elbert schreef: Ik getuig van wat ik uit de Bijbel heb geleerd. Niets meer en ook niets minder.
ik ook.
En toch komen we tot andere conclusies?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
elbert schreef: Ik getuig van wat ik uit de Bijbel heb geleerd. Niets meer en ook niets minder.
Boekenlezer schreef:Maar je kan toch moeilijk in een kerkdienst verwachten, dat er tijdens een avondmaalsdienst ineens twee homo's, die elkaar als partner hebben, opstaan, en gezellig met z'n tweetjes knus naast elkaar aan de avondmaalstafel gaan zitten. Zulke dingen zullen misschien best voorkomen, maar dan is zo'n kerk geen orthodox-christelijke kerk meer te noemen.
yobem schreef:Gunst, nee! Ze zouden eens aanspraak maken op de genade van God... ongehoord!
Hij zat met hoeren en tollenaren en at met hen.... onorthodox, daar heb je gelijk in...
Boekenlezer schreef:Het maakt dus helemaal niet meer uit wat ik zeg.
gaat het dus om een kennelijk verbod van de Bijbel op homorelaties. Maar je zult toch moeten toegeven dat uitspraken over dat "wat de Bijbel leert" niet alleen op de Bijbel teruggaan, maar ook gevormd zijn door je hermeneutiek. Welke regels heb je gevolgd om te bepalen wat je uit de Bijbel leert?Ik getuig van wat ik uit de Bijbel heb geleerd. Niets meer en ook niets minder.
Cicero schreef:gravo, het lijkt me nu juist dat een directe afwijzing van homorelaties met een beroep op de Bijbel niet echt iets is wat te wijten is aan academische Bijbeluitleg, sterker nog, die schept juist ruimte voor de hermeneutische reflectie door niet te snel de lijnen door te willen trekken. Ik zou eerder de rechtlijnige, dogmatische aanpak die de leer te rigide over het leven laat heersen de 'schuld' geven.
Ik ben benieuwd of "academische bijbeluitleg" in dit specifieke geval nu zulke nieuwe gezichtspunten oplevert. Ik geloof daar eigenlijk niet zoveel van. Bovendien: academische bijbeluitleg is niet de tegenpool van klassieke bijbeluitleg. Ook klassieke bijbeluitleg kan een academische onderbouwing hebben. Ook klassieke bijbeluitleg hoort bovendien rekening te houden met de context. Verder: de gedachte dat academische bijbeluitleg een eenduidige bijbeluitleg oplevert, is ook niet waar. Vaak zie je een heel scala van uitleggingen die allemaal een academische onderbouwing hebben.gravo schreef:Dat betekent dat zorgvuldige hermeneutiek, met oog voor context, van hen niet verwacht kan worden. Klassieke Bijbelopvattingen blijven gehandhaafd, evenals klassieke Bijbeluitleg. Ook aangaande het standpunt over homofilie. Niks geen academische Bijbeluitleg dus.
Hmm, volgens mij heb je mijn bijdrage dan niet goed gelezen.Tante Pollewop schreef:En ik kan dan een glimlach niet onderdrukken als je zegt dat klassieke bijbeluitleg rekening dient te houden met de context. Dat doet deze uitleg namelijk niet.![]()
Daar zeg ik toch iets over de context. De context is regelmatig (niet altijd, in mijn opinie) een andere, maar indirect zegt de tekst wel iets over dit onderwerp.elbert schreef:Bij punt 1 is het zo dat de bijbelteksten m.b.t. homoseksualiteit niet altijd direct over "homorelaties in liefde en trouw" gaan, maar geldt mijns inziens wel dat je uit de betreffende teksten bepaalde lijnen kunt trekken.
Tja, wat zeg je hier nu mee? Dat je schepping en zondeval vooral niet in de bijbeluitleg moet verdisconteren en dat het academisch verantwoord is om dat als uitgangspunt te hebben? Nou, daar zeg je nogal wat. Ik neem dat in elk geval niet voor mijn rekening, om de simpele reden dat zowel Jezus als Paulus (onder andere) in hun onderwijs wel uitgaan van schepping en zondeval.Tante Pollewop schreef:Sowieso ga jij in je betoog uit van de schepping en zondeval als geschiedenis en de gevolgtrekkingen daaruit, wat veel academische theologen niet doen. Behalve dan de academische theologen die, zoals gravo al aangaf, niet zoveel van hun studie aantrekken.
Bij punt 1 is het zo dat de bijbelteksten m.b.t. homoseksualiteit niet altijd direct over "homorelaties in liefde en trouw" gaan, maar geldt mijns inziens wel dat je uit de betreffende teksten bepaalde lijnen kunt trekken.
En daar ging het me dus om. De context is soms (niet altijd in mijn opinie) een andere, maar indirect zegt de tekst wel iets over dit onderwerp.
Tja, wat zeg je hier nu mee? Dat schepping en zondeval er in de bijbeluitleg niet toe doen en dat het academisch verantwoord is om dat als uitgangspunt te hebben? Nou, daar zeg je nogal wat. Ik neem dat in elk geval niet voor mijn rekening.
Nou nee, ik zou eigenlijk niet weten waarom niet. Ik vind wel dat er de nodige voorzichtigheid betracht moet worden bij het trekken van die lijnen, maar dat geldt altijd.Tante Pollewop schreef:Maar de lijnen die jij trekt, kun je dus juist niet trekken als je rekening houdt met de historische en culturele context.
Ook dat is nog maar de vraag, gezien het feit dat Jezus wel uitgaat van een werkelijk gebeurde schepping en zondeval (zie zijn antwoord op de vraag over de echtscheiding, o.a. in Matth. 19). Ik vind de mening van theoloog X hierover dan opeens minder interessant als Jezus wat anders vindt.Tante Pollewop schreef:Nee, ik zeg niet dat die bijbelgedeelten er niet toe doen, ik zeg dat de gevolgtrekkingen anders worden zodra je het idee van een werkelijk gebeurde schepping en zondeval laat varen.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 gasten