gecultiveerde geloofsonzekerheid

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: gecultiveerde geloofsonzekerheid

Berichtdoor naamloos » 12 feb 2016 09:07

Dies schreef:Dit is geen antwoord op de vraag hoe het nu komt dat er citaten uit het Oude Testament terecht zijn gekomen in het Nieuwe Testament uit Psalmen die niet in jouw kraam te pas komen.
Ooo, was dat de vraag? Bij mijn weten ging het over het ouder verbond, lees maar eens terug.
Het N. T. staat vol met citaten uit het O.T. dat weet iedereen die een beetje gristen is.

Voor het oude verbond geldt: oog om oog, tand om tand. Zegen bij gehoorzaamheid en vloek bij ongehoorzaamheid.
Ons geldt dit helemaal niet, integendeel juist.
Laatst gewijzigd door naamloos op 12 feb 2016 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Nina

Berichtdoor Nina » 12 feb 2016 09:19

JohannesHermanus schreef:
Voor het kruis kan er immers geen sprake zijn van wedergeboorte.

O. Dan is er niemand van voor het kruis behouden. Dat kan niet waar zijn..

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 12 feb 2016 09:55

naamloos schreef:
Voor het oude verbond geldt: oog om oog, tand om tand. Zegen bij gehoorzaamheid en vloek bij ongehoorzaamheid.

Oog om oog betekend niet dat je exact hetzelfde aangedaan moet worden maar dat je gestraft wordt gelijk aan de derving die ondervonden is aan het letsel.
Nooit opgemerkt dat God je zegent wanneer je iets voor Hem gedaan hebt.
Gelukkig voor je, nee misschien ook jammer voor dat je nooit gemerkt heb dat God je strafte op het moment dat je tegen God in ging.
Het gebeurd allemaal nog steeds, hoewel oog om oog beter kan, maar dat doen mensen en de rest niet.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Dies

Berichtdoor Dies » 12 feb 2016 10:08

Marnix schreef:Nee, wel dat opwekking vaak getuigt van wansmaak volgens jou, maar je kent het gezegde dat over smaak niet te twisten valt he ;) Je zei alleen dat opwekking vaak niet goed met orgel te zingen is. Dat klopt (op een hoop oude en sommige nieuwere nummers na) maar dat is op zich geen probleem ;)

Inderdaad: vaak. Ik generaliseer dus niet. En inderdaad staan de goede liederen meer in het begin en komen heel weinig voor aan het einde van de bundel. Merkwaardig is wel dat de meest populaire opwekkingsliederen, in mijn waarneming, totaal onzingbaar zijn vanwege de melodie. En dat ligt echt niet aan de organist.

Dies

Berichtdoor Dies » 12 feb 2016 10:15

Dies schreef:Dit is geen antwoord op de vraag hoe het nu komt dat er citaten uit het Oude Testament terecht zijn gekomen in het Nieuwe Testament uit Psalmen die niet in jouw kraam te pas komen.

naamloos schreef:Ooo, was dat de vraag?

Hoe een citaat uit Psalm 109, een Psalm die volgens jou niet past in het Nieuwe Verbond, zomaar in Hand 1:20 functioneert.

naamloos schreef:Bij mijn weten ging het over het ouder verbond, lees maar eens terug.

Je ontwijkt de vraag. Ik snap wel want het moet wel een probleem voor je zijn.

naamloos schreef:Het N. T. staat vol met citaten uit het O.T. dat weet iedereen die een beetje gristen is.

vertel mij wat :lol:

naamloos schreef:Voor het oude verbond geldt: oog om oog, tand om tand. Zegen bij gehoorzaamheid en vloek bij ongehoorzaamheid.

gefeliciteerd!

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 12 feb 2016 10:23

Nina schreef:O. Dan is er niemand van voor het kruis behouden. Dat kan niet waar zijn..

Waar beweer ik dat? Volgens mij is dat uw invulling van een zaak waarover ik nog geen uitlatingen heb gedaan... We zijn ondertussen wel behoorlijk off topic m.i. Wellicht handiger om dit, evenals de muziek perikelen, in een apart topic te bespreken.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 12 feb 2016 10:34

MoesTuin schreef:Ik zie een Poort wijd open staan, ook voor jou, ook voor mij en laat niets, maar dan ook niets u hinderen.

