Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Cicero schreef:Ik ben het niet eens met de manier waarop je hier met de betekenis van een bepaald woord omgaat. Het kan best zo zijn dat je gelijk hebt met die 'diepgaande' betekenis (in de zin van ervaringskennis), daarin wil ik met je meegaan. Maar dat kun je niet uitspelen tegen de 'oppervlakkige' betekenis van 'zich bekendmaken'. Die blijft gewoon staan, wat voor diepe betekenis je er ook in wilt zien.
Bovendien blijkt uit de tekstsamenhang dat 'verschijnen' en 'zich bekendmaken' op één lijn staan: 'ik ben onder naam a verschenen, maar ik heb me niet met naam b bekend gemaakt.'
Cicero schreef:Ten tweede, waarom lusten de honden opeens geen brood van schriftkritische theorieën? Allen omdat het 'schriftkritiek' is? Dat is een theologisch argument, geen literair-historisch argument. Daarmee maak je dus alleen indruk op mensen voor wie je met het woord 'schriftkritiek' een taboe oproept.
Cicero schreef:Nou nou, draaf niet zo door.
hettys schreef:Jullie moeten er dus een extra betekenis bij verzinnen om een oplossing te verzinnen. Het ging toch over de naam? (JHWH) die allang eerder bekend was?
Dat is nu toch juist vergaande interpretatie?
Boekenlezer schreef:Nee hoor. Maar sommige zaken zijn wel eens wat lastiger en weerbarstiger dan het simpele basisniveau. Dat is niks om wakker van te liggen, wat mij betreft.
Dat klopt, maar in het geval van Ex. 6:2/3 is een letterlijke opvatting van de tekst niet onontkoombaar. Het is alleen voor jou niet wenselijk.Boekenlezer schreef:Soms heb je van die dingen, die wat lastig superletterlijk zijn op te vatten, en lijkt een net wat andere betekenis dan dat de vertaling op het eerste gezicht suggereert onontkoombaar.
Wellicht, maar ik vind dat geen exegetisch argument.Ik denk dat de schriftkritiek heel wat verwoestend werk heeft verricht, en het geloof van velen heeft ondermijnd. Dat is niet iets om maar even te bagatelliseren.
Als mensen meer claimen dan ze waar kunnen maken, valt daar op een redelijke manier over te praten. Ik vind het niet getuigen van een open vizier als je alles wat ruikt naar wat in jouw ogen 'schriftkritiek' is meteen maar afwijst.Het lijkt mij moeilijk te ontkennen dat dat gebeurt, en gebeurd is. Tenzij je er blind voor bent.
omdat Marjo Korpel een vrouw isAndré-J30 schreef:En wie kan mij uitleggen waarom dàt verhaal wèl waar is en het Bijbelse verhaal niet.
André-J30 schreef:En wie kan mij uitleggen waarom dàt verhaal wèl waar is en het Bijbelse verhaal niet.
FrankB schreef:Vorig jaar zag ik nog een documentaire, ik meen bij de BBC, over het ontstaan van de christelijke religie waarin men aantoonde dat de joden ten tijde van hun verblijf in Babylon en daaraan voorafgaand, zowel een mannelijke god aanbaden als diens echtgenote, een vrouwelijke godheid. Na het verblijf in Babylon was die echtgenote vrijwel helemaal verdwenen en vervolgens verdween zij letterlijk uit de religie.
André-J30 schreef:Zo'n 2500 jaar na de schepping. God heeft Mozes geopenbaard hoe het is gegaan. En God laat zich niet beïnvloeden door andere culturen.
Dat maakt de Bijbel tot een uniek boek.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten