The Passion (2014 en 2015)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Re: the passion

Berichtdoor Tante Pollewop » 22 apr 2014 15:25

Ik ben ooit als ongelovige een kerk binnengestapt (met ingenieurstitel op zak).
Geloof me: ik kon er werkelijk geen touw aan vast knopen...

Kwam dat door de taal die gebruikt werd of de rituelen? Of iets anders?

Dit is natuurlijk wel offtopic, maar ik vind het wel interessant om erover door te praten.
Wellicht dit gesprek afsplitsen, mods?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 apr 2014 15:28

Tante Pollewop schreef:Kwam dat door de taal die gebruikt werd of de rituelen? Of iets anders?

Dit is natuurlijk wel offtopic, maar ik vind het wel interessant om erover door te praten.
Wellicht dit gesprek afsplitsen, mods?

Wat mij betreft kan dit gesprek best afgesplitst worden, maar aangezien ik de komende dagen weinig tijd heb zal het gesprekskarakter wat tegenvallen...
Het probleem was vooral dat de taal die gebezigd werd volkomen onbegrijpelijke geheimtaal was.
Daarnaast stond de predikant meer te gillen dan te praten, wat de verstaanbaarheid bepaald niet ten goede kwam.
Twee zaken die de Passion beter voor elkaar had (en heeft) dan het kerkgenootschap waar ik in eerste instantie binnenliep...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 apr 2014 15:29

StillAwake schreef:Ik ben ooit als ongelovige een kerk binnengestapt (met ingenieurstitel op zak).

Daar heb ik mijn man nu nog nooit over gehoord. Hooguit dat hij iets niet begrijpt, maar dat hebben onze kinderen en ikzelf ook wel eens.
Het gaat ook erom met welke intentie je naar een kerk gaat.
Toen ik eens een (rouw)mis bijwoonde (heet dat ook zo dan eigenlijk?) een rouwdienst in de R.K. kerk, besloot ik om me gewoon open te stellen, ook al zou ik alles niet begrijpen.
Ik heb trouwens ook diverse huwelijksbevestigingen bijgewoond in de R.K. kerk.
En het waren niet de slechtste preken die ik heb gehoord!

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 apr 2014 15:33

StillAwake schreef:Ik ben ooit als ongelovige een kerk binnengestapt (met ingenieurstitel op zak).
schelpje3 schreef:Daar heb ik mijn man nu nog nooit over gehoord. Hooguit dat hij iets niet begrijpt, maar dat hebben onze kinderen en ikzelf ook wel eens.
Het gaat ook erom met welke intentie je naar een kerk gaat.
Toen ik eens een (rouw)mis bijwoonde (heet dat ook zo dan eigenlijk?) een rouwdienst in de R.K. kerk, besloot ik om me gewoon open te stellen, ook al zou ik alles niet begrijpen.
Ik heb trouwens ook diverse huwelijksbevestigingen bijgewoond in de R.K. kerk.
En het waren niet de slechtste preken die ik heb gehoord!
De R.K. kerk is zowel qua rituelen als qua prediking (gesteld dat deze in het Nederlands is) begrijpelijker dan de kerk waar ik in eerste instantie binnenstapte.
Heel af en toe ga ik nog wel eens met mijn schoonouders mee, maar ook nu, met toch bijna 12 jaar "ervaring" kan ik er over het algemeen geen touw aan vast knopen. En dat heeft niks met openstellen te maken...

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 22 apr 2014 15:34

Nouja, als er iemand op de kansel staat te gillen, brabbelen, grommen, gieren of schreeuwen, en dan ook nog met onbegrijpelijk taalgebruik zou ik ook snel weg zijn. :wink:

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 apr 2014 15:35

Tante Pollewop schreef:Nouja, als er iemand op de kansel staat te gillen, brabbelen, grommen, gieren of schreeuwen, en dan ook nog in onbegrijpelijke taal zou ik ook snel weg zijn. :wink:

Ik vond het dermate onbegrijpelijk dat ik een kerk heb opgezocht waarbij ik wél begreep wat er bedoeld werd. Geloof me: die bestonden ook ;-)!

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 22 apr 2014 15:38

Ja, dat weet ik. :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2014 16:01

schelpje3 schreef:De onderbouwing, de Wet niet horen voorlezen eergisteren?
Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in de hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen. Want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad van de vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde geslacht van degenen, die Mij haten. En doe barmhartigheid aan duizenden van degenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden”.

Hoe kan een zondig mens, christen of niet, een zondeloze Heere Jezus naspelen?
Kregen de discipelen de opdracht om een toneelspel op te voeren, om zo mensen te bewegen te gaan geloven?
Volgens wiki is het theater, zoals wij het kennen:theater als verzamelnaam voor het verbeelden van goden, handelingen uit het dagelijks leven door muziek en dans is één van de vroegste kunstvormen van de mensheid. Door de hele geschiedenis kan men sporen vinden van liederen en dansen ter ere van een god of meerdere goden.

