Kleding predikant tijdens het voorgaan in kerkdiensten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Re: Kleding predikant tijdens het voorgaan in kerkdiensten

Berichtdoor ineke-kitty » 16 mei 2014 15:18

Speedy: "Toon dan maar eens aan dat ze in overtreding zijn ipv dingen roepen"

Ten eerste "roep" ik nooit zomaar dingen, en ten tweede heb ik zelf een aantal jaren rechten gestudeerd , en heb even mijn wetboeken geraadpleegd, wat de kleding betreft die onderscheiden is van de kleding van een dominee.

Wet op de rechterlijke organisatie:
Art. 19 van de eedaflegging: "Alles wat de wijze van eedaflegging, het KOSTUUM der ONDERSCHEIDEN rechterlijke der advocaten en procureurs, de afwezigheid, de afwisseling, en de orde van de inwendige dienst van de Hoge Raad, gelijk mede van de hoven, rechtbanken en kantongerechten, aangaat, zal bepaald worden bij reglementen van openbaar bestuur".

Het kostuum , dus de toga, van advocaten en procureurs , is dus wettelijk onderscheiden van het "kostuum" wat een dominee zou mogen dragen.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 16 mei 2014 15:27

ineke-kitty schreef:Speedy: "Toon dan maar eens aan dat ze in overtreding zijn ipv dingen roepen"

Ten eerste "roep" ik nooit zomaar dingen, en ten tweede heb ik zelf een aantal jaren rechten gestudeerd , en heb even mijn wetboeken geraadpleegd, wat de kleding betreft die onderscheiden is van de kleding van een dominee.

Wet op de rechterlijke organisatie:
Art. 19 van de eedaflegging: "Alles wat de wijze van eedaflegging, het KOSTUUM der ONDERSCHEIDEN rechterlijke der advocaten en procureurs, de afwezigheid, de afwisseling, en de orde van de inwendige dienst van de Hoge Raad, gelijk mede van de hoven, rechtbanken en kantongerechten, aangaat, zal bepaald worden bij reglementen van openbaar bestuur".

Het kostuum , dus de toga, van advocaten en procureurs , is dus wettelijk onderscheiden van het "kostuum" wat een dominee zou mogen dragen.

Lezen dame! de reglementen van openbaar bestuur bepalen de wijze, het kostuum etc etc dat zegt niks over dat predikanten de toga niet mogen dragen. Dit onderstreept al wat ik aangaf. De reglementen bepalen het en die reglementen hebben GEEN zeggingskracht over de wat de kerkorde van de Nederlands Hervormde Kerk (thans PKN) zegt.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 mei 2014 15:48

Katlheen schreef:Ach, predikanten die een stola dragen zoals priesters dat doen, ook al zoiets raars.

Waarom is dat raar ?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 mei 2014 15:50

ineke-kitty schreef:

Welke wet ? als je het zo goed weet - geef eens een link - een bron

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 mei 2014 15:57

Katlheen schreef:Ach, predikanten die een stola dragen zoals priesters dat doen, ook al zoiets raars.

Ik heb nog nooit een predikant met een stola gezien, hoe ziet dat eruit dan en waarom is dat?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 mei 2014 16:09

schelpje3 schreef:Ik heb nog nooit een predikant met een stola gezien, hoe ziet dat eruit dan en waarom is dat?

Afbeelding

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 16 mei 2014 16:18

Lezen meneer:

Er staat, "het kostuum der ONDERSCHEIDEN rechterlijke ambtenaren [dat woordje was ik vergeten] en der advocaten en procureurs".

Een RECHTERLIJKE ambtenaar en advocaat dus.
En dat is vastgelegd per WET, namelijk het al eerder aangegeven artikel van het Wetboek Burgerlijke Rechtsvordering.

Een dominee is NIET rechterlijk bevoegd het officiele "kostuum" van een rechterlijk ambtenaar dan wel advocaat te dragen.

Enfin, van mij mag een dominee zich uitdossen hoe hij wil, al draagt hij elke week een pak van Armani of Hugo Boss, als hij het maar laat een officieel "kostuum" te dragen wat uitsluitend voorbehouden is aan de rechterlijke macht.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 16 mei 2014 16:23

ineke-kitty schreef:Lezen meneer:

Er staat, "het kostuum der ONDERSCHEIDEN rechterlijke ambtenaren [dat woordje was ik vergeten] en der advocaten en procureurs".

