naamloos schreef:En nog steeds begrijp ik niet waarom kinderdopers de doop zo belangrijk vinden.
De doop is toch niet het wezen van de zaak, ik zou het eerder de 'verpakking' van de inhoud noemen.
Wat mij betreft gaat er bij de argumenten van geloofdopers inhoudelijk niets verloren voor de kinderdopers.
De kinderen horen er gewoon bij, het evangelie blijft hetzelfde, de beloften blijven gewoon staan.
Het verschil in deze is dat de doop niet verpakt is in een verbond.
Het komt op mij over alsof een officieel verbond/testament meer waard is dan beloftes, maar wat boeit dat?
Als je iemand vertrouwd maakt het toch niet uit of dezelfde zaken je via een officieel verbond toekomen, of via gewone beloftes?
Altijd weer krijg ik de indruk dat kinderdopers reageren alsof hen iets wordt afgenomen, anders dan de ceremonie met wat doopwater, terwijl ze er inhoudelijk niets bij inschieten.
Daarbij is een belangrijk deel van de geloofdopers ruimer dan de kinderdopers want zij sluiten alleen hun eigen kinderen in, terwijl wij geloven dat alle kleine kinderen onder Jezus hoede vallen.
Een van de dingen die me het meest bevremen is het doodzwijgen van de tekst uit Galaten waarin gestelt wordt dat er niet gesleuteld mag worden aan een verbond/testament. Ik kan me niet herinneren dat een kinderdoper daar ooit is op ingegaan.
Op de rest van de vragen die het oproept/creeert wordt doorgaans ook niet ingegaan, dan is een discussie inderdaad van weinig of geen nut.
Is dat zo, dat kinderdopers de kinderdoop zo belangrijk vinden? Volgens mij is het eerder andersom het geval. Ik ken mensen die als kind gedoopt zijn en nu lid van een baptistengemeente zijn en niet als volwaardig lid worden gezien / behandeld omdat ze als kind zijn gedoopt. En je hoeft maar de reactie van bijvoorbeeld Benefietdiner te lezen om te zien dat het omgekeerde vaak geldt. "Door de kinderdoop verloochen je eigenlijk Jezus Christus. Dat soort statements heb ik mensen die voor de kinderdoop zijn zelden horen maken richting volwassendopers. Nou zijn er ook protestanten die bij overdopen gelijk in de veroordeling schieten en het over het verloochenen van allerlei dingen gaan hebben dus die kunnen er ook wat van. Ik ben het verder helemaal met je eens, het is veel belangrijker wat we geloven over de positie van kinderen in Gods hart en over het volgen van Hem als we opgroeien dan welk symbool we op welk moment toepassen.