Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Jvslooten schreef:Toen ging de HEERE weg, nadat Hij geëindigd had met Abraham te spreken, en Abraham keerde terug naar zijn woonplaats. De twee engelen kwamen 's avonds in Sodom aan, terwijl Lot in de poort van Sodom zat. Toen Lot hen zag, stond hij op om hun tegemoet te gaan, en boog hij zich met zijn gezicht ter aarde. (Gen. 18:33-19:1)
Wat je hier beschrijft is modalisme (of sabellianisme) en dat is niet wat de kerk belijdt.rotterdam schreef:Het woord personae betekent niet personen.
De kerkvaders hebben dit woord opzettelijk zo gebruikt.
Het woord komt uit de theaterwereld.
Acteurs die een masker (op en stok) gebruiken dat is een personae.
Drie rollen derhalve maar van dezelfde acteur.
elbert schreef:Wat je hier beschrijft is modalisme (of sabellianisme) en dat is niet wat de kerk belijdt.
God is geen acteur die het ene moment het ene masker opzet en het andere moment een ander.
Dat is hoe Jezus Zich in Zijn eigen Woord openbaart, dus zo zie ik dat. Zittende aan de rechterhand van de Vader. Als ik heel eerlijk ben vind ik het maar een verwrongen beeld trouwens, van die Personae. Alsof God een soort poppenspeler zou zijn die achter de troon zit, drie marionetten te bedienen. De link van Elbert maakt ook veel duidelijk.rotterdam schreef:Zie je letterlijk een Vader en een Zoon naast elkaar op twee stoelen zitten ?
Jvslooten schreef:Als ik heel eerlijk ben vind ik het maar een verwrongen beeld trouwens, van die Personae. Alsof God een soort poppenspeler zou zijn die achter de troon zit, drie marionetten te bedienen. De link van Elbert maakt ook veel duidelijk.
rotterdam schreef:Ik bedoelde het symbolisch hoor. Geen zorgen.
Dan zul je het mij beter moeten uitleggen, want dat beeld heb ik er nu bij. Ik ben een beeldenker, snap je.rotterdam schreef:Dit is een persiflage van mijn uitleg.![]()
Ben beter van je gewend Jvslooten
Jvslooten schreef:Dan zul je het mij beter moeten uitleggen, want dat beeld heb ik er nu bij. Ik ben een beeldenker, snap je.
Jvslooten schreef:Ik zie niet in wat er symbolisch aan was. Je quote een heel letterlijk bijbelgedeelte, zonder toelichting. Alleen dermate geknipt dat je leek te suggereren dat het hier om de drie-eenheid zou gaan, terwijl het vervolg van de Schrift duidelijk maakt dat het om de Heere ging, vergezeld van twee engelen.
Soms heb ik even een denkduwtje nodig.rotterdam schreef:Symbolisch dus. Echter wel mooi voor een beelddenker.
Maar je moet wel even een sprongetje willen maken.
Wil je dat niet ? Ook goed wat mij betreft.
rotterdam schreef:
Ik hoop dat je mijn nadere uitleg gelezen hebt (zie hierboven).
Ik heb niet het gevoel dat jij en ik ver uiteen liggen qua leer m.b.t. de Trinity.
Wellicht een kwestie van woordkeus.
Het blijft een lastig te omschrijven (beschrijven) leer.
Toch geloof ik met m'n hele wezen in de Drie-enige God.
Wist je trouwens dat er in de Orthodoxe kerken een hele heisa is geweest (en nog is versus de R.K.K.) over de vraag "gaat de Geest uit van de Vader en de Zoon of gaat de Geest uit van de Vader door de Zoon". Ga d'er maar aanstaan.
rotterdam schreef:Ik hoop dat je mijn nadere uitleg gelezen hebt (zie hierboven).
Ik heb niet het gevoel dat jij en ik ver uiteen liggen qua leer m.b.t. de Trinity.
Wellicht een kwestie van woordkeus.
Het blijft een lastig te omschrijven (beschrijven) leer.
Toch geloof ik met m'n hele wezen in de Drie-enige God.
Wist je trouwens dat er in de Orthodoxe kerken een hele heisa is geweest (en nog is versus de R.K.K.) over de vraag "gaat de Geest uit van de Vader en de Zoon of gaat de Geest uit van de Vader door de Zoon". Ga d'er maar aanstaan.
Jvslooten schreef:Ja, ik heb je nadere uitleg gelezen, maar het is me nog niet veel duidelijker geworden. Het is ook lastig te beschrijven, onmogelijk eigenlijk, en ook niet te bevatten. Ik ben in ieder geval met je eens dat er èèn Goddelijk, ondeelbaar Wezen is, maar tegelijk zijn er ook drie onderscheidende Personen. Athanasius zegt: "...de Vader is een Ander, de Zoon is een Ander, de Geest is een Ander", maar toch zijn Ze in alles EEN.
Ze zijn Allen Onmetelijk, maar er is slechts èèn Onmetelijke;
Ze zijn Allen Almachtig, maar er is slechts èèn Almachtige;
Ze zijn Allen Eeuwig, maar er is slechts èèn Eeuwige;
Ze zijn allen God en Heere, maar er is slechts èèn God en èèn Heere.
Het geschil over het uitgaan van de Geest ken ik inderdaad. De Orthodoxe belijd dat Hij uitgaat van de Vader, en de RKK en de protestante kerken van de Vader en de Zoon. Ik vind dat 'uitgaan' trouwens maar een moeilijk begrip.
Jvslooten schreef:Ja, ik heb je nadere uitleg gelezen, maar het is me nog niet veel duidelijker geworden. Het is ook lastig te beschrijven, onmogelijk eigenlijk, en ook niet te bevatten. Ik ben in ieder geval met je eens dat er èèn Goddelijk, ondeelbaar Wezen is, maar tegelijk zijn er ook drie onderscheidende Personen. Athanasius zegt: "...de Vader is een Ander, de Zoon is een Ander, de Geest is een Ander", maar toch zijn Ze in alles EEN.
Ze zijn Allen Onmetelijk, maar er is slechts èèn Onmetelijke;
Ze zijn Allen Almachtig, maar er is slechts èèn Almachtige;
Ze zijn Allen Eeuwig, maar er is slechts èèn Eeuwige;
Ze zijn allen God en Heere, maar er is slechts èèn God en èèn Heere.
Het geschil over het uitgaan van de Geest ken ik inderdaad. De Orthodoxe belijd dat Hij uitgaat van de Vader, en de RKK en de protestante kerken van de Vader en de Zoon. Ik vind dat 'uitgaan' trouwens maar een moeilijk begrip.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten