Heintje:
Denk jij dat goed en kwaad universele constanten zijn dan? Ik denk zeker dat mijn ethische overtuigingen 500 jaar terug en over 500 jaar er heel anders uitzien. Wat wij nu als geheel moreel verantwoordelijk beschouwen is over 500 jaar misschien wel een groot "kwaad".
H2
Ja dat denk ik idd. En het is waar dat over 500 jaar sommige delen van onze ethiek herzien zullen zijn. Dat heet vooruitgang.
Natuurconstanten? Ik zou zeggen: Maak je formule en je krijgt de eerstvolgende Nobelprijs. Ook als je de ET omver gooit...maar dat terzijde.
En kan ik de goede normen, moraal en ethiek dan uit de bijbel halen? Is God hierin overduidelijk geweest? Heeft Hij de moraal-constante ergens beschreven in deze boeken? En waar moeten in godsnaam de hindoes en moslims hun moraal dan vandaan halen?
Iets is dus goed omdat God het zegt? Ik zie wat problemen:
1. Wat goed is lijkt willekeurig te zijn, voor het zelfde had god hele andere dingen geboden dat ze goed waren.En slavernij. God heeft er geen probleem mee. Je slaven slaan...Prima! Een wereldbevoliking verdrinken....Soi...
2. Jij steelt niet omdat God het niet goed vindt dat je steelt? Ik steel niet omdat het van iemand anders is en ik het ook niet leuk vind als men van mij steelt.
3. Het is moeilijk voor te stellen dat dingen goed gemaakt worden. Je kan je wel voorstellen hoe iets fysisch wordt veranderd maar niet hoe iets door woorden uit te spreken van normaal naar moreel goed of verwerpelijk veranderen kan.
En wat is de absolute moraal t.o.v. euthanasie, homohuwelijk of abortus? En is het verdrinken van een gehele wereldbevoling onderdeel van de absolute moraal?
Heintje:
Ik vroeg al eerder: Bestaat er in de dierenwereld goed en kwaad?
H2
Nee want dieren handelen instinctief.
http://www.ukrant.nl/wetenschap-onderwi ... -mens.html
Halverwege een filmpje.
Heintje:
En dat religie slecht en gevaarlijk is heb ik niet beweert.
H2
Dit is een van de meest bizarre ontkenningen die ik hier ooit ben tegengekomen. Je roept continu dat religie leunt op emotie en dat alleen ratio een deugd is en dat het grote gevaar van tegenwoordig komt van blind geloof, en volgens jou leunt elke religie op blind geloof. Lees je eigen teksten eens terug zou ik zeggen.
[/quote]Het begrip religie is ontzettend breed, dus ik zal nooit beweren dat religie slecht is. Religieuzen kunnen slecht handelen en irrationeel dogmatisch denken. En ik vind het slecht om een 2000 jaar oud boek de status 'heilig' toe te kennen en dit nog letterlijk menen ook.