Zitten we in de laatste dagen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor DeLange » 24 sep 2019 11:31

HeiligBoontje schreef:Mens eigen om niet in de spiegel te willen kijken als deze voorgehouden wordt. Ja, dit komt vast onwijs belerend over; maar achter dat alles staat nog steeds het feit dat het jou kennlijk geen biet interesseert of een bron recent is of niet, gebaseerd op jouw reactie, omtrent een 30+jaar oude bron "Naja, dan zal het wel ergens in het midden zitten". Ik meen het oprecht wanneer ik de vraag stel "Hoe kun je zo makkelijk zaken naast je neer leggen"? Realiseer je je wel dat, als ik klakkeloos had aangenomen wat jij zei, we nu beide met een verkeerd beeld zitten omtrent evangelisering in Israel? Jij loopt, letterlijk, verouderde en onjuiste informatie te verkondigen alsof het hedendaags is. En nee, dat is geen verwijt, wel een constatering.

Tóch zou ik graag van jou horen hoe het komt dat dit jou, ogenschijnlijk, geen klap uit maakt (terwijl het je tóch genoeg uitmaakt om het te noemen in een gesprek, dus ZO onbelangrijk vind je het nu ook weer niet).

Wederom mag je mij wegzetten als "belerend" en je mag zelfs verder dan dat gaan. Noem het arrogant, noem het eigenwijs. Noem het alle drie; je zult geen ongelijk hebben want ik ken mezelf ook wel een beetje. Maar kun jij dat vermogen ook gebruiken om naar jezelf te kijken en eerlijk te zeggen: "Damn man, ik ben beter dan een bron van 30 jaar uit te gebruiken. Ik ben volwassen genoeg om even te achterhalen wat nu WEL de daadwerkelijke situatie is, in plaats van het af te doen als "dan zal het wel in het midden ergens zitten".

PS: dat ik mij ontpop tot iets kun je stellen. Maar "de rol waar je graag in zit" is volstrekte nonsens. Dit kun je alleen stellen als je weet in welke rol ik normaliter graag zit maar aangezien we elkaar niet kennen, kun je dit met geen mogelijkheid weten. Kunnen we de aannames even achterwege houden en ons baseren op wat we van de anderen daadwerkelijk weten (wat enkel gebaseerd kan zijn op wat we tot nu toe hebben gepost op dit forum).

Dat kan wel, maar je wekt wel een slecht gevoel bij me op door de manier waarop je zaken verwoordt en hoe je hier iemand die mee wil praten benaderd. Ik baseer me wel eens in vertrouwen op wat anderen zeggen. Als ik er eens naast zit, is dat geen schande. Ik hoef me daar niet voor te schamen. Mijn bron is vooral de bijbel. Ik heb eigenlijk niet echt de tijd om alles wat ik dierbaren hoor zeggen te controleren. Laatst zei iemand me wat er met christenen momenteel in Iran gebeurd. Ik heb niet de behoefte dat te controleren nee. Het alles maar moeten controleren heeft ook met wantrouwen te maken. Mijn vrouw houdt echt spontaan een stuk minder van me, als ik alles ga zitten controleren wat ze me zegt. Soms vraagt het gewoon om vertrouwen en als je iets wilt uitzoeken, dan zoek je dat uit. Ik doe dat doorgaans niet. Als iemand me zegt dat hij door gebedsgenezing genezen is, controleer ik dat niet. Ik hoef geen medische gegevens te hebben. Als iemand me zegt hoe het is in het land waar hij vandaan komt, controleer ik dat niet. Het is zijn verhaal! Hem controleren getuigd van wantrouwen.
Dat mensen elkaar lopen te controleren komt eigenlijk puur vanwege het feit dat mensen elkaar niet vertrouwen. En ik vertrouw ook veel niet.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor DeLange » 24 sep 2019 11:38

Doordat steeds minder mensen te vertrouwen zijn gaat de samenleving daar grote schade aan ondervinden, want alleen al onze economie is gebaseerd op vertrouwen. Huwelijksrelatie is gebaseerd op vertrouwen. Alle relaties is gebaseerd op vertrouwen. Bedriegen mensen elkaar, dan is de wortel gelegd voor een tot op het bot verdeelde samenleving vol van individedualisme, gebrokenheid, eenzaamheid en grote tekorten.

HeiligBoontje

Berichtdoor HeiligBoontje » 24 sep 2019 11:42

Wacht even. Nu noem je hele andere voorbeelden. Ik hoort mij nergens beweren dat we alles in twijfel moeten trekken wat anderen zeggen. Ik viel over 1 specifiek iets, namelijk:

"Kijk, dit artikel stelt dat evangelisatie in Israel niet zomaar kan"
"Oh, wacht, dit artikel is 30+ jaar oud"

Dit is wat er letterlijk gebeurde zojuist. Kun je je voorstellen dat ik bijna van m'n stoel val? De huidige situatie is letterlijk het tegenovergestelde van wat jij dacht dat het was (en das prima! Niemand kan alles weten en alles altijd goed hebben, maar dat is niet m'n bezwaar!). Jouw reactie, toen ik aangaf dat het artikel 30+ jaar oud is: "Dan zal het er wel tussenin zitten"

Hoe kun je tot een dergelijke conclusie komen en hoe voel jij je daar prettig bij? Je doet zo even een uitspraak en hebt daardoor een onjuist beeld omtrent hoe men met het christelijk geloof omgaat in Israel en daardoor ook een onjuist beeld van hoe "zwaar" de Christenen het hebben in Israel; wat dus niet zo is. Mijn bron is overigens mijn messias-beleidende joodse schoonmoeder die 2x per jaar naar Israel gaat.

Maar goed, terugkomend op mijn vraag: "Hoe is het in jouw optiek okay om dergelijke conclusies te trekken?" en "Vind jij het niet belangrijk om waarheden van onwaarheden/fictie te scheiden?" "Wil jij niet zoveel mogelijk juiste dingen kunnen onderscheiden van zoveel mogelijk onjuiste dingen"?

DeLange
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor DeLange » 24 sep 2019 12:12

HeiligBoontje schreef:Wacht even. Nu noem je hele andere voorbeelden. Ik hoort mij nergens beweren dat we alles in twijfel moeten trekken wat anderen zeggen. Ik viel over 1 specifiek iets, namelijk:

"Kijk, dit artikel stelt dat evangelisatie in Israel niet zomaar kan"
"Oh, wacht, dit artikel is 30+ jaar oud"

Dit is wat er letterlijk gebeurde zojuist. Kun je je voorstellen dat ik bijna van m'n stoel val? De huidige situatie is letterlijk het tegenovergestelde van wat jij dacht dat het was (en das prima! Niemand kan alles weten en alles altijd goed hebben, maar dat is niet m'n bezwaar!). Jouw reactie, toen ik aangaf dat het artikel 30+ jaar oud is: "Dan zal het er wel tussenin zitten"

Hoe kun je tot een dergelijke conclusie komen en hoe voel jij je daar prettig bij? Je doet zo even een uitspraak en hebt daardoor een onjuist beeld omtrent hoe men met het christelijk geloof omgaat in Israel en daardoor ook een onjuist beeld van hoe "zwaar" de Christenen het hebben in Israel; wat dus niet zo is. Mijn bron is overigens mijn messias-beleidende joodse schoonmoeder die 2x per jaar naar Israel gaat.

Maar goed, terugkomend op mijn vraag: "Hoe is het in jouw optiek okay om dergelijke conclusies te trekken?" en "Vind jij het niet belangrijk om waarheden van onwaarheden/fictie te scheiden?" "Wil jij niet zoveel mogelijk juiste dingen kunnen onderscheiden van zoveel mogelijk onjuiste dingen"?

Houd nou toch eens op te zeuren. Geef gewoon jouw bron en doe dat opgeheven vinger maar weer om laag, betweter.

HeiligBoontje

Berichtdoor HeiligBoontje » 24 sep 2019 12:36

DeLange schreef:Houd nou toch eens op te zeuren. Geef gewoon jouw bron en doe dat opgeheven vinger maar weer om laag, betweter.

Erg jammer dat je het nu wederom afdoet als "gezeur" en "zwaaien met opgeheven vingertje". Helemaal omdat ik in mijn laatste post welgemeende, oprechte, vragen stelde om zo te begrijpen hoe iemand zo blasé kan doen over informatie en bronnen. Enige wat ik in mijn laatste post trachtte te doen was zo nauwgezet mogelijk uiteenzetten wat ik bedoel, wat mijn vragen zijn en daarmee, mijn intentie. Ik zou het zeer op prijs stellen als je bereid bent om aan te nemen dat dát mijn intentie is en terug te komen op mijn vragen.

DeLange
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor DeLange » 24 sep 2019 12:48

HeiligBoontje schreef:Erg jammer dat je het nu wederom afdoet als "gezeur" en "zwaaien met opgeheven vingertje". Helemaal omdat ik in mijn laatste post welgemeende, oprechte, vragen stelde om zo te begrijpen hoe iemand zo blasé kan doen over informatie en bronnen. Enige wat ik in mijn laatste post trachtte te doen was zo nauwgezet mogelijk uiteenzetten wat ik bedoel, wat mijn vragen zijn en daarmee, mijn intentie. Ik zou het zeer op prijs stellen als je bereid bent om aan te nemen dat dát mijn intentie is en terug te komen op mijn vragen.

Ik heb het gewoon niet onderzocht en aangenomen van betrouwbare christenen. Als jij betere bronnen hebt, sta ik daarvoor open. Ik ben niet meer gereformeerd weet je, dus ga niet meer gebukt onder het "ach en we" om elke fout die ik maak. Het is gewoon een menselijke fout en ik ga daar luchtig mee om. Zijn jouw intenties goed, dan neem ik dat in vertrouwen van jou aan en je hoeft het me niet te bewijzen. Dus mijn oprechte vraag is, wat weet jij van de situatie daar ?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 sep 2019 13:00

DeLange schreef:Georganiseerde evangelisatie kan problemen opleveren, maar individuele niet. Het evangelie delen mag, maar het doelmatig willen bekeren kan problemen opleveren. Bijbels uitdelen mag ook.

Poe, wat gek. Een organisatie die je cultuur wil vernietigen, wordt tegengewerkt. Wat een verrassing!

Moet je hier eens kijken als er een islamitische organisatie meer ruimte wil voor de Sharia. Het hele land valt daar dan over (en min of meer terecht). Waarom zouden Israeli's dan ineens meewerken aan een organisatie die hun religie wil uitroeien?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

coby6
Majoor
Majoor

Berichtdoor coby6 » 24 sep 2019 13:15

DeLange schreef:Ik denk zelf dat die "joden" niet automatisch zij zijn die zich zo noemen vanwege een stam waar zij uit komen, maar dat het zij zijn onder hen die God heeft geroepen. Velen gingen de woestijn in. 40 jaar later was een groot deel omgebracht wegens de kalf verering.

Hoe krom zou het zijn, ja onrechtvaardig, als God één volk compleet redt, maar 99 procent van Noord Korea bij wijze van verloren gaat? Zo zullen de verhoudingen bij God denk ik niet liggen.
De weg tot het leven is smal en de weg naar de ondergang is breed, slaat op het onderwijs van de Farizeeën die beweerden dat de weg van de wet en de profeten een brede weg is.

Ik kwam luid spottend een atheïsche jood op een forum tegen die riep: "Ik hoef me niet te bekeren, want ik word volgens hen toch wel gered."

Jezus komt pas terug als Jeruzalem zegt: gezegent Hij die komt. Trek je niks aan van z'n gepraat. Ik moest destijds nog bidden voor z'n pa die op sterven lag. God kan hem echt wel redden en wat zal hun aanneming wezen dan leven uit de doden. Als bij hen die verblinding weggaat heb je een wereldopwekking.

coby6
Majoor
Majoor

Berichtdoor coby6 » 24 sep 2019 13:21

HeiligBoontje schreef:Sterker nog; het kan over elk land gaan; de voorspelling is dusdanig vaag dat je er van alles in kunt passen. "Een land wordt op 1 dag geboren". Nogal wiedes: ELK land dat zichzelf uitroept tot staat, stadstaat of land wordt "geboren" op 1 dag. Daar komt dan nog bij dat de oprichting van de staat Israel NIET even rond was in 1 dag; hier hebben duizenden mensen uit meerdere landen, enkele jaren lang, aan gewerkt. Hoe mensen nog steeds zo pretentieus kunnen doen over Israel en de "miraculeuze" wederopstanding van dit land "in 1 dag" is echt te onwerkelijk voor woorden.

Het gaat denk ik om dat ze wedergeboren worden. Sion had nauwelijks barensweeen en baarde haar kinderen. Ezechiel 37. Ging zo'n man dat op Nederland betrekken. Dit jaar wordt heel Nederland gered! Ja hoor. Maar ja, kan wel ook in de grote verdrukking. Hele gebieden zullen zich in 1 klap bekeren. Die tekst slaat m.i. wel op Israel, alleen heb ik nooit gesnapt dat ze 'm gebruikten voor het stichten van die staat, alhoewel dat wel een wonder was, maar dan denk ik eerder aan andere profetieen daarover.

HeiligBoontje

Berichtdoor HeiligBoontje » 24 sep 2019 14:02

DeLange schreef:Ik heb het gewoon niet onderzocht en aangenomen van betrouwbare christenen. Als jij betere bronnen hebt, sta ik daarvoor open.

Dat snap ik; doe ik ook wel eens hoor, iets aannemen uit een bron die ik als betrouwbaar beschouw. Daar viel ik ook niet over; het was jouw reactie daarna die mij van m'n stoel deed vallen.

In't kort: je kunt rustig met een stapeltje christelijk flyers (incl. een afbeelding van Jezus, bijvoorbeeld) op straat gaan staan en, deze uitdelen én mensen aanspreken. In de regel no problemo. Orthoxe Joden willen nog wel eens de boel proberen te verstieren maar ook daarbij hoef je geen fysiek geweld te verwachten en laten we eerlijk zijn: als je een orthoxe jood (en die KUN je gewoon niet missen, tenzij je letterlijk blind bent) gaat aanspreken en zo'n flyertje in de handen drukt; dán vraag je er een beetje om. Maar los daarvan is er weinig waar je je druk over hoeft te maken.

Dat gezegd hebbende; je nam eerder iets aan van mensen waar je zelf naar refereert als "betrouwbare christenen" en dat bleek onjuist te zijn. Weet je écht zeker dat je bovenstaande wilt aannemen zonder zelf éven te verifiëren wat, en of, wél klopt? Ik bedoel....als je het nu aanneemt voor wat het is; dan doe je exact hetzelfde als eerder, wetende dat betrouwbaardere bronnen (ik ben maar een eigenwijze internetonbekende) het ook niet juist hadden. En dát is nu juist hetgeen wat mij zo versteld deed staan; de gemakkelijkheid waarmee je informatie aanneemt en voor lief neemt. Waarom? (oprechte, geïnteresseerde, vraag).

HeiligBoontje

Berichtdoor HeiligBoontje » 24 sep 2019 14:08

coby6 schreef: het stichten van die staat, alhoewel dat wel een wonder was, maar dan denk ik eerder aan andere profetieen daarover.

In 1937 werd al geopperd om toenmalig Palestina op te splitsen. Dit is kracht bijgezet door de 2de WO, waarna alles in een versnelling terecht is gekomen. Onder (be)geleiding van de Verenigde Naties is, uiteindelijk, in 1947 Israel opgericht. Dit is niet even over 1 nacht ijs gegaan. Sterker nog: dit is een proces van jaren geweest en een van de machtigste en grootste partijen (VN) heeft zich hier hard voor gemaakt, in samenwerking met de Britten (destijds een van de grootste spelers en nog steeds een grote jongen).

Vraagje. Hoe is dit een wonder?

coby6
Majoor
Majoor

Berichtdoor coby6 » 24 sep 2019 15:03

HeiligBoontje schreef:In 1937 werd al geopperd om toenmalig Palestina op te splitsen. Dit is kracht bijgezet door de 2de WO, waarna alles in een versnelling terecht is gekomen. Onder (be)geleiding van de Verenigde Naties is, uiteindelijk, in 1947 Israel opgericht. Dit is niet even over 1 nacht ijs gegaan. Sterker nog: dit is een proces van jaren geweest en een van de machtigste en grootste partijen (VN) heeft zich hier hard voor gemaakt, in samenwerking met de Britten (destijds een van de grootste spelers en nog steeds een grote jongen).

Vraagje. Hoe is dit een wonder?

Het staat allemaal al in het O.T. dat ze terug zouden gaan. In die oorlogen gebeurden wonderen. Het feit dat ze uberhaupt nog bestaan is een wonder.

https://m.youtube.com/watch?v=JCTOogYPK_U

DeLange
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor DeLange » 24 sep 2019 15:38

HeiligBoontje schreef:Dat snap ik; doe ik ook wel eens hoor, iets aannemen uit een bron die ik als betrouwbaar beschouw. Daar viel ik ook niet over; het was jouw reactie daarna die mij van m'n stoel deed vallen.

In't kort: je kunt rustig met een stapeltje christelijk flyers (incl. een afbeelding van Jezus, bijvoorbeeld) op straat gaan staan en, deze uitdelen én mensen aanspreken. In de regel no problemo. Orthoxe Joden willen nog wel eens de boel proberen te verstieren maar ook daarbij hoef je geen fysiek geweld te verwachten en laten we eerlijk zijn: als je een orthoxe jood (en die KUN je gewoon niet missen, tenzij je letterlijk blind bent) gaat aanspreken en zo'n flyertje in de handen drukt; dán vraag je er een beetje om. Maar los daarvan is er weinig waar je je druk over hoeft te maken.

Dat gezegd hebbende; je nam eerder iets aan van mensen waar je zelf naar refereert als "betrouwbare christenen" en dat bleek onjuist te zijn. Weet je écht zeker dat je bovenstaande wilt aannemen zonder zelf éven te verifiëren wat, en of, wél klopt? Ik bedoel....als je het nu aanneemt voor wat het is; dan doe je exact hetzelfde als eerder, wetende dat betrouwbaardere bronnen (ik ben maar een eigenwijze internetonbekende) het ook niet juist hadden. En dát is nu juist hetgeen wat mij zo versteld deed staan; de gemakkelijkheid waarmee je informatie aanneemt en voor lief neemt. Waarom? (oprechte, geïnteresseerde, vraag).

Heel eenvoudig. Ik ga af op mijn intuïtie. Het lijkt me stug dat je het uit jouw duim zuigt, dus kan ik het gerust aannemen. Wanneer iets niet helemaal goed voelt, dan ga ik verder zoeken. Ik wil dat soms nog wel eens doen namelijk.

DeLange
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor DeLange » 24 sep 2019 15:39

Mortlach schreef:Poe, wat gek. Een organisatie die je cultuur wil vernietigen, wordt tegengewerkt. Wat een verrassing!

Moet je hier eens kijken als er een islamitische organisatie meer ruimte wil voor de Sharia. Het hele land valt daar dan over (en min of meer terecht). Waarom zouden Israeli's dan ineens meewerken aan een organisatie die hun religie wil uitroeien?

Omdat ze hun Messias zoeken?

DeLange
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor DeLange » 24 sep 2019 15:47

coby6 schreef:Jezus komt pas terug als Jeruzalem zegt: gezegent Hij die komt. Trek je niks aan van z'n gepraat. Ik moest destijds nog bidden voor z'n pa die op sterven lag. God kan hem echt wel redden en wat zal hun aanneming wezen dan leven uit de doden. Als bij hen die verblinding weggaat heb je een wereldopwekking.

Wereldopwekking?

Ik zie het zo, de gelovige joden zullen de schellen van hun ogen vallen en dat roepen, waarna ze Jezus zien komen op de wolken en Hem aannemen, terwijl ook wij mee gaan, naar het Nieuw Jeruzalem.

Atheïsten moeten zich daarvoor nog bekeren.

Terug naar “[Religie] - Open forum”