Een nieuwsbericht over een wetswijziging in Frankrijk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Re: Een nieuwsbericht over een wetswijziging in Frankrijk

Berichtdoor boer » 26 jun 2013 16:18

Mortlach schreef:En ondertussen is de DOMA (Defense of Marriage Act) ongrondwettelijk verklaard door het Amerikaanse Supreme Court.

Er is ook nog een Doema aan deze kant van de vijver ;-)

(maar goed, een burgerlijk huwelijk heeft voor mij weer weinig te maken met een kerkelijk huwelijk)

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 26 jun 2013 18:44

Cicero schreef:Ik moet mijn statement preciseren: de Romeinen keurden over het algemeen pederastie met vrijgeboren jongens af.

Bron: C.A. Williams, 'Greek Love at Rome', Classical Quarterly 45 (1995), 517-539.

Dat is een verschil met de Grieken. Bij de Grieken waren dit soort relaties dan weer tot bepaalde leeftijden beperkt (oudere mannen met adolescente jongens).

Dat losbandigheid in Rome hoogtij vierde is typisch het stokpaardje van moralistische auteurs, dus dat moet je met een korreltje zout nemen.
Volgens mij is de wetgeving omtrent het huwelijk van Augustus een duidelijk bewijs voor een neergang in de samenleving waartegen iets gedaan moest worden. Daar zijn genoeg bronnen voor te vinden. Ook andere literatuur van schrijvers en dichters uit die tijd geven een duidelijk beeld. Daarnaast, als je je C.A. Williams Greek Love at Rome goed zou lezen, dan zou volgens mij naast de afkeur voor pederastie met vrijgeborenen, ook staan dat in de Romeines tijd het toen erg belangrijk was als vrije jongeman om seksueel actief te zijn om echt mannelijk te kunnen worden.
Ik zou het bovendien raar vinden dat pederastie of prostitutie met volwassen mannen wel goedgekeurd werd, maar homoseksuele relaties helemaal niet, aangezien er toen ook al mensen met een homofiele geaardheid rondgelopen moeten hebben.
Tenslotte zijn er bronnen waarin vermeld wordt dat homoseksuele huwelijken rond het jaar 342 verboden werden (bv: John Boswell, Christianity, Social Tolerance, and Homosexuality: Gay People in Western Europe from the Beginning of the Christian Era to the Fourteenth Century (University of Chicago Press, 1980), p. 70)

Het is makkelijk om iets af te doen als stokpaardje van moralistische auteurs, maar daarmee maak je je er wel heel makkelijk en slordig van af. We zijn hier op zoek naar de feiten, niet de subjectieve interpretaties. (wat dus ook betekent dat dingen die ik hier schrijven fout kunnen zijn, maar daarom zet ik ze hier neer, om dat te bespreken)

PS mijn felicitaties voor de grondwetaanpassing in de VS :-). Goed dat het gebeurt. De vernedering van homoseksuelen moet gewoon stoppen.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 jun 2013 18:56

Volgens het woordenboek is het pedasterie/knapenliefde, TW schreef het ook al pederastie.

Ik heb het moeten opzoeken want ik kende dat woord niet.
Zo weer wat geleerd. 8)

Sorry ik kan het bericht wel verwijderen,..... maar beide woorden zijn goed, dus ......
k laat het maar staan. :wink:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 26 jun 2013 20:16

alexander91 schreef: Volgens mij is de wetgeving omtrent het huwelijk van Augustus een duidelijk bewijs voor een neergang in de samenleving waartegen iets gedaan moest worden. Daar zijn genoeg bronnen voor te vinden.
Ook andere literatuur van schrijvers en dichters uit die tijd geven een duidelijk beeld. Daarnaast, als je je C.A. Williams Greek Love at Rome goed zou lezen, dan zou volgens mij naast de afkeur voor pederastie met vrijgeborenen, ook staan dat in de Romeines tijd het toen erg belangrijk was als vrije jongeman om seksueel actief te zijn om echt mannelijk te kunnen worden.

Beste, ik heb dat artikel goed gelezen, en wat dat laatste punt betreft wil ik niets anders beweren.
Het eerste punt wordt weersproken in het boek dat jij aanhaalt, p. 71-72: als er iets aan de hand is, dan is het een verscherping van de moraal, niet een grotere losbandigheid.

Ik zou het bovendien raar vinden dat pederastie of prostitutie met volwassen mannen wel goedgekeurd werd, maar homoseksuele relaties helemaal niet, aangezien er toen ook al mensen met een homofiele geaardheid rondgelopen moeten hebben.

De term 'homoseksuele relaties' is modern. Van bepaald gedrag door o.a. Romeinen zouden we vandaag de dag zeggen dat het homoseksueel gedrag is. Maar die conceptualisatie bestond in de oudheid niet. Doorgaans deden Romeinse mannen het met zowel met ondergeschikte mannen als met vrouwen.

Tenslotte zijn er bronnen waarin vermeld wordt dat homoseksuele huwelijken rond het jaar 342 verboden werden (bv: John Boswell, Christianity, Social Tolerance, and Homosexuality: Gay People in Western Europe from the Beginning of the Christian Era to the Fourteenth Century (University of Chicago Press, 1980), p. 70)
Raar, ik kan dat niet vinden op die bladzijde hoor. Wel verderop in het boek.

Feit is in elk geval, dat homohuwelijken, als ze al wettelijke status hadden (waar ik nog geen goede bronnen voor gezien heb; ik denk eerder dat het een grijs gebied was), niet vaak voorkwamen en vaak gebruikt werden als middel om te lasteren (dus geen werkelijkheid weergaven).

Het is makkelijk om iets af te doen als stokpaardje van moralistische auteurs, maar daarmee maak je je er wel heel makkelijk en slordig van af. We zijn hier op zoek naar de feiten, niet de subjectieve interpretaties.
Zie reeds bovenstaande. Verder weet ik uit het lezen van dergelijke auteurs dat ze wel degelijk een vroeger-was-alles-betermentaliteit hebben, dus zo gek is mijn opmerking niet.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 26 jun 2013 20:17

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 jun 2013 20:34

boer schreef:Enfin,
ook Amerika is dus om.

http://www.elsevier.nl/Buitenland/nieuw ... -1295298W/

Wat zal de bevolkingsgroei af nemen met al die homo-relaties/huwelijken.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 26 jun 2013 21:04

Dat is dan wel weer een voordeel :-)
Scheelt weer wat werk voor Bilderberg en Illuminatti.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 jun 2013 21:23

schaapje schreef:Wat zal de bevolkingsgroei af nemen met al die homo-relaties/huwelijken.

Hoezo? Het is toch niet alsof al die homo's tot vanochtend allemaal braaf heterootje speelden?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 26 jun 2013 21:54

schaapje schreef:Wat zal de bevolkingsgroei af nemen met al die homo-relaties/huwelijken.

Nou, de tijd dat we nog gezellige gezinnen hadden met 10 of meer kinderen in onze refogezinnen is ook al lang achter de rug, uitzonderingen daargelaten.
Aan gezinsplanning doen we officieel niet. Toch?

Dus hou's op om gelijk weer naar homo's te wijzen...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 jun 2013 21:56

Waarom dat zoenen?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 26 jun 2013 22:09

schelpje3 schreef:Waarom dat zoenen?

Arme man van schelpje....
dat doen mensen als ze van elkaar houden en blij zijn, nooit van gehoord ? :mrgreen:

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 26 jun 2013 22:10

Waarschijnlijk omdat ze erg blij zijn over dit nieuws en met elkaar?

maaarten

Berichtdoor maaarten » 27 jun 2013 19:01

Cicero schreef:Tja... ik weet van een refomevrouw die een andere refomevrouw (van een iets lichtere kerk) eens even flink de mantel uitveegde omdat de laatste in een broek in de tuin aan het werk was.

Volgens jou is dat dat liefdevol.

Ik hoop dat je begrijpt dat je redenering stukloopt op het feit dat er geen gedeelde moraal is. Als je iemand aanspreekt op stelen, dan is er niet echt een probleem, omdat iedereen vindt dat je niet mag stelen. Maar bij het onderhavige onderwerp is dat heel anders.

Gedeelde moraal of niet, als iemand iets doet waarvan jij denkt dat het schadelijk is voor diegene zelf, dan zeg je er toch wat van? De juiste moraal is niet noodzakelijkerwijs de gedeelde moraal.

