kinpruik schreef:Ik heb geen basis nodig om moraliteit te veronderstellen. Moraliteit is een intern concept gebaseerd op de Gouden Regel; behandel een ander zoals je zelf behandeld zou willen worden (niet geheel waterdicht, denk aan sadomasochisten, maar het punt is duidelijk). Ik besef dat ik lijden als pijnlijk ervaar, daarom doe ik een ander geen lijden aan.
Die gouden regel die je hier formuleert, leert de bijbel ook. Moreel besef is mijns inziens ook niet iets van de mens zelf, maar heeft met Gods bestaan te maken. Omdat God er is, heeft een mens moreel besef, ook al erkent hij dat zelf niet. Atheïsten zijn dan ook in feite inconsequente mensen: ze erkennen God niet, maar handelen wel volgens het morele besef in ze wat toch een verband met God houdt.
Verder valt het toch wel behoorlijk tegen, wat er nou precies terecht komt van de moraal van de ongelovige, met in de historie de enorme moordpartijen van het nazisme en de 'zuiveringen' onder Stalin. Wat een aantallen doden dat waren, en op welke wrede manieren dat ging...
kinpruik schreef:Atheisten hebben absoluut niet minder moreel besef als religieuze mensen. Dit is empirisch aantoonbaar en wel door het feit dat een van de meest ongelovige landen (IJsland) een van de laagste criminaliteitscijfers heeft.
Een inbraak lijkt mij bij die temperaturen ook geen pretje. En het lijkt me ook vrij koud, om daar voor iemand uit de broek te gaan.
kinpruik schreef:Laat me de vraag omdraaien, waarop baseert een religieus persoon zijn moraal? Op een hogere macht?...Wat zou jij van iemand vinden die als enige reden dat hij jouw niet fysiek aanvalt heeft dat het door een hogere macht wordt opgelegd?
Als je de moraal baseert op een hogere macht, betekent dat nog niet dat je er zelf vreemdeling van blijft. Het christelijke geloof leert juist dat je in Christus een nieuwe schepping wordt (als gelovige), en dat je dan niet meer volgens je oude zondige natuur handelt, maar volgens de wet van Christus. Dat is dan geen opgelegd juk, maar iets waar je zelf achter staat, een innerlijke overtuiging. Is dat niet zo, dan is er van ware bekering geen sprake en wordt het een hypocriete bedoening.
De moraal, gebaseerd op iets wat hoger is dan onszelf lijkt mij nodig, om als collectief te weten waar wij aan toe zijn. Zo werkt dat in de maatschappij ook: de overheid schrijft voor wat wel en niet mag. Verwerp je dit principe, dan ben je denk ik rijp voor het anarchisme.