Uitverkiezingsteksten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Uitverkiezingsteksten

Berichtdoor Wilsophie » 10 feb 2014 23:11

Byte schreef:Ontvangt de gelovige niet de H.G. Elbert?
Dus als je nog niet gelooft wat dan , hoe kun je dan beginnen met geloven ?

Elke wedergeborene ontvangt de Heilige Geest die de gelovige in heel de waarheid zou leiden.
De Heilige Geest overtuigt de wereld van zonde, en oordeel dus er is ook een werking van de Heilige Geest in degenen die God ernstig zoeken. De genade is immers verschenen aan alle mensen. En als je dat aanbod niet aanpakt dan gebeurt er niets.
Als je niet erkent dat God er is, zal Hij Zich nooit openbaren.
Eerst geloven en dan zal God die persoon openbaren datgene wat zintuigelijke waarneming hem niet leren kan maar wat bijbels geloof hem kan onthullen.
Hij zal dan kennis maken met de God die hemel en aarde schiep, en zoiemand vindt in de Bijbel die openbaring van Godswege die nodig is om zijn dorst naar God te lessen. Als wij geloven dat God "IS"en dat Hij almachtig is dan is het mogelijk dat Hij Zichzelf aan ons openbaart.
Alleen een dwaas zegt in zijn hart: "Er is geen God"

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 10 feb 2014 23:23

elbert schreef:Natuurlijk wist Hij dat, want dat had Hij ook besloten dat ze dat zouden doen.
Je gaat er nu vanuit dat de mensen van nature niet alleen vleselijk zijn, maar ook nog eens een stukje niet-vleselijk kunnen zijn zodat ze Hem aan zouden nemen. Dat zijn ze van nature (sinds de zondeval) niet.

1 Kor. 2:14 Maar de natuurlijke mens neemt de dingen van de Geest van God niet aan, want ze zijn dwaasheid voor hem. Hij kan ze ook niet leren kennen, omdat ze geestelijk beoordeeld worden.

Daarom hebben we de Heilige Geest nodig (vers 12) die we ontvangen opdat we zouden weten de dingen die ons van God geschonken zijn.

Ik ben het ermee eens dat het niet bij onszelf begint, maar of dat is omdat Hij dat zo besloten heeft, dan kun je er niks aan doen en hoeft Hij het ook niet iemand kwalijk te nemen als ie het niet doet en dat doet Hij wel.
Waar staat dat God besloten heeft dat sommigen niet gered zullen worden?
Ik kan alleen dit vinden:
Rom. 11 Want God heeft hen allen onder ongehoorzaamheid besloten, om Zich over hen allen te ontfermen. ? De Farizeeën worden in eeuwigheid niet vergeven.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 10 feb 2014 23:31

Inderdaad onder andere Romeinen 11: Het uitverkoren deel heeft het verkregen en de anderen zijn verhard.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 feb 2014 23:43

Romeinen 11 gaat over Israël en niet over de heidenen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 10 feb 2014 23:45

Boerin schreef:Ik ben het ermee eens dat het niet bij onszelf begint, maar of dat is omdat Hij dat zo besloten heeft, dan kun je er niks aan doen en hoeft Hij het ook niet iemand kwalijk te nemen als ie het niet doet en dat doet Hij wel.
Waar staat dat God besloten heeft dat sommigen niet gered zullen worden?
Ik kan alleen dit vinden:
Rom. 11 Want God heeft hen allen onder ongehoorzaamheid besloten, om Zich over hen allen te ontfermen. ? De Farizeeën worden in eeuwigheid niet vergeven.

Romeinen 9 is ook wel duidelijk:

15 Want Hij zegt tegen Mozes: Ik zal Mij ontfermen over wie Ik Mij ontferm en zal barmhartig zijn voor wie Ik barmhartig ben.
16 Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt.
17 Want de Schrift zegt tegen de farao: Juist hiertoe heb Ik u verwekt: dat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en dat Mijn Naam verkondigd zou worden op de hele aarde.
18 Dus Hij ontfermt Zich over wie Hij wil, en Hij verhardt wie Hij wil.

