Occultisme

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Occultisme

Berichtdoor schelpje3 » 30 aug 2014 13:05

Mortlach schreef:Ik heb geen enkel probleem met argumenten tegen occultisme en begrijp zeer goed waarom je je daar als christen verre van wilt houden.

Wat ik echter zie gebeuren is dat de term 'occult' op zaken wordt geplakt die niet inherent occult zijn. Dat is het enige waar ik me tegen uitspreek. Het lijkt er dus enorm op dat we verschillende ideeën hebben van wat occult is. Misschien is het goed daar te beginnen. Voor mij is het zeker niet zo dat alles wat ook maar enigszins melancholisch/gothisch is, ook direct occult is. En al helemaal niet dat iemands zieleheil in gevaar is als die persoon toevallig een voorkeur heeft voor een bepaalde kledingstijl.

Ik denk bij 'occult' nog aan de oorspronkelijke betekenis van 'het verborgene', oftewel alles waar je voor moet worden ingewijd.

Dat is goed Mortlach.
Maar iemand die snachts graag over de grindpaden op het plaatselijk kerkhof schrijdt, is voor mij nogal koekoek.
De mens heeft van nature een angst voor de dood en alles wat daarmee te maken heeft. Omdat het niet verenigbaar is met het leven.
Als je je met dit soort bovenaardse of onnatuurlijke zaken bezig houdt, houd je je bezig met dingen van satan.

Op de site van de EO vond ik een antwoord:
Occultisten richten zich op dat deel van de bovennatuurlijke wereld dat in duisternis gehuld is, afgesneden van het licht van God. Want in die bovennatuurlijke of geestelijke werkelijkheid zijn er twee kampen. Enerzijds de kant van het licht, van de liefdevolle, almachtige Schepper. Omdat Hij zichzelf en zijn koninkrijk door zijn zoon Jezus Christus aan de mens heeft geopenbaard is Zíjn rijk niet verborgen. Het rijk van de duisternis, waar Gods tegenstander, de duivel of Satan, de scepter zwaait zolang God het toelaat, is dat wel. Het is een rijk van misleiding, leugens en duisternis. Occultisme is dus per definitie verweven met duistere geestelijke machten die strijd voeren tegen God en zijn koninkrijk.

En DAAROM kan ik dit op geen enkele wijze goed praten, relativeren of bagatelliseren. En dat Marnix dit doet, is voor mij helemaal een raadsel. Ik hoop dat ik hem verkeerd begrepen heb.

O en mocht iemand de rest van vragen en antwoorden willen lezen:http://www.eo.nl/magazines/visie/artikel-detail/tien-vragen-over-occultisme

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 aug 2014 13:30

schelpje3 schreef:Dat is goed Mortlach.
Maar iemand die snachts graag over de grindpaden op het plaatselijk kerkhof schrijdt, is voor mij nogal koekoek.

Dat is prima, maar zijn we het er op zijn minst over eens dat dit een veroordeling is? Kijk, ik zou het ook niet doen, maar als ze er niemand kwaad mee doen, wat maakt het mij dan uit wat iemand 's nachts graag doet.

De mens heeft van nature een angst voor de dood en alles wat daarmee te maken heeft. Omdat het niet verenigbaar is met het leven.
Als je je met dit soort bovenaardse of onnatuurlijke zaken bezig houdt, houd je je bezig met dingen van satan.

Kijk, dat vind ik dus niet, en het is precies dat door jou gelegde verband waar ik tegen ageer. Met de dood moeten we allemaal leren omgaan, het moet een plaatsje krijgen in ons bewustzijn, hoe je het ook wendt of keert. En iedereen doet dat op een andere manier. Trouwens, sinds wanneer is de dood iets bovenaards of onnatuurlijks?

Ik merk trouwens dat we nog steeds gothic met occult verwarren. Dat doet de discussie geen goed.

En DAAROM kan ik dit op geen enkele wijze goed praten, relativeren of bagatelliseren. En dat Marnix dit doet, is voor mij helemaal een raadsel. Ik hoop dat ik hem verkeerd begrepen heb.

Marnix, verbeter me maar als ik het verkeerd heb, maar volgens mij maak jij hetzelfde onderscheid als ik, namelijk gothic =/= occult
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 aug 2014 13:42

Als ik het woord gothic typ en ik klik op afbeeldingen en ik zie die tientallen foto's, dan kan ik alleen maar denken: arme meid, welk draadje is er in jouw hoofd losgegaan?
Ik zal ze hier niet kopiëren, maar benoem even wat ik tegenkwam:
- makeup als spinnenweb rondom het oog aangebracht
- spierwitte gezichten, met zwart omrande ogen
- zwarte lippen
- allemaal jonge vrouwen, er lacht er niet één!
- een vrouw met een ritssluiting over haar gezicht, het blijkt dan make-up.

