ik durf dat woord best te noemen) is uitgescholden, weggehoond en weggejaagd (geldt ook en vooral voor de conservatieve geloofsrichtingen in kerk en gemeente). Maar de kennis die zij bezaten is nu ook weg. En dat gaat zich een keer wreken. In de samenleving, maar ook in de kerk of de christelijke gemeente.
Er zijn nu eenmaal constructieve, systematische denkers en bouwers nodig. Ook een gelovige gemeenschap kan niet volstaan zonder structuur, cultuur en zorgvuldige bezinning, regels en afspraken.
Ik pik dit er uit, maar ik vind je hele analyse en oplossingen geweldig goed geformuleerd.
Jammer dat dit niveau op dit forum schaars is. Ik zou het overigens ook niet zo kunnen formuleren en gun mij daar ook de tijd niet voor. Gelukkig ben ik bij een intelligente kerk, dus ik geniet van de niet dogmatische prediking en de bijbelstudies in het randprogramma. Inderdaad wordt dit vak afgedaan als vrijzinnig. Het is een soort mantra in refokringen om zich te onderscheiden. Heel goedkoop. Vaak is het echt niet eenvoudig de Bijbel goed te verstaan. We zitten toch vaak opgezadeld met onjuiste theorieën en aannames.
Jammer dat de refotheologen, die dit allemaal weten, hun mensen zo slecht (be)dienen.