Vooral vers 15 is even belangrijk om op te letten. Volgens mij spreekt dat namelijk de visie tegen dat het zou afhangen van onze wil. Gelukkig maar, want zou niet veel goeds betekenen. De natuurlijke mens wìl namelijk helemaal niet! Zij heeft de gedachten van Christus niet, zie de laatste verzen van 1 Kor. 2. Het is bovendien onlogisch. Immers, waarom zouden wij onze oude natuur moeten kruisigen, in het geval dat die best zou willen? Dat zou toch niet eerlijk zijn?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 feb 2014 23:54

Romeinen 9, 10 en 11 zijn tussenhoofdstukken over Israël en hoofdstuk 8 gaat pas verder bij hoofdstuk 12.

Het is Paulus grote verdriet als de man geboren uit de stam van Benjamin te moeten zeggen dat zijn broeders naar het maagschap en naar het vlees tijdelijk terzijde zijn gezet want Israël is tot de wet der rechtvaardigheid niet gekomen omdat zij die zochten niet uit het geloof maar uit de werken der wet en ze zich stootten aan de steen des aanstoots.
En slechts een overblijfsel zou behouden worden.
Hij zegt nog meer, maar beperkt het omdat het zijn bediening niet was.

En daarom zegt hij dat het een verborgenheid was dat de verharding voor een deel over Israël is gekomen tot de volheid der heidenen zal ingaan. En pas dan zal heel Israël zalig worden. Dus gaat hij verder met zich te richten tot de broeders in Rome in hoofdstuk 12 wat aansluit op hoofdstuk 8.

Ik dacht Boerin dat jij dat toch wel wist.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 10 feb 2014 23:54

Jvslooten schreef:Romeinen 9 is ook wel duidelijk:

15 Want Hij zegt tegen Mozes: Ik zal Mij ontfermen over wie Ik Mij ontferm en zal barmhartig zijn voor wie Ik barmhartig ben.
16 Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt.
17 Want de Schrift zegt tegen de farao: Juist hiertoe heb Ik u verwekt: dat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en dat Mijn Naam verkondigd zou worden op de hele aarde.
18 Dus Hij ontfermt Zich over wie Hij wil, en Hij verhardt wie Hij wil.

Vooral vers 15 is even belangrijk om op te letten. Volgens mij spreekt dat namelijk de visie tegen dat het zou afhangen van onze wil.

Waarom neemt Hij Jeruzalem dan kwalijk dat ze niet hebben gewild? Hij wilde hun kinderen vergaren als een hen haar kuikens, maar gij hebt niet gewild.
Het hangt af van God, maar waarom zou God iemand willen verharden als Hij tegelijkertijd wil dat niemand verloren gaat? (1 Tim., er staat niet: bid voor de uitverkorenen)
Ik denk omdat Hij de harten kent en weet wat in de mens is. Sommige harten worden aangetrokken door Zijn Liefde, andere verharden zich. Hij veroorzaakt dat dan door Zijn liefde.
Laatst gewijzigd door Boerin op 11 feb 2014 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 feb 2014 23:57

Vooral vers 15 is even belangrijk om op te letten. Volgens mij spreekt dat namelijk de visie tegen dat het zou afhangen van onze wil. Gelukkig maar, want zou niet veel goeds betekenen. De natuurlijke mens wìl namelijk helemaal niet! Zij heeft de gedachten van Christus niet, zie de laatste verzen van 1 Kor. 2. Het is bovendien onlogisch. Immers, waarom zouden wij onze oude natuur moeten kruisigen, in het geval dat die best zou willen? Dat zou toch niet eerlijk zijn?

Romeinen 9,10 en 11 kun je niet vergelijken met 1 Kor. 2 waar het over de heidenen gaat.
Vers 15 is ook gericht tegen Mozes en een citaat uit Ex 33 vers 19. Wij hebben niets met een Farao te maken gehad en zullen er ook niets mee te maken krijgen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 10 feb 2014 23:58

Wilsophie schreef:Romeinen 9, 10 en 11 zijn tussenhoofdstukken over Israël en hoofdstuk 8 gaat pas verder bij hoofdstuk 12.

