Cicero schreef:Maar over het algemeen ontstonden de grote leerstukken van het christelijk geloof pas na eeuwen reflectie en bezinning. De Bijbel staat als het ware nog maar aan het begin van dit proces. Vandaar dat dergelijke leerstukken nooit voor 100% op de Bijbel gebaseerd zijn, maar ook op andere factoren zoals de filosofie van die tijd.
na eeuwen?
als ik de Bijbel geod heb gelezen deed Paulus ook al leerstukken schrijven omdat de joden en heidenen hun eigen gedachten en sommige gebruiken opna hielden die in strijd waren met het Woord.
moeten hem dan ook rekenen onder een filosoof van zijn tijd?
Je vindt toch nergens in de Bijbel: God is één wezen met drie personen Vader Zoon en Geest? Nou dan.
als het nergens te vinden is echt nergens waarom is het dan zo zwaar aangevochten door de wereld?
zijn die mensen dan woordblind, dyslektie's, wil men het niet zien of kan men het niet zien?
Je maakt de denkfout dat wat niet in de Bijbel staat, verworpen moet worden. Maar dat is absurd.
waarom zou dat absurd zijn?
ik doel alleen op qua leer(stukken)
U leest in uw Bijbel: onrein voedsel mag je niet eten. Wat doe je met zo'n tekst? De leessleutel is hier: dit behoort tot de wet van Mozes die niet meer geldt.
Of: Je leest: gij zult uw haar niet vlechten; en: Christus is voor u gestorven. Wat doe je met die teksten? De sleutel is dat de tweede uitspraak tot de kern van het evangelie behoort, terwijl de eerste van veel minder gewicht is.
wat jij hier probeert is niet echt netjes.
u trek nu een heleboel uit het verband en probeert het tegen over elkaar te zetten.
dat van het voedsel kunt u vinden in het boek Handelingen.
en dat van het haar wilt u daar de tekst gedeelte van geven?
en ja dat Jezus is gestorven is een deel van de kern, het opstaan is ook van wezelijk belang.
Haast u langzaam.