Boaz schreef:Het Pesachfeest is niet alleen het Feest van de Uittocht uit Egypte, maar ook een lentefeest. De eerste gerst is dan rijp,(Feest der Eerstelingen) en daarvan vond op de dag na de sabbath de plechtigheid plaats van het brengen van de omer. Hierna begint de telling; de Omertelling. De 50e dag is de dag van de graanoogst: Het Wekenfeest. Met het Wekenfeest is de telling geeindigd.
Cicero schreef:Volgens mij ben je hier abuis (zie daletvav). Heb je een voorbeeld waarbij die dag na de sabbat tijdens Pesach het Feest der Eerstelingen wordt genoemd? Zoals ik al citeerde is het feest der eerstelingen in Num. 28 hetzelfde als het Wekenfeest.
Ik probeerde juist aan te tonen dat Boaz wel gelijk had door het feest der eerstelingen te plaatsen direkt ná Pesach: Na het Pesachfeest volgt het feest van de ongezuurde broden (7dgn). De eerste dag ná Pesach is dan zowel: De 1e dag van het feest der ongezuurde broden (chag ha-matzot), het feest der eerstelingen én het begin van de omertelling.
De dag van de opstanding kan dus zeker wel dezelfde zijn als de dag van het feest der eerstelingen.
(Als ik met de exacte telling fout zit laat ik me graag corrigeren door Boaz).
Nog even een andere vraag/opmerking:Hoe moet in dit kader Joh. 19:31 gezien worden? Hier lijkt Johannes wel degelijk verschil te maken in verschillende soorten sabbatten: Hij schrijft daar namelijk "want die dag des sabbats was groot", wat impliceert dat er náást die grote sabbat ook minder grote (gewone wekelijkse(?) sabbatten waren.