Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

kinpruik

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor kinpruik » 29 jan 2016 01:00

_Sjors_ schreef:
Uiteraard is de ander weer eens stompzinnig, sikmans.

Afbeelding

Ga maar lekker slapen en droom nog maar wat meer over uw veranderende dingetjes toestanden, zoals misschien wel een evoluerende sik; istie zomaar weer wat langer als u wakker wordt!

Met vriendelijke groeten,

Sjors.

Zucht...Ik moet het niet doen... maar kan het niet laten.

Het is stompzinnig omdat het overduidelijk is dat je op wikipedia hebt gespiekt om de betekenis van empirisme op te zoeken. Empirisme in enge zin is het trekken van conclusies uit experimentele of andere data zonder onderliggende theorie. Dat betekend helemaal niet dat er per definitie geen theorie onder een empirisch onderzoek kan zijn. Sterker nog, in de meeste gevallen is dat gewoon onzin. In brede zin betekend het gewoon verzamelde relevante data waaruit men via experiment en onderzoek conclusies kan trekken. Daarnaast is er ook nog zoiets als een empirisch onderzoek waarbij je gebruik maakt van een bak verzamelde data (waarnemingen). Je hoort de klok maar weet niet waar de klepel hangt.

Quasi
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi » 29 jan 2016 07:02

Arendsoog schreef:Ik zeg alleen dat je elke methode moet gebruiken op haar eigen terrein. Dat heeft niets met beter of slechter te maken.

kinpruik schreef:

Mooi! Zullen we dan afspraken dat jij geen exegetische of filosofische bezwaren meer tegen de ET aanbrengt?

Gaan we de zaak weer eens omdraaien voor het gemak. De ET doet uitspraken op het gebied die de filosofie en de exegese raken en dan mag de exegese en de filosofie daar geen uitspraken over doen? Lekker makkelijk. Bovendien doen de exegese en de filosofie geen uitspraken over de wetenschappelijke methode, maar wel over de uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek. En daar zit nu ook net een heel erg groot verschil. Dat dat verschil door voorstanders van de evolutietheorie (bewust) wordt gebagatelliseerd begrijp ik, maar is intellectueel niet eerlijk.

We zouden van twee kanten eigenlijk van wat zaken af moeten:

voorstanders ET:

- creationisten liegen
- creationisten doen massaal aan quote mining
- wetenschappelijke methode is hetzelfde als de uitkomsten van de ET
- de ET mag alleen binnen de wetenschap behandeld worden.

tegenstanders ET:

- soortenvorming is beduidend beter beargumenteerd dan sommige (idiote) plaatjes doen vermoeden.
- ET is een waardeloze theorie. Dat is gewoon niet zo, er zit heel veel goede wetenschappelijke resultaten in.
- probeer zoveel mogelijk nieuwe argumenten te vinden. Het arsenaal lijkt soms wat beperkt.

Misschien zijn er wel meer, laat maar gerust weten.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 29 jan 2016 09:39

kinpruik schreef:Nou, niet pertinent. Zodra onomstotelijk wordt aangetoond dat hij bestaat neem ik het zonder meer aan. Redenen om te denken dat hij (de Christelijke God) niet bestaat heb ik inderdaad, en 1 daarvan heb ik uitgelegd in het topic over de moraliteit van de hel.

Nu ja, ik kan God niet op zo'n manier aantonen als jij wilt dat Hij aangetoond wordt. Dus da's een beetje lastig... ](*,)
Hoewel onderstaand plaatje al gepost is, herhaal ik hem toch nog een keer:
Afbeelding

Nog een link: http://gjerutten.nl/RedelijkeArgumenten ... Rutten.pdf

kinpruik schreef:Het is de definitie van niets die het dichtst bij de werkelijkheid staat. De andere definitie bestaat slechts bij filosofen.

Afbeelding

kinpruik schreef:Ah oke. Het YEC schrijf ik bij voorbaat al af inderdaad. Ik neem aan dat je de Godsbewijzen van Aquinas bedoeld (ik ken er niet veel meer). Ook die vind ik niet overtuigend genoeg.

Onder meer. Er zijn er veel meer, variërend van goed tot slecht.

Arendsoog schreef:Mooi! Zullen we dan afspraken dat jij geen exegetische of filosofische bezwaren meer tegen de ET aanbrengt?

Kan me wel vindenin Quasi's bericht. Filosofie is eigenlijk een soort meta-wetenschap, dus ik zou niet weten waarom ik geen filosofische kanttekeningen mag plaatsen. En de exegetische/theologische bezwaren: die houd ik over voor de theïstisch evolutionisten.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 29 jan 2016 09:55

kinpruik schreef:Zucht...Ik moet het niet doen... maar kan het niet laten.

