de Liefde (in Christus) verkilt (ook Reformatorische kring)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jan
Kapitein
Kapitein

Re: de Liefde (in Christus) verkilt (ook Reformatorische kri

Berichtdoor Jan » 27 dec 2014 11:01

Samanthi schreef:@Jan, voor jou even een nadenkertje: Toen ik pas getrouwd was had ik 7 theorieën over het opvoeden van kinderen, nu heb ik 7 (volwassen) kinderen en geen theorieën meer.

Lees eens de getuigenissen van ouders die zelfs nog meer kinderen hebben opgevoed d.m.v. Christelijk thuisonderwijs vanuit de overtuiging dat dit de verantwoordelijkheid is waarmee God hun gezegend heeft. Ik ken wel een aantal van die getuigenissen. Het is geen garantie dat je kinderen ook Christen worden maar de kans daarop is misschien wel 95% groter. Juist omdat:

Als ouders ben je verplicht om je kinderen dicht bij de Heere op te voeden en als het goed is wil je ook niet anders.
Maar er zijn zoveel factoren die een kind bij de Heere kan weglokken, de tegenstander wil niet anders en zal er alles aan doen.

zij hun kinderen veel meer beschermen tegen die schadelijke factoren zolang de kinderen nog erg kwetsbaar zijn op jonge leeftijd. Hierdoor is de kans veel hoger dat er weerbare kinderen zullen ontstaan met een eigen overtuiging en geen blind groepsgedrag vanuit sociale angst om erbij te moeten horen. Zoals dat vaak het resultaat is van klassikaal onderwijs.

Het is geen eigen verdiensten, je hoef je niet op de borst te slaan als het goed gaat, het kan weleens helemaal mis gaan, dan zie je pas dat je er niets van bakt en dat je de Heere in alles nodig hebt.
Je kunt ook niet op andere mensen, waar het helemaal niet zo goed gaat met de kinderen, neerkijken, dan mag je dankbaar zijn dat het bij jou wel goed gaat.

En natuurlijk gaat het me er niet om dat er neergekeken moet worden op andere mensen waar het niet goed gaat en een andere situatie volledig toe te schrijven aan eigen verdienste. Waar het me wel om gaat is om onderscheid te maken tussen een Bijbels verantwoorde manier van opvoeden en de dwaasheid van de wereldse manier van opvoeden waarbij de kleine visjes in scholen moeten gaan zwemmen. I.p.v. zelf te leren zwemmen desnoods tegen de stroom in.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 27 dec 2014 11:27

Wij lazen vanmorgen de geschiedenis van Hanna die haar zoontje Samuel op jonge leeftijd bij Eli bracht en dan lees ik: 'Doch de zonen van Eli waren kinderen Belials; zij kenden den HEERE niet'.
Was dit dan een goed gezin om je kindje op te laten voeden?

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 27 dec 2014 11:51

@marloes1g
ja dat klopt.

jan schreef
Lees eens de getuigenissen van ouders die zelfs nog meer kinderen hebben opgevoed d.m.v. Christelijk thuisonderwijs vanuit de overtuiging dat dit de verantwoordelijkheid is waarmee God hun gezegend heeft. Ik ken wel een aantal van die getuigenissen. Het is geen garantie dat je kinderen ook Christen worden maar de kans daarop is misschien wel 95% groter. Juist omdat:

Wie getuigen van die ouders, de ouders zelf? of een familielid of iemand die hun heel na staat?
Wie geeft die schouderklopjes?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 27 dec 2014 13:31

@Marloes1g

Begin citaat"Wij lazen vanmorgen de geschiedenis van Hanna die haar zoontje Samuel op jonge leeftijd bij Eli bracht en dan lees ik: 'Doch de zonen van Eli waren kinderen Belials; zij kenden den HEERE niet'.
Was dit dan een goed gezin om je kindje op te laten voeden?"Einde citaat.

Misschien was het menselijk gezien, niet goed om een kindje zoals Samuël daar tussen te zetten. Toch was het wel Gods weg met Samuël.

P.s Dit is wel off-topic.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 28 dec 2014 13:28

Samanthi schreef:Wie getuigen van die ouders, de ouders zelf? of een familielid of iemand die hun heel na staat?
Wie geeft die schouderklopjes?

Er getuigen mensen die ook niet te beroerd zijn om hun falen toe te geven. Die ook rustig hun slechte kanten en vele fouten durven te noemen zodat anderen er van kunnen leren.
Maar het sterkste getuigenis zijn de kinderen zelf die zich positief onderscheiden in hun gedrag.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 28 dec 2014 23:16

Samanthi schreef:
@Jan, voor jou even een nadenkertje: Toen ik pas getrouwd was had ik 7 theorieën over het opvoeden van kinderen, nu heb ik 7 (volwassen) kinderen en geen theorieën meer.

7 kinderen? En ook nog aanhang?

Aanhang:
drie schoondochters een schoonzoon
verder een kleinzoon en een kleindochter.
Er woont er nog maar een thuis.
Laatst gewijzigd door Samanthi op 29 dec 2014 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 28 dec 2014 23:21

jan schreef
Er getuigen mensen die ook niet te beroerd zijn om hun falen toe te geven. Die ook rustig hun slechte kanten en vele fouten durven te noemen zodat anderen er van kunnen leren.
Maar het sterkste getuigenis zijn de kinderen zelf die zich positief onderscheiden in hun gedrag.

Hoe oud zijn deze kinderen, hebben ze de pubertijd doorgemaakt?
Zijn ze volwassen en dan bedoel ik echt een jaar of dertig.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 29 dec 2014 14:28

Samanthi schreef:Hoe oud zijn deze kinderen, hebben ze de pubertijd doorgemaakt?

Misschien is dit wel een interessante site voor jou om kennis van te nemen. Die mensen weten i.i.g. wel iets van veel kinderen opvoeden vermoed ik ;)
http://duggarfamily.com/content/family

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 29 dec 2014 15:23

Samanthi schreef:
Hoe oud zijn deze kinderen, hebben ze de pubertijd doorgemaakt?

jan schreef:
Misschien is dit wel een interessante site voor jou om kennis van te nemen. Die mensen weten i.i.g. wel iets van veel kinderen opvoeden vermoed ik ;)

Sorry Jan hier kan ik helemaal niets mee, ik heb een documentaire gezien over een groot gezin dat ik heel goed ken, het beeld was heel vertekend, de makers laten zien wat zij goed vinden voor de kijkers en dat is niet altijd hetgene wat je in het echt ziet.

Ik vind die Duggarfamilie leuk om te zien en te lezen, maar ook dat is een vertekend beeld, alles is mooi en goed, ik geloof dat het echte gezinsleven niet getoond wordt.
Ik kan er echt niets mee.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 29 dec 2014 16:08

Jan schreef:Misschien is dit wel een interessante site voor jou om kennis van te nemen. Die mensen weten i.i.g. wel iets van veel kinderen opvoeden vermoed ik ;)

Dan is de film The Sound of Music misschien ook wel iets voor je Jan.
Vader (weduwnaar) kapitein in het Oostenrijkse leger, reageert met strakke en harde hand zijn 7 kinderen.
Ze rennen als hij ze roept, dan blaast hij alleen maar op een soort scheidsrechtersfluitje.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 29 dec 2014 17:01

Helemaal eens met Samanthi; ik houd ook niet van die sprookjesverhalen op TV.
Ik heb zelf acht kinderen en (voorlopig) 13 kleinkinderen, dus weet weinig van opvoeden :mrgreen:
Waar ik dan weer wel een hekel aan heb is aan mensen die zeggen dat ze het zo goed doen.
Ik heb dan altijd de neiging om te vragen: 'Heb je een wasmand voor de vuile was of een een hele kamer met een degelijk slot?' :-({|=

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 29 dec 2014 17:25

Chaya schreef:
Dan is de film The Sound of Music misschien ook wel iets voor je Jan.
Vader (weduwnaar) kapitein in het Oostenrijkse leger, reageert met strakke en harde hand zijn 7 kinderen.
Ze rennen als hij ze roept, dan blaast hij alleen maar op een soort scheidsrechtersfluitje.

:lol: Daar moest ik ook aan denken.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 30 dec 2014 14:06

Chaya schreef:Dan is de film The Sound of Music misschien ook wel iets voor je Jan.

Die film is vast niet voor niets zo populair geworden bij veel mensen. Misschien noem jij het nu wel omdat het één van je favorieten is? :)

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 30 dec 2014 14:34

Samanthi schreef:Sorry Jan hier kan ik helemaal niets mee, ik heb een documentaire gezien over een groot gezin dat ik heel goed ken, het beeld was heel vertekend, de makers laten zien wat zij goed vinden voor de kijkers en dat is niet altijd hetgene wat je in het echt ziet.

Ik vind die Duggarfamilie leuk om te zien en te lezen, maar ook dat is een vertekend beeld, alles is mooi en goed, ik geloof dat het echte gezinsleven niet getoond wordt.
Ik kan er echt niets mee.

Natuurlijk is het zo dat als de camera aangaat mensen meestal niet meer helemaal zijn zoals ze zijn wanneer er niet gefilmd wordt en dat heus niet alles getoond wordt. Overigens vind ik het twijfelachtig om je gezin zo in beeld te brengen enerzijds. Anderzijds lijkt het me veel beter om naar te kijken dan zoveel andere programma's van goddeloze mensen in al de zogenaamde reality programma's. Nu kijk ik vrij weinig t.v. maar ik zag een paar stukjes op youtube en ik denk dat dit behoorlijk echt is gezien het feit dat het vrij lastig is om 19 kinderen te faken alsook het hele homeschooling gebeuren. Zoiets doe je alleen maar als je er volledig van overtuigd bent dat het werkt, dat Gods zegen er op zal rusten.

I.i.g. een mooi getuigenis wat mij betreft:
http://www.youtube.com/watch?v=HV2KFbCTr9o
http://www.youtube.com/watch?v=q4UNgcK4urw

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 09 jan 2015 18:43

@JAN
Ik kan deze linken niet openen, ik heb ze aangevraagd, ik heb nl kliksafe en kan alleen op doorgelaten sites en opengezetten youtube filmpjes, sorry dat ik zo laat reageer, ik had dit antwoord over het hoofd gezien.

Terug naar “[Religie] - Open forum”