Kerstboom, Kerstman e.d.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 30 dec 2014 15:47

reformatorisch schreef:Die dominee heeft wel een functie, maar moet goed uitleggen waarom
hij iets doen uiteraard ondersteund door een schriftplaats, hier ging het
waarschijnlijk fout omdat dit vragen oproept

Wat ging er fout volgens jou?

Dominee zag het dennengroen op de kansel en was het er niet mee eens.
Er staat niet bij of het zijn eigen gemeente was, of dat hij er een preekbeurt vervulde.
Maar maakte van die gelegenheid gebruik door te ageren dat kerst in 1911(!) een feest van stilte en wijding, te veel gevuld was met allerlei dingen die meer bij het carnaval hoorden.

Zou dit anno 2014 ook kunnen gebeuren?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 30 dec 2014 15:48

Bambi schreef:Maar omdat mensen nadien de boel versobert hebben, met hun eigen verstand bedacht hebben dat dat anders moest, worden nu ineens een feestmaal te gedachtenis aan de Heere Jezus als zonde gezien.
Als je daarmee mij bedoelt: ik heb gezegd dat ik overdadig eten niet zondiger vind dan een kerstboom. En een feestmaal is prima. Maar ik vind een feestmaal wat anders dan twee dagen overdadig eten, en in de kerk uitbuiken.
Dat heeft wat mij betreft niets meer met kerstfeest te maken.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

reformatorisch

Berichtdoor reformatorisch » 30 dec 2014 15:51

Chaya schreef:Wat ging er fout volgens jou?

Er staat niet bij of het zijn eigen gemeente was, of dat hij er een preekbeurt vervulde.
Maar maakte van die gelegenheid gebruik door te ageren dat kerst in 1911(!) een feest van stilte en wijding, te veel gevuld was met allerlei dingen die meer bij het carnaval hoorden.

Als er verontwaardiging was binnen die gemeente/kerk, dan heeft deze persoon het niet goed uitgelegd..verder is dit niet mijn visie maar gaf slecht een reactie hierop.

(Vervelend is dat ik maar 1 citaat kan toevoegen, misschien dat moderators hier iets aan kan veranderen)

reformatorisch

Berichtdoor reformatorisch » 30 dec 2014 16:12

Chaya schreef:

Ik zie persoonlijk hier geen problemen mee (dennentakje het is gewoon een onderdeel van een boom, maar het gaat om de versierselen), ik zie veel dingen gebeuren in 2014 waar ik van denk
'moet dit nou', dan heb je de keuze of je wel of niet bij deze kerk/gemeente blijft....

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 30 dec 2014 16:26

reformatorisch schreef:Ik zie persoonlijk hier geen problemen mee (dennentakje het is gewoon een onderdeel van een boom, maar het gaat om de versierselen), ik zie veel dingen gebeuren in 2014 waar ik van denk
'moet dit nou', dan heb je de keuze of je wel of niet bij deze kerk/gemeente blijft....

Ik bedoelde het anders, ik heb het niet goed uitgelegd, denk ik.
Stel dat (gast)predikant een kerk binnen komt, ziet het dennengroen en verwijdert dat eerst.
Zou dit kunnen anno nu?

En jij hebt meer moeite met de kerstballen en glitters, dan met een boom op zich?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

reformatorisch

Berichtdoor reformatorisch » 30 dec 2014 16:32

Chaya schreef:Ik bedoelde het anders, ik heb het niet goed uitgelegd, denk ik.
Stel dat (gast)predikant een kerk binnen komt, ziet het dennengroen en verwijdert dat eerst.
Zou dit kunnen anno nu?

En jij hebt meer moeite met de kerstballen en glitters, dan met een boom op zich?

Ik zou dat behoorlijk brutaal vinden ja, en zou zeker met hem de discussie aangaan..

Kerstballen en glitters e.d. hebben een heidense functie, een boom op zich niets

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 dec 2014 16:44

Chaya schreef:Wat ging er fout volgens jou?

Zou kunnen. Prima als hij zich er aan stoort. Dat is dan zijn probleem maar als hij het weg wil halen en na afloop weer netjes terugplaats lijkt het me geen punt. Hij had echter net zo goed zijn preek kunnen gaan houden, als het dennengroen er niets mee te maken heeft kan het ook geen kwaad. Een beetje storm in een glas water dus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

reformatorisch

Berichtdoor reformatorisch » 30 dec 2014 16:50

Marnix schreef:
Zou kunnen. Prima als hij zich er aan stoort. Dat is dan zijn probleem maar als hij het weg wil halen en na afloop weer netjes terugplaats lijkt het me geen punt. Hij had echter net zo goed zijn preek kunnen gaan houden, als het dennengroen er niets mee te maken heeft kan het ook geen kwaad. Een beetje storm in een glas water dus.

