Kameel of kabel; naainaald of kleine, smalle stadspoort.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Re: Kameel of kabel; naainaald of kleine, smalle stadspoort.

Berichtdoor ineke-kitty » 03 feb 2014 13:47

Men gaat hier maar even aan voorbij dat ALLE Hebreeuwse letters, en ook ALLE sluitletters, elk een eigen getalswaarde hebben.
En elke Hebreeuwse letter [ vormt zich] als deze letter wordt uitgesproken, tot een begrip.
Zo heeft dus elke letter een getal EN vormt ook elke letter ook een bepaald begrip.
Dit is niets bijzonders, omdat dit in de Hebreeuwse taal nu eenmaal opgesloten zit.
Ook in het Grieks en in het Latijn heeft elke letter [ en ook de sluitletters] een getalswaarde.

Zo is de Koph het getal 100 en de betekenis = het Oog van de Naald.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 feb 2014 13:48

Het is echter niet aan te raden om "geheime" betekenissen in de Bijbel te willen lezen, welke er gewoon domweg niet zijn.
Absoluut ik houd mij ook verre van Kabbalisme.
Ik weet niet wat "geheime" betekenissen zijn, die ken ik niet.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 feb 2014 13:49

Wilsophie schreef: Nou nou nou... Handelingen 4 vanaf vers 13....."ziende de vrijmoedigheid van Petrus en Johannes en vernemende dat zij ongeleerde en slechte mensen waren,.....

Als je je inderdaad op één vertaling richt staat dat er inderdaad.
In vrijwel alle vertalingen die ik in mijn bezit heb staat er echter "eenvoudig".
Grappig dat je voor wat betreft de getalssymbolieken kritischer lijkt te lezen dan voor wat betreft de "normale manier" van Bijbellezen...

antoon

Berichtdoor antoon » 03 feb 2014 13:50

Nou nou nou... Handelingen 4 vanaf vers 13....."ziende de vrijmoedigheid van Petrus en Johannes en vernemende dat zij ongeleerde en slechte mensen waren,.....

Ik spreek even niemand naar de mond, ook heb ik niet alles voorgaande gelezen, toch keken de z.g.n. geleerden neer op ongeletterden ze hadden er ook een scheldwoord voor. uiteraard deden zij dat niet allemaal.

ook niet alles hier gelezen, maar dat 90 niet kon lezen komt onwaarschijnlijk over. de topic had al over kunnen zijn toen iemand met een duidelijk verhaal over Jezus kwam en wat hij bedoelde, afijn we zijn van de straat, he toepasselijk
Laatst gewijzigd door antoon op 03 feb 2014 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 03 feb 2014 13:51

Wilsophie schreef:Inderdaad de topicopener heeft het over een smalle stadspoort, maar de betr. tekst heeft het daar totaal niet over.
Ik lees in mijn overzicht van het alfabeth in het Hebreeuws dat de kof en het oog van de naald de betekenis is van een getal, dus resp. 100 en de 3. En getalssymboliek kun je onzin noemen, maar dan moet je je maar met het poortje bezig houden want het oog van de naald en de kameel zijn getallen.
De 144.000 is juist geen symboliek dat zijn letterlijk 12.000 mensen uit bepaalde stammen.
Het getal 490 is zeer interessant maar off topic.

Het kan heel goed zijn dat die uitleg ook klopt, maar die letterlijke kameel en die naald spreken meer tot mijn verbeelding. Zelfs als ik er een uitleg van lees snap ik ‘m niet.
http://www.pdh-ministries.org/weblog/un ... n-dommele/
Er bleek ook een uitdrukking te zijn toen van een olifant en een naald en volgens mij is een olifant geen letter.
Misschien heeft het een dubbele betekenis voor degenen die zoiets wel aanspreekt.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 feb 2014 13:51

ineke-kitty schreef:Men gaat hier maar even aan voorbij dat ALLE Hebreeuwse letters, en ook ALLE sluitletters, elk een eigen getalswaarde hebben.
En elke Hebreeuwse letter [ vormt zich] als deze letter wordt uitgesproken, tot een begrip.
Zo heeft dus elke letter een getal EN vormt ook elke letter ook een bepaald begrip.
Dit is niets bijzonders, omdat dit in de Hebreeuwse taal nu eenmaal opgesloten zit.
Ook in het Grieks en in het Latijn heeft elke letter [ en ook de sluitletters] een getalswaarde.

Grappig dat je ook wel eens hebt geprobeerd uit te leggen dat 100 het voorhangsel betekend...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 feb 2014 14:04

Zeker grappig. Gelukkig is de Bijbel niet alleenlijk voor cijferfanatici.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 03 feb 2014 14:05

Wilsophie schreef:Nou nou nou... Handelingen 4 vanaf vers 13....."ziende de vrijmoedigheid van Petrus en Johannes en vernemende dat zij ongeleerde en slechte mensen waren,.....

Misschien een keer zelf echt Hebreeuws en Grieks leren lezen..(of 17e eeuws Nederlands, waar "slecht" de nogal neutrale betekenis "eenvoudig" heeft...)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 feb 2014 14:22

ineke-kitty schreef:Men gaat hier maar even aan voorbij dat ALLE Hebreeuwse letters, en ook ALLE sluitletters, elk een eigen getalswaarde hebben.

Ik vind het ook onbegrijpelijk, het lijkt wel of ik met hekserij bezig ben.
Het is notabene de taal van God die Eén in Wezen is. Het begint al met een getal.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 feb 2014 14:25

schelpje3 schreef:Zeker grappig. Gelukkig is de Bijbel niet alleenlijk voor cijferfanatici.

Zeker niet, maar blijkbaar moet je volgens blijblij het woord "slecht" en ook ongeleerdheid weer anders lezen.
Gooi het maar in mijn petje. Chapeau!

Het is altijd jammer dat als je iets wilt leren over de getallen die de taal nu eenmaal met zich meebrengen dat er dan cijferfanatici van wordt gemaakt.
Nonsens natuurlijk ,want ik was heel slecht op school in Handelskennis e.d. Boekhouden...
Ik ben blij dat er mensen zijn die daar goed in zijn.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 feb 2014 14:28

blijblij schreef:Misschien een keer zelf echt Hebreeuws en Grieks leren lezen..(of 17e eeuws Nederlands, waar "slecht" de nogal neutrale betekenis "eenvoudig" heeft...)

Lieve schat, ik ben 66 en heb dat achter mij gelaten. En misschien kunnen sommigen ook eens goed de nederlandse taal leren schrijven. Maar ik ga ervoor dat "slecht" de betekenis van "eenvoudig" heeft, want dat verandert niets aan het verhaal van Handelingen 4 BlijBLij.
Is je hartje echt blijblij? En is Jezus een vriend van blijblij?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 feb 2014 14:31

k spreek even niemand naar de mond, ook heb ik niet alles voorgaande gelezen, toch keken de z.g.n. geleerden neer op ongeletterden ze hadden er ook een scheldwoord voor. uiteraard deden zij dat niet allemaal.

ook niet alles hier gelezen, maar dat 90 niet kon lezen komt onwaarschijnlijk over. de topic had al over kunnen zijn toen iemand met een duidelijk verhaal over Jezus kwam en wat hij bedoelde, afijn we zijn van de straat, he toepasselijk

Ik spreek even niemand naar de mond? Ik spreek nooit iemand naar de mond en het is jammer dat je niet alles leest, want dan haal je dingen aan die niet van toepassing zijn, wat bedoel je met 90 die niet konden lezen?
En wat bedoel je met van de straat zijn?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 03 feb 2014 14:31

StillAwake: " grappig dat je ook wel eens hebt geprobeerd uit te leggen dat 100 het voorhangsel betekent" [ met een T].

100= GELOOF