Mortlach schreef:Ik heb geen enkel probleem met argumenten tegen occultisme en begrijp zeer goed waarom je je daar als christen verre van wilt houden.
Wat ik echter zie gebeuren is dat de term 'occult' op zaken wordt geplakt die niet inherent occult zijn. Dat is het enige waar ik me tegen uitspreek. Het lijkt er dus enorm op dat we verschillende ideeën hebben van wat occult is. Misschien is het goed daar te beginnen. Voor mij is het zeker niet zo dat alles wat ook maar enigszins melancholisch/gothisch is, ook direct occult is. En al helemaal niet dat iemands zieleheil in gevaar is als die persoon toevallig een voorkeur heeft voor een bepaalde kledingstijl.
Ik denk bij 'occult' nog aan de oorspronkelijke betekenis van 'het verborgene', oftewel alles waar je voor moet worden ingewijd.
Dat is goed Mortlach.
Maar iemand die snachts graag over de grindpaden op het plaatselijk kerkhof schrijdt, is voor mij nogal koekoek.
De mens heeft van nature een angst voor de dood en alles wat daarmee te maken heeft. Omdat het niet verenigbaar is met het leven.
Als je je met dit soort bovenaardse of onnatuurlijke zaken bezig houdt, houd je je bezig met dingen van satan.
Op de site van de EO vond ik een antwoord:
Occultisten richten zich op dat deel van de bovennatuurlijke wereld dat in duisternis gehuld is, afgesneden van het licht van God. Want in die bovennatuurlijke of geestelijke werkelijkheid zijn er twee kampen. Enerzijds de kant van het licht, van de liefdevolle, almachtige Schepper. Omdat Hij zichzelf en zijn koninkrijk door zijn zoon Jezus Christus aan de mens heeft geopenbaard is Zíjn rijk niet verborgen. Het rijk van de duisternis, waar Gods tegenstander, de duivel of Satan, de scepter zwaait zolang God het toelaat, is dat wel. Het is een rijk van misleiding, leugens en duisternis. Occultisme is dus per definitie verweven met duistere geestelijke machten die strijd voeren tegen God en zijn koninkrijk.
En DAAROM kan ik dit op geen enkele wijze goed praten, relativeren of bagatelliseren. En dat Marnix dit doet, is voor mij helemaal een raadsel. Ik hoop dat ik hem verkeerd begrepen heb.
O en mocht iemand de rest van vragen en antwoorden willen lezen:http://www.eo.nl/magazines/visie/artikel-detail/tien-vragen-over-occultisme