Mortlach schreef:Ik zie echt niet hoe dat uit elkaar volgt. Omdat in een religieus geschrift het gebod staat een dag apart te zetten, moet de God die dat zogezegd heeft ingesteld ook echt bestaan? Ik zie niet hoe dat volgt. Of hoe een dag niet werken dan dom en/of leugenachtig zou zijn.
Dat vind ik eerlijk gezegd niet erg snugger, wat je hier stelt.
Kan dat dan niet, dat er een religieuze regel ingesteld wordt, zonder dat de God daarachter bestaat? Natuurlijk kan dat wel, maar de consequentie is dan wel, dat die hele regel daarmee onzin geworden is. De dragende kracht eronder is dan fake.
Een godsdienst als de islam bestaat, ja. Maar als je het mij vraagt, berust die op misvattingen. Dan heeft het ook geen zin om islamiet te worden. Dat betekent nog niet, dat àlles wat islamieten denken, daarmee ook onzin is. Maar dat kan ik prima voor waar aannemen, zonder islamiet te zijn. In mijn rol als christen gaat dat ook prima. Bijvoorbeeld, de gedachte: God bestaat.
Mortlach schreef:Nee, die stelling is inderdaad lastig te bewijzen, maar dat geldt natuurlijk voor jouw stelling evengoed. Wat men vaak vergeet, is dat religie sterk samenhangt met (culturele) identiteit. Je zou dus kunnen kijken naar de situatie waarin de Joden verkeerden toen Genesis werd opgesteld. Het is niet onwaarschijnlijk dat de religieuze regels een middel waren om de culturele identiteit te waarborgen tegen assimilatie door een overheersende cultuur.
Dat zal op een bepaalde manier waar zijn. In de wetgeving in de Pentateuch is duidelijk, dat die wetgeving zijn functie had om Israël als volk aan God toe te wijden, dat in contrast met de heidenvolken. Dus ja, natuurlijk staat die wetgeving in een bepaalde concrete context. De openbaring is gericht tot mensen in een bepaalde tijd en context, en hangt niet in de lucht. (In de theologie is er daarom het begrip
heilshistorie.)
Maar dat doet natuurlijk niets af aan de frase:
"Want in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee, en al wat erin is, en Hij rustte op de zevende dag. Daarom zegende de HEERE de sabbatdag, en heiligde die."