Kun je dan nog steeds vol blijven houden dat God dit als het middel geeft?

Ik geloof dat God bij machte is heel Nederland te bekeren, want:
Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord Gods. Romeinen 10 vers 6-17.
En daar kunnen we beter op vertrouwen dan op een theaterproducent.

1. Ik geloof ook dat God dat kan maar Hij gebruikt mensen om het goede nieuws door te geven. Bijna overal waar mensen tot geloof komen zie je dat dat gebeurt omdat mensen aan de opdracht om Jezus gehoor geven om het evangelie door te geven aan anderen.... en de Geest werkt dan in mensenharten.

2. Wat de wet betreft, daar was ik op ingegaan. Daar staat niet dat je niets mag afbeelden. Je mag geen dingen afbeelden om er voor te buigen en het te dienen. Dat staat er. Anders mag je ook geen tekening maken van een kip... want dan maak je een afbeelding van iets wat beneden op de aarde is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2014 16:02

Tante Pollewop schreef:@Marnix Nu zijn mensen die niet geloven vaak niet dom. Dus ik denk dat ze al heel wat meekrijgen als ze een gemiddelde kerk binnen stappen. Tenzij de voorganger onverstaanbaar galmt en gromt natuurlijk. :mrgreen:

Dat verschilt per kerk, in wat voor taal er gepraat, gezongen en gebeden wordt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 apr 2014 16:03

Dat is ontzettend flauw en dat weet je zelf ook. [-X
Ik had de eerste zin alleen willen zetten, maar dan krijg ik weer te lezen dat ik de rest weggelaten heb.
Jij doet niets met mijn argument nl. dat de Heere Jezus opdracht heeft gegeven om te gaan prediken, en niet om toneel te spelen!

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 apr 2014 16:05

schelpje3 schreef:Dat is ontzettend flauw en dat weet je zelf ook. [-X
Ik had de eerste zin alleen willen zetten, maar dan krijg ik weer te lezen dat ik de rest weggelaten heb.
Jij doet niets met mijn argument nl. dat de Heere Jezus opdracht heeft gegeven om te gaan prediken, en niet om toneel te spelen!

Jezus heeft de opdracht gegeven alle volken tot zijn discipelen te maken. De methode daarin liet Hij vrij.
Paulus bijvoorbeeld sloot aan bij de heidense gebruiken in Athene.
Zou onze tijd dan niet voor een benadering in onze eigen heidense cultuur in aanmerking komen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 apr 2014 16:15

StillAwake schreef:Jezus heeft de opdracht gegeven alle volken tot zijn discipelen te maken. De methode daarin liet Hij vrij.
Zou onze tijd dan niet voor een benadering in onze eigen heidense cultuur in aanmerking komen?

Paulus was een wedergeboren christen!
De methode liet Hij niet vrij:
De discipelen moesten uitgaan om te prediken.
Kun jij een tekst aanwijzen dat ze toneel gingen spelen, of een musical zongen?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 apr 2014 16:18

StillAwake schreef:Jezus heeft de opdracht gegeven alle volken tot zijn discipelen te maken. De methode daarin liet Hij vrij.
schelpje3 schreef:Paulus was een wedergeboren christen!
De methode liet Hij niet vrij:
De discipelen moesten uitgaan om te prediken.
Kun jij een tekst aanwijzen dat ze toneel gingen spelen, of een musical zongen?

Nee, deze teksten kan ik je niet noemen, domweg omdat dergelijke teksten er niet zijn.
Maar het zendingsbevel van Jezus zelf stelt géén methode vast, slechts een doel.
En aangezien ikzelf (mede) door muziek tot geloof ben gekomen geloof ik dat de Geest dit zeker kan en wil gebruiken.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 22 apr 2014 16:36

1 Korinthiërs 1:21
Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven.

De prediking was in Paulus dagen ook al een dwaasheid, net als nu. In de tijd van Paulus was er ook toneel, en spelen en theaters. Paulus ging er wel naast staan om te preken, maar hij organiseerde geen show om het evangelie te verkondigen. Hij nam wel voorbeelden uit het dagelijks leven van de Grieken, maar hij nam er zelf geen deel aan. Paulus heeft het altijd alleen met woorden gedaan, en God heeft daar Zijn zegen over gegeven. Zelfs de afkomst van Paulus en zijn beroep waren een bron tot spot, omdat het zo eenvoudig was.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 22 apr 2014 16:37

Eerst melk... dan pas vast voedsel.

Terug naar “[Religie] - Open forum”