U bent net het hondje van Pavlov; volgens mij hebt u een belletje naast uw bed die afgaat zodra er gereageerd wordt op een van uw comments en dan begint u (spontaan?) te kwijlen. Wat dat betreft voldoet u uitstekend aan het concept evolutionist, conditionering ten top!

Afbeelding

Kijk, creationisten zijn in ieder geval eerlijk!

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 29 jan 2016 10:04

kinpruik schreef:De evolutietheorie is gewoon correct, dat is die al jaren, en dat zal die ook blijven. Als er mensen tegensprekend bewijs hebben hoor ik ze graag.

Afbeelding

Darwins vinken: kleine veranderingen zijn geen evolutie, enkel adaptatie. Vinken blijven altijd vinken!

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 29 jan 2016 11:28

Arendsoog schreef:Wat dacht je van het Kalam-Godsargument/kosmologisch godsbewijs overigens?

Pcrtje schreef: Dat argument is een cirkelredenering (zie hier).

The problem for the KCA is the definition of “everything” and as such, we could indeed have a fallacy of equivocation. My claim is that everything is on fact ‘the universe’ itself. aldus de schrijver in jouw link.
Volgens mij is dit een claim die je niet kunt bewijzen.

Zie ook: http://gjerutten.nl/BijdrageGeloofEnWet ... Rutten.pdf
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 29 jan 2016 11:59

hettys schreef:1 Waarom staan er 2 scheppingsverhalen in de bijbel?
2 Waarom hadden Adam en Eva geen kennis van goed en kwaad? Hoe konden ze kiezen dan?
3 Waarom was er een slang in de hof als die zo perfect was? Dat tast toch perfectie aan?

4 Waarom staat er in Genesis 2 dat er nog niets groeide toen Adam werd geschapen? dat is toch in Genesis 1 heel anders?

5 Waarom worden in Genesis 2 alle dieren geschapen? Om een partner voor Adam te maken! Nadat Adam ALLE dieren (!) een naam gaf en niemand vond die bij hem paste, werd Eva pas geschapen? Waarom? In Genesis 1 waren al die dieren al geschapen voor Adam!

6 Waarom moeten wij dit soort teksten letterlijk opvatten?

hettys schreef:(1) Daar heeft inmiddels Pcrtje iets over gezegd:
Jawel. Genesis 1 en 2 zijn door verschillende schrijvers geschreven en zijn later in één boek gekomen. Ik begrijp dat je graag boeken leest. Heb je Who wrote the Bible en The Bible with Sources Revealed van Richard E. Friedman gelezen?

De historisch-kritische bijbelwetenschap kan uiteindelijk niets van Gods Woord overlaten. Ik denk dat je - als je enigszins gezag aan Gods Woord wilt toekennen - niet in alle betreffende resultaten mee kunt gaan, ook omdat deze zogenaamd neutrale methode helemaal niet neutraal is.

2: Nee, mijn vraag beperkt zich tot het niveau van Adam en Eva. Wie niets weet over goed en kwaad kan ook geen beslissing nemen over wat goed en kwaad is. Dus hoe kon de hele toekomst van de Schepping afhangen van mensen met het niveau van een kind van 2 die na 2 minuten al niet meer weet wat niet mag en voortdurend gecorrigeerd moeten worden.
In genesis 2 zien we duidelijk een stel mensen die hun onschuld verliezen. die volwassen worden en volgens de bijbel zelfs als 'Onzer een"

Toen zeide de Heere God: Ziet, de mens is geworden als Onzer een, kennende het goed en het kwaad! Nu dan, dat hij zijn hand niet uitsteke, en neme ook van den boom des levens, en ete, en leve in eeuwigheid.

Bij een letterlijke lezing worden Adam en Eva volwassen geschapen en beschikken ze al over een complete taal (Adam geeft de dieren immers namen 'naar hun aard'). Het exacte antwoord hierop moet ik je schuldig blijven. Misschien dat Augustinus hierover nog interessante dingen schrijft in De Civitate Dei (na boek X verwacht ik dan) of de achterin de Confessiones? (ook na boek X?) Zou ik/jijzelf na kunnen zoeken.

3: Nee, de slang was de listigste in het veld. dus iets anders dan een onschuldig lam. Slangen hebben geen stembanden, dus het gesprek moet een satanswonder zijn geweest. Hoe kan een dier het listigste zijn in een perfecte wereld?
Het heeft overigens wel een hoog symbolisch gehalte: de slang, inderdaad gewoon een dier, wordt in veel culturen gezien als 'het kwaad'. Oftewel: mensen vinden slangen al heel lang best eng.

