Rome en Reformatie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Pcrtje
Majoor
Majoor

Re: Rome en Reformatie

Berichtdoor Pcrtje » 20 jun 2016 10:45

schaapje schreef:Hier zegt hij " mensen zoeken God en " ontmoeten " God op een andere manier" (vrije vertaling van mij)

De Here Jezus zei "niemand kan tot God komen dan door MIJ
Mijns inziens spreekt dat elkaar niet per se tegen. Dat elk mens op zijn eigen manier God zoekt lijkt mij hier geen probleem: dat is een feitelijk gegeven. Dat elk mens God op een andere manier ontmoet zou je bijvoorbeeld ook kunnen uitleggen als het initiatief van God Die de ontmoeting zoekt met de mens, ook al interpreteert de ontvangende mens het 'verkeerd'. Wanneer Jezus zegt dat niemand tot de Vader kan komen dan slechts via hemzelf, bedoelt Jezus daar wellicht mee dat een mens alleen God daadwerkelijk zal vinden als hij God bij Jezus zoekt. Dat laatste gaat echter uit van het initiatief van de mens. Aangezien het christendom altijd uitgaat van het 'dubbele initiatief' (God neemt het initiatief maar ook de mens moet het initiatief nemen) zie ik geen probleem met wat de Paus hier zegt.

schaapje schreef:Dan zegt de paus verder; " in die reeks van religies hebben we één zekerheid dat we allen kinderen van God zijn"

Ik zie deze uitspraken als een verraad aan de Christus Jezus. Alleen door geloof, bekering en het ontvangen van de H.G is een mens kind van God!
Ik zie in Lukas 3:23-38 dat alle mensen kinderen van God zijn omdat iedereen van Adam afstamt en Adam de zoon van God is. Alle mensen zwoegen immers onder dezelfde zon, zowel de rechtvaardige als de dwaas. Het recht om kinderen van God te worden, dat wordt genoemd in het Evangelie, moet denk ik geïnterpreteerd worden als 'behouden worden'. Dat is iets anders dan 'alle mensen, zowel christenen als niet-christenen, zijn door God geschapen' wat de Paus in het filmpje probeert uit te leggen.

Zomaar wat gedachten. Ik vind dat de Paus juist opbouwend spreekt en toenadering zoekt. Dit lijkt mij een veel vruchtvollere manier om tot gesprek en wederzijds begrijpen te komen dan met een opgeheven vingertje de ander uit te leggen wat hij allemaal verkeerd doet.
"Een libelle zweeft over het water..."

antoon

Berichtdoor antoon » 20 jun 2016 11:58

Dan zegt de paus verder; " in die reeks van religies hebben we één zekerheid dat we allen kinderen van God zijn"

Ik zie deze uitspraken als een verraad aan de Christus Jezus. Alleen door geloof, bekering en het ontvangen van de H.G is een mens kind van God!

Het is waar, ik zou het in iets andere bewoordingen zeggen maar het is absoluut waar.
Alleen door geloof stellen in Gods woord , zich omkeren van een vroegere levenswijze en daardoor het krijgen van Gods geest die nog weer meer inzicht geeft kan men gered worden.

Niet door een Paus, predikant, theololoog of welk mens ook.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 20 jun 2016 16:18

schaapje schreef:

De Here Jezus zei "niemand kan tot God komen dan door MIJ

Ik neem aan dat je deze norm ook hanteert bij het Joodse geloof ?

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 20 jun 2016 17:00

schaapje schreef:Ook al vind ik jou reactie volkomen inhoudsloos, en vestig jij de aandacht op mij persoonlijk, misschien is dat wel triest.

Het is idd triest dat ik een volwassen persoon moet wijzen op zijn/haar eigen handelen.
Overigens over inhoudsloos gesproken; lees de openingspost nog eens en kijk dan of je eigen tirades in dit topic ontopic zijn.
Ik heb niets met een theologische opvatting te maken als dat geheel tegen de Woorden van de Here Jezus ingaat, dan ben ik liever triest dan dat ik zand in mijn ogen heb en niet kan zien.

De paus heeft een andere opvatting dan jou, kijkt er theologisch anders tegen aan. Jij vind hem daardoor een leugenaar. Wellicht vanuit jouw benauwende gezichtsveld, maar erg logisch is het niet. Verklaard overigens wel prima de totale anarchie die er momenteel heerst binnen het protestantisme. De pure egocentrische houding van "mijn mening is geheel in lijn met de Woorden van de Here Jezus, en al wat ook maar een klein beetje afwijkt is vervloekte afgoderij van addergebroed*" die je hier prachtig tentoonspreid.

* ik dik het een klein beetje aan, maar het is wel degelijk de strekking van jouw tirades.

Wat heeft jouw protestantisme mij te bieden? Helemaal niets.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 20 jun 2016 17:05

Voor de liefhebbers; http://dare.ubvu.vu.nl/bitstream/handle ... sAllowed=y

Een proefschrift van ds. Erik Bouter. Schijnt interessant te zijn. Zal er zelf van de week eens tijd voor maken om er iets uit te lezen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 jun 2016 17:44

Ik vind het wel een mooie video. Op het moment dat je stopt met het gesprek aangaan met de ander, is er geen enkele toenadering meer mogelijk.

En hoewel er zeker wel zeer fundamentele verschillen zijn met bijvoorbeeld het Boeddhisme, met de andere religies ongetwijfeld ook, maar kan dat juist niet een excuus zijn om dan maar niet te proberen samen te leven in vreugde, harmonie en gerechtigheid.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 jun 2016 10:16

Yoshi schreef:De paus heeft een andere opvatting dan jou, kijkt er theologisch anders tegen aan. Jij vind hem daardoor een leugenaar. Wellicht vanuit jouw benauwende gezichtsveld, maar erg logisch is het niet. Verklaard overigens wel prima de totale anarchie die er momenteel heerst binnen het protestantisme. De pure egocentrische houding van "mijn mening is geheel in lijn met de Woorden van de Here Jezus, en al wat ook maar een klein beetje afwijkt is vervloekte afgoderij van addergebroed*" die je hier prachtig tentoonspreid.

* ik dik het een klein beetje aan, maar het is wel degelijk de strekking van jouw tirades.

Wat heeft jouw protestantisme mij te bieden? Helemaal niets.

En omdat de paus een andere opvatting heeft en er theologisch anders tegen aan kijkt, mag dat en kan dat, ook al gaat het tegen Gods Woord in! Oh dat is omdat hij de paus is. :mrgreen:
En iemand die Bijbelse Waarheid belangrijk vindt en daaraan vast wil houden die heeft een "pure egocentrische houding" want die mening is geheel in lijn met de Woorden van de Here Jezus! :mrgreen:
Hoe belachelijk wat hier staat. :lol:

Maar ik ben het al gewent als de "katholiek" wordt aangesproken op de dwaalleer vanuit Rome, dan krijgen we een afbranden van de persoon die dat durft! Dan krijgen we afleiding over zaken die er niets mee te maken hebben en er wordt totaal niet in gegaan op waar het nou eigenlijk over gaat. .... Tja de paus mag dat ....is de boodschap!

Ik laat het hier bij!!!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 jun 2016 10:22

Mortlach schreef:Ik vind het wel een mooie video. Op het moment dat je stopt met het gesprek aangaan met de ander, is er geen enkele toenadering meer mogelijk.

En hoewel er zeker wel zeer fundamentele verschillen zijn met bijvoorbeeld het Boeddhisme, met de andere religies ongetwijfeld ook, maar kan dat juist niet een excuus zijn om dan maar niet te proberen samen te leven in vreugde, harmonie en gerechtigheid.

Natuurlijk Mortlach moeten we in vrede en harmonie proberen samen te leven, daar ben ik het mee eens.
Aan de andere kant de paus heeft wel eens gesproken dat christenen de islamieten niet mogen discrimineren, en daar ben ik ook mee eens, maar hij heeft nog nooit openlijk iets aangekaart (naar mijn weten) over de vreselijke vervolging van christenen in de Islamitische landen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 jun 2016 10:24

antoon schreef:
Het is waar, ik zou het in iets andere bewoordingen zeggen maar het is absoluut waar.
Alleen door geloof stellen in Gods woord , zich omkeren van een vroegere levenswijze en daardoor het krijgen van Gods geest die nog weer meer inzicht geeft kan men gered worden.

Niet door een Paus, predikant, theololoog of welk mens ook.

Bedankt voor je bijval in deze antoon.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 21 jun 2016 11:33

Schaapje, haal even rustig adem en lees je reactie op mij nog eens kritisch door. Eens kijken of jij je eigen denkfout kan vinden. Ik ben zeer benieuwd.

Nina

Berichtdoor Nina » 21 jun 2016 12:05

Ik ben het helemaal met je eens Schaapje: deze paus is de weg helemaal kwijt. Niemand komt tot de Vader dan door Mij, zegt de Here. We kunnen er een vriendelijk verhaal van maken, kletsen over 'liefde', enz.. maar het blijft overeind staan dat alleen Jezus voor onze zonden kon en heeft willen betalen. Zonder hem kunnen we niet rein voor God staan.

En wat doet de paus in een moskee, in vredesnaam???? Ik zet er geen stap over de vloer, ik ga geen schoenen uit doen en eer bewijzen aan een niet bestaande Allah. Wie niet voor Mij is, is tegen Mij, zegt de Bijbel. Weet de man niet dat de islam ontkent dat Jezus Gods Zoon is?
Daarmee zeg ik niets negatiefs over moslims, ik ben juist bewogen met hen, ze leven in duisternis, zonder Jezus gaan ze verloren. Laat deze paus geen leugens verspreiden en mensen iets voorspiegelen, het gaat regelrecht tegen het Woord in. Eens zal hij hier verantwoording van moeten afleggen..