"Er iets van zeggen", gaat natuurlijk wel op een andere manier tegen iemand die niet dezelfde moraal deelt, dan tegen iemand die dat wel doet. Kijk, ik kom niet uit de biblebelt en er zijn genoeg ongelovigen in mijn omgeving, dus ik heb hier heus wel eens mee te maken. Je kunt best door laten schijnen tegenover je ongelovige naasten dat je seks voor het huwelijk, drugsgebruik, dronkenschap, bepaalde films, bepaalde muziek etc. - waar sommigen van mijn ongelovige naasten zich naarstig mee inlaten - verwerpelijk en schadelijk vindt, zonder ze daar telkens mee voor de kop te stoten of erover door te blijven drammen. Dat kunnen ongelovige mensen best hebben hoor, ook al hebben ze een andere morele basis. Je kan best op een vriendelijke liefdevolle en vriendschappelijke manier met hen omgaan, zonder je eigen morele overtuigingen te relativeren en voor je te houden. Nu is het mijn overtuiging dat dat ook wel moet kunnen met homoseksualiteit, al moet ik bekennen daar in mijn directe omgeving weinig te maken te hebben gehad. Nogmaals, als het maar niet een wettisch gezeur en doordrammen blijft, maar een oprecht delen van je eigen morele overtuiging, vanuit naastenliefde.

Misschien ben ik blijven hangen in het modernisme, of het premodernisme van mijn part, maar iemand laten wegrotten in zijn eigen kwaad, omdat hij zelf niet denkt dat het kwaad is, dat is mij toch iets te relativistisch.....

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 27 jun 2013 21:45

maaarten schreef:
Gedeelde moraal of niet, als iemand iets doet waarvan jij denkt dat het schadelijk is voor diegene zelf, dan zeg je er toch wat van? De juiste moraal is niet noodzakelijkerwijs de gedeelde moraal.

"Er iets van zeggen", gaat natuurlijk wel op een andere manier tegen iemand die niet dezelfde moraal deelt, dan tegen iemand die dat wel doet. Kijk, ik kom niet uit de biblebelt en er zijn genoeg ongelovigen in mijn omgeving, dus ik heb hier heus wel eens mee te maken. Je kunt best door laten schijnen tegenover je ongelovige naasten dat je seks voor het huwelijk, drugsgebruik, dronkenschap, bepaalde films, bepaalde muziek etc. - waar sommigen van mijn ongelovige naasten zich naarstig mee inlaten - verwerpelijk en schadelijk vindt, zonder ze daar telkens mee voor de kop te stoten of erover door te blijven drammen. Dat kunnen ongelovige mensen best hebben hoor, ook al hebben ze een andere morele basis. Je kan best op een vriendelijke liefdevolle en vriendschappelijke manier met hen omgaan, zonder je eigen morele overtuigingen te relativeren en voor je te houden. Nu is het mijn overtuiging dat dat ook wel moet kunnen met homoseksualiteit, al moet ik bekennen daar in mijn directe omgeving weinig te maken te hebben gehad. Nogmaals, als het maar niet een wettisch gezeur en doordrammen blijft, maar een oprecht delen van je eigen morele overtuiging, vanuit naastenliefde.

Misschien ben ik blijven hangen in het modernisme, of het premodernisme van mijn part, maar iemand laten wegrotten in zijn eigen kwaad, omdat hij zelf niet denkt dat het kwaad is, dat is mij toch iets te relativistisch.....

Menige atheist die keurig getrouwd is, geen drugs gebruikt, nog nooit dronken is geweest, geen foute films kijkt en geen hard rock luistert, is echter geen millimeter dichter bij redding dan hij die dat alles wel doet.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 28 jun 2013 10:48

mealybug schreef:Menige atheist die keurig getrouwd is, geen drugs gebruikt, nog nooit dronken is geweest, geen foute films kijkt en geen hard rock luistert, is echter geen millimeter dichter bij redding dan hij die dat alles wel doet.

Ja natuurlijk, heb ik dat dan ontkent? Natuurlijk ben je van uit precies diezelfde naastenliefde waarover ik spreek des te meer verschuldigd om ook het Evangelie met je naasten te delen.

Als je een hongerig iemand te eten geeft, dan is hij ook geen stap dichter bij redding, maar daarmee laat je hongerige mensen toch niet creperen? En je geeft ze eten, en je deelt het Evangelie met hen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”