Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Arendsoog » 28 jan 2016 15:18

kinpruik schreef:Dat is dan ook niet mijn verantwoordelijkheid. Dat zoeken ze zelf maar uit.

Is dit ook niet systematisch een mogelijkheid uitsluiten? Je verwacht wel van creationisten dat ze zich serieus in de ET verdiepen, maar andersom wil jij je nog niet eens in algemene filosofie verdiepen, omdat je bij voorbaat al weet wat er uit je onderzoek moet komen. Over bias gesproken.

kinpruik schreef:Dat wil ik best aannemen, maar dan moeten de mannenbroeders van het christendom niet continu van anderen verwachten dat ze maar klakkeloos aannemen wat zij te zeggen hebben, om vervolgens zonder pardon 1 van de best bewezen wetenschappelijke theorieen over boord te kieperen.

Kijk, jij kunt best theïstisch evolutionist worden. Geen enkel probleem voor veel mensen lijkt me, maar dat wil je ook niet serieus overwegen als ik het zo lees. Het is ET voor en ET na, en ET schijnt meteen ook elke vorm van metafysica of Godsgeloof uit te sluiten. Dat is niet correct, dat zijn twee totaal verschillende dingen.

kinpruik schreef:Daar wil ik best op ingaan. Die gebruikt William Lane Craig vaak in zijn debatten. Er is een vrij simpel antwoord op te definieren: het klopt niet. Ook al zou je beredeneren dat alles een oorzaak moet hebben, en dat het universum dus ook een oorzaak moet hebben, dan alsnog wil dat helemaal niet zeggen dat die oorzaak A: bovennatuurlijk is en B: een bewuste Godheid is die dat bewust gedaan heeft. Het zou net zo goed een natuurkundig proces kunnen zijn.

Als ik € 1000.- in mijn portemonnee bij € 1000,- in mijn portemonnee optel, zit er nog geen € 2000,- in mijn portemonnee. Fysische wetten roepen zichzelf niet uit het niets tot leven, net zomin als de wetten van de arithmetica dat geld in mijn portemonnee creëren. Ik moet het artikel van Pcr'tje nog even doorlezen trws.

kinpruik schreef:Ik schuif het dan ook niet 'zomaar' van me af. Ik weiger slecht onderbouwde aannames te accepteren als basis om mijn complete leven op te bouwen. Daarnaast lijkt het me nogal stompzinnig om bijvoorbeeld de ET af te wijzen puur op filosofische redenen. Nogmaals, als de filosofie niet in overeenstemming is met de concrete werkelijkheid, dan klopt de filosofie gewoon niet.

Het is maar wat je slecht onderbouwde aannames noemt. Er zijn allicht mensen die het beter kunnen verwoorden dan ik kan.

Ik hoor je wel als jij een betere manier van waarheidsbevinding hebt dan wetenschap.

Voor objecten in ruimte en tijd is de natuurwetenschap afdoende. Daarbuiten werkt die niet. De wetten van Newton werken ook niet bij de lichtsnelheid. Alles heeft zijn eigen gebied waar het werkt.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 28 jan 2016 16:31

Arendsoog schreef:Kijk, jij kunt best theïstisch evolutionist worden. Geen enkel probleem voor veel mensen lijkt me, maar dat wil je ook niet serieus overwegen als ik het zo lees.

En dan? Van de regen in de drup? Is eenzelfde Godslasterlijke aangelegenheid.

Afbeelding

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 28 jan 2016 16:50

Of God wel of niet bestaat heeft helemaal niks te maken met het wel of niet correct zijn van de evolutietheorie. Christenen kunnen dan filosofisch beargumenteren dat God wel of niet bestaat tot ze een ons wegen, het zegt niks over de evolutietheorie. De evolutietheorie is gewoon correct, dat is die al jaren, en dat zal die ook blijven. Als er mensen tegensprekend bewijs hebben hoor ik ze graag.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 28 jan 2016 17:00

Arendsoog schreef:Is dit ook niet systematisch een mogelijkheid uitsluiten? Je verwacht wel van creationisten dat ze zich serieus in de ET verdiepen, maar andersom wil jij je nog niet eens in algemene filosofie verdiepen, omdat je bij voorbaat al weet wat er uit je onderzoek moet komen. Over bias gesproken.

Bezwaar tegen de ET komt vrijwel uitsluitend uit religieuze hoek. Die specifieke religieuzen zullen met wetenschappelijke feiten moeten aankomen waaruit blijkt dat die ET niet klopt. Filosofie gaat hier gewoon niet op.

Arendsoog schreef:Kijk, jij kunt best theïstisch evolutionist worden. Geen enkel probleem voor veel mensen lijkt me, maar dat wil je ook niet serieus overwegen als ik het zo lees. Het is ET voor en ET na, en ET schijnt meteen ook elke vorm van metafysica of Godsgeloof uit te sluiten. Dat is niet correct, dat zijn twee totaal verschillende dingen.

Waarom zou ik dat willen overwegen? Maak jij de overweging om hindoe te worden? Dat de ET metafysica uitsluit maak jij er van. Jij bent degene die filosofische argumenten aanvoert om tegen de ET.

Arendsoog schreef:Als ik € 1000.- in mijn portemonnee bij € 1000,- in mijn portemonnee optel, zit er nog geen € 2000,- in mijn portemonnee. Fysische wetten roepen zichzelf niet uit het niets tot leven, net zomin als de wetten van de arithmetica dat geld in mijn portemonnee creëren. Ik moet het artikel van Pcr'tje nog even doorlezen trws.

Dat fysische wetten uit zichzelf niks uit niks creeeren is onjuist, op quantumniveau gebeurt dat namelijk vrijwel continu, zie 'virtual particles'.

Arendsoog schreef:Het is maar wat je slecht onderbouwde aannames noemt. Er zijn allicht mensen die het beter kunnen verwoorden dan ik kan.

Je zult begrijpen dat de persoonlijke exegese van een kleine minderheid binnen het Christendom geen invloed heeft op of ik de ET accepteer of verwerp.

Arendsoog schreef:Voor objecten in ruimte en tijd is de natuurwetenschap afdoende. Daarbuiten werkt die niet. De wetten van Newton werken ook niet bij de lichtsnelheid. Alles heeft zijn eigen gebied waar het werkt.

Tsja, zoals ik al zei, als je een betere methode weet hoor ik het wel.

Quasi
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi » 28 jan 2016 20:25

kinpruik schreef:Vindt je dit nu zelf niet ook een beetje kinderachtig? Oke, er is misschien 0.001% kans dat het anders is gegaan, maar het is niet waarschijnlijk toch? Bovendien geldt dit voor elke wetenschappelijke theorie, alleen is het daar blijkbaar nooit zo'n probleem.

Aangezien ik geen alternatief heb komt het natuurlijk wat zwakker over, okido. Maar goed, die kans is natuurlijk nog nooit uitgerekend, dat zou onafhankelijke wetenschap weleens kunnen doen. Dat laatste is niet helemaal waar, het is alleen niet zo'n discussiepunt onder de gewone burger.

kinpruik schreef:
Ja, prima. Het is alleen niet waarschijnlijk.

Vanuit jouw visie gezien niet.

kinpruik schreef:
Maar wel de meest valide.

Die validiteit geldt alleen als je eerst aangeeft waarover je het hebt. Anders is het een slag in de ruimte.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 28 jan 2016 20:42

kinpruik schreef:Bezwaar tegen de ET komt vrijwel uitsluitend uit religieuze hoek. Die specifieke religieuzen zullen met wetenschappelijke feiten moeten aankomen waaruit blijkt dat die ET niet klopt. Filosofie gaat hier gewoon niet op.

