HeiligBoontje schreef:Mens eigen om niet in de spiegel te willen kijken als deze voorgehouden wordt. Ja, dit komt vast onwijs belerend over; maar achter dat alles staat nog steeds het feit dat het jou kennlijk geen biet interesseert of een bron recent is of niet, gebaseerd op jouw reactie, omtrent een 30+jaar oude bron "Naja, dan zal het wel ergens in het midden zitten". Ik meen het oprecht wanneer ik de vraag stel "Hoe kun je zo makkelijk zaken naast je neer leggen"? Realiseer je je wel dat, als ik klakkeloos had aangenomen wat jij zei, we nu beide met een verkeerd beeld zitten omtrent evangelisering in Israel? Jij loopt, letterlijk, verouderde en onjuiste informatie te verkondigen alsof het hedendaags is. En nee, dat is geen verwijt, wel een constatering.
Tóch zou ik graag van jou horen hoe het komt dat dit jou, ogenschijnlijk, geen klap uit maakt (terwijl het je tóch genoeg uitmaakt om het te noemen in een gesprek, dus ZO onbelangrijk vind je het nu ook weer niet).
Wederom mag je mij wegzetten als "belerend" en je mag zelfs verder dan dat gaan. Noem het arrogant, noem het eigenwijs. Noem het alle drie; je zult geen ongelijk hebben want ik ken mezelf ook wel een beetje. Maar kun jij dat vermogen ook gebruiken om naar jezelf te kijken en eerlijk te zeggen: "Damn man, ik ben beter dan een bron van 30 jaar uit te gebruiken. Ik ben volwassen genoeg om even te achterhalen wat nu WEL de daadwerkelijke situatie is, in plaats van het af te doen als "dan zal het wel in het midden ergens zitten".
PS: dat ik mij ontpop tot iets kun je stellen. Maar "de rol waar je graag in zit" is volstrekte nonsens. Dit kun je alleen stellen als je weet in welke rol ik normaliter graag zit maar aangezien we elkaar niet kennen, kun je dit met geen mogelijkheid weten. Kunnen we de aannames even achterwege houden en ons baseren op wat we van de anderen daadwerkelijk weten (wat enkel gebaseerd kan zijn op wat we tot nu toe hebben gepost op dit forum).
Dat kan wel, maar je wekt wel een slecht gevoel bij me op door de manier waarop je zaken verwoordt en hoe je hier iemand die mee wil praten benaderd. Ik baseer me wel eens in vertrouwen op wat anderen zeggen. Als ik er eens naast zit, is dat geen schande. Ik hoef me daar niet voor te schamen. Mijn bron is vooral de bijbel. Ik heb eigenlijk niet echt de tijd om alles wat ik dierbaren hoor zeggen te controleren. Laatst zei iemand me wat er met christenen momenteel in Iran gebeurd. Ik heb niet de behoefte dat te controleren nee. Het alles maar moeten controleren heeft ook met wantrouwen te maken. Mijn vrouw houdt echt spontaan een stuk minder van me, als ik alles ga zitten controleren wat ze me zegt. Soms vraagt het gewoon om vertrouwen en als je iets wilt uitzoeken, dan zoek je dat uit. Ik doe dat doorgaans niet. Als iemand me zegt dat hij door gebedsgenezing genezen is, controleer ik dat niet. Ik hoef geen medische gegevens te hebben. Als iemand me zegt hoe het is in het land waar hij vandaan komt, controleer ik dat niet. Het is zijn verhaal! Hem controleren getuigd van wantrouwen.
Dat mensen elkaar lopen te controleren komt eigenlijk puur vanwege het feit dat mensen elkaar niet vertrouwen. En ik vertrouw ook veel niet.