jaapo schreef: @bernard3: Met het bovenstaande ben ik het regel voor regel fundamenteel oneens. En ik weet zeker, dat er velen met mij zijn, zo goed als ik ook zeker weet, dat er velen zijn die deze mening juist wel geheel onderschrijven. De grote tragedie van het christelijk geloof: heel veel verschillende Gods- en Christusbeelden, die af en toe tot eenwording leiden, maar dan verderop of iets later weer tot een nieuwe scheur. Vrij zinloos, om de meningen nog een keer tegenover elkaar te zetten.
Het meest schokkend vind ik de zinsnede (eigen woorden), dat God wel een plan heeft en heel veel dingen voorziet, maar dat de uiteindelijke reactie afhankelijk is van welke keuzes de mensen maken. Daarmee stel je: 1. Dat God dus niet Almachtig is en reageert op de vrije keus van de mens (voor welke mensen geldt dat trouwens? veel beslissingen van mensen staan haaks op een keus van andere mensen in een ander land, of een andere kerk). 2 God is dus volgens deze mening een Persoon, die reageert op iets en dan plannen bijstelt of misschien geheel doorstreept. Omdat ik punt 2 totaal anders zie, vervalt daarmee ook punt 1 voor mij
God tekent de krijtlijnen uit maar de mens bepaald mede hoe er binnen deze krijtlijnen zal gespeeld worden. Of met andere woorden hoe hij zich als individu of als groep zal gedragen opdat het vooropgezet plan volgens Gods wijze of in een al dan niet gewijzigde vorm zal verlopen.
De Bijbel is vol van voorbeelden van het eigenwijze gedrag van de mens die de uitvoering van Gods oorspronkelijk plan doorkruisen met alle negatieve gevolgen van dien waardoor God zich meermaals verplicht ziet om alles terug bij te sturen.
Het is echter wel zo dat Gods bedoeling en finaal doel uiteindelijk zal bereikt worden. Namelijk het bestaan van een bestel waarin zelfbewuste wezens met een vrije keuzemogelijkheid een eeuwig vredevol en vreugdevol bestaan zullen hebben. Maar de weg daartoe wordt gedeeltelijk bepaald door de vrije keuzemogelijkheid van de mens waarbij op individueel vlak het individu, en het individu alleen, beslist of hij al dan niet het aanbod van God om daaraan deel te hebben aanneemt of verwerpt.
Zodoende is dit dan het grootste en belangrijkste voorbeeld van de vrije keuze dat een individu bezit. Namelijk, het is het verlangen en de wil van God dat ieder individu gered wordt, maar of daaraan voldaan wordt en of dit al dan niet bewaarheid wordt is enkel en alleen afhankelijk van de wil van het individu zelf.
Dit alles doet niets af van de almacht van God maar bewijst juist welk een grote God dat wij hebben. Een God die zijn schepsel bijna goddelijk gemaakt heeft en het zodoende een zodanige mogelijkheid heeft gegeven om uit vrije wil en met het volle verstand zijn Schepper te begrijpen en lief te hebben.