Waarom zou ik dat willen overwegen? Maak jij de overweging om hindoe te worden? Dat de ET metafysica uitsluit maak jij er van. Jij bent degene die filosofische argumenten aanvoert om tegen de ET.[/quote]
Omdat je pertinent meent dat God niet bestaat. Daar moet je toch wel enige reden voor hebben. Of, als we aan het discussiëren zijn, aan kunnen tonen waarom 'onze' claims onlogisch zijn. Ik maak inderdaad de overweging niet omdat ik van mening ben dat het hindoeïsme niet juist is. Jij sluit praktisch metafysica (in mijn definitie, zie elders) uit, terwijl ik zeg dat ET en metafysica twee dingen zijn die toch wel ietsje anders zijn.

Dat fysische wetten uit zichzelf niks uit niks creeeren is onjuist, op quantumniveau gebeurt dat namelijk vrijwel continu, zie 'virtual particles'.

Quantumvacuüm is niet niks. Dat bestaat nog altijd in ruimte en tijd.

Je zult begrijpen dat de persoonlijke exegese van een kleine minderheid binnen het Christendom geen invloed heeft op of ik de ET accepteer of verwerp.

Ik had het over de zogenaamde Godsbewijzen in het algemeen, niet over YEC.

Tsja, zoals ik al zei, als je een betere methode weet hoor ik het wel.

Ik zeg alleen dat je elke methode moet gebruiken op haar eigen terrein. Dat heeft niets met beter of slechter te maken.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 28 jan 2016 20:43

Arendsoog schreef:Kijk, jij kunt best theïstisch evolutionist worden. Geen enkel probleem voor veel mensen lijkt me, maar dat wil je ook niet serieus overwegen als ik het zo lees.

_Sjors_ schreef:En dan? Van de regen in de drup? Is eenzelfde Godslasterlijke aangelegenheid.

Sjors.

Hij hoeft het daarom niet te laten. Dat ik het met die specifieke zienswijze eens ben, zeg ik niet. Maar het argument gaat niet op.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 28 jan 2016 21:04

hettys schreef:
1 Waarom staan er 2 scheppingsverhalen in de bijbel?
2 Waarom hadden Adam en Eva geen kennis van goed en kwaad? Hoe konden ze kiezen dan?
3 Waarom was er een slang in de hof als die zo perfect was? Dat tast toch perfectie aan?

4 Waarom staat er in Genesis 2 dat er nog niets groeide toen Adam werd geschapen? dat is toch in Genesis 1 heel anders?

5 Waarom worden in Genesis 2 alle dieren geschapen? Om een partner voor Adam te maken! Nadat Adam ALLE dieren (!) een naam gaf en niemand vond die bij hem paste, werd Eva pas geschapen? Waarom? In Genesis 1 waren al die dieren al geschapen voor Adam!

6 Waarom moeten wij dit soort teksten letterlijk opvatten?

Ik vraag dit al sinds het internet bestaat, en daarvoor aan de kerk. Nooit een zinnig antwoord op gekregen. Behalve dan dat metaforische verklaringen logisch kunnen zijn.

Arendsoog schreef: 1: Daar is denk ik überhaupt geen antwoord op te geven

Daar heeft inmiddels Pcrtje iets over gezegd:
Jawel. Genesis 1 en 2 zijn door verschillende schrijvers geschreven en zijn later in één boek gekomen. Ik begrijp dat je graag boeken leest. Heb je Who wrote the Bible en The Bible with Sources Revealed van Richard E. Friedman gelezen?

2: De vraag: unde malum is eeuwenoud. Genesis geeft daarop antwoord met de zondeval. Is het kwade de afwezigheid van het goede (Plato, Augustinus?) Dan is de zondeval een afwijken van het goede.

Nee, mijn vraag beperkt zich tot het niveau van Adam en Eva. Wie niets weet over goed en kwaad kan ook geen beslissing nemen over wat goed en kwaad is. Dus hoe kon de hele toekomst van de Schepping afhangen van mensen met het niveau van een kind van 2 die na 2 minuten al niet meer weet wat niet mag en voortdurend gecorrigeerd moeten worden.
In genesis 2 zien we duidelijk een stel mensen die hun onschuld verliezen. die volwassen worden en volgens de bijbel zelfs als 'Onzer een"

Toen zeide de Heere God: Ziet, de mens is geworden als Onzer een, kennende het goed en het kwaad! Nu dan, dat hij zijn hand niet uitsteke, en neme ook van den boom des levens, en ete, en leve in eeuwigheid.

3: De slang is ook gewoon een dier. Waarom zou een slang in het paradijs minder perfect zijn? Overigens: heeft de slang zintuiglijk waarneembaar gesproken? Daarover is ooit een kerkscheuring geweest. (Kwestie Geelkerken, rond 1930 dacht ik)

Nee, de slang was de listigste in het veld. dus iets anders dan een onschuldig lam. Slangen hebben geen stembanden, dus het gesprek moet een satanswonder zijn geweest. Hoe kan een dier het listigste zijn in een perfecte wereld?
Het heeft overigens wel een hoog symbolisch gehalte: de slang, inderdaad gewoon een dier, wordt in veel culturen gezien als 'het kwaad'. Oftewel: mensen vinden slangen al heel lang best eng.

Genesis 3:14: Toen zeide de Heere God tot die slang: Dewijl gij dit gedaan hebt, zo zijt gij vervloekt boven al het vee, en boven al het gedierte des velds! Op uw buik zult gij gaan, en stof zult gij eten, al de dagen uws levens.

De vraag hierbij is natuurlijk: had de slang hiervoor pootjes? :?

Ik kan niet vinden waar je deze quote vandaan haalt, maar inderdaad had een slang miljoenen jaren geleden pootjes. Of de slang heeft 6000 jaar geleden zijn poten verloren en er plotsklaps een enorm aantal wervels bijgekregen. wie weet. Maar hij eet nog steeds geen stof.

4: Je bedoelt:
Genesis 1: 11,12: En God zeide: Dat de aarde uitschiete grasscheutjes, kruid zaadzaaiende, vruchtbaar geboomte, dragende vrucht naar zijn aard, welks zaad daarin zij op de aarde! En het was alzo.
En de aarde bracht voort grasscheutjes, kruid zaadzaaiende naar zijn aard, en vruchtdragend geboomte, welks zaad daarin was, naar zijn aard. En God zag, dat het goed was.

en het tweede scheppingsverhaal, wat begint in Genesis 2:4:
Genesis 2:4-7: Dit zijn de geboorten des hemels en der aarde, als zij geschapen werden; ten dage als de Heere God de aarde en den hemel maakte.
En allen struik des velds, eer hij in de aarde was, en al het kruid des velds, eer het uitsproot; want de Heere God had niet doen regenen op de aarde, en er was geen mens geweest, om den aardbodem te bouwen.
Maar een damp was opgegaan uit de aarde, en bevochtigde den gansen aardbodem.
En de Heere God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel.

Precies. Er waren wél planten, of er waren geen planten.

Nu, Sjors, help me eens met een goede exegese van de eerste hoofdstukken van Genesis.
Zijn deze verzen niet een herhaling van Genesis 1 in een paar regels?

Aan Sjors heb je niks, en genesis 2 is op geen enkele manier een herhaling van Gen 1.

5. Deze volg ik niet helemaal.

Nou ja. Dat valt toch gewoon te lezen?

Gen 2:
Ook had de Heere God gesproken: Het is niet goed, dat de mens alleen zij; Ik zal hem een hulpe maken, die als tegen hem over zij.
Want als de Heere God uit de aarde al het gedierte des velds, en al het gevogelte des hemels gemaakt had, zo bracht Hij die tot Adam, om te zien, hoe hij ze noemen zou; en zo als Adam alle levende ziel noemen zoude, dat zou haar naam zijn.
Zo had Adam genoemd de namen van al het vee, en van het gevogelte des hemels, en van al het gedierte des velds; maar voor den mens vond hij geen hulpe, die als tegen hem over ware.

