Mijns inziens spreekt dat elkaar niet per se tegen. Dat elk mens op zijn eigen manier God zoekt lijkt mij hier geen probleem: dat is een feitelijk gegeven. Dat elk mens God op een andere manier ontmoet zou je bijvoorbeeld ook kunnen uitleggen als het initiatief van God Die de ontmoeting zoekt met de mens, ook al interpreteert de ontvangende mens het 'verkeerd'. Wanneer Jezus zegt dat niemand tot de Vader kan komen dan slechts via hemzelf, bedoelt Jezus daar wellicht mee dat een mens alleen God daadwerkelijk zal vinden als hij God bij Jezus zoekt. Dat laatste gaat echter uit van het initiatief van de mens. Aangezien het christendom altijd uitgaat van het 'dubbele initiatief' (God neemt het initiatief maar ook de mens moet het initiatief nemen) zie ik geen probleem met wat de Paus hier zegt.schaapje schreef:Hier zegt hij " mensen zoeken God en " ontmoeten " God op een andere manier" (vrije vertaling van mij)
De Here Jezus zei "niemand kan tot God komen dan door MIJ
Ik zie in Lukas 3:23-38 dat alle mensen kinderen van God zijn omdat iedereen van Adam afstamt en Adam de zoon van God is. Alle mensen zwoegen immers onder dezelfde zon, zowel de rechtvaardige als de dwaas. Het recht om kinderen van God te worden, dat wordt genoemd in het Evangelie, moet denk ik geïnterpreteerd worden als 'behouden worden'. Dat is iets anders dan 'alle mensen, zowel christenen als niet-christenen, zijn door God geschapen' wat de Paus in het filmpje probeert uit te leggen.schaapje schreef:Dan zegt de paus verder; " in die reeks van religies hebben we één zekerheid dat we allen kinderen van God zijn"
Ik zie deze uitspraken als een verraad aan de Christus Jezus. Alleen door geloof, bekering en het ontvangen van de H.G is een mens kind van God!
Zomaar wat gedachten. Ik vind dat de Paus juist opbouwend spreekt en toenadering zoekt. Dit lijkt mij een veel vruchtvollere manier om tot gesprek en wederzijds begrijpen te komen dan met een opgeheven vingertje de ander uit te leggen wat hij allemaal verkeerd doet.