Veel veel zwart, alles zwart

Waar de kerkgangers uit sommige kerken regelmatig om worden bespot.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 30 aug 2014 13:46

http://beautygods.wordpress.com/2013/12 ... en-gothic/
Hierop staat het volgende:
Veel Goth’s zijn heel erg bezig met het beoefenen van wicca, neopaganisme ( verschillende moderne (neo)religieuze bewegingen) en satanisme.

Welke rol spelen God en Jezus in de gothicmuziek?

Ze vinden God en Jezus volkomen machteloos, ze vinden dat God en Jezus geen schijn van kans hebben tegen het bovennatuurlijke kwaad of het noodlot van de mensen.
Christen geloven dat God almachtig is en Goth’s zijn er van overtuigt dat God machteloos is.
Wij als christenen geloven dat Jezus op de aarde kwam om ons te verlossen. Maar Goth’s geloven dat God niemand van de mensheid kan verlossen.
Zij geloven dat het kwaad almachtig is en dat je geen andere keuze hebt om te kiezen voor de donkere kant. Volgens de Bijbel word je een vijand van God als je de kant van de Satan kiest.

Mocht gothic dan niet occult zijn, men bediend zich wel van occulte symbolen en rituelen. En wie daaraan deel heeft of mee doet, heeft deel aan de duisternis. Een werelds mens zal denken: dat gaat wel weer over, maar het is onverenigbaar met het leven van een christen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 aug 2014 14:06

schelpje3 schreef:Veel veel zwart, alles zwart

Waar de kerkgangers uit sommige kerken regelmatig om worden bespot.

Daarom vind ik het zo vreemd dat jij datzelfde nu met gothics doet. Ik neem aan dat jij het bespotten van kerkgangers niet terecht of netjes vindt; waarom doe je het bij gothics dan wel?

Dat met die ritssluiting, dat is ongetwijfeld gewoon een grap voor Halloween of zo. Daar zou ik niet te zwaar aan tillen. Maar goed, het gaat dus - nog steeds - om uiterlijkheden. Om de make-up, om het feit of iemand glimlacht of niet.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 aug 2014 14:10

mona schreef:http://beautygods.wordpress.com/2013/12/13/christen-en-gothic/
Hierop staat het volgende:
Veel Goth’s zijn heel erg bezig met het beoefenen van wicca, neopaganisme ( verschillende moderne (neo)religieuze bewegingen) en satanisme.

Welke rol spelen God en Jezus in de gothicmuziek?

Ze vinden God en Jezus volkomen machteloos, ze vinden dat God en Jezus geen schijn van kans hebben tegen het bovennatuurlijke kwaad of het noodlot van de mensen.
Christen geloven dat God almachtig is en Goth’s zijn er van overtuigt dat God machteloos is.
Wij als christenen geloven dat Jezus op de aarde kwam om ons te verlossen. Maar Goth’s geloven dat God niemand van de mensheid kan verlossen.
Zij geloven dat het kwaad almachtig is en dat je geen andere keuze hebt om te kiezen voor de donkere kant. Volgens de Bijbel word je een vijand van God als je de kant van de Satan kiest.

In dit geval zou ik zeggen: hoe betrouwbaar is je informatiebron? Want die is nou niet bepaald neutraal. Dat is als Zionisten vragen hoe Palestijnen zijn. Dan krijg je ook geen neutraal antwoord.

Mocht gothic dan niet occult zijn, men bediend zich wel van occulte symbolen en rituelen. En wie daaraan deel heeft of mee doet, heeft deel aan de duisternis. Een werelds mens zal denken: dat gaat wel weer over, maar het is onverenigbaar met het leven van een christen.

Ik heb geen idee over welke rituelen je het hebt, echt niet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 aug 2014 14:24

Mortlach schreef:
Daarom vind ik het zo vreemd dat jij datzelfde nu met gothics doet. Ik neem aan dat jij het bespotten van kerkgangers niet terecht of netjes vindt; waarom doe je het bij gothics dan wel?

Dat met die ritssluiting, dat is ongetwijfeld gewoon een grap voor Halloween of zo. Daar zou ik niet te zwaar aan tillen. Maar goed, het gaat dus - nog steeds - om uiterlijkheden. Om de make-up, om het feit of iemand glimlacht of niet.

Heb je de link gelezen die ik geplaatst heb?
Dan kun je lezen dat het wel degelijk niet om "slechts" uiterlijkheden gaat, maar die zijn voor mij al erg genoeg.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 aug 2014 14:43

schelpje3 schreef:Heb je de link gelezen die ik geplaatst heb?
Dan kun je lezen dat het wel degelijk niet om "slechts" uiterlijkheden gaat, maar die zijn voor mij al erg genoeg.

