Is hoogmoed niet de ergste aller zonden?blijblij schreef:Superioriteit aangeven...
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Is hoogmoed niet de ergste aller zonden?blijblij schreef:Superioriteit aangeven...
Een zeer schaapse cirkelredenering.schaapje schreef:Ik snap er niets van wat jij zegt, is de vrije wil niet te rijmen met een goede God ? Juist wel, Hij bewijst zijn goedheid omdat wij die vrije wil hebben.
Wat is de bedoeling van dit antwoord? Suggereer je dat ik niet met het hart geloofde?
schaapje schreef:[Maar je zegt zelf dat je geen behoefte meer had aan een pottenkijker in je hersenen, dat is juist andersom als iemand met zijn hart gelooft, dat betekent dat je juist die Pottekijker in je hersenen wil,
om je te laten corrigeren en te laten veranderen.
En God bevestigd met Zijn Geest in onze geest dat we Zijn kinderen zijn. Die tekst ken je vast nog wel.
Een zeer schaapachtige redenering voor jou?
Je kunt dat ook 'met je onderbuik' geloven noemen of 'slaafs' geloven. 'Met je hart' geloven is dus een nietszeggende kreet en gaat voorbij aan de strekking van mijn bericht: jouw specifieke invulling en ervaring van jouw geloof is geen graadmeter om het geloof en ongeloof van anderen aan af te meten. Ik spreek met minstens even veel gezag als jij over God en heb in elk geval nog mijn motieven, voor zo ver ik die kan beoordelen, uit de doeken gedaan.schaapje schreef:Maar je zegt zelf dat je geen behoefte meer had aan een pottenkijker in je hersenen, dat is juist andersom als iemand met zijn hart gelooft, dat betekent dat je juist die Pottekijker in je hersenen wil, om je te laten corrigeren en te laten veranderen.
schaapje schreef:De dingen uit de Bijbel en gelovigen belachelijk maken, het lijkt wel een missie voor de ET believers
De 'waan van de dag'. Op welke gronden wordt eigenlijk beoordeeld dat het een waan is? In de optiek van een Boeddhist is het christendom mogelijk de waan van de dag. Die religie is immers maar een nieuwkomer op het religieuze toneel en er is behoorlijk aan gesleuteld in de eerste eeuwen na het begin van de jaartelling.Boekenlezer schreef:Ik zie wat anders dan emotie. Wetenschap is aan verandering onderhevig. Daarom heeft het laten heersen van de wetenschap over de Bijbel het risico in zich van het laten heersen van de waan van de dag over de Bijbel.
Je kunt dat ook 'met je onderbuik' geloven noemen of 'slaafs' geloven. 'Met je hart geloven' is dus een nietszeggende kreet en gaat voorbij aan de strekking van mijn bericht: jouw specifieke invulling en ervaring van jouw geloof is geen graadmeter om het geloof en ongeloof van anderen aan af te meten.
Ik spreek met minstens even veel gezag als jij over God en heb in elk geval nog mijn motieven, voor zo ver ik die kan beoordelen, uit de doeken gedaan.
Mortlach schreef:De bombardeerkever is een bekend voorbeeld, inderdaad, en een mooi voorbeeld van de misinformatie die sommige creationisten (al dan niet bewust) verspreiden. Men gaat er namelijk stilletjes vanuit dat alles direct precies goed moet werken om te kunnen evolueren, terwijl dat nergens op slaat en waarmee het hele argument een stropop wordt.
Mortlach schreef:Oh, dat volg ik ook wel, maar je stapt hier wel heel makkelijk over 150 jaar onderzoek heen als zijnde 'even later'. Hoe lang moet het evolutieconcept nog overeind blijven voordat het wordt geaccepteerd zoals je ook een bolle aarde accepteert?
Mortlach schreef:Dat gezegd ben ik ervan overtuigd dat evolutie (soortvorming en gezamelijke afstamming) voorbij alle redelijke twijfel is aangetoond, net zoals de bolle aarde voorbij alle redelijke twijfel is bewezen (het bovennatuurlijke argument hierboven valt onder 'onredelijke twijfel')
Boekenlezer schreef:Dat zeg ik ook niet. Je ergens in verdiepen is nog wat anders dan het aanvaarden. Je ergens in verdiepen moet volgens mij eigenlijk altijd. Hoe zal een theoloog die de schepping verdedigt, dat adequaat kunnen doen als hij niet op de hoogte is van alternatieve denkwijzen?
Boekenlezer schreef:Ik denk dat die genoemde misinformatie aan beide zijden voorkomt. Want als ik een website als daarom evolutie zie, is dat eveneens heel sterk vanuit een bepaald perspectief, argumenten presenterend die in het voordeel zijn van de eigen visie.
Iets heel graag willen verdedigen brengt nu eenmaal risico's met zich mee.
Boekenlezer schreef:Het zit niet in de tijdslengte dat iets geaccepteerd is, maar in het soort van bewijzen voor iets. Het argument van 150 jaar mensenwerk overtuigt mij niet.
Dat is jouw opvatting. Het is niet de mijne. Zo staat bijvoorbeeld de cambrische explosie op nogal gespannen voet met een zich geleidelijk ontwikkelend leven vanuit een oercel. Eerst tíjden lang eencellig leven, en dan plotseling volledige meercellige dieren vanuit het niets? Het is een voorbeeld van een probleem, waardoor het voor mij redelijk is om bedenkingen te hebben bij het (neo)darwinisme.
Die Cambrische 'explosie' duurde wel zo'n 70 tot 80 miljoen jaar. Het is dus in zijn geheel niet zo dat er plotseling vanalles uit het niets verscheen. Ja, plotseling op de geologische tijdsschaal. Ik zie geen enkel probleem voor de evolutie: toen leven eenmaal meercelligheid had 'uitgevonden' kwamen er zo veel nieuwe mogelijkheden beschikbaar dat het leven zich als een razende (in 80 miljoen jaar!) tot allerlei uiteenlopende vormen ontwikkelde.
Leith schreef:Heb je je ook in evolutie verdiept?
Zo niet, waarom verwerp je evolutie dan?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten