Boekenlezer schreef:Ja hoor, Mortlach weet alles weer beter...
Ik word er een beetje zat van, en ga er maar niet teveel op in.
Dat is prima. Als iemand iets plaatst, mag ik daar op ingaan. Als je dat liever niet hebt, moet je niets plaatsen. Nu ja, het is geenszins mijn bedoeling je uit je eigen topic weg te jagen of je de mond te snoeren, maar ik ga niet op mijn tenen lopen omdat jij het een beetje zat bent.
Want wetenschap (m.n. de evolutietheorie) is heilig, maar Gods Woord niet. Daar komt jouw uitgangspunt op neer.
'Nee, die zijn er niet.' Dus laat de wetenschap alsjeblieft als een colonne tanks over de Bijbel heen rollen.
Wetenschap is in zijn geheel niet heilig. Waarheid is heilig, dus voor zover Gods woord waarheid is, is dat het ook.
Ik kan er slecht tegen als er van te voren allerlei veilige piketpaaltjes worden geslagen bij wat mag worden onderzocht en wat niet. Oei, daar moet je maar niet teveel kijken hoor, want misschien vind je dan wel iets wat niet mag van God...
Eigenwijs potnat! Wat niet weet, wat niet deert, hè.
Ik gaf in een vorige post aan dat ik emotie-argumenten echt wel op waarde probeer te schatten, enkel dat ze mij niet overtuigen.
Dat bepaalde belangrijke leerstukken uit het christelijk geloof ook zo hun waarde en onmisbaarheid hebben, ontgaat jou totaal. Dat speelt voor jou niet, want je hebt er niets mee. Denken vanuit het christelijk geloof is jou totaal vreemd, dat perspectief ken jij niet. Christelijk geloof is voor jou slechts een stelsel zeer twijfelachtige ideeën, stammend uit een ver en onwetenschappelijk verleden, bedacht door domme mensen. (Mort: dit werp ik verre van mij. Dat je me woorden in de mond legt is prima, maar ook daar zijn grenzen aan. Ik zou bijna zeggen: lekker christelijk bezig, Boek.) (God kwam er niet aan te pas.) Het serieus nemen daarvan kan slechts op emotie berusten. 'Wij weten onderhand wel beter.'
Wat doe je dan in deze discussie?!
Ik hoop hier wat te leren, en hopelijk met de mogelijkheid anderen iets te leren.
Ik zie wat anders dan emotie. Wetenschap is aan verandering onderhevig. Daarom heeft het laten heersen van de wetenschap over de Bijbel het risico in zich van het laten heersen van de waan van de dag over de Bijbel. Maar ook dat is blijkbaar een blinde vlek voor je.
Blijkbaar. Want dat wetenschap verandert is in mijn ogen juist de kracht, niet de zwakte. Vasthouden aan iets onveranderlijks, wat de werkelijkheid je ook laat zien, dat is in mijn ogen juist raar. Daarbij, nogmaals, de selectiviteit (ik zal niet zeggen 'hypocritie') die ermee gepaard gaat, die snap ik ook niet. Wetenschap zegt ronde Aarde, en direct worden er bepaalde verzen uit de Bijbel herinterpreteerd. Wetenschap zegt evolutie en de hakken gaan tot aan de knie in het zand.