Chaya schreef:Dit lied wordt soms op crematies gedraaid, terwijl de kist naar achter schuift.
Ofwel, hoe een lied misbruikt wordt.

Aan uiterlijkheden valt de ware kern niet te herkennen.
Al ziet de appel er aan de buitenkant nog zo mooi uit, maar het hart is rot, er zal weinig van overblijven.
Sommige (kerk)mensen zijn zo goed in het beoordelen en veroordelen van andere mensen die niet zo christelijk leven als hen en zien enkel de uiterlijkheden, vooral bij anderen en prijzen zich gelukkig niet zo te zijn als hen.
Uiterlijk kan alles kloppen als men netjes 2 keer ter kerke gaat netjes binnen de kerkelijke regels zich gedraagt, maar als het geloof niet het hart is binnen gedrongen, niets stelt het voor.
Neem deze ernstige waarschuwing ter harte
Het is God die oordeelt, het is God die het hart aanziet.
Velen eersten zullen de laatsten zijn, en vele laatsten de eersten.

MoesTuin schreef:Wat een zekerheid!

Chaya schreef:Voor wie?

Lees maar in je bijbel, daar staat het antwoord

"Geloof in de Heere Jezus Christus en je zult eeuwig Leven!"

Afbeelding

Iedereen die dit in een persoonlijk geloof aanneemt, die heeft de zekerheid van het geloof in Hem ontvangen reeds nu al in dit leven.
Wat een Genade, want dat is het, onverdiend en toch ontvangen keer op keer opnieuw sterven en opstaan met en in Christus want we blijven mensen geneigd tot het kwaad, maar blijf daar niet in hangen, vind het Kruis telkens weer opnieuw, De Heiland is wachtend op u en jou

Hoort Jezus nodigt u / jou, Komt tot het Feest!

https://www.youtube.com/watch?v=BIKnBoLyIps

Hoort, Jezus noodt u:
komt tot het feest,
komt, alle dingen zijn gereed.
Voor arm en rijk is er plaats bereid,
trek aan thans het bruiloftskleed.

Elk die wil mag komen, gaat in de Koningszaal. O, zwakken en vermoeiden, daar is plaats aan' t Bruiloftsmaal.

Hoort, Jezus noodt u:
komt tot het feest,
kom, o mijn vriend nog is het tijd,
ga binnen blijf toch niet buiten staan,
voor u is ook plaats bereid.

Hoort. Jezus noodt u:
komt tot het feest,
kom, arme zondaar stel niet uit,
de Vader roept u een welkom toe,
kom, neem nu een vast besluit.

Geen smart meer daar omhoog,
geen smart meer daar omhoog.
God zelf wist daar de tranen droog,

Daar is de strijd voorbij
Daar wacht de glorie kroon
Daar vindt de ware strijder rust
En God zelf is zijn loon

Geen smart meer daar omhoog,
God zelf wist daar de tranen droog,

Als de Heiland zal verschijnen
in glorie op aard,
met Zijn kind'ren, al de Zijnen
om zich heen geschaard,
KOOR
o, dan zullen zij juichen,
rondom Jezus' troon;
's Heren lof dan vermelden,
zo heerlijk en schoon.

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 12 feb 2016 10:58

Teus schreef:Oog om oog betekend niet dat je exact hetzelfde aangedaan moet worden maar dat je gestraft wordt gelijk aan de derving die ondervonden is aan het letsel.
Nooit opgemerkt dat God je zegent wanneer je iets voor Hem gedaan hebt.
Gelukkig voor je, nee misschien ook jammer voor dat je nooit gemerkt heb dat God je strafte op het moment dat je tegen God in ging.
Het gebeurd allemaal nog steeds, hoewel oog om oog beter kan, maar dat doen mensen en de rest niet.
Het principe van het oude verbond is vergelding. Ik heb nooit onder het oude verbond gestaan, ik ben namelijk geen Jood.
Het principe van het nieuwe verbond is genade. (waarbij natuurlijk niet gezegd is dat genade in het oude verbond geen rol speelt)
Dat de praktijk niet zwart wit is weet ik ook wel. En wat ik wel of niet opmerk kan ik het best voor mezelf invullen.
Ik wordt altijd zo moe van mensen die denken dat voor een ander te moeten doen. =;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 12 feb 2016 11:16

MoesTuin schreef:Aan uiterlijkheden valt de ware kern niet te herkennen.
Al ziet de appel er aan de buitenkant nog zo mooi uit, maar het hart is rot, er zal weinig van overblijven.

