Johan100 schreef:Je onderbouwt het hier niet, maar roept slechts wat stellingen en daar doe je mona wel tekort mee vind ik, kun je toelichten wat je bedoelt?
Mijn stelling is dat er verschil is tussen het zingen in de eredienst/kerkdienst en tussen het zingen op een zangavond.
Dit verschil zit hem niet in het zingen zelf maar in de gelegenheid waarbij er gezongen word (zangavond of eredienst).
De vervolgvraag van Mona is wat dit verschil is. Dit verschil zit hem er in dat de eredienst onder de ambtelijke bediening plaats vind. Dat de sacramenten in de eredienst worden bediend en dat er in de eredienst gepreekt word.
De eredienst/kerkdienst is de plaats waar God het geloof wil werken en versterken. Zie Rom 12:14 "Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?"
Verdient dit verdere onderbouwing? Eigenlijk ga ik er een beetje van uit dat de kenmerken van een eredienst/kerkdienst wel basiskennis is?
Mochten we over de eigenschappen van de eredienst/kerkdienst verder willen praten dan kan dit maar dan dwalen we misschien teveel af van het onderwerp van dit topic?
Als we het dan hebben over de vraag waarom dan specifiek de Psalmen in de eredienst/kerkdienst dan breng ik graag mijn eerste post in dit topic in herinnering:
Waarom psalmen?
Ds de Heer gaat hier op in in zijn boek met de titel "de evangelische beweging"
ij schrijft:
"Het zingen van psalmen in de eredienst staat daarom ook in een oude traditie. Daar is al veel over geschreven. We willen het samenvatten met de woorden van Calvijn: "Wij hebben liederen nodig die niet alleen eerbaar, maar ook heilig zijn, en die ons kunnen dienen als prikkels om ons aan te sporen tot God te bidden, God te loven en Zijn werken te overpeinzen, opdat wij Hem liefhebben vrezen, eren en verheerlijken. Maar wat Augustinus zegt is waarachtig, dat niemand iets zingen kan wat Gode waardig is of hij moet het van God ontvangen hebben. Daarom zullen wij ook, na overal gezocht en rondgespeurd te hebben, geen liederen vinden noch meer geschikt om dit te doen dan de psalmen Davids, welke de Heilige Geest geinspireerd heeft. Als wij deze zingen, zijn wij alleen zeker dat God ons de woorden in onze mond legt, alsof Hij ze Zelf in ons zong om Zijn eigen glorie te verhogen."
Johan100 schreef:Een zegen voor hen die samenkomen in Zijn naam?
Ja, vanwege de belofte van Jezus in Mattheus 18:20 "Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen."
Johan100 schreef:Meer voorwaarden dan alleen het samenkomen in Zijn Naam voordat er sprake is van een gemeente?
Zie bovenstaande (bovenste deel) reactie.
Johan100 schreef:De Heer kan op een zangavond in het midden zijn?
Mattheus 18:20 "Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen."
Johan100 schreef:Ik begrijp er ook vrij weinig van. Het komt op mij allemaal over als oud/wet/Judaïsme.
Daar hebben we dan ook dit forum voor he om elkaars standpunten toe te lichten en te bevragen.