Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor dalethvav » 24 aug 2012 14:29

Boaz schreef:Het Pesachfeest is niet alleen het Feest van de Uittocht uit Egypte, maar ook een lentefeest. De eerste gerst is dan rijp,(Feest der Eerstelingen) en daarvan vond op de dag na de sabbath de plechtigheid plaats van het brengen van de omer. Hierna begint de telling; de Omertelling. De 50e dag is de dag van de graanoogst: Het Wekenfeest. Met het Wekenfeest is de telling geeindigd.

Cicero schreef:Volgens mij ben je hier abuis (zie daletvav). Heb je een voorbeeld waarbij die dag na de sabbat tijdens Pesach het Feest der Eerstelingen wordt genoemd? Zoals ik al citeerde is het feest der eerstelingen in Num. 28 hetzelfde als het Wekenfeest.

Ik probeerde juist aan te tonen dat Boaz wel gelijk had door het feest der eerstelingen te plaatsen direkt ná Pesach: Na het Pesachfeest volgt het feest van de ongezuurde broden (7dgn). De eerste dag ná Pesach is dan zowel: De 1e dag van het feest der ongezuurde broden (chag ha-matzot), het feest der eerstelingen én het begin van de omertelling.
De dag van de opstanding kan dus zeker wel dezelfde zijn als de dag van het feest der eerstelingen.
(Als ik met de exacte telling fout zit laat ik me graag corrigeren door Boaz).

Nog even een andere vraag/opmerking:Hoe moet in dit kader Joh. 19:31 gezien worden? Hier lijkt Johannes wel degelijk verschil te maken in verschillende soorten sabbatten: Hij schrijft daar namelijk "want die dag des sabbats was groot", wat impliceert dat er náást die grote sabbat ook minder grote (gewone wekelijkse(?) sabbatten waren.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 24 aug 2012 15:05

Als ik het goed begrijp heb je rond Pesach, op de dag na de sabbat, het Omerfeest, waarop de eerste schoof door de priester opgeheven wordt. Dan, 7 weken later, volgt het wekenfeest. Nu komt de uitdrukking "(feest) der eerstelingen" alleen voor in verband met het wekenfeest. Welke reden is er om het feest dat samenvalt met de tijd van Pesach het feest der eerstelingen te noemen?

Nog even een andere vraag/opmerking:Hoe moet in dit kader Joh. 19:31 gezien worden? Hier lijkt Johannes wel degelijk verschil te maken in verschillende soorten sabbatten: Hij schrijft daar namelijk "want die dag des sabbats was groot", wat impliceert dat er náást die grote sabbat ook minder grote (gewone wekelijkse(?) sabbatten waren.

Er staat dat het vrijdag was ("voorbereidingsdag") en dat ze Jezus' lichaam niet op de sabbat aan het kruis wilden laten hangen. Dit te meer, omdat deze sabbat "groot" was. Volgens mij is de eenvoudigste verklaring dat de sabbat hier samenviel met een feestdag.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 24 aug 2012 22:06

Ik heb hier een stukje gekopieerd uit een Bijbelstudie van Werner Stauder:

' Wat wordt ermee bedoeld, dat de Shabat groot was? Over welke dag hebben wij het eigenlijk? Kijk, Yeshua is gestorven op 14 Nisan. De dag, die drie uur later zou beginnen, is dus 15 Nisan, de dag van de ongezuurde broden: Yom haMatzot, en tevens de eerste van het zeven dagen durende feest. In arqyv Vayiq’ra [Leviticus] 23:7 lezen we dat op die dag niet gewerkt mag worden en er een heilige samenkomst moet worden gehouden. Hetzelfde geldt overigens ook voor 21 Nisan: “En op de vijftiende dag van deze maand is het feest der ongezuurde broden voor de Eeuwige, zeven dagen zult gij ongezuurde broden eten. Op de eerste dag zult gij een heilige samenkomst hebben; dan zult gij generlei slaafse arbeid verrichten. Gij zult de Eeuwige een vuuroffer brengen gedurende zeven dagen; op de zevende dag zal er een heilige samenkomst zijn; generlei slaafse arbeid zult gij verrichten”. De eerste en zevende dag van Chag haMatzot [het feest der ongezuurde broden], dat ten onrechte Pesach wordt genoemd, zijn dus als het ware extra ingelaste Shabatot [meervoud van Shabat]. De dag na de kruisiging was dus zo een extra Shabat, die dan wordt gevolgd door de gewone Shabat. Het was dus geen vrijdag maar donderdag. Dat met de toevoeging ‘groot’ wordt aangegeven, dat het hier niet om een ‘gewone’ Shabat ging, maar om een feestdag, komt in de Engelse King Jamesvertaling van ]nxvy Yochanan [Johannes] 19:31 heel duidelijk naar voren: “...for that Sabbath day was a high day”. A high day - een hoogtijdag dus! De Duitse Kepplervertaling zegt het zelfs nog duidelijker: “...weil jener Sabbat ein hohes Fest war”. Ein hohes Fest - een hoge feestdag, dus niet de gewone Shabat, die op vrijdagavond begint! In ]nxvy Yochanan [Johannes] 19:14 lezen we over de sterfdag van Yeshua: “En het was Voorbereiding voor het Pesach”. Hier wordt duidelijk gezegd dat Pesach, dat volgens de rabbijnse opvattingen op de 15e Nisan gevierd wordt, de volgende dag zou beginnen: de extra ingelaste Shabat dus en niet de gewone die een dag later was! Dit wordt zelfs ook door de Talmud bevestigt: “Aan de vooravond van Pesach is Yeshua haNotzri gehangen...” (Babylonische Talmud, traktaat over het Sanhedrin V, 2:43a).'

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 24 aug 2012 23:58

De eerste en zevende dag van Chag haMatzot [het feest der ongezuurde broden], dat ten onrechte Pesach wordt genoemd, zijn dus als het ware extra ingelaste Shabatot [meervoud van Shabat]. De dag na de kruisiging was dus zo een extra Shabat, die dan wordt gevolgd door de gewone Shabat. Het was dus geen vrijdag maar donderdag.

Ik snap de redenering, maar er zitten een aantal verborgen veronderstellingen in:
- de feestrustdagen werden sabbat genoemd
- de dag na de kruisiging (op de voorbereidingsdag) kan niet samenvallen met de gewone sabbat.
Beide veronderstellingen zijn onnodig. En het staat er ook gewoon niet. Deze sabbat was groot. Er staat niet dat er een extra sabbat was, maar dat deze sabbat (die we allemaal kennen, dus de gewone sabbat) dit keer een hoogtijdag was.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 25 aug 2012 08:51

Ik snap de redenering, maar er zitten een aantal verborgen veronderstellingen in:
- de feestrustdagen werden sabbat genoemd

Ik schreef al eerder dat volgens de overlevering sommige feestdagen 'sabbattot' worden genoemd.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 25 aug 2012 09:14

Ja, maar jij hebt geen bewijs dat dit in de 1e eeuw al zo was én het is geen goede uitleg van Joh. 19.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 25 aug 2012 09:37

Cicero schreef:Ja, maar jij hebt geen bewijs dat dit in de 1e eeuw al zo was én het is geen goede uitleg van Joh. 19.

geen goede uitleg....volgens jou?
In handelingen staat meer dan genoeg bewijs dat de apostel voortdurend en alleen op sabbath predikte , zowel aan joden als heidenen.
Net als de dag des Heeren in Philippenzen met oordeelsdag vertaald wordt, en in Openb.1;10 zou het ineens de zondag zijn.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 25 aug 2012 09:46

geen goede uitleg....volgens jou?
Nou, dat heeft met eenvoudig begrijpend lezen te maken. Als een schrijver uit de 1e eeuw het zonder verdere aanduiding over de sabbat heeft, moeten we ervan uitgaan dat zo'n schrijver het over de 'gewone' sabbat heeft, tenzij het tegendeel blijkt. En het tegendeel blijkt niet uit Joh. 19.
In handelingen staat meer dan genoeg bewijs dat de apostel voortdurend en alleen op sabbath predikte , zowel aan joden als heidenen.
Dat heeft niets te maken met wat ik beweer.
Net als de dag des Heeren in Philippenzen met oordeelsdag vertaald wordt, en in Openb.1;10 zou het ineens de zondag zijn.
Als je deze discussie gevolgd had, had je niet zo'n ongelofelijk domme opmerking gemaakt.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 25 aug 2012 09:47

Cicero schreef:
Ja, maar jij hebt geen bewijs dat dit in de 1e eeuw al zo was én het is geen goede uitleg van Joh. 19.

De mondelinge overlevering stamt al uit de tijd van Mozes. ver voor de eerste eeuw dus.
Vertel maar wat wel de juiste uitleg is volgens jou.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 25 aug 2012 09:56

Boaz schreef:De mondelinge overlevering stamt al uit de tijd van Mozes. ver voor de eerste eeuw dus.
Toch gek dat daar dan geen snippertje bewijs van bestaat (integendeel, er bestaat juist bewijs tegen), en dat geen enkele wetenschapper die bewering onderschrijft.

Dus nogmaals: heb je bewijs voor de bewering dat men in de 1e eeuw een feestdag zoals de rustdagen bij Pesach sabbat noemde? Zonder bewijs moet ik die bewering helaas verwerpen.

Vertel maar wat wel de juiste uitleg is volgens jou.
Dat heb ik al verteld. Het gaat over de sabbat in Joh. 19:31 (jeweettog de sabbat die we allemaal kennen) en de schrijver merkt daarbij op dat het dit keer een bijzondere sabbat was (omdat de feestdag op een sabbat viel). Een heel eenvoudige uitleg, die qua dag van kruisiging ook consistent is met de andere evangeliën.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 25 aug 2012 10:02

Cicero schreef:
Nou, dat heeft met eenvoudig begrijpend lezen te maken. Als een schrijver uit de 1e eeuw het zonder verdere aanduiding over de sabbat heeft, moeten we ervan uitgaan dat zo'n schrijver het over de 'gewone' sabbat heeft, tenzij het tegendeel blijkt. En het tegendeel blijkt niet uit Joh. 19.

Nee, dat is toch echt iets te kort door de bocht.
In het Hebreeuws hebben de dagen van de week geen (heidense) naam zoals bij ons, maar ze heten gewoon 'de eerste dag' (zondag bij ons) of 'de derde dag' (dinsdag bij ons). De zaterdag heet 'Yom Shabbat' ; de rustdag. Een rustdag kan een gewone zaterdag zijn, maar ook een andere feestdag waarop God geboden heeft te rusten.

Dit is al lang geleden vastgelegd in de mondelinge overlevering. Als je moeite hebt met het gezag hiervan, deel ik die. Toch zit er een andere kant aan. Jezus zelf zegt bijvoorbeeld niet tegen de mensen dat zij niet moeten luisteren naar de rabbijnen,(wat vastgelegd is in de Talmoed) integendeel: Hij zegt dat zij niet moeten handelen zoals zij doen. Matth 23: 2 'De schriftgeleerden en de farizeeen zijn gaan zitten op de stoel van Mozes; daarom, al wat zij zeggen dat u in acht moet nemen, neem dat in acht en doe het, maar doe niet naar hun werken, want zij zeggen het, maar doen het zelf niet.'

Een ander voorbeeld vind je bij Paulus in 1 Kor. 10:4 Hier heeft Paulus het met niet-Joden ook over iets wat wij nergens in de Bijbel terugvinden, maar wat mondelinge traditie is, namelijk dat er een rots meereisde met het volk Israel toen het uit Egypte werd geleid: '... en allen dezelfde geestelijke drank gedronken hebben. Zij dronken namelijk uit een geestelijke rots, die hen volgde, en die rots was Christus.'

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 25 aug 2012 10:06

Cicero schreef:
Toch gek dat daar dan geen snippertje bewijs van bestaat (integendeel, er bestaat juist bewijs tegen), en dat geen enkele wetenschapper die bewering onderschrijft.

Je moet geen dingen uit je mouw gaan schudden.

pipgirl
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor pipgirl » 25 aug 2012 10:08

Wat doe je als je in je huwelijk verschillend over de zondagsrust denkt.

Wij gaan op zondag gewoon op visite etc. maar gaan naar niet iets toe waar je moet betalen, we willen niet dat anderen voor ons werken op zondag.
En wat ikzelf heel belangrijk vind, de zondag moet apart staan van de rest van de dagen.

Nu gaat mijn man naar een computer weekend en dat wordt dus ook op zondag gehouden, ik ben er niet blij mee en dat weet hij.
Vorig jaar is hij hier ook heen geweest en toen is er ook heel wat over gesproken en vooral naar de kinderen toe, waar ligt de grens als hun vader ook op zondag dus iets doet wat voorheen nooit gebeurde.
Wij kunnen elkaar pas wezenlijk zien, als ik de moeite neem mijn ogen te sluiten om door die van jou de wereld te aanschouwen.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 25 aug 2012 10:14

Cicero schreef:
Dat heb ik al verteld. Het gaat over de sabbat in Joh. 19:31 (jeweettog de sabbat die we allemaal kennen) en de schrijver merkt daarbij op dat het dit keer een bijzondere sabbat was (omdat de feestdag op een sabbat viel). Een heel eenvoudige uitleg, die qua dag van kruisiging ook consistent is met de andere evangeliën.

Nee, dat kan geen juiste uitleg zijn, want dan kom je in de knoop met Markus 16:4, waar staat dat Jezus op de eerste dag van de week (zondag) opstond uit de dood.
We weten dat Jezus zelf het teken van Jona aanhaalde, dat Hijzelf 3 dagen en nachten in de buik van de aarde zou zijn. (Ook de kerkelijke instelling Goede Vrijdag is dus geen juiste!) Als Jezus voor de sabbat zou zijn begraven, kon hij niet op de derde dag opstaan uit de dood op zondagmorgen.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 25 aug 2012 10:21

@boaz
Het is een feit dat er altijd overleveringen waren, zeker ook mondelinge, maar dat dat een statisch geheel zou zijn dat zou terug gaan op Mozes is gewoon fantasie. Er is geen snippertje bewijs voor. En "vastleggen" en "mondelinge traditie" is een contradictie.

Jij zegt:
De zaterdag heet 'Yom Shabbat' ; de rustdag. Een rustdag kan een gewone zaterdag zijn, maar ook een andere feestdag waarop God geboden heeft te rusten.
Na vele malen gevraagd te hebben naar bewijs kom je niet verder dan dit?
Volgens mij wordt het volgende door bewijs gestaafd:
1. De zevende dag is de sabbatdag. Dat is een rustdag.
2. Feesten kenden ook rustdagen, maar die werden geen sabbat genoemd.
3. Alleen de rustdag van Yom Kippoer wordt in Lev 23 "sabbat der sabbatten" genoemd.

Gegeven deze feiten, mag je er niet zomaar vanuit gaan dat als een tekst het over de sabbat heeft, het net zo goed over een feestrustdag zou kunnen gaan. En zo'n ingewikkelde uitleg is helemaal niet nodig, omdat de evangeliën prima te begrijpen zijn: Jezus stierf op voorbereidingsdag/vrijdag en na de sabbat, op de eerste dag van de week, werd het graf leeg gevonden.

Terug naar “[Religie] - Open forum”