alexander91 schreef: Volgens mij is de wetgeving omtrent het huwelijk van Augustus een duidelijk bewijs voor een neergang in de samenleving waartegen iets gedaan moest worden. Daar zijn genoeg bronnen voor te vinden.
Ook andere literatuur van schrijvers en dichters uit die tijd geven een duidelijk beeld. Daarnaast, als je je C.A. Williams Greek Love at Rome goed zou lezen, dan zou volgens mij naast de afkeur voor pederastie met vrijgeborenen, ook staan dat in de Romeines tijd het toen erg belangrijk was als vrije jongeman om seksueel actief te zijn om echt mannelijk te kunnen worden.
Beste, ik heb dat artikel goed gelezen, en wat dat laatste punt betreft wil ik niets anders beweren.
Het eerste punt wordt weersproken in het boek dat jij aanhaalt, p. 71-72: als er iets aan de hand is, dan is het een verscherping van de moraal, niet een grotere losbandigheid.
Ik zou het bovendien raar vinden dat pederastie of prostitutie met volwassen mannen wel goedgekeurd werd, maar homoseksuele relaties helemaal niet, aangezien er toen ook al mensen met een homofiele geaardheid rondgelopen moeten hebben.
De term 'homoseksuele relaties' is modern. Van bepaald gedrag door o.a. Romeinen zouden we vandaag de dag zeggen dat het homoseksueel gedrag is. Maar die conceptualisatie bestond in de oudheid niet. Doorgaans deden Romeinse mannen het met zowel met ondergeschikte mannen als met vrouwen.
Tenslotte zijn er bronnen waarin vermeld wordt dat homoseksuele huwelijken rond het jaar 342 verboden werden (bv: John Boswell, Christianity, Social Tolerance, and Homosexuality: Gay People in Western Europe from the Beginning of the Christian Era to the Fourteenth Century (University of Chicago Press, 1980), p. 70)
Raar, ik kan dat niet vinden op die bladzijde hoor. Wel verderop in het boek.
Feit is in elk geval, dat homohuwelijken, als ze al wettelijke status hadden (waar ik nog geen goede bronnen voor gezien heb; ik denk eerder dat het een grijs gebied was), niet vaak voorkwamen en vaak gebruikt werden als middel om te lasteren (dus geen werkelijkheid weergaven).
Het is makkelijk om iets af te doen als stokpaardje van moralistische auteurs, maar daarmee maak je je er wel heel makkelijk en slordig van af. We zijn hier op zoek naar de feiten, niet de subjectieve interpretaties.
Zie reeds bovenstaande. Verder weet ik uit het lezen van dergelijke auteurs dat ze wel degelijk een vroeger-was-alles-betermentaliteit hebben, dus zo gek is mijn opmerking niet.