Precies hetzelfde wat ik dacht, fijn dat je het zegt...

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 30 dec 2014 17:01

De geschiedenis van de kerstboom:
Volgens de volkskundige Ton Dekker vond het debuut van de kerstboom in Nederland in 1835 plaats in het Betuwse Hemmen, waar dominee Otto Heldring hem aantrof in het huis van baron van Lynden. Heldring, die zich bekommerde om daklozen, alcoholisten en gevallen vrouwen, zag er meteen een middel in om hen ontvankelijker voor het evangelie te maken en zette het jaar daarop een boom neer in het lokale kerkje.
Vermoedelijk hebben Duitse immigranten, waarvan er toen velen waren, de boom naar Amsterdam meegenomen, waar in 1844 een Duitse banketbakker adverteerde met een 'luisterrijk Geillumineerde Kersboom', die duizenden kijkers trok. Halverwege de negentiende eeuw haakten de pas opgerichte orthodox-protestantse zondagsscholen in, die in navolging van Luther Jezus als kindervriend naar voren wilden schuiven en daartoe met Kerstmis voor hun veelal arme leerlingen presentjes onder een boom legden. De sterk Duitse Oranjes bevorderden deze traditie op eigen wijze. Willem III plaatste in 1871 een boom met presentjes in paleis Het Loo, wat een vaak herhaald festijn zou worden. Uit krantenverslagen kon het publiek leren dat die presentjes niet louter bij arme kinderen hoefden te belanden, want ten paleize verschenen slechts kinderen van 'de notabelste ingezetenen van Apeldoorn'.
Via een vertaald kinderboek als Notenkraker-Muizenkoning van E.T.A. Hoffmann (1855) maakte Nederland nader kennis met de kerstboom. Opvallend is dat de boom daarin nog geen gekleurde kerstballen van glas draagt, wat kan kloppen. De vroegste glazen Weihnachtskugel stamt uit 1830 en volgens een ongeloofwaardige legende zou een glasblazer uit Lauscha in Thüringen twintig jaar later de glazen kerstbal hebben uitgevonden, omdat hij zich zogenaamd geen dure appels en noten kon veroorloven. De massaproductie ervan startte echter pas in 1867 dankzij de ingebruikneming van een gasfabriek. En drie jaar later volgde de ontdekking van zilvernitraat: voor de binnenwand aanmerkelijk geschikter en goedkoper dan het tot dan gebruikelijke lood.

bron: Jef de Jager, cultureel antropoloog

reformatorisch

Berichtdoor reformatorisch » 30 dec 2014 17:15

Chaya schreef:De geschiedenis van de kerstboom:
Volgens de volkskundige Ton Dekker vond het debuut van de kerstboom in Nederland in 1835 plaats in het Betuwse Hemmen, waar dominee Otto Heldring hem aantrof in het huis van baron van Lynden. Heldring, die zich bekommerde om daklozen, alcoholisten en gevallen vrouwen, zag er meteen een middel in om hen ontvankelijker voor het evangelie te maken en zette het jaar daarop een boom neer in het lokale kerkje.
Vermoedelijk hebben Duitse immigranten, waarvan er toen velen waren, de boom naar Amsterdam meegenomen, waar in 1844 een Duitse banketbakker adverteerde met een 'luisterrijk Geillumineerde Kersboom', die duizenden kijkers trok. Halverwege de negentiende eeuw haakten de pas opgerichte orthodox-protestantse zondagsscholen in, die in navolging van Luther Jezus als kindervriend naar voren wilden schuiven en daartoe met Kerstmis voor hun veelal arme leerlingen presentjes onder een boom legden. De sterk Duitse Oranjes bevorderden deze traditie op eigen wijze. Willem III plaatste in 1871 een boom met presentjes in paleis Het Loo, wat een vaak herhaald festijn zou worden. Uit krantenverslagen kon het publiek leren dat die presentjes niet louter bij arme kinderen hoefden te belanden, want ten paleize verschenen slechts kinderen van 'de notabelste ingezetenen van Apeldoorn'.
Via een vertaald kinderboek als Notenkraker-Muizenkoning van E.T.A. Hoffmann (1855) maakte Nederland nader kennis met de kerstboom. Opvallend is dat de boom daarin nog geen gekleurde kerstballen van glas draagt, wat kan kloppen. De vroegste glazen Weihnachtskugel stamt uit 1830 en volgens een ongeloofwaardige legende zou een glasblazer uit Lauscha in Thüringen twintig jaar later de glazen kerstbal hebben uitgevonden, omdat hij zich zogenaamd geen dure appels en noten kon veroorloven. De massaproductie ervan startte echter pas in 1867 dankzij de ingebruikneming van een gasfabriek. En drie jaar later volgde de ontdekking van zilvernitraat: voor de binnenwand aanmerkelijk geschikter en goedkoper dan het tot dan gebruikelijke lood.

