Christenen jagen zinzoekers weg

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Christenen jagen zinzoekers weg

Berichtdoor schelpje3 » 21 jun 2014 12:22

ineke-kitty schreef:Komt nog eens bij, dat "dit niet mijn wereld is" , ik ben totaal niet bezig met zogenaamde "zinzoekers" die zich van alles afvragen, behalve waar het werkelijk om gaat, namelijk het geloof in Christus Jezus.

Dat is niet Bijbels, hoe vroom dit ook klinkt!
Want God heeft het leven ons geschonken en de aarde om te bewonen en te bewerken, dus dan is het niet goed om alles af te doen als tijdelijk en waardeloos.
En als christen wordt je in een gemeenschap geplaatst, de één in een refodorp, de ander midden in een goddeloze stad. Als je je overal van afzondert, zet je je licht onder korenmaat.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jun 2014 12:24

Wilsophie schreef:Dat is een aanvechtbare stelling Schelpje. Je kunt jezelf ook beschermen.
Je doet jezelf zeker niet tekort als je voor bepaalde mensen kiest en voor bepaalde mensen niet kiest.
Of na verloop van tijd blijkt dat het niet klikt of ben je gewoon uitgepraat.

Als je wat ouder wordt heb je al die "blabla" kennissen, bijeenkomsten en feesten wel gehad en beperk je je tot een veel kleinere kring waarin je je begeeft.
Bovendien heb je altijd nog je familie die je als heel belangrijk acht en je dag is zo om.

Ik heb het niet over bla bla kennissen en bijeenkomsten, die heb ik altijd al gemeden.
Maar soms wordt iemand op je weg geplaatst en dan moet je niet gaan meten met die maten:
- wel christelijk, mag blijven
- niet christelijk, contact direkt verbreken.

Want dan acht je jezelf hoger dan de ander.
Ook met sommige christenen kun je trouwens uitgepraat raken!

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 21 jun 2014 12:28

schelpje

Wel, ik heb MIJN licht bepaald niet onder de korenmaat gezet hoor, maar goed, ik heb niks met "zinzoekers" zoals ik al heb gezegd.

Ik heb WEL wat met mensen die serieus zoeken naar de Waarheid, en die zullen het dan ook vinden heeft de Here Jezus beloofd.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 21 jun 2014 12:36

schelpje

Ik heb 40 jaar aan evangelisatie gedaan, op straat opgetreden als zangeres, langs de deuren, in evangelisatiebijeenkomsten, opgetreden op festivals waar de meeste mensen ongelovig waren, kinderwerk in mijn eigen buurt gedaan, enz. enz.
Ik heb me dus bepaald niet "afgezonderd" van de wereld, en heb velen tot geloof zien komen in Christus Jezus.
Mijn "openbare" taak zit er wel zo'n beetje op zou ik zeggen.

En als er vandaag de dag mensen op mijn pad komen, die ik het evangelie uit kan leggen, zal ik dat uiteraard doen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jun 2014 12:42

Onze taak zit er denk ik pas op, als we gaan sterven.
Maar om terug te keren naar het krantenartikel in de openingspost, dit zijn geen eye-openers, maar steeds terugkerende zinloze verwijten.
Alsof (de ultra-rechtse) christenen de schuld zijn van het afkerig worden van de zinzoekers.
Alles wordt op één hoop geveegd. Maar kennelijk kan het niet anders.
Ik snap ook dat scheldwoord niet, zoiets verwacht je in slands grootste ochtendblad, maar toch niet in het ND?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 21 jun 2014 12:57

schelpje: " onze taak zit er denk ik pas op, als we gaan sterven"

Vandaar dat ik zei, als er iemand op mijn pad komt, verkondig ik het evangelie wel, maar aan allerlei "zinzoekers" verspil ik mijn kostbare tijd niet.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 jun 2014 14:33

schelpje3 schreef:Dat is niet Bijbels, hoe vroom dit ook klinkt!
Want God heeft het leven ons geschonken en de aarde om te bewonen en te bewerken, dus dan is het niet goed om alles af te doen als tijdelijk en waardeloos.
En als christen wordt je in een gemeenschap geplaatst, de één in een refodorp, de ander midden in een goddeloze stad. Als je je overal van afzondert, zet je je licht onder korenmaat.

Er is niets vrooms aan, want wij zijn uit deze wereld getrokken zegt de Bijbel en gezet in het koninkrijk van de Zoon Zijner LIefde en wij hebben geen leven ontvangen om de aarde te bewonen en te bewerken dat staat nergens geschreven tegen de gelovigen onder het nieuwe verbond.
Maar ja als je de vervangingsleer aanhangt dan begrijp je niet dat je uit deze wereld bent getrokken.
Ik ben zo blij dat Ineke begrijpt en met haar vele gelovigen wat het wil zeggen dat je "buiten de legerplaats geplaatst bent" niet om het milieu te dienen of de aarde, maar om God te dienen en God doet deze aarde weg hoor. God gaat deze verdorde aarde compleet vernieuwen en de Bijbel zegt zelf dat deze wereld in barensnood is dus dat doen wij niet, dat doet God Zelf . En als Christen ben je niet in een gemeenschap geplaatst zoals een refodorp of goddeloze stad integendeel.
Wij zijn ec- clessia. Uitgeroepenen. En niet middenin geplaatsten. Goddank niet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jun 2014 14:37

Wilsophie schreef:
Er is niets vrooms aan, want wij zijn uit deze wereld getrokken zegt de Bijbel en gezet in het koninkrijk van de Zoon Zijner LIefde en wij hebben geen leven ontvangen om de aarde te bewonen en te bewerken dat staat nergens geschreven tegen de gelovigen onder het nieuwe verbond.
Maar ja als je de vervangingsleer aanhangt dan begrijp je niet dat je uit deze wereld bent getrokken.
Ik ben zo blij dat Ineke begrijpt en met haar vele gelovigen wat het wil zeggen dat je "buiten de legerplaats geplaatst bent" niet om het milieu te dienen of de aarde, maar om God te dienen en God doet deze aarde weg hoor. God gaat deze verdorde aarde compleet vernieuwen en de Bijbel zegt zelf dat deze wereld in barensnood is dus dat doen wij niet, dat doet God Zelf . En als Christen ben je niet in een gemeenschap geplaatst zoals een refodorp of goddeloze stad integendeel.
Wij zijn ec- clessia. Uitgeroepenen. En niet middenin geplaatsten. Goddank niet.

Waarom denk je dat God sommige van Zijn kinderen uitzond naar barre oorden? Of om er het evangelie te verkondigen, of om er zelfs te wonen!
Lees eens het leven van Mozes, of van Jozef!
We zijn niet getrokken uit de wereld, want dan zouden we hier niet meer zijn!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 jun 2014 14:38

schelpje3 schreef:Onze taak zit er denk ik pas op, als we gaan sterven.
Maar om terug te keren naar het krantenartikel in de openingspost, dit zijn geen eye-openers, maar steeds terugkerende zinloze verwijten.
Alsof (de ultra-rechtse) christenen de schuld zijn van het afkerig worden van de zinzoekers.
Alles wordt op één hoop geveegd. Maar kennelijk kan het niet anders.
Ik snap ook dat scheldwoord niet, zoiets verwacht je in slands grootste ochtendblad, maar toch niet in het ND?

Begin gewoon eerst eens om mensen op een forum als medechristenen fatsoenlijk te benaderen en misschien begrijp je dan wat het betekent om verdraagzaam en vriendelijk te zijn.
Ik heb niets met zinzoekers van dit leven, maar als iemand zoekt naar bevrijding en verlossing, kan hij het duizend keer horen en ben ik bereid om dat in alle eenvoud uit te leggen, maar maar de meeste zogenaamde "zinzoekers" zijn ruziezoekers of ze christelijke zijn of niet dat maakt niet uit.
Internet is een bron van rommel en blijkbaar een vrijbrief om elkaar voor van alles en nog wat uit te maken, evenzo facebook.
Eigenlijk zou een Christen zo langzamerhand niet meer deel moeten nemen aan bepaalde sociale media, want er ontstaat meer ruzie en narigheid dan dat het positief is.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 jun 2014 14:40

Waarom denk je dat God sommige van Zijn kinderen uitzond naar barre oorden? Of om er het evangelie te verkondigen, of om er zelfs te wonen!

Hoe kom je erbij dat het barre oorden waren. Mozes was daar van bevrijd en verlost en Jozef kwam uit een land vol hongersnood aan het hof van de koning?
Wat klets je nu?
Beiden werden ergens uit verlost. Wij zijn wel getrokken uit de wereld en gezet in het koninkrijk van de Zoon Zijner liefde, lees de Petrus brief. God zond Zijn kinderen nooit naar barre oorden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 jun 2014 14:42

Wilsophie schreef:Eigenlijk zou een Christen zo langzamerhand niet meer deel moeten nemen aan bepaalde sociale media, want er ontstaat meer ruzie en narigheid dan dat het positief is.

Facebook is natuurlijk gewoon een deel van internet.
Op internet staat een boel rommel. Kom er bijzonder weinig van tegen aangezien ik het niet opzoek. Zoek en gij zult vinden. Zoek je rommel, dan zal je het vinden ook. Evengoed is dat in het echte leven zo.

Op Facebook kom ik nooit narigheid tegen. Heb al jaren een profiel en vele vrienden en familieleden van mij ook maar er gebeurd in mijn Facebook omgeving niets wat naar of vervelend is. Verder ervaar ik zowel het internet als Facebook als positief.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 jun 2014 14:50

Schelpje schreef:Waarom denk je dat God sommige van Zijn kinderen uitzond naar barre oorden? Of om er het evangelie te verkondigen, of om er zelfs te wonen!

Ik vind het juist zo mooi dat Mozes uit Egypte bevrijd werd, maar daarentegen had Jozef er een goed leven.
Het hele leven van Mozes was een "uittrekken uit" , eerst in het biezen mandje op de water ( een beeld van de volkerenzee, waar hij behouden werd zoals Noach en zijn achttal) want vergeet niet dat bij Noach juist de wereld veroordeeld werd en er 8 mensen uit werden getrokken.
Over Jozef valt nog veel meer te zeggen, want juist de zegeningen waren te vinden in het buitenland. Zelfs de Here Jezus ging naar het buitenland dus buiten het Jodendom.
En alles staat overdrachtelijk voor onze positie en als je zegt "dan zouden we hier niet meer zijn". Schelpje dan heb je jouw positie in Christus niet begrepen, zoals Kol 3 vers 3 zegt.
Ik zeg het niet als verwijt, maar jouw scherpe toon en veroordeling t.a.v. gelovigen vraagt om een weerwoord en bij deze dus.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 jun 2014 14:53

Faramir schreef:Facebook is natuurlijk gewoon een deel van internet.
Op internet staat een boel rommel. Kom er bijzonder weinig van tegen aangezien ik het niet opzoek. Zoek en gij zult vinden. Zoek je rommel, dan zal je het vinden ook. Evengoed is dat in het echte leven zo.

Op Facebook kom ik nooit narigheid tegen. Heb al jaren een profiel en vele vrienden en familieleden van mij ook maar er gebeurd in mijn Facebook omgeving niets wat naar of vervelend is. Verder ervaar ik zowel het internet als Facebook als positief.

Ik denk dat de tekst uit de BIjbel : "Zoekt en gij zult vinden" zeker niet slaat op rommel , dus die mening deel ik niet. Het echte leven is ook niet aan de orde.
Ik kom wel veel misverstanden tegen want ik kijk weleens naar "Familiediner" en veel ruzies ontstaan door facebook. Ik ervaar het niet als negatief, maar ben zeer voorzichtig, misschien omdat ik niet zo goed begrijp wat ik moet uitschakelen of inschakelen en lezen mensen wel eens dingen die ik niet voor hen bedoeld had, maar dat is mijn onhandigheid.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 jun 2014 15:01

Wilsophie schreef:
Ik denk dat de tekst uit de BIjbel : "Zoekt en gij zult vinden" zeker niet slaat op rommel , dus die mening deel ik niet. Het echte leven is ook niet aan de orde.

Ook in het echte leven heb je mensen die op zoek zijn naar trammelant en narigheid. Als je uit gaat in een discotheek of een bar dan zie je ze wel eens langskomen. Je kan aan de hele lichaamshouding van die mensen al zien dat ze op zoek zijn naar problemen. Dat soort mensen zal je dus ook op internet hebben.
Ik kom wel veel misverstanden tegen want ik kijk weleens naar "Familiediner" en veel ruzies ontstaan door facebook.

Ruzies ontstaan door mensen. Daarbij kunnen hulpmiddelen ingezet worden zoals Facebook. Was Facebook er niet dan was de ruzie waarschijnlijk wel op een andere manier ontstaan. Dat er ruzies ontstaan door Facebook, daar geloof ik dus niet zo in. Evenmin ontstaan ruzies door de telefoon. Het kan best zijn dat je ruzie krijgt met iemand aan de andere kant van de lijn, maar daar kan je dan moeilijk de telefoon de schuld van geven.

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mannetje1977 » 21 jun 2014 15:02

Ik heb niets met zgn. 'betwererige christenen' die menen de waarheid in pacht te hebben.

Ik identificeer met veelmeer met de zinzoekers.

En volgens mij gaat geloof daar over: vanuit verwondering over de wereld en het zoeken naar de zin en betekenis van alles ga je je vragen stellen als: waar komt het uiteindelijk op aan? waar leef ik voor? Etc… En vanuit die zoektocht, die twijfel, die vragen, probeer ik een verband te zien tussen mijn persoonlijk gelovig zijn en de geloofsinhoud die mij vanuit mijn eigen christelijke context wordt aangereikt.

Er kan pas sprake zijn van christenzijn op het moment dat het persoonlijke levensverhaal van een individu raakvlakken vertoont met het verhaal dat de christelijke gemeenschap overgeleverd heeft: zijn deze raakvlakken er niet dan vindt er geen identificatie plaats en is het christendom een nietszeggende godsdienst zoals zovelen.

Het mankement van de vele christelijke kerken en de vele pogingen tot evangelisatie is erin gelegen dat mensen een 'verhaal' opgedrongen krijgen dat zij dan maar als een rationele waarheid maar moeten aanvaarden zonder dat zij zich ermee kunnen identificeren. Je kunt pas wat met het begrip 'verlossing' als je zelf hebt ervaren wat 'gevangenschap' betekent. Je kunt pas wat met 'vergeving van zonde' als je zelf hebt ervaren wat het betekent onder je eigen tekortkomingen te lijden. Je kunt pas wat met 'God' als je zelf 'ervaringen van transcendentie' hebt gehad etc...
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

Terug naar “[Religie] - Open forum”