God vindt het niet goed dat de mens alleen is en schept daarom alle dieren die Adam dan ( op de zesde dag) allemaal een naam geeft. Maar toch vindt hij niemand die bij hem past. Ik mag aannemen dat God in gen. 1 allang wist dat er van elke soort mannelijk en vrouwelijk geschapen moest worden, maar dat zien we in Gen 2 even niet terug.

Dus waarom worden de dieren geschapen? Omdat het niet goed is dat Adam alleen is.
Ook gif is geschapen.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 28 jan 2016 21:29

hettys schreef:
Gen 2:
Ook had de Heere God gesproken: Het is niet goed, dat de mens alleen zij; Ik zal hem een hulpe maken, die als tegen hem over zij.(1)
Want als de Heere God uit de aarde al het gedierte des velds, en al het gevogelte des hemels gemaakt had,(2) zo bracht Hij die tot Adam, om te zien, hoe hij ze noemen zou; en zo als Adam alle levende ziel noemen zoude, dat zou haar naam zijn.
Zo had Adam genoemd de namen van al het vee, en van het gevogelte des hemels, en van al het gedierte des velds;(3) maar voor den mens vond hij geen hulpe, die als tegen hem over ware.(4)

God vindt het niet goed dat de mens alleen is en schept daarom alle dieren die Adam dan ( op de zesde dag) allemaal een naam geeft. Maar toch vindt hij niemand die bij hem past. Ik mag aannemen dat God in gen. 1 allang wist dat er van elke soort mannelijk en vrouwelijk geschapen moest worden, maar dat zien we in Gen 2 even niet terug.

Dus waarom worden de dieren geschapen? Omdat het niet goed is dat Adam alleen is.

(1) Die hulpe tegenover hem: dat is Eva
(2) Dit betekent volgens mij niet (per se?) wat jij er van maakt.
(3) Adam geeft alle dieren een naam. Hij ziet dat er overal een mannetje en een vrouwtje van is.
(4) Maar zelf is hij nog alleen. En dan wordt de vrouw geschapen? Of lees ik te snel?

Op je andere punten kom ik misschien later terug.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 28 jan 2016 22:38

Arendsoog schreef:Omdat je pertinent meent dat God niet bestaat. Daar moet je toch wel enige reden voor hebben. Of, als we aan het discussiëren zijn, aan kunnen tonen waarom 'onze' claims onlogisch zijn. Ik maak inderdaad de overweging niet omdat ik van mening ben dat het hindoeïsme niet juist is. Jij sluit praktisch metafysica (in mijn definitie, zie elders) uit, terwijl ik zeg dat ET en metafysica twee dingen zijn die toch wel ietsje anders zijn.

Nou, niet pertinent. Zodra onomstotelijk wordt aangetoond dat hij bestaat neem ik het zonder meer aan. Redenen om te denken dat hij (de Christelijke God) niet bestaat heb ik inderdaad, en 1 daarvan heb ik uitgelegd in het topic over de moraliteit van de hel.

Arendsoog schreef:Quantumvacuüm is niet niks. Dat bestaat nog altijd in ruimte en tijd.

Het is de definitie van niets die het dichtst bij de werkelijkheid staat. De andere definitie bestaat slechts bij filosofen.

Arendsoog schreef:Ik had het over de zogenaamde Godsbewijzen in het algemeen, niet over YEC.

Ah oke. Het YEC schrijf ik bij voorbaat al af inderdaad. Ik neem aan dat je de Godsbewijzen van Aquinas bedoeld (ik ken er niet veel meer). Ook die vind ik niet overtuigend genoeg.