"Wanneer een boom goed is, dan zijn ook zijn vruchten goed. Is een boom daarentegen slecht, dan zijn ook zijn vruchten slecht. Want aan de vruchten herkent men de boom." (Matteüs 12:33)
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 12 feb 2016 11:23

Dies schreef:Hoe een citaat uit Psalm 109, een Psalm die volgens jou niet past in het Nieuwe Verbond, zomaar in Hand 1:20 functioneert.
Dat een citaatje uit psalm 109 in Handelingen staat bewijst geenszins dat het bij het nieuwe verbond hoort.
Maar wellicht kun jij mij uitleggen hoe die haat en vergeldings-psalm in het nieuwe verbond functioneert?
naamloos schreef:Bij mijn weten ging het over het ouder verbond, lees maar eens terug.
Dies schreef:Je ontwijkt de vraag. Ik snap wel want het moet wel een probleem voor je zijn.
Grapjas! Je gaat zelf een zijpad op door over het het N.T. te beginnen terwijl ik het over het oude (Sinaïtische) verbond en het nieuwe verbond heb. Jeremia 31 en Hebreeën 8.
Ik kom in het geheel niet in de problemen omdat er in het N.T. citaten uit het staan O.T. Integendeel. Het N.T. wordt bevestigd door het O.T.
naamloos schreef:Voor het oude verbond geldt: oog om oog, tand om tand. Zegen bij gehoorzaamheid en vloek bij ongehoorzaamheid.
Dies schreef:gefeliciteerd!
Sterkkkk, brilliant!!! =D> =D> =D>

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 12 feb 2016 11:24

MoesTuin schreef:Uiterlijk kan alles kloppen als men netjes 2 keer ter kerke gaat netjes binnen de kerkelijke regels zich gedraagt, maar als het geloof niet het hart is binnen gedrongen, niets stelt het voor.
Neem deze ernstige waarschuwing ter harte

Dat geldt zowel voor een vrolijk zingende evangelische broeder, als een zwaarmoedige, klagende refo.
In elk mens leeft van binnen een Farizeeër. En het is goed jezelf hierin regelmatig te toetsen.

Dit boekje kan ik zeer aanbevelen:
http://www.cfcindia.com/nederlands/book ... ees_nl.pdf

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 12 feb 2016 11:25

Nina schreef:Dan is er niemand van voor het kruis behouden. Dat kan niet waar zijn..

Hoe bedoel je dat Nina?
Zonder het offer van Christus kan immers niemand behouden worden?

Nina

Berichtdoor Nina » 12 feb 2016 11:49

@ Mona:

Ik reageerde op de opmerking dat er voor het kruis nog geen wedergeboorte was. (een opmerking van JohannusHermanus)
Ik denk dat dat niet zo is (en als ik het mis heb, hoor ik dat graag), want dan zou toch niemand behouden zijn? David, Mozes, Abraham, de profeten, ze zijn toch niet verloren? Met al hun zonden waren het wel wedergeboren mensen.

Voor het volmaakte offer van de Here, was er ook genade. God had een offersysteem ingesteld, waarbij de tot inkeer gekomen mens zijn/haar schuld op een offerdier kon leggen en dat dier onderging de verdiende straf.
Ook toen was er verzoening mogelijk.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 feb 2016 12:15

Dies schreef:Inderdaad: vaak. Ik generaliseer dus niet. En inderdaad staan de goede liederen meer in het begin en komen heel weinig voor aan het einde van de bundel. Merkwaardig is wel dat de meest populaire opwekkingsliederen, in mijn waarneming, totaal onzingbaar zijn vanwege de melodie. En dat ligt echt niet aan de organist.

Klopt, maar dat is jouw mening. Ik zie dat heel anders. Gaat niet zozeer om "generaliseren" maar om dat wat jij zegt maar je mening is en geen feit. Zeg dan gewoon: Ik vind veel opwekkingsnummers niks. Prima. Dat is heel wat anders dan het als een feit te presenteren "Veel opwekkingsnummers getuigen van wansmaak". Dat is jouw smaak maar veel mensen delen die niet ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 12 feb 2016 13:47

Nina schreef:@ Mona:
Ook toen was er verzoening mogelijk.

Ik begrijp het, 'k had de post van JH over het hoofd gezien.

Terug naar “[Religie] - Open forum”