Vaste plaatsen in de kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Vaste plaatsen in de kerk

Berichtdoor mohamed » 11 aug 2014 23:37

moderngelovige schreef:Is dat zo schelpje3?

In bed lig je steevast op links en staat jouw auto ook niet op een vaste plek?

schelpje3 schreef:Nou, ik heb jaren rechts gelegen, was dichter bij de deur en kon zo snel mijn bed uit als de kindjes huilden. Maar dat hoeft inmiddels niet meer. Ze huilen gelukkig snachts niet meer. :wink: Dus manlief en ik hebben geruild. En van ruilen komt niet altijd huilen. :D
En als je in de stad woont, ben je blij met ELKE parkeerplaats, dus je gaat staan waar het leeg is. Links, rechts, aan de overkant, om de hoek....

:lol:

Een vast plekje? Wat een onzin. Tja, uit praktisch oogpunt kan ik het me nog voorstellen zoals bij Optimatus.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 aug 2014 23:58

schelpje3 schreef:Want dat zou betekenen dat ze een andere organist hadden ingehuurd. :mrgreen:

Pijpneid :D
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 aug 2014 08:05

Leuk onderwerp, en het is mij in mijn leven opgevallen dat in de kerken of gebouwen waar men samenkomt de trouwste mensen op vaste plaatsen zitten en ook altijd zorgen dat ze op tijd zijn.
Altijd dezelfde mensen te laat komen.
En jonge mensen meestal achterin gaan zitten.
Voer voor psychologen.

Het meest treffende is dat als iemand dan overlijdt dat zo een plaats leeg blijft en dat vaak een herinnering aan zo iemand nalaat waar niets mis mee is.
Oma zat altijd op die plek...

Zelf zit ik bijna altijd op de eerste rij, wij hebben geen kerkenraad en dat is omdat de piano of orgel vooraan staat en mijn man niet de rijen door moet wat alleen maar afleidt.
Hij is nogal fors, zal ik maar zeggen.

In een kleine gemeente maar ook in de grotere kerken zoeken mensen die trouw komen bijna altijd hun vaste plekje op en waarom ook niet.
Wij hebben een catheder dus geen kansel, dus je hoeft ook niet omhoog te kijken en een goede geluidsinstallatie en het wordt opgenomen.

Na elke dienst is er gelegenheid tot koffie drinken en dat is ook de gelegenheid om elkaar te ontmoeten. Kennissen of familie die bij elkaar zitten hebben iets meer de neiging om met elkaar te gaan praten, valt mij op.

Ik denk dat het alles te maken heeft met een stukje veiligheid dat de mens zoekt in gezelschap.
Veel mensen hebben er toch moeite mee om "gezien" te worden en worden onzeker of nerveus.

Als in een dienst veel jeugd bij elkaar gaat zitten dan gaat er wel eens een ouder tussen zitten of kinderen die verdeeld worden tussen ouderen.
Doorgaans loopt dat allemaal prima. Soms houden mensen plaatsen bezet voor Pietje die altijd te laat komt en dan toch een plekje bij Jantje heeft. Maar ach...misschien moest Pietje thuis nog wat taken vervullen. Je bent al blij als ze komen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 12 aug 2014 10:11

Wilsophie schreef:Leuk onderwerp, en het is mij in mijn leven opgevallen dat in de kerken of gebouwen waar men samenkomt de trouwste mensen op vaste plaatsen zitten en ook altijd zorgen dat ze op tijd zijn.
Altijd dezelfde mensen te laat komen.
En jonge mensen meestal achterin gaan zitten.
Voer voor psychologen.

Ik kom met opzet te laat, eerst een half uur praten, dan begint de zangdienst, dus net voor ie begint komen wij binnenvallen. De laatste keer was ik vroeger en dan zit je in zo'n huiskamer, want we hebben nu weer even geen gebouw, dan beginnen ze te zuchten en te steunen na het praatje dat het nu te lang duurt. Ze zijn het niet meer gewend die kinderen, vroeger kwam de oudste gewoon 3 keer in de week mee, zelfs naar de ochtendbidstond om 6 uur. Nou nog 2 liedjes, dan mogen jullie boven gaan spelen jongens. Oooooooh... LOL die jongste liep voorover gebukt of ie een hele zware last te tillen had, z'n tante moest zo lachen, nee dan maar liever gewoon iets later binnen vallen, ik wil van die kinderliedjes hebben en dan op een cdtje en boven zo'n apparaat neerzetten, vonden ze bij de vorige kerk geweldig, zo'n kinderzangdienst. Dit is ook wel de enige kerk waar je dat kunt maken, kwam weleens met ze bij die kerk van m'n moeder en al die kinderen die daar keurig braaf zitten en stil zijn en netjes meezingen, op een gegeven moment kwam de voorgangersvrouw vragen of ze wat rustiger konden zijn, dat was dus de laatste keer dat ik daar kwam.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 aug 2014 11:29

Dat begrijp ik heel goed Boerin en dat is ook heel terecht hoor. Ik wil de laatkomers zeker niet veroordelen want er is altijd een reden voor. Daarom haalde ik Pietje en Jantje aan. :wink:

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 25 sep 2014 16:31

mona schreef:Ik vind 'vaste' plaatsen in de kerk helemaal geen probleem.
Ik heb thuis ook een vaste plek: aan de eettafel, in de woonkamer, in de woonkeuken.
Mijn man idem.
Dat is zo gegroeid, en elk mens heeft gewoon behoefte aan zo'n vast plekje, iedereen heeft deze gewoonte, het zit gewoon in ons.

Maar goed, krijgen wij gasten, dan zijn natuurlijk alle plaatsen vrij, ook de plaatsen waar wij zelf normaliter altijd zitten.
*Sommige mensen vragen waar ze mogen zitten, maar dat maakt ons dan niet uit, ze mogen zelf een plekje zoeken.
*Er zijn ook mensen die komen, en niets vragen maar gewoon ergens gaan zitten. Zij gaan er vanuit dat wij niet kinderachtig zijn om eigen plaatsen te claimen.
*Er zijn ook mensen die aan ons vragen: waar zitten jullie altijd zelf? En dan nog is het antwoord altijd: je mag gaan zitten waar je wilt.

Als je die situatie in de kerk ook handhaaft dan is er toch geen vuiltje aan de lucht?
Wij hebben thuis geen lampje dat gaat branden wanneer de gasten mogen gaan zitten :wink:

Het is op zich geen probleem. Wel denk ik aan een bepaalde vorm van autisme wanneer ik mensen altijd op hetzelfde plekje in de kerk zie zitten (vaak komen ze ook al vroeg in de dienst zodat "hun" plekje niet door iemand anders ingenomen wordt). Het maakt natuurlijk helemaal niets uit, of je het Woord nu links voorin, rechts achterin of vanaf de galerij hoort. Veel mensen houden nu eenmaal niet van veranderingen, dus ook maar geen ander plekje in de kerk. Ik herinner me een tv-documentaire van Frans Bromet van een tijdje terug (ik weet de titel niet meer), waar ook zo duidelijk naar voren kwam dat mensen niet van veranderingen houden. Die documentaire ging over voorgenomen veranderingen in of nabij de woonplaats van de mensen die geïnterviewd werden. Velen bleken tegenstanders te zijn van die voorgenomen veranderingen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”