Arendsoog schreef:Ik zeg alleen dat je elke methode moet gebruiken op haar eigen terrein. Dat heeft niets met beter of slechter te maken.

Mooi! Zullen we dan afspraken dat jij geen exegetische of filosofische bezwaren meer tegen de ET aanbrengt?

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 28 jan 2016 22:45

kinpruik schreef:Mooi! Zullen we dan afspraken dat jij geen exegetische of filosofische bezwaren meer tegen de ET aanbrengt?

Grappig mannetje, ET is een theorie en dus een filosofie. Dus u bent de enige die zogenaamde bewijzen mag leveren die net zo goed filosofisch van aard zijn? Narcis...sen bloeien in de lente.

Sjors.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 28 jan 2016 22:58

_Sjors_ schreef:
Grappig mannetje, ET is een theorie en dus een filosofie. Dus u bent de enige die zogenaamde bewijzen mag leveren die net zo goed filosofisch van aard zijn? Narcis...sen bloeien in de lente.

Sjors.

Het is een wetenschappelijke theorie die de fase van hypothese al zo'n 100 jaar voorbij is. Empirisch onderbouwd dus. Daarnaast heb ik 10 wetenschappelijke, empirisch onderbouwde papers hier neergeplempt die nog steeds niet ontkracht zijn. Maar dat geeft niks, dat verwacht ik ook niet van u.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 28 jan 2016 23:47

kinpruik schreef:Het is een wetenschappelijke theorie die de fase van hypothese al zo'n 100 jaar voorbij is. Empirisch onderbouwd dus. Daarnaast heb ik 10 wetenschappelijke, empirisch onderbouwde papers hier neergeplempt die nog steeds niet ontkracht zijn. Maar dat geeft niks, dat verwacht ik ook niet van u.

Empirisch onderbouwd... dus zonder puur theoretische onderbouwing en een fysische interpretatie van de variabelen omdat het experiment ontbreekt. Empirisme is een begrip uit de filosofie, deze voert je helemaal terug tot het tabula raza idee. Ervaringen zijn altijd subjectief, dus krijgt men geen twee bladzijden met hetzelfde volgeschreven omdat geen mens zijn omgeving exact hetzelfde ervaart. U vervangt dus gewoon het experiment door een begrip ontleent uit de filosofie, die ook nog eens zeer subjectief is. U bent dus gewoon aan het wauwelen, net als elke andere filosoof.

Afbeelding

Sjors.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 29 jan 2016 00:14

_Sjors_ schreef:
Empirisch onderbouwd... dus zonder puur theoretische onderbouwing en een fysische interpretatie van de variabelen omdat het experiment ontbreekt. Empirisme is een begrip uit de filosofie, deze voert je helemaal terug tot het tabula raza idee. Ervaringen zijn altijd subjectief, dus krijgt men geen twee bladzijden met hetzelfde volgeschreven omdat geen mens zijn omgeving exact hetzelfde ervaart. U vervangt dus gewoon het experiment door een begrip ontleent uit de filosofie, die ook nog eens zeer subjectief is. U bent dus gewoon aan het wauwelen, net als elke andere filosoof.

Afbeelding

Sjors.

Dit is zo stompzinnig dat ik hier niet eens op inga. Ik raad je aan een woordenboek erbij te pakken en nog eens de definitie van een empirisch onderzoek te lezen.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 29 jan 2016 00:36

kinpruik schreef:Dit is zo stompzinnig dat ik hier niet eens op inga. Ik raad je aan een woordenboek erbij te pakken en nog eens de definitie van een empirisch onderzoek te lezen.

Uiteraard is de ander weer eens stompzinnig, sikmans.

Afbeelding

Ga maar lekker slapen en droom nog maar wat meer over uw veranderende dingetjes toestanden, zoals misschien wel een evoluerende sik; istie zomaar weer wat langer als u wakker wordt!

Sjors.

Terug naar “[Religie] - Open forum”