Het is Paulus grote verdriet als de man geboren uit de stam van Benjamin te moeten zeggen dat zijn broeders naar het maagschap en naar het vlees tijdelijk terzijde zijn gezet want Israël is tot de wet der rechtvaardigheid niet gekomen omdat zij die zochten niet uit het geloof maar uit de werken der wet en ze zich stootten aan de steen des aanstoots.
En slechts een overblijfsel zou behouden worden.
Hij zegt nog meer, maar beperkt het omdat het zijn bediening niet was.

En daarom zegt hij dat het een verborgenheid was dat de verharding voor een deel over Israël is gekomen tot de volheid der heidenen zal ingaan. En pas dan zal heel Israël zalig worden. Dus gaat hij verder met zich te richten tot de broeders in Rome in hoofdstuk 12 wat aansluit op hoofdstuk 8.

Ik dacht Boerin dat jij dat toch wel wist.

Ja, maar ik begrijp die tekst niet helemaal. Wie is allen? Ik dacht eerst dat God ze persé moest verblinden zodat de heidenen gered konden worden en daarna iedereen, maar dat lijkt me wel erg stug, want hun aanneming zal leven uit de doden zijn, dus als ze Hem toen wel aan hadden genomen was het denk ik alleen maar tot zegen van de rest geweest.
Zach91

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 feb 2014 00:01

Waarom neemt Hij Jeruzalem dan kwalijk dat ze niet hebben gewild? Hij wilde hun kinderen vergaren als een hen haar kuikens, maar gij hebt niet gewild.
Het hangt af van God, maar waarom zou God iemand willen verharden als Hij tegelijkertijd wil dat niemand verloren gaat? (1 Tim., er staat niet: bid voor de uitverkorenen)
Ik denk omdat Hij de harten kent en weet wat in de mens is.

Ach Boerin je onderscheidt toch wel de uitspraken over het volk dat God ontrouw is geworden en de heidenen?
Je kent toch het plan met de 12 stammen? Lees Romeinen 9, 10 en 11. Uitsluitend over het Joodse volk.
Daarom is toch het heil naar de heidenen gegaan omdat zij de Here Jezus verworpen hebben.
Pas als de volheid der heidenen is ingegaan gaat het plan met de 12 stammen weer verder.
Rom 9 vers 30 -33.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 feb 2014 00:02

Ja, maar ik begrijp die tekst niet helemaal. Wie is allen? Ik dacht eerst dat God ze persé moest verblinden zodat de heidenen gered konden worden en daarna iedereen, maar dat lijkt me wel erg stug, want hun aanneming zal leven uit de doden zijn, dus als ze Hem toen wel aan hadden genomen was het denk ik alleen maar tot zegen van de rest geweest.

Welke tekst bedoel je?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 feb 2014 00:05

Byte schreef:Hij is het die ons trekt met zijn Liefde, Geest en Woord.
Dus als iemand roept vandaag mag ik voor Hem kiezen, dan hoort hij het Woord.
(en komt er achter dat hij eerst gekozen is)
En door het geloof ontvangt men de Heilige Geest.
Inderdaad. God werkt niet alleen door Geest, maar ook door Woord. En als wij het Woord mogen horen dan is dat niet toevallig hoor! Ook dat hoort bij de genadige verkiezing Gods. Ook de Geest werkt heel vaak middelijk. En is het Jezus zelf niet Die Zijn discipelen uitzend om het Evangelie te brengen bij alle volken? Terecht mogen ze zeggen, geloof en u zúlt zalig worden!

Byte schreef:Desondanks kan de persoon wel de keuze maken om Hem en Zijn Woord te verwerpen, zich te verzetten tegen de H.G. (je eigen keuze, vrije wil, verantwoordelijkheid noem het hoe je het wil maar niet de wil van God )
Inderdaad. Sterker nog, van nature doen we niet anders. Het verwerpen van de Geest zit in ons hart. En het is waar, Hij staat aan de deur en Hij klopt. Maar vergeet niet dat Hij òòk de sleutelen Davids heeft! Dat Hij het is die opent wat niemand openen kan, en sluit wat niemand sluiten kan. Hij is waardig om te openen en Zijn Geest uit te zenden naar waar Hij wil. En dat doet Hij ook!

Byte schreef:Maar anyway we zijn het eens over het begin, dat komt niet bij mijzelf vandaan :wink:
Wat er wel bij mij vandaan kwam hebben we het maar niet over da's niet veel goeds :(
Zo is het echt hoor.. van nature hebben we God er liever niet bij. Dan zijn onze oren vet en onze ogen zwaar. Ik las een tijdje terug een interview met een atheïst, en toen vroegen ze aan 'm of hij zelf een aanleiding kon bedenken waardoor hij in God zou gaan geloven. Nou daar wist hij wel wat op hoor: als God een boodschap in de lucht zou schrijven, of als Hij Zijn stem zou laten klinken.. ja, dan zou hij het wel geloven. 's avonds toen ik in mijn bijbel las moest ik opeens aan die man terug denken. Ik las Johannes 12 vers 28: "Er kwam dan een stem uit de hemel: En Ik heb Hem verheerlijkt en Ik zal Hem opnieuw verheerlijken." Eventjes dacht ik, was die man er maar bijgeweest. Totdat ik vers 29 las: "En de menigte zij: het was een donderslag." En toen dacht ik, ja, zo triest is het nou gesteld met ons. Zelfs als de Hemel zich opent en God rechtstreeks tot ons spreekt zeggen we gewoon glashard: volgens mij was het het onweer. Als we niet opnieuw geboren worden komt het echt niet goed!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 feb 2014 00:24

Boerin schreef:Waarom neemt Hij Jeruzalem dan kwalijk dat ze niet hebben gewild?
Je bent niet de eerste met die vraag.. kijk maar wat Paulus schrijft :wink:

19 U zult dan tegen mij zeggen: Wat heeft Hij dan nog aan te merken? Want wie heeft Zijn wil weerstaan? (Rom. 9)

Boerin schreef:...maar gij hebt niet gewild.
Ja. God heeft recht op ieder mensenleven Boerin. Ieder leven komt Hem toe. ..maar gij hebt niet gewild. En Ja, dat mag God hen schuldig rekenen. Want God heef zijn genade aangeboden aan álle mensen. En ja, het is ook waar: de natuurlijke mens kán zich niet wenden tot God. Maar nog veel meer geldt, dat de natuurlijke mens zich niet wil wenden tot God. Niemand kan later tot God zeggen: maar U hebt mij niet uitverkoren. God zal zeggen: jij hebt niet gewild, en dan heeft Hij gelijk. Door onwil gaat men verloren, of door genade wordt met aangenomen. Meer wegen zijn er niet.

Boerin schreef:Waarom zou God iemand willen verharden als Hij tegelijkertijd wil dat niemand verloren gaat? (1 Tim., er staat niet: bid voor de uitverkorenen)
Volgens mij is het niet echt dat God specifiek mensen verhard, maar meer dat Hij ze overgeeft aan de verharding waar ze zichzelf in begeven hebben, zoals een varken wentelt in het slijk. Ze worden niet door God in het slijk geduwd, nee ze kiezen er zelf voor. Overigens was ik eerder vandaag al in gegaan op 1 Timotheüs, als je een paar pagina's terug kijkt kun je het vast nog wel vinden. :wink:

Ik denk omdat Hij de harten kent en weet wat in de mens is. Sommige harten worden aangetrokken door Zijn Liefde, andere verharden zich. Hij veroorzaakt dat dan door Zijn liefde.
Heeft Hij dan het ene hart beter dan het andere geschapen? Dan zou het dus in facto op hetzelfde neerkomen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 feb 2014 00:35

Het verharden betreft Israël

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 11 feb 2014 01:44

Jvslooten schreef:Heeft Hij dan het ene hart beter dan het andere geschapen? Dan zou het dus in facto op hetzelfde neerkomen.

Ik geloof dat dat een gevolg is van de zondeval en dat de duivel er zaad tussen had gezaaid.
Er kwam een mix toen die natuur van de duivel met de mens die naar Gods beeld geschapen was mixte en daaruit kreeg je Abel die rechtvaardig was en Kain niet.
Zach91

Terug naar “[Religie] - Open forum”