Een RECHTERLIJKE ambtenaar en advocaat dus.
En dat is vastgelegd per WET, namelijk het al eerder aangegeven artikel van het Wetboek Burgerlijke Rechtsvordering.

Een dominee is NIET rechterlijk bevoegd het officiele "kostuum" van een rechterlijk ambtenaar dan wel advocaat te dragen.

Enfin, van mij mag een dominee zich uitdossen hoe hij wil, al draagt hij elke week een pak van Armani of Hugo Boss, als hij het maar laat een officieel "kostuum" te dragen wat uitsluitend voorbehouden is aan de rechterlijke macht.

let even op de hele zin. En we zien ook weer hoe je met respect t.a.v. ambtsdragers omgaat dat je over uitdossen hebt. Maar het was te verwachten dat je nooit toe zou geven dat je het verkeerd geinterpreteerd hebt.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 16 mei 2014 16:31

Speedy

Ik "interpreteer" niets, ik lees wat er staat.
Bovendien gaat het in dit wetsartikel niet over een of ander "kerkelijk bestuur", maar over het reglement van openbaar bestuur van de rechtbank.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 mei 2014 16:33

ineke-kitty schreef:

Zo praten wij toch ook niet over de kleding van jouw zoon [-X
Een predikant zal in de regel geen hip merk dragen, omdat zijn kostuum klassiek gesneden is bij voorkeur. Wel van een goede kwaliteit, want iedereen weet dat een goedkoop zwart of donker pak, binnen de kortste keren glimt of groenig glanst.
Weet je trouwens dat er speciale ambtskostuums zijn? Daar zitten geen onnodige trendy details aan.
Ook fijn is dat je een broek los van een colbert kunt kiezen, handig als je lichaam niet in perfecte of standaard vorm is. :D

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 16 mei 2014 16:36

schelpje

Ik bedoel daar niets denigrerends mee, als een dominee een duur pak wil dragen.
Bovendien zijn de pakken van Armani en Hugo Boss, zeer klassiek, zonder "toeters of bellen" , en ik kan het weten, want mijn zoon draagt ze namelijk zelf.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 16 mei 2014 16:38

ineke-kitty schreef:Speedy

Ik "interpreteer" niets, ik lees wat er staat.
Bovendien gaat het in dit wetsartikel niet over een of ander "kerkelijk bestuur", maar over het reglement van openbaar bestuur van de rechtbank.

Inderdaad, en er wordt nergens verboden dat een ander de toga niet mag dragen. Degenen die onder het openbaar bestuur staan die moeten onderscheiden zijn en daarvoor staan de reglementen hoe ze zich moeten kleden.

Een agent attendeerde me erop dat er in de wet expliciet vermeld staat dat van een aantal uniformen zoals dat van politie dat deze niet gedragen mogen worden door hen die niet gemachtigd zijn om het te dragen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 mei 2014 16:49

ineke-kitty schreef:schelpje

Ik bedoel daar niets denigrerends mee, als een dominee een duur pak wil dragen.
Bovendien zijn de pakken van Armani en Hugo Boss, zeer klassiek, zonder "toeters of bellen" , en ik kan het weten, want mijn zoon draagt ze namelijk zelf.

Ik denk beste Ineke-Kitty, dat ze door de gemiddelde predikant niet betaald kunnen worden.
Er bestaan nogal wat misverstanden over het traktement nl.
Ze wonen soms in een mooi groot huis, maar dat wordt betaald door de kerkelijke gemeente.
Ik ken zelfs predikantsvrouwen die ook moeten blijven werken, omdat hun man niet genoeg verdient.
Misschien goed om dit ook eens te vermelden.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 16 mei 2014 16:53

Speedy: ...." en er wordt nergens verboden dat een ander de toga niet mag dragen"

Dat staat er nu juist WEL, maar goed, ik heb geen zin om nog langer daarover in discussie te gaan.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 16 mei 2014 17:31

ineke-kitty schreef:Speedy: ...." en er wordt nergens verboden dat een ander de toga niet mag dragen"

Dat staat er nu juist WEL, maar goed, ik heb geen zin om nog langer daarover in discussie te gaan.

Dat staat er niet en als je het in de hele context van het artikel dan is het duidelijk zat, maar ja, als je iets wilt lezen wat er niet staat, dan staat het er.

Terug naar “[Religie] - Open forum”