Arendsoog schreef:6. Eigenlijk om het eerste plaatje van Sjors: Kun jij me vertellen waar precies de/jouw lezing van het scheppingsverhaal/de scheppingsmythe overgaat in echte historische geschiedschrijving? En een belangrijke: aan wie is de belofte in Genesis 3:15 gedaan?
Ik weet het niet precies natuurlijk. Genesis bestaat uit verhalen die antwoord proberen te geven op vragen die we zelf ook hebben. Het hele 'waarom' vraagstuk. Waarom doet een bevalling pijn, waar komen de dieren vandaan, waarom is er daglicht en duisternis in de nacht. Waarom is er de dood, waarom dit waarom dat. Je kunt deze verhalen niet historisch opvatten. Want er bestaat geen uitspansel waar vogels in rondvliegen en de sterren in zijn geplaatst. De oorsprong van de talen komt niet van het bouwen van een toren. (waarbij God naar beneden kwam om te kijken wat er aan de hand was)
De planten kunnen niet zijn geschapen voor er zonlicht was.
De aarde heeft ook geen jaar onder water gestaan, en mensen werden geen 700 jaar.
Ik weet niet precies waar in de bijbel historie begint. Misschien is exodus wel gedeeltelijk historisch, hoewel zeker is dat er geen miljoen mensen uit Egypte zijn vertrokken. Misschien kunnen andere mensen daar meer over zeggen. Ik zie Job ook niet als historisch, maar als verhaal met een boodschap.
Wat betreft Gen. 3:15:
Ik denk dat de schrijver geprobeerd heeft te verbeelden dat, wat er ook gebeurd, alle ellende niet het laatste woord heeft. Maar bedenk wel dat in Jesaja de nieuwe aarde wordt geprofeteerd, waar mensen pas na hun 100ste jaar sterven. De bijbel heeft ook te maken met verschillende schrijvers.
Ook gif is geschapen.