Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
ineke-kitty schreef:Speedy: "Toon dan maar eens aan dat ze in overtreding zijn ipv dingen roepen"
Ten eerste "roep" ik nooit zomaar dingen, en ten tweede heb ik zelf een aantal jaren rechten gestudeerd , en heb even mijn wetboeken geraadpleegd, wat de kleding betreft die onderscheiden is van de kleding van een dominee.
Wet op de rechterlijke organisatie:
Art. 19 van de eedaflegging: "Alles wat de wijze van eedaflegging, het KOSTUUM der ONDERSCHEIDEN rechterlijke der advocaten en procureurs, de afwezigheid, de afwisseling, en de orde van de inwendige dienst van de Hoge Raad, gelijk mede van de hoven, rechtbanken en kantongerechten, aangaat, zal bepaald worden bij reglementen van openbaar bestuur".
Het kostuum , dus de toga, van advocaten en procureurs , is dus wettelijk onderscheiden van het "kostuum" wat een dominee zou mogen dragen.
Katlheen schreef:Ach, predikanten die een stola dragen zoals priesters dat doen, ook al zoiets raars.
ineke-kitty schreef:
Het kostuum , dus de toga, van advocaten en procureurs , is dus wettelijk onderscheiden van het "kostuum" wat een dominee zou mogen dragen.
Katlheen schreef:Ach, predikanten die een stola dragen zoals priesters dat doen, ook al zoiets raars.
schelpje3 schreef:Ik heb nog nooit een predikant met een stola gezien, hoe ziet dat eruit dan en waarom is dat?
ineke-kitty schreef:Lezen meneer:
Er staat, "het kostuum der ONDERSCHEIDEN rechterlijke ambtenaren [dat woordje was ik vergeten] en der advocaten en procureurs".
Een RECHTERLIJKE ambtenaar en advocaat dus.
En dat is vastgelegd per WET, namelijk het al eerder aangegeven artikel van het Wetboek Burgerlijke Rechtsvordering.
Een dominee is NIET rechterlijk bevoegd het officiele "kostuum" van een rechterlijk ambtenaar dan wel advocaat te dragen.
Enfin, van mij mag een dominee zich uitdossen hoe hij wil, al draagt hij elke week een pak van Armani of Hugo Boss, als hij het maar laat een officieel "kostuum" te dragen wat uitsluitend voorbehouden is aan de rechterlijke macht.
ineke-kitty schreef:
Enfin, van mij mag een dominee zich uitdossen hoe hij wil, al draagt hij elke week een pak van Armani of Hugo Boss, als hij het maar laat een officieel "kostuum" te dragen wat uitsluitend voorbehouden is aan de rechterlijke macht.
ineke-kitty schreef:Speedy
Ik "interpreteer" niets, ik lees wat er staat.
Bovendien gaat het in dit wetsartikel niet over een of ander "kerkelijk bestuur", maar over het reglement van openbaar bestuur van de rechtbank.
ineke-kitty schreef:schelpje
Ik bedoel daar niets denigrerends mee, als een dominee een duur pak wil dragen.
Bovendien zijn de pakken van Armani en Hugo Boss, zeer klassiek, zonder "toeters of bellen" , en ik kan het weten, want mijn zoon draagt ze namelijk zelf.
ineke-kitty schreef:Speedy: ...." en er wordt nergens verboden dat een ander de toga niet mag dragen"
Dat staat er nu juist WEL, maar goed, ik heb geen zin om nog langer daarover in discussie te gaan.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten