De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 05 feb 2016 11:04

Nina schreef:Hoi Chaya,
Ik heb de preek inmiddels beluisterd, en wil als eerste zeggen dat ik de voorganger wel een prettige spreekstijl vind hebben.
Hij zegt een aantal dingen waar ik me best in kan vinden.

Ik beluister hem graag en ga deze serie leerdiensten vervolgen. Hij is erg aansprekend ook voor de jeugd.
Nina schreef:Teleurstellend vind ik het dat hij de zondag 'de dag van de Here' noemt, zonder dit echt goed te onderbouwen. Hij haalt wel even het vers in Openbaring aan, maar legt niet uit waarom 'de dag des Heren' hier opeens de zondag zou zijn, terwijl het werkelijk NERGENS in de hele Bijbel die betekenis heeft. Wonderlijk vind ik het dan, zo'n gedachtengang, dat het hier om de zondag zou gaan, terwijl het boek Openbaring voor het grootste deel duidelijk over de 'dag des Heren' gaat: de tijd rondom de terugkeer van de Heer, de 'eindtijd'. Johannes maakte in de geest die 'dag' al mee..

ds. van Campen legt het zo uit:
In Openbaring 1:10 is Johannes aan het woord en zegt: "Ik was in de geest op de dag des Heeren." Letterlijk staat er: Ik kwam (was) in (de) Geest op de dag van de Heer. In de oorspronkelijke Griekse taal staat hier een bijvoeglijk naamwoord van "Heere" afgeleid, in de zin van "toebehorend aan de Heere" (kuriake). Een heer-lijke dag. In het Engels zien we dat nog terug waar de zondag genoemd wordt: the Lord’s day.

Dus anders dan bijvoorbeeld in 1 Thess. 5:2: dag des Heeren (kuriou): daar gaat het over de oordeelsdag en wordt dan ook een ander Grieks woord gebruikt.

Conclusie: Op 1:10 gaat over de zondag, de eerste dag van de week, de dag waarop Johannes de gelovigen moest missen, maar het werd hem vergund in het gezelschap van de Heere Jezus te zijn. Hij kwam in Geestvervoering op die dag.

Nina schreef:Verder mag ik graag de dag doorbrengen met een boek op schoot dichtbij de open haard,('s winters) maar ik heb er geen problemen mee als we bij mijn ouders zijn en mijn kinderen daar een duik in het water nemen. ('s zomers) (mijn ouders wonen aan het water)

De invulling van de zondag kan strikt persoonlijk zijn. Dat zag ik bij mijn ouders ook. Mijn vader nam de zondagsrust echt heel letterlijk, mijn moeder was er wat ruimer in.
Ik ben voor mezelf strikter geworden. Maar de grens 24 uur-23.59 hanteer ik niet meer, nadat ik eens een preek hoorde waarin uitgelegd hoe de sabbat bij de joden eruit zag. Die begon bij zonsondergang en eindigde daar ook.

Ik begreep toen ook beter Genesis 1, waar staat:
En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.
Dus eerst avond! We lezen daar soms gemakkelijk overheen.

Dus om bij jouw voorbeeld te blijven, als het een mooie zomerdag is zou ik mijn kinderen niet verbieden om even een verfrissende duik te nemen, zelf zou ik het niet doen. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 05 feb 2016 11:09

Arco schreef:Zonder te oordelen over jouw geweten, wil ik wel dit zeggen: een moreel geweten is deels een aangeboren zaak. Iedereen heeft wel een onderbuikgevoel over of iets goed of slecht is. Echter, meetbaar is dat niet. Een deel van ons morele gevoel, daarmede het geweten, wordt door opvoeding bepaald. Als je van huis uit heb geleerd om te bidden voor het eten, zal de keer dat je niet bid voor het eten een vreemd gevoel geven.

Een klein voorbeeld natuurlijk, maar het is wel tekenend voor het geweten. Daarnaast zijn mensen in staat om het geweten te negeren, elkaar schuld aanpraten (een vorm van manipulatie van het geweten), etc. Al met al is voor mij helder dat mijn gevoel, mijn geweten, niet leidend moet zijn. Daarom zoek ik naar grondslag in het Woord van God. De Schrift zegt dat de Sjabbat is ingesteld door God, dat de Heere Jezus de Heer van de Sjabbat is, voor mij een heldere boodschap dat de Sjabbat voor mij is.

Beetje off-topic, maar goed. Ik denk wel dat dit een goede omschrijving is. Ik denk dat we uit het geweten de gulden regel voor het gedrag ten opzichte van de naaste kunnen halen. Verder zegt het dat God, als het hoogste Goed, het waard is gediend te worden. Ik vind het onderscheid tussen datgene wat aangepraat is/manipulatie en datgene wat het geweten echt is, vaak lastig. Je noemde het voorbeeld van bidden voor het eten, en dat soort dingen zijn er meer. Ook betreffende deze discussie speelt opvoeding misschien toch wel behoorlijk mee. Als een kind vertelt wordt dat x en y op zaterdag/zondag/sabbat wel/niet mogen, wordt het geweten daardoor in zekere zin gemanipuleerd. (in neutrale zin)

God vraagt ook niet van je om van de ene op de andere dag je leven radicaal om te gooien. Dat wordt vaak gedacht, maar uit Hand. 15 kunnen we juist leren dat er een bepaalde beginselen zijn en dat de rest wel volgt. Als ik zo vrij mag zijn om iets te zeggen over mijn transitie van zondag naar Sjabbat, dan heb ik samen met mijn vrouw een analyse gemaakt wat voor ons praktische uitdagingen zijn (problemen zijn pas problemen als er geen oplossing mogelijk is). Wij deden boodschappen op zaterdag, dat heb ik nu zo geregeld dat deze online besteld worden en dat ik die uit mijn werk ophaal. Dus wij hoeven geen boodschappen meer te doen op zaterdag. Ik hoefde gelukkig al niet op zaterdag te werken. Er moet weleens gewinkeld worden, daarvoor zijn we aangewezen op koopavonden of we combineren dat met vrije dagen/vakantie. Invulling geven, om niet een hele dag verplicht te nietsen, doen we door dingen als gezin te doen. Lekker eten, wandelen, fietsen, op familiebezoek gaan, etc. Lekker ongedwongen bezig te zijn.

Zo vrij mag je zijn ;)

Ik dacht net aan het feit dat veel agenda's op maandag beginnen en bepaalde christelijke agenda's op zondag. Even zoeken op wiki gaf:
Een week is in de huidige tijdrekening een periode van zeven dagen. In België en Nederland geldt tegenwoordig volgens ISO 8601 en NEN 2772 officieel de maandag als de eerste dag van de week. In het verleden gold in Nederland, en voor sommigen geldt dat nog steeds, de zondag als de eerste dag van de week. In de meeste landen en ook voor de christelijke kalenders geldt zondag als eerste dag van de week, en voor de islamitische kalenders de zaterdag als eerste dag van de week.
Zo bezien kan men dus op zondag tegelijkertijd de eerste en de laatste dag van de week gedenken :D

PS: in je eerdere reactie vroeg je nog over de schrijfwijze van Sjabbat. Officieel schrijf je sabbat. In het Engels schrijf je sabbath. Ik schrijf Sjabbat. Het laatste vooral in relatie tot de Hebreeuwse uitspraak van het woord. sjin-beet-tav, die samen met de transliteratie komen op: Sjabbat.

Bedankt voor je achtergrondinformatie:)
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 05 feb 2016 11:25

De betreffende preek ga ik nog beluisteren.

Chaya schreef:ds. van Campen legt het zo uit:
In Openbaring 1:10 is Johannes aan het woord en zegt: "Ik was in de geest op de dag des Heeren." Letterlijk staat er: Ik kwam (was) in (de) Geest op de dag van de Heer. In de oorspronkelijke Griekse taal staat hier een bijvoeglijk naamwoord van "Heere" afgeleid, in de zin van "toebehorend aan de Heere" (kuriake). Een heer-lijke dag. In het Engels zien we dat nog terug waar de zondag genoemd wordt: the Lord’s day.

Dus anders dan bijvoorbeeld in 1 Thess. 5:2: dag des Heeren (kuriou): daar gaat het over de oordeelsdag en wordt dan ook een ander Grieks woord gebruikt.

Conclusie: Op 1:10 gaat over de zondag, de eerste dag van de week, de dag waarop Johannes de gelovigen moest missen, maar het werd hem vergund in het gezelschap van de Heere Jezus te zijn. Hij kwam in Geestvervoering op die dag.

Beste Chaya,

Mag ik jou vragen: kan jij contextueel aangeven dat Openbaring 1:10 daadwerkelijk betrekking heeft op de zondag? Het argument voor een andere spelling in het Grieks van "dag des Heeren" aanduiding is voor een andere betekenis, daarvoor heb ik contextuele bevestiging nodig.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 05 feb 2016 11:34

Arco schreef:Beste Chaya,

Mag ik jou vragen: kan jij contextueel aangeven dat Openbaring 1:10 daadwerkelijk betrekking heeft op de zondag? Het argument voor een andere spelling in het Grieks van "dag des Heeren" aanduiding is voor een andere betekenis, daarvoor heb ik contextuele bevestiging nodig.

Je mag het vragen, maar ik acht me niet wijzer dan ds v C, die het m.i. prima uitgelegd heeft.
Sorry Arco, maar dit vind ik echt millimeter-gedoe. Sommige mensen gebruiken de term de dag des Heeren ja, ik heb me daar nimmer aan gestoord, daar deze mensen heel dichtbij Gods Woord leven. Dan is het goed om daar af te blijven!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 05 feb 2016 11:39

Arendsoog schreef:Beetje off-topic, maar goed. Ik denk wel dat dit een goede omschrijving is. Ik denk dat we uit het geweten de gulden regel voor het gedrag ten opzichte van de naaste kunnen halen. Verder zegt het dat God, als het hoogste Goed, het waard is gediend te worden. Ik vind het onderscheid tussen datgene wat aangepraat is/manipulatie en datgene wat het geweten echt is, vaak lastig. Je noemde het voorbeeld van bidden voor het eten, en dat soort dingen zijn er meer. Ook betreffende deze discussie speelt opvoeding misschien toch wel behoorlijk mee. Als een kind vertelt wordt dat x en y op zaterdag/zondag/sabbat wel/niet mogen, wordt het geweten daardoor in zekere zin gemanipuleerd. (in neutrale zin)

Dan sturen we weer on-topic :D : volgens mij moet de Schrift ons kompas zijn, het kompas dat wijst naar de Heere Jezus Christus. Als Hij de Heer van de Sjabbat is en middels de Sjabbat we kunnen leven in Zijn schaduw, dan wil ik niets liever dan Hem gehoorzamen en genieten van Zijn gave van rust, zegen en heiliging.

Ik dacht net aan het feit dat veel agenda's op maandag beginnen en bepaalde christelijke agenda's op zondag. Even zoeken op wiki gaf:
Een week is in de huidige tijdrekening een periode van zeven dagen. In België en Nederland geldt tegenwoordig volgens ISO 8601 en NEN 2772 officieel de maandag als de eerste dag van de week. In het verleden gold in Nederland, en voor sommigen geldt dat nog steeds, de zondag als de eerste dag van de week. In de meeste landen en ook voor de christelijke kalenders geldt zondag als eerste dag van de week, en voor de islamitische kalenders de zaterdag als eerste dag van de week.
Zo bezien kan men dus op zondag tegelijkertijd de eerste en de laatste dag van de week gedenken :D

Het is inderdaad zo dat sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw de maandag als eerste dag wordt opgevat. Maar de genoemde ISO en NEN zijn voor mij niet de leidraad voor mijn geloofsleven. De Schrift wel.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 05 feb 2016 11:48

Chaya schreef:Je mag het vragen, maar ik acht me niet wijzer dan ds v C, die het m.i. prima uitgelegd heeft.
Sorry Arco, maar dit vind ik echt millimeter-gedoe. Sommige mensen gebruiken de term de dag des Heeren ja, ik heb me daar nimmer aan gestoord, daar deze mensen heel dichtbij Gods Woord leven. Dan is het goed om daar af te blijven!

Beste Chaya,

"Doch gij zult niet rabbi (=leraar) genaamd worden; want Eén is uw Meester, namelijk Christus; en gij zijt allen broeders;" - Mat. 23:8

Alleen uit kerkhistorische basis wordt de term "dag des Heeren" toegepast op de zondag. In de uitleg van ds. M.M. van Campen valt te concluderen dat de vertaling van Openb. 1:10 beter zou zijn als: "de dag die de Heere toebehoort". Maar dan wel de term "dag des Heeren" op de zondag van toepassing verklaren, dat vind ik vreemd. In de context van Openb. 1:10 is geen enkele verwijzing te vinden naar de opstanding van Christus, de eerste dag van de week, de rustdag o.i.d.

Nu kan je mij een muggenzifter vinden of een millimeter-zeiker (mijn eigen woorden), toch blijf ik hameren op context, context, context en het belangrijkste: context.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 05 feb 2016 12:04

Arco schreef:Alleen uit kerkhistorische basis wordt de term "dag des Heeren" toegepast op de zondag. In de uitleg van ds. M.M. van Campen valt te concluderen dat de vertaling van Openb. 1:10 beter zou zijn als: "de dag die de Heere toebehoort". Maar dan wel de term "dag des Heeren" op de zondag van toepassing verklaren, dat vind ik vreemd. In de context van Openb. 1:10 is geen enkele verwijzing te vinden naar de opstanding van Christus, de eerste dag van de week, de rustdag o.i.d.

Ik ben het met u eens dat in Openbaring 1:10 niet bedoeld wordt de zondag/sabbat of welke andere dag dan ook, dan de Dag Des Oordeels alleen.

Arco schreef:Nu kan je mij een muggenzifter vinden of een millimeter-zeiker (mijn eigen woorden), toch blijf ik hameren op context, context, context en het belangrijkste: context.

U vergeet de mieren...kietelaars. Maar alle gekheid op een stokje; uw context bestaat voornamelijk uit die van de Thora, die u gemakshalve maar voorstelt als de Schrift. Vanuit die context bent u het werk van Jezus aan het ontkennen! En laat Zijn werk nu juist de beste context zijn voor het leven!

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
Laatst gewijzigd door _Sjors_ op 05 feb 2016 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 05 feb 2016 12:10

Ex 31: 13 U dan, spreek tot de Israëlieten en zeg: U moet zeker Mijn sabbatten in acht nemen, want dat is een teken tussen Mij en u, al uw generaties door, zodat men weet dat Ik de HEERE ben, Die u heiligt. 14 Ja, u moet de sabbat in acht nemen, want die is voor u heilig. Wie hem ontheiligt, moet zeker gedood worden, ja, ieder die op die dag werk verricht, die persoon moet uitgeroeid worden uit het midden van zijn volksgenoten. 15 Zes dagen zal er werk verricht worden, maar op de zevende dag is het sabbat, een dag van volledige rust, heilig voor de HEERE. Ieder die op de sabbatdag werk verricht, moet zeker gedood worden. 16 Laat de Israëlieten dan de sabbat in acht nemen, door de sabbat te houden, al hun generaties door, als een eeuwig verbond. 17 Hij zal tussen Mij en de Israëlieten voor eeuwig een teken zijn, want de HEERE heeft in zes dagen de hemel en de aarde gemaakt, en op de zevende dag heeft Hij gerust en Zich verkwikt.
Ezechiël 20: 12 Ook heb Ik hun (israëlieten) Mijn sabbatten gegeven, om een teken te zijn tussen Mij en hen, zodat zij zouden weten dat Ik de HEERE ben Die hen heiligt. >
20 Heilig Mijn sabbatten, zodat ze tot een teken zijn tussen Mij en u, zodat u weet dat Ik, de HEERE, uw God ben.

Het sabbat-gebod hoort tot het Sinaïtische verbond, en geldt enkel voor het etnische Israël.
Gelovigen uit de heidenen worden niet bij Israël gevoegd noch geldt voor hen het oude verbond, dus ook de sabbat niet.
Gelovige Joden worden ergens geestelijk uit geroepen: "wordt behouden van dit verkeerd geslacht", om door geloof in Jezus toe te treden tot Zijn lichaam. Ook heidenen worden geroepen zich door geloof te voegen tot het lichaam van Christus. Samen vormen ze een nieuwe schepping.
Maar een wedergeboren Jood blijft natuurlijk wel gewoon een Jood, behorend tot Gods uitverkoren volk dat onderscheiden is van de rest van de volken; al behoort hij daarnaast óók tot de Gemeente. Die geestelijke en fysieke lijn bestaat voor de gelovige Jood naast elkaar.
De Bijbel leert dat er 3 groepen mensen zijn: 1 Ko 10: 32 Geef geen aanstoot, niet aan de Joden en de Grieken (ongelovigen), en ook niet aan de gemeente van God.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Nina

Berichtdoor Nina » 05 feb 2016 12:11

Nou, ik had een heel verhaal geschreven, en nu is het opeens weg..

De strekking ervan was dat toen Johannes op Patmos was, de zondag nog niet eens was ingesteld, DOOR MENSEN. Dat is al een reden waarom nooit de zondag kan worden bedoeld. Men was - tot keizer Constantijn de rustdag verschoof naar de zondag (hij was zonaanbidder) - gewoon om op zondag te werken.

Ten tweede is 'de fiets van Jan', 'Jan zijn fiets' en 'de fiets die Jan toebehoort' allemaal hetzelfde.
Net zoals 'de dag van de Heer' hetzelfde is als 'de dag die de Heer toebehoort'. In het HELE Oude Testament, dus ook hier is er geen reden om daar iets anders in te lezen: de dag dat Jezus triomferend terugkomt; niet als Lam, maar als Leeuw, dàn gaat Hij Zijn koningsschap opnemen, het is voor iedere gelovige dé dag waar we naar uit gekeken hebben, een Heer-lijke dag, maar voor een ieder die God niet kent, een verschrikkelijke dag.

Die 'dag' beleefde Johannes al in de geest. Daar gaat het boek Openbaring voor het grootste gedeelte over.

De zondag zit er zo ingeramd, dat men niet eens meer ziet dat de 'conclusie' die de genoemde predikant trekt, geen conclusie is, maar een uit de lucht gegrepen invulling, want er wordt geen enkele onderbouwing gegeven hoe de gedachtegang wordt gemaakt.

Dat de Heer op de zondag opstond uit de dood vind ik niet echt interessant. Het was na drie dagen, zoals Hij had aangekondigd, op de rustdag rustte de Heer in het graf, maar op de Dag van de Eerstelingen stond Hij op. Dat vind ik een prachtig beeld.
Laatst gewijzigd door Nina op 05 feb 2016 12:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 05 feb 2016 12:20

Arco schreef:Dan sturen we weer on-topic :D : volgens mij moet de Schrift ons kompas zijn, het kompas dat wijst naar de Heere Jezus Christus. Als Hij de Heer van de Sjabbat is en middels de Sjabbat we kunnen leven in Zijn schaduw, dan wil ik niets liever dan Hem gehoorzamen en genieten van Zijn gave van rust, zegen en heiliging.

Het is inderdaad zo dat sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw de maandag als eerste dag wordt opgevat. Maar de genoemde ISO en NEN zijn voor mij niet de leidraad voor mijn geloofsleven. De Schrift wel.

Dat de Schrift leidraad is, is volkomen correct.

Over het tweede: Je zou met zekerheid moeten kunnen bewijzen dat er sinds de schepping geen enkele dag verkeerd geteld is, om te zeggen dat de zaterdag een veelvoud van de zevende dag is. Zijn Adam en Eva vanaf de eerste dag dat ze bestonden, meteen gaan tellen?
Verder: Robinson Crusoë hield alle dagen bij toen hij op zijn eiland zat. Op een gegeven moment werd hij dagenlang ziek en raakte hij de tel kwijt, zoals achteraf bleek. Hoe moest hij dan precies de sabbat terugvinden? Het principe om een dag voor Gods dienst vrij te maken, lijkt me het belangrijkst.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 05 feb 2016 12:24

_Sjors_ schreef:U vergeet de mieren...eter. Maar alle gekheid op een stokje; uw context bestaat voornamelijk uit die van de Thora, die u gemakshalve maar voorstelt als de Schrift. Vanuit die context bent u het werk van Jezus aan het ontkennen! En laat Zijn werk nu juist de beste context zijn voor het leven!

Als het over mieren gaat, dan denk ik aan Spr. 6:6. :mrgreen:

U heeft mij al eerder in dit topic verweten de Schrift alleen te vereenzelvigen met de Torah. Nu dan: kunt u mij vertellen, is de Torah geen onderdeel van uw Bijbel? Kunt mij uitleggen wat Christus bedoeld in Mat. 5:17-19? Zingt u dan niet Ps. 119?

Al eerder heb ik uitgelegd dat de Torah niet één op één van toepassing is op de gelovigen uit de heidenen. Maar het is zeker niet zo dat de Torah dan helemaal niet van toepassing is. In de Torah staat ook dat u niet mag moorden, dat u uw ouders dient te eren, dat er een Profeet komt. De Torah is veel meer dan alleen een opsomming van regels, het is een blauwdruk voor het heilsplan van God. Kijk eens naar de vele verwijzingen vanuit het Nieuwe Testament naar de Torah.

Als u mij verder wil betichten van het vereenzelvigen van de Schrift met louter de Torah, kunt u dat staven vanuit de Schrift? In mijn uitgebreide betoog, op 1 februari 2016, heb ik vele teksten genoemd, de meeste uit het Nieuwe Testament.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 05 feb 2016 12:29

naamloos schreef:Het sabbat-gebod hoort tot het Sinaïtische verbond, en geldt enkel voor het etnische Israël.
Gelovigen uit de heidenen worden niet bij Israël gevoegd noch geldt voor hen het oude verbond, dus ook de sabbat niet.
Gelovige Joden worden ergens geestelijk uit geroepen: "wordt behouden van dit verkeerd geslacht", om door geloof in Jezus toe te treden tot Zijn lichaam. Ook heidenen worden geroepen zich door geloof te voegen tot het lichaam van Christus. Samen vormen ze een nieuwe schepping.
Maar een wedergeboren Jood blijft natuurlijk wel gewoon een Jood, behorend tot Gods uitverkoren volk dat onderscheiden is van de rest van de volken; al behoort hij daarnaast óók tot de Gemeente. Die geestelijke en fysieke lijn bestaat voor de gelovige Jood naast elkaar.
De Bijbel leert dat er 3 groepen mensen zijn: 1 Ko 10: 32 Geef geen aanstoot, niet aan de Joden en de Grieken (ongelovigen), en ook niet aan de gemeente van God.

Beste naamloos,

In mijn uitgebreide betoog op 1 februari 2016 heb ik uitgelegd dat de Sjabbat al van voor het verbond op Sinaï. Daarnaast heb ik uitgelegd dat voor de zondag geen Schriftelijke grondslag is. En ik heb uitgelegd dat de Sjabbat niet als wet moet worden opgelegd.

Vervolgens heb ik in het gesprek met Arendsoog ook uitgelegd dat we elkaar niet moeten achtervolgen met de manier waarop we de rustdag invullen. Ik heb aangevoerd dat de Joodse manier van houden niet bedoeld is om over te nemen.