Het woord occult betekent ´verborgen´. Occultisme is het bestuderen van of bezig zijn met het verborgene, dat wil zeggen het bovennatuurlijke.

Christendom is dus occult, want je kunt natuurlijk wel stellen dat God zichzelf niet verborgen houdt, maar dat ervaren een hoop mensen toch echt anders. Op zijn minst is het een ernstige vorm van cherry picking.

Zoals gezegd is de duivel een meester in misleiden; zijn werk is niet altijd meteen te herkennen. Maar in de bijbel en ook vandaag manifesteren de duivel en demonen zich in mensenlevens onder meer door: immoreel gedrag, bepaalde lichamelijke en/of psychische stoornissen, angst, depressie, spirituele ervaringen, afwezigheid van geestelijke honger, ongehoorzaamheid, waarzeggerij en toverij, valse leringen, zelfmoordpogingen, onwil om zonden te belijden.

Dit vind ik vrij ernstig. Dit is precies de berichtgeving die mensen met psychische stoornissen en depressie ervan weerhoudt professionele hulp te zoeken.

Maar goed. Jij gaat nog steeds uit van Gothic = Occult. Dat is het niet. Zo lang je die twee zaken blijft verwarren, is een gesprek erg moeizaam. Ik heb namelijk het idee dat we het over de omgang met occultisme wel eens zijn: "niet doen"; alleen neem jij zaken op onder het label occult waarvan ik vind dat ze er totaal niet in thuis horen.

Het waarschuwen tegen Harry Potter vond ik wel weer bijzonder grappig. Heb je de documentaire Jesus Camp ooit gezien?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2014 17:38

schelpje3 schreef:Dan zou het wel aangenamer zijn, als er meer begrip zou zijn voor de argumenten die hier voorbij komen waarom het occultisme absoluut niet verenigbaar is met het christendom, laat staan bekering.
Iemand mag van mij het occulte aanhangen hoor, al snap ik er niets van.
Maar het altijd maar goedpraten van zaken, waar de Bijbel zo voor waarschuwt.
Van Mortlach snap ik het wel, maar van jou zeker niet!

Dat blijkt. Ik hang namelijk het occultisme niet aan, ik vind het gevaarlijk. Waar we het over hadden had echter niets meer met occultisme te maken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

visje36

Berichtdoor visje36 » 03 sep 2014 10:35

Occultisme, heeft volgens mij ook te maken met geesten oproepen . En met mensen die met de doden kunnen praten (contact leggen). Er zijn speciale beurzen voor waar mensen je aura kunnen lezen, afbeelden (foto's) . Readings, geven. Hand lezen, bij foto's dingen kunnen voelen, zien. Zowel van levende als dode personen.

Maar je hebt ook mensen die alles occult noemen wat niet christelijk is. EO zegt bijvoorbeeld dat regulier muziek (pop o.a. ) de duivel van een stem voorziet. En theater zou duisternis zijn, enz. Boeken niet lezen bijvoorbeeld Harry Potter, of Lord of the Rings. En ja te ver gaan met dingen is nooit goed, bedoel er in op gaan als het je leven gaat beheersen.

basubachs
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor basubachs » 07 sep 2014 08:33

ik zeg ik heb germaans bloed dus noors en oud germaans geloof zit in mijn bloed,christen of niet ik hang beiden geloven aan.

Occultisme betekend geheime kennis,met namen de kennis die zieners en heksen bezaten,maar ook alchemisten en oud wetenschappers.

letterlijk betkend het verborgen kennis. (niet van eten duz :) )

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 08 sep 2014 10:39

is alles van de duivel Occult?

Maar je hebt ook mensen die alles occult noemen wat niet christelijk is. EO zegt bijvoorbeeld dat regulier muziek (pop o.a. ) de duivel van een stem voorziet. En theater zou duisternis zijn, enz. Boeken niet lezen bijvoorbeeld Harry Potter, of Lord of the Rings. En ja te ver gaan met dingen is nooit goed, bedoel er in op gaan als het je leven gaat beheersen.
Haast u langzaam.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 09 sep 2014 21:37

Bartje schreef:is alles van de duivel Occult?

Ik denk het niet, maar occultisme komt wel van de duivel.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 09 sep 2014 22:03

Spreeuw schreef:
Ik denk het niet, maar occultisme komt wel van de duivel.

Hoe weet je dat? Alleen maar omdat het ergens heel vaag in de bijbel staat? Heb je geen betere bron?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 sep 2014 22:50

Zodra er in dit gat waar ik nu woon een paranormale beurs gehouden zal worden, ga ik daar lekker evangeliseren.
Gratis en voor nop.
Zal eens even laten zien waar de Waarheid te vinden is. :)

Terug naar “[Religie] - Open forum”