Byte schreef:Hij is het die ons trekt met zijn Liefde, Geest en Woord.
Dus als iemand roept vandaag mag ik voor Hem kiezen, dan hoort hij het Woord.
(en komt er achter dat hij eerst gekozen is)
En door het geloof ontvangt men de Heilige Geest.
Inderdaad. God werkt niet alleen door Geest, maar ook door Woord. En als wij het Woord mogen horen dan is dat niet toevallig hoor! Ook dat hoort bij de genadige verkiezing Gods. Ook de Geest werkt heel vaak middelijk. En is het Jezus zelf niet Die Zijn discipelen uitzend om het Evangelie te brengen bij alle volken? Terecht mogen ze zeggen, geloof en u zúlt zalig worden!
Byte schreef:Desondanks kan de persoon wel de keuze maken om Hem en Zijn Woord te verwerpen, zich te verzetten tegen de H.G. (je eigen keuze, vrije wil, verantwoordelijkheid noem het hoe je het wil maar niet de wil van God )
Inderdaad. Sterker nog, van nature doen we niet anders. Het verwerpen van de Geest zit in ons hart. En het is waar, Hij staat aan de deur en Hij klopt. Maar vergeet niet dat Hij òòk de
sleutelen Davids heeft! Dat Hij het is die opent wat niemand openen kan, en sluit wat niemand sluiten kan. Hij is waardig om te openen en Zijn Geest uit te zenden naar waar Hij wil. En dat doet Hij ook!
Byte schreef:Maar anyway we zijn het eens over het begin, dat komt niet bij mijzelf vandaan
Wat er wel bij mij vandaan kwam hebben we het maar niet over da's niet veel goeds
Zo is het echt hoor.. van nature hebben we God er liever niet bij. Dan zijn onze oren vet en onze ogen zwaar. Ik las een tijdje terug een interview met een atheïst, en toen vroegen ze aan 'm of hij zelf een aanleiding kon bedenken waardoor hij in God zou gaan geloven. Nou daar wist hij wel wat op hoor: als God een boodschap in de lucht zou schrijven, of als Hij Zijn stem zou laten klinken.. ja, dan zou hij het wel geloven. 's avonds toen ik in mijn bijbel las moest ik opeens aan die man terug denken. Ik las Johannes 12 vers 28:
"Er kwam dan een stem uit de hemel: En Ik heb Hem verheerlijkt en Ik zal Hem opnieuw verheerlijken." Eventjes dacht ik, was die man er maar bijgeweest. Totdat ik vers 29 las: "En de menigte zij:
het was een donderslag." En toen dacht ik, ja, zo triest is het nou gesteld met ons. Zelfs als de Hemel zich opent en God rechtstreeks tot ons spreekt zeggen we gewoon glashard: volgens mij was het het onweer. Als we niet opnieuw geboren worden komt het echt niet goed!