Cicero schreef:
In de oudheid werd vaak inclusief geteld. Dat betekent dat je dus dat je het moment waarop je begint helemaal meetelt. Met andere woorden: de dagen van start en einde worden volledig meegeteld. Dan krijg je het volgende:
voorbereidingsdag - dag 1
sabbat - dag 2
eerste dag der week - dag 3
Dus is Jezus op de 3e dag opgestaan.
Wat betreft het teken van Jona: Matteüs (die het als enige heeft) bedoeld met "x dagen en x nachten" gewoon "x dagen" en niet letterlijk zoveel dagdelen. Het is een idiomatische uitdrukking (bij de verzoekingen zeggen Mc en Lc "40 dagen" en Mt "40 dagen en 40 nachten"). Ten tweede blijkt uit rabbijnse bronnen dat dagdelen voor een volledige dag ("dag en nacht") telden. Ten derde zegt Matteüs zelf dat het graf bewaakt moest worden "tot (!) de derde dag" (Mt. 27) en dat staat naast de bewering dat Jezus na (!) drie dagen zou opstaan. Ten vierde is Mt formulering bij het teken van Jona beïnvloed door Jona 2:1. Ten vijfde blijkt uit Matteüs' verhaal zelf dat hij de kruisiging op vrijdag en de opstanding op zondag stelt.
Dat "ten derden dage", "na drie dagen", "drie dagen en drie nachten" hetzelfde kunnen betekenen kan ik ook nog uit andere parallellen aantonen, maar dat gaat een beetje te ver voor nu.
Het niet 'letterlijk nemen' is iets waar ik grote moeite mee heb; maar dat zal je niet verbazen..
Ik ken de verklaring van die dagdelen (en of dat uit rabijnse bronnen komt weet ik niet. Ik zou de vraag aan je terugkunnen spelen zoals hij dat doet met die 'sabbat' of je kan aantonen of dat al zo gold in die tijd..)maar ik denk dat die gedachtengang helemaal niet opgaat omdat de Bijbel niet spreekt over 3 dagen, maar over 3 dagen en 3 nachten. Dat is heel precies, daar kan je niet aan tornen.
De dag van de kruisiging kan niet worden meegerekend als dag, want Jezus werd pas na zonsondergang begraven: Zie Matth. 27:57, Marc 15:42) Je kuint de voorbereidingsdag dus niet meerekenen als dag 1.
Een andere moeilijkheid bij deze redenering is de volgende:
(bron: kalender Chabad- Lubavitch Nederland)
14e NissanIsraelisch jaar Westerse kalenderdag
3782 zondag 2 april 22
3883 donderdag 22 maart 23
3784 donderdag 14 april 24
3785 dinsdag 31 maart 25
3786 zaterdag 20 maart 26
3787 donderdag 7 april 27
3788 dinsdag 27 maart 28
3789 zondag 14 april 29
3790 donderdag 3 april 30
3791 dinsdag 24 maart 31
3792 dinsdag 12 april 32
3793 zaterdag 1 april 33
Jezus werd op de 14e Nissan gekruisigd. Waarschijnlijk is dat ergens rond het Joodse jaar 3787 geweest; volgens onze kalender het jaar 27. Nergens in die hele rij valt de 14e Nissan op een vrijdag.