Cicero schreef:Sorry, maar dit vind ik echt onzin en met een beetje kwade wil zou ik het kunnen karakteriseren als het kaltstellen van het van jou afwijkende standpunt. Zo van: ja maar jij denkt zo omdat je homo bent. Dit breng je weliswaar genuanceerd, maar het punt blijft hetzelfde. Dit punt klopt echter niet. Het zou alleen kloppen als het bestaan van het liberale standpunt niet verklaard zou kunnen worden zonder de factor die jij noemt (bijvoorbeeld omdat het wel heel ondoordacht bijbelgebruik zou zijn) en als alleen homo's of bekenden van homo's dit standpunt zouden hebben. Beide dingen zijn niet zo. Ik ben hetero en ben zonder dat op dat moment mensen in mijn nabije omgeving uit de kast waren gekomen, bij een andere dan het refostandpunt uitgekomen.
En ook dat is mogelijk. Daarom zei ik ook in mijn vorige post:
elbert schreef:Voordat ik op deze vergelijking commentaar krijg: het is natuurlijk een versimpeling van de werkelijkheid, want er zullen meer factoren meespelen.
Voor jou spelen er dus meer factoren mee waardoor je tot je standpunt bent gekomen. Dat zou trouwens ook best eens voor mezelf kunnen gelden.
Cicero schreef:Tja... een interpretatie wordt echt niet meer waar omdat je erin gelooft. Ik kan eigenlijk jouw benadering hieromtrent moeilijk anders lezen dan: mijn standpunt staat vast, omdat het waar is, en daar valt verder niet over te praten. Dan is een fatsoenlijke discussie over overwegingen en argumenten nauwelijks mogelijk. Het alternatief is niet dat je van mening moet veranderen, maar wel dat je openstaat voor een mogelijke verandering van mening, en wel omdat je overtuiging is gebaseerd op argumenten.
Eh, na zoveel discussies over homoseksualiteit op dit forum gelezen te hebben (zowat het meest bediscussieerde onderwerp op Refoweb) kan ik inderdaad zeggen dat de kans dat ik van standpunt verander niet heel erg groot is. Dat geldt voor meer mensen, ook degenen die een compleet tegengesteld standpunt hebben aan dat van mij. Dat is niet omdat ik niet bereid ben om naar argumenten te luisteren, maar omdat ik geen argumenten gehoord heb die mij ertoe bewegen om mijn mening te herzien. Dat mag je inderdaad een vorm van standvastigheid noemen. In de tijd dat ik hier ben, heb ik wel meer begrip gekregen voor de worstelingen die christenhomo's meemaken. Dat mag voor sommigen niet voldoende zijn, maar zelf zie ik dit dan wel weer als winst. Inderdaad, een interpretatie is niet meer waar omdat je erin gelooft, maar het maakt wel verschil in wat je uitdraagt in discussies. Daar ging het me hier even om.
Cicero schreef:Nee duh. Je gaat van de merkwaardige aanname uit dat de Bijbel onze moderne kwesties zou moeten behandelen. Dat is nu juist niet wat ik bedoel.
Tja, van die aanname ga ik nou ook weer niet uit. Eerder denk ik dat de Bijbel hier duidelijk genoeg in is. Of althans, een goed verstaander heeft aan een half woord voldoende. Als het klopt dat geaardheid iets is dat aangeboren is (en ik heb niet veel redenen om daaraan te twijfelen), dan is het dus geen moderne kwestie, maar ook iets dat in de tijd van de Bijbel speelde. Nu kan het zo zijn dat het niet belangrijk genoeg is geweest om in de Bijbel opgenomen te worden (dat lijkt me niet waarschijnlijk) of het is zo dat er op dit punt eigenlijk geen wijziging door de Bijbel wordt ondersteund. Dat laatste lijkt me dan het meest waarschijnlijk. Want daar waar de Bijbel in positieve zin over relaties spreekt, wordt er over man-vrouw relaties gesproken. Het lijkt erop dat homorelaties niet als een valide optie worden beschouwd en dus nauwelijks besproken hoeven te worden, behalve in afwijzende zin.
Cicero schreef:Wij moeten onze vraagstukken op dezelfde manier behandelen als Paulus, naar de Geest en niet slaafs naar de letter.
Die daarbij op de dienstbaarheid aan God als een kwestie van het hart wees (Rom. 2:29 en 2 Kor. 3:6). Daarmee schreef hij dus wel net iets anders dan wat je suggereert. Naar de Geest handelen betekent dus vrijwillig God volgen, ook al gaat dat soms tegen ons natuurlijke gevoelen (bij Paulus: het vlees, Rom. 8:1-9) in.
Je hebt dus niet alleen de Geest versus de letter, maar ook de Geest versus het vlees.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)