Nu dan, waarom zou je je verzetten tegen de gave van de Schepper en de schaduw van Christus: de Sjabbat?

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 05 feb 2016 12:33

Arendsoog schreef:Over het tweede: Je zou met zekerheid moeten kunnen bewijzen dat er sinds de schepping geen enkele dag verkeerd geteld is, om te zeggen dat de zaterdag een veelvoud van de zevende dag is. Zijn Adam en Eva vanaf de eerste dag dat ze bestonden, meteen gaan tellen?
Verder: Robinson Crusoë hield alle dagen bij toen hij op zijn eiland zat. Op een gegeven moment werd hij dagenlang ziek en raakte hij de tel kwijt, zoals achteraf bleek. Hoe moest hij dan precies de sabbat terugvinden? Het principe om een dag voor Gods dienst vrij te maken, lijkt me het belangrijkst.

Ex. 16:23 is een belangrijke aanwijzing dat de Sjabbat 1) niet nieuw is en 2) nog steeds op de zevende dag is. Daarnaast geloof is dat de Heere Jezus de Sjabbat hield op de zevende dag. Daarna is de juiste telling in stand gehouden door de Joden, evenzo is de christelijke kerk de eerste dag gaan houden, waardoor we nog altijd weten wanneer de zevende dag is.

Nina

Berichtdoor Nina » 05 feb 2016 12:57

We lezen in Handelingen 21:20 over '..hoeveel TIENduizenden (er staat in de vertaling 'duizend', terwijl de grondtekst over TIENduizenden spreekt) Joden er zijn die geloven, en zij zijn allenijverraars voor de Wet. (Lees: Thora)

Zij hielden dus de sabbat, anders hielden zij niet de Wet.

In Hand. 22 vers 12 wordt gesproken over Ananias, 'een godvrezend man, die leefde volgens de Wet en met een goed getuigenis van de Joden die daar woonden.'
Dat goede getuigenis had hij niet gekregen als hij de zondag had gehouden ipv de sabbat.

Paulus zegt over zichzelf:
Hand.25:8
'Ik heb niet tegen de Wet van de joden, net tegen de tempel, en ook niet tegen de keizer enige zonde bedreven.'

In Hand 28:17 staat 'Ik, die niets gedaan heb tegen het volk of de gewoonten van de vaderen..'
Paulus hield dus de sabbat, anders kon hij bovenstaande niet beweren.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 05 feb 2016 12:59

Arco schreef:In mijn uitgebreide betoog op 1 februari 2016 heb ik uitgelegd dat de Sjabbat al van voor het verbond op Sinaï. Daarnaast heb ik uitgelegd dat voor de zondag geen Schriftelijke grondslag is. En ik heb uitgelegd dat de Sjabbat niet als wet moet worden opgelegd.
Dat de sabbat al vóór het verbond bestond ontken ik nergens. Zo bestond de regenboog en de besnijdenis ook al vóórdat God dat in gebruik nam als teken van een verbond. Daarnaast zeg ik nergens dat de zondag een bijbelse grondslag heeft als rustdag.
Arco schreef:Vervolgens heb ik in het gesprek met Arendsoog ook uitgelegd dat we elkaar niet moeten achtervolgen met de manier waarop we de rustdag invullen. Ik heb aangevoerd dat de Joodse manier van houden niet bedoeld is om over te nemen.
Prima. Voor mij zijn in principe alle dagen gelijk, al ben ik blij met een rustdag in de week.
Arco schreef:Nu dan, waarom zou je je verzetten tegen de gave van de Schepper en de schaduw van Christus: de Sjabbat?
Werken in ploegendienst, omdat het niet handig is als verreweg de meeste mensen het als een gewone dag invullen ik opeens anders ga doen vanwege redenen die m.i. niet bestaan, omdat de rest van mijn gemeente op zondag samenkomt ... zomaar wat praktische dingen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Terug naar “[Religie] - Open forum”