Dit gaat wel wat verder, zoek op kerstboom, 'de heidense oorspronkelijkheid'

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 07 jan 2015 14:43

BladeStraight schreef:Die vergelijking zie ik echt niet. Kerst is voor mij een tijd om Christus' komst naar deze aarde te gedenken, daar is volgens mij niets mis mee.

Daar gaat het nu juist net helemaal niet om, wat jij ziet en wat volgens jou is.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 07 jan 2015 14:48

Chaya schreef:De geschiedenis van de kerstboom:

Jeremia sprak er al over tegen de Israëlieten hoor.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 07 jan 2015 14:51

reformatorisch schreef:
Dat komt, omdat die 'boom' ergens voor staat, het heeft niets te maken met Jezus of het
christendom, dus kan ik mij voorstellen dat veel mensen zo denken en geen boom e.d. willen
hebben. Dit is voor ieder persoonlijk en heeft te maken met het geweten van die persoon.

God verbied het gewoon.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 07 jan 2015 14:58

mealybug schreef:
Allemaal dankzij de selectiviteit van de zuil, waar steeds minder mensen iets van snappen.Dit mag wel, dat mag niet.
Wie heeft dat ooit zo vastgelegd eigenlijk?

reformatorisch schreef:Ben ik met je eens, het is geweten van de mens om te bepalen of hij of zij hier niet betrokken wil worden, maar laat elkaar vrij hierin, anders krijgen we een maatschappij van geboden en verboden.

Voor mij (persoonlijk) gaat het om de 'beginselen', wat wordt met 'iets' bedoelt, zonder te stranden in regeltjes, ieder heeft een andere achtergrond dus ook andere normen...

Waarom elkaar vrijlaten, om te doen wat we zelf willen niet afvragende wat God er van vindt?
Bang voor een maatschappij van verboden en geboden, God heeft toch geboden en verboden?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 07 jan 2015 15:27

Welke waarde hechten we aan een kerstboom? God verbied het in Zijn Woord maar we vinden het zo gezellig, een list van satan. Stieken binnensluipen van het wereldse gebeuren is een van zijn sluwe listen. We hebben die sluwheid niet meer in de gaten, we merken het niet op. Nee ik vind het wel gezellig hoor volgens Gods woord mogen we hem niet aaanbidden en dat doe ik toch ook niet. Ik zie er geen kwaad in hoor, we doen het al jaren. Bezwaarlijk, wel nee, God vind dat helemaal niet erg hoor, z'n mooie boom we zien het ook als Het Licht met zoveel lampjes.
Om het nog even te benadrukken doen we de kerstman ook nog een beetje eer.

Ik kan me niet voorstellen als je een nauwe relatie met God hebt, dat je je leven in Zijn Handen legt en je dan zo,n boom in je huis kan hebben. Juist dan kun je zoiets in afhankelijkheid vragen of het goed is, in verwachting op antwoord, hoewel je relatie met Hem al voldoende is want dan heb je er geen zin in.

Op de muur in mijn woonkomer staat:

“De Heere Jezus is Het Hoofd van dit huis,
de onzichtbare Gast bij iedere maaltijd,
een de stille Toehoorder bij elk gesprek.

Ik ben supertrots en dankbaar dat ik deze tekst op mijn muur mocht maken en zou het absoluut niet durven, niet uit bangheid hoor, begrijp me goed, maar uit respect voor mijn Heiland, een versierde boom die anderen aanbidden in mijn huis te zetten.

Terug naar “[Religie] - Open forum”