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 jun 2016 12:16

Nina schreef:Ik ben het helemaal met je eens Schaapje: deze paus is de weg helemaal kwijt. Niemand komt tot de Vader dan door Mij, zegt de Here. We kunnen er een vriendelijk verhaal van maken, kletsen over 'liefde', enz.. maar het blijft overeind staan dat alleen Jezus voor onze zonden kon en heeft willen betalen. Zonder hem kunnen we niet rein voor God staan.

En wat doet de paus in een moskee, in vredesnaam???? Ik zet er geen stap over de vloer, ik ga geen schoenen uit doen en eer bewijzen aan een niet bestaande Allah. Wie niet voor Mij is, is tegen Mij, zegt de Bijbel. Weet de man niet dat de islam ontkent dat Jezus Gods Zoon is?

Wat een luxe moet het toch zijn om je geen zorgen te hoeven maken om internationale relaties. Wat maakt het uit dat je een kwart van de wereldbevolking tegen je in het harnas jaagt, nietwaar?

Daarmee zeg ik niets negatiefs over moslims, ik ben juist bewogen met hen, ze leven in duisternis, zonder Jezus gaan ze verloren. Laat deze paus geen leugens verspreiden en mensen iets voorspiegelen, het gaat regelrecht tegen het Woord in. Eens zal hij hier verantwoording van moeten afleggen..

Bewogen? Neerkijken bedoel je misschien? Zo van "Och, arme, jullie weten niet wat jullie doen, maar ik zal jullie wel even vertellen wat jullie allemaal precies verkeerd doen... Hé, wacht, waarom lopen jullie nu allemaal weg?"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 21 jun 2016 14:38

Als je paranoia bent kan je er alles van maken idd.
Je kan ook gewoon geloven/aannemen dat er echt mensen zijn die om een ander geven.

Yoshi schreef:
Rest mij geen andere conclusie dan dat jij in deze de bedrieger bent. En daarnaast zeer asociaal met de bijbel om gaat.

Ik vind je een grote praatjesmaker en je moet altijd het laatste woord hebben.
Ik zal weleens een laagdrempelige site voor je opzoeken waar het één en ander uitgelegd wordt (weet niet of ik hem nog kan vinden)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 21 jun 2016 16:46

Johan100 schreef:Ik vind je een grote praatjesmaker

Dat mag je vinden. In deze ben jij echter de grote praatjesmaker. Je doet een uitspraak strooit met wat bijbelverwijzingen en vervolgens blijkt wat je uitspraak niet ondersteund wordt door de verwijzingen die je geeft.
en je moet altijd het laatste woord hebben.

Klopt.
Ik zal weleens een laagdrempelige site voor je opzoeken waar het één en ander uitgelegd wordt (weet niet of ik hem nog kan vinden)

Bespaar je de moeite. De fout ligt in deze bij jou.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 21 jun 2016 16:57

schaapje schreef:En omdat de paus een andere opvatting heeft en er theologisch anders tegen aan kijkt, mag dat en kan dat, ook al gaat het tegen Gods Woord in! Oh dat is omdat hij de paus is. :mrgreen:

Ik ad het al eerder aangehaald, je kwam er zelf niet op of hebt mijn reactie niet gelezen.
Hier is je gigantische denk fout die fundamentalisten wel vaker maken. Jij denkt dat jouw zienswijze een op een valt met Gods Woord, dat het de enige mogelijke interpretatie is die geheel in lijn is met Gods Woord. Dat is natuurlijk apenootjes, en als je wat realistisch kijkt naar je protestantse landschap dan weet je dat ook wel. Ze vechten elkaar letterlijk de kerk uit met precies dezelfde bijbel die enkel iets anders geïnterpreteerd wordt.
En iemand die Bijbelse Waarheid belangrijk vindt en daaraan vast wil houden die heeft een "pure egocentrische houding" want die mening is geheel in lijn met de Woorden van de Here Jezus! :mrgreen:
Hoe belachelijk wat hier staat. :lol:

Vrij belachelijk wat jij er van maakt. Zie bovenstaande waar je denk fout zit.
Maar ik ben het al gewent als de "katholiek" wordt aangesproken op de dwaalleer vanuit Rome, dan krijgen we een afbranden van de persoon die dat durft! Dan krijgen we afleiding over zaken die er niets mee te maken hebben en er wordt totaal niet in gegaan op waar het nou eigenlijk over gaat. .... Tja de paus mag dat ....is de boodschap!

Gho nadat iemand er wat van zegt dat je iemand net in de bek gerocheld hebt nog zielig doen ook.
En afbranden? Kijk eens in de spiegel en zie wat jij hier doet met de paus. Of is het minder erg als de persoon over wie het gaat zelf niet kan reageren? Is het "netter" om iemand te lasteren achter zijn rug om en te betichten van weet ik het?
Ik laat het hier bij!!!

Het zou idd heel fijn zijn als je dit topic niet meer vervuilt met je antipapisme. De topicstarter had in tegenstelling tot jou positieve intenties met dit topic.

Terug naar “[Religie] - Open forum”