Listig klinkt voor ons inderdaad niet onschuldig. Weet jij (iemand?) wat het Hebreeuwse woord inhoudt? Betekent het gemeen/sluw, of gewoonweg slim?

>Genesis 3:14: Toen zeide de Heere God tot die slang: Dewijl gij dit gedaan hebt, zo zijt gij vervloekt boven al het vee, en boven al het gedierte des velds! Op uw buik zult gij gaan, en stof zult gij eten, al de dagen uws levens.
>>De vraag hierbij is natuurlijk: had de slang hiervoor pootjes? :?
>>>Ik kan niet vinden waar je deze quote vandaan haalt, maar inderdaad had een slang miljoenen jaren geleden pootjes. Of de slang heeft 6000 jaar geleden zijn poten verloren en er plotsklaps een enorm aantal wervels bijgekregen. wie weet. Maar hij eet nog steeds geen stof.

Ik verzon de vraag zelf.

4:Genesis 2:4-7: Dit zijn de geboorten des hemels en der aarde, als zij geschapen werden; (a) ten dage als de Heere God de aarde en den hemel maakte.
En allen struik des velds, eer hij in de aarde was, en al het kruid des velds, eer het uitsproot; want de Heere God had niet doen regenen op de aarde, en er was geen mens geweest, om den aardbodem te bouwen.
Maar een damp was opgegaan uit de aarde, en bevochtigde den gansen aardbodem.
En de Heere God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel.

Precies. Er waren wél planten, of er waren geen planten. [/quote]
(a) dit is een inleidende tekst voor de komende verzen. t/m vers 7 is dan een nadere uitwerking van vers 4a. vers 8-17 en 18-25 zijn ook weer nadere uitwerkingen die in het kader van hoofdstuk 1 gelezen moeten worden. Na de eerste 7 dagen (hfd 1, enkele details nader uitgewerkt in 2) komt dan de zondeval in hoofdstuk 3? Of levert dit exegetische problemen op?

Aan Sjors heb je niks, en genesis 2 is op geen enkele manier een herhaling van Gen 1.

Volgens mij lieten we de term borreltafelniveau vallen, en daaraan zitten meerdere soorten(niet racistisch ofzo;)) mensen.
Maar goed: waarom kan dat niet?

5.Nou ja. Dat valt toch gewoon te lezen?

Waarop ik reeds geantwoord heb.

Overigens zou ik ook graag het antwoord zien op wat ik over punt 6 schreef.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 29 jan 2016 12:05

Arendsoog schreef:Volgens mij lieten we de term borreltafelniveau vallen, en daaraan zitten meerdere soorten(niet racistisch ofzo;)) mensen.

Als de bedoeling is om met een borrel op over de Bijbel te praten, dan stap ik per direct op van deze tafel hoor! Dat niveau kan mij werkelijk waar gestolen worden. Het verklaart ook direct de vele onzinnigheden die hier geventileerd worden.

Sjors.

Quasi
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi » 29 jan 2016 12:09

]3: Nee, de slang was de listigste in het veld. dus iets anders dan een onschuldig lam. Slangen hebben geen stembanden, dus het gesprek moet een satanswonder zijn geweest. Hoe kan een dier het listigste zijn in een perfecte wereld?
Het heeft overigens wel een hoog symbolisch gehalte: de slang, inderdaad gewoon een dier, wordt in veel culturen gezien als 'het kwaad'. Oftewel: mensen vinden slangen al heel lang best eng.

Listig klinkt voor ons inderdaad niet onschuldig. Weet jij (iemand?) wat het Hebreeuwse woord inhoudt? Betekent het gemeen/sluw, of gewoonweg slim?

Het woord heeft meerdere betekenissen, zelfs binnen onze Nederlandse taal. Dat blijkt uit de betekenis van het woord in sommige dialecten, waar het helemaal niet de negatieve klank heeft die hier wordt verondersteld. Het is dus duidelijk dat je niet zomaar kunt zeggen dat dit de zondige versie van listig is.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 29 jan 2016 12:44

_Sjors_ schreef:Als de bedoeling is om met een borrel op over de Bijbel te praten, dan stap ik per direct op van deze tafel hoor! Dat niveau kan mij werkelijk waar gestolen worden. Het verklaart ook direct de vele onzinnigheden die hier geventileerd worden.

Sjors.

Nee, jij bent lekker bezig. Jij komt met 'argumenten' die 100 jaar geleden al ontkracht zijn. Je bent op de hoogte dat er iets bestaat als Google? Waar je dingen op kan opzoeken? Dan zul je er waarschijnlijk al achter zijn dat dat vinkenplaatje (en alle andere onzin die u gepost hebt) grote bullshit is. Dieren MOETEN namelijk niet evolueren, dat hangt af van de omgeving, de natuurlijke selectie.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 29 jan 2016 12:44

_Sjors_ schreef:
U bent net het hondje van Pavlov; volgens mij hebt u een belletje naast uw bed die afgaat zodra er gereageerd wordt op een van uw comments en dan begint u (spontaan?) te kwijlen. Wat dat betreft voldoet u uitstekend aan het concept evolutionist, conditionering ten top!

Afbeelding

Kijk, creationisten zijn in ieder geval eerlijk!

Sjors.

Ik heb je 10 papers met empirische onderzoeken gegeven. Ga je daar nog op in?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 jan 2016 13:04

kinpruik schreef:Nee, jij bent lekker bezig. Jij komt met 'argumenten' die 100 jaar geleden al ontkracht zijn. Je bent op de hoogte dat er iets bestaat als Google? Waar je dingen op kan opzoeken? Dan zul je er waarschijnlijk al achter zijn dat dat vinkenplaatje (en alle andere onzin die u gepost hebt) grote bullshit is. Dieren MOETEN namelijk niet evolueren, dat hangt af van de omgeving, de natuurlijke selectie.

Veel leuker nog is dat het 'vinken zijn altijd vinken' in het bijzonder slecht past op de situatie van Darwin en de Galapagos.

In eerste instantie wist namelijk niemand om welke vogelsoort het ging. Sterker nog, de leidende ornitholoog van Groot Brittannië moest er destijds aan te pas komen om te bepalen om welke soort het ging. En enkel na grondig anatomisch onderzoek wist deze te bepalen dat het om vinken ging. Dat werd in eerste instantie niet eens gelooft, omdat ze dus qua uiterlijk totaal niet op vinken leken, maar de bewijzen waren niet te ontkennen.

Het werpt ook meteen een nieuw licht op hoe die situatie voor Darwin verliep. Mensen voor wie de werkelijkheid er niet toe doet, doen het meestal voorkomen alsof Darwin met een lijmstokje een vogeltje vangt, dat direct als vink herkende, vervolgens nog een vogeltje vangt, dat OOK direct herkent als vink, maar dan met een ander snaveltje.

In werkelijkheid ging het dus bepaald niet zo gemakkelijk. Tijdens zijn reis heeft Darwin letterlijk scheepsruimen vol specimens terug naar Engeland laten verschepen, waar hij na zijn terugkeer jaren heeft besteed aan het catalogiseren van al die planten en dieren. Soms was totaal niet duidelijk waar een specifiek specimen precies vandaan kwam. Pas na al dat werk, begonnen bepaalde zaken op te vallen, zoals dat vogels 'passen' bij het beschikbare voedsel in hun leefomgeving.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 29 jan 2016 13:14

Quasi schreef:
Gaan we de zaak weer eens omdraaien voor het gemak. De ET doet uitspraken op het gebied die de filosofie en de exegese raken en dan mag de exegese en de filosofie daar geen uitspraken over doen? Lekker makkelijk. Bovendien doen de exegese en de filosofie geen uitspraken over de wetenschappelijke methode, maar wel over de uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek. En daar zit nu ook net een heel erg groot verschil. Dat dat verschil door voorstanders van de evolutietheorie (bewust) wordt gebagatelliseerd begrijp ik, maar is intellectueel niet eerlijk.

We zouden van twee kanten eigenlijk van wat zaken af moeten:

voorstanders ET:

- creationisten liegen
- creationisten doen massaal aan quote mining
- wetenschappelijke methode is hetzelfde als de uitkomsten van de ET
- de ET mag alleen binnen de wetenschap behandeld worden.

tegenstanders ET:

- soortenvorming is beduidend beter beargumenteerd dan sommige (idiote) plaatjes doen vermoeden.
- ET is een waardeloze theorie. Dat is gewoon niet zo, er zit heel veel goede wetenschappelijke resultaten in.
- probeer zoveel mogelijk nieuwe argumenten te vinden. Het arsenaal lijkt soms wat beperkt.

Misschien zijn er wel meer, laat maar gerust weten.

Het punt met exegese is natuurlijk dat het feitelijk niks meer is dan de interpretatie van een (van de vele) heilig(e) boek(en). Ik begrijp dat dat voor gelovigen een belangrijk punt is, alleen speelt het in de wetenschap gewoon niet mee.

Met je lijstje met punten ga ik grotendeels mee, met als toevoeging dat de de punten die onder 'voorstanders ET' staan, misschien niet slaan op ALLE creationisten, maar wel degelijk op de YEC. Ik maak hier heel bewust een onderscheid tussen de verstandigere creationisten (Alister McGrath, etc.) en de pseudowetenschappers (Kent Hovind, Ray Comfort, etc).

Arendsoog schreef:Kan me wel vindenin Quasi's bericht. Filosofie is eigenlijk een soort meta-wetenschap, dus ik zou niet weten waarom ik geen filosofische kanttekeningen mag plaatsen. En de exegetische/theologische bezwaren: die houd ik over voor de theïstisch evolutionisten.

Je mag dat zeker doen. Je bent het alleen toch wel met me eens dat als de empirische werkelijkheid de filosofie/exegese tegenspreekt, dat de filosofie/exegese dan niet klopt?

Wat je zei over quantumvacuum is interessant, maar voor een ander topic. Gaat vooral over het boek wat Lawrence Krauss heeft geschreven hierover. Open jij hem of open ik hem?

Arendsoog schreef:The problem for the KCA is the definition of “everything” and as such, we could indeed have a fallacy of equivocation. My claim is that everything is on fact ‘the universe’ itself. aldus de schrijver in jouw link.
Volgens mij is dit een claim die je niet kunt bewijzen.

Zie ook: http://gjerutten.nl/BijdrageGeloofEnWet ... Rutten.pdf

Dat linkje van meneer Rutten vind ik eigenlijk ook niet zo sterk.. Het begint al met het vragen voor het bewijs van het niet-bestaan van een schepper. Dit is gewoon fout en daarmee valt de hele argumentatie in duigen. Ik vind het argument van C.S. Lewis in deze sterker. Die geeft toe dat je a priori moet aannemen dat God bestaat en dat pas daarna zaken op hun plek vallen. Voor dat standpunt heb ik veel meer sympathie dan voor de, ja sorry, toch min of meer taalspelletjes van de heer Rutten.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 29 jan 2016 13:20

Mortlach schreef:Veel leuker nog is dat het 'vinken zijn altijd vinken' in het bijzonder slecht past op de situatie van Darwin en de Galapagos.

In eerste instantie wist namelijk niemand om welke vogelsoort het ging. Sterker nog, de leidende ornitholoog van Groot Brittannië moest er destijds aan te pas komen om te bepalen om welke soort het ging. En enkel na grondig anatomisch onderzoek wist deze te bepalen dat het om vinken ging. Dat werd in eerste instantie niet eens gelooft, omdat ze dus qua uiterlijk totaal niet op vinken leken, maar de bewijzen waren niet te ontkennen.

Het werpt ook meteen een nieuw licht op hoe die situatie voor Darwin verliep. Mensen voor wie de werkelijkheid er niet toe doet, doen het meestal voorkomen alsof Darwin met een lijmstokje een vogeltje vangt, dat direct als vink herkende, vervolgens nog een vogeltje vangt, dat OOK direct herkent als vink, maar dan met een ander snaveltje.

In werkelijkheid ging het dus bepaald niet zo gemakkelijk. Tijdens zijn reis heeft Darwin letterlijk scheepsruimen vol specimens terug naar Engeland laten verschepen, waar hij na zijn terugkeer jaren heeft besteed aan het catalogiseren van al die planten en dieren. Soms was totaal niet duidelijk waar een specifiek specimen precies vandaan kwam. Pas na al dat werk, begonnen bepaalde zaken op te vallen, zoals dat vogels 'passen' bij het beschikbare voedsel in hun leefomgeving.

Dat wist ik niet inderdaad. Het geeft wel mooi weer hoe de waarheid door SOMMIGE YEC verdraaid wordt. Hier een vreselijk leuk filmpje met een verzonnen verhaal over iemand die de ET accepteert en een creationist, die door een geest uit een lamp (:P) 65 miljoen jaar terug de tijd in worden gestuurd en 65 miljoen jaar blijven leven om evolutie met eigen ogen te zien. Het filmpje heeft een ontzettend sterk einde.

https://www.youtube.com/watch?v=_sxh_L1LUNk

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 29 jan 2016 14:46

_Sjors_ schreef:Als de bedoeling is om met een borrel op over de Bijbel te praten, dan stap ik per direct op van deze tafel hoor! Dat niveau kan mij werkelijk waar gestolen worden. Het verklaart ook direct de vele onzinnigheden die hier geventileerd worden.

Sjors.

Ik bedoel alleen maar dat we aardig en normaal met elkaar moeten kunnen praten, en er werd een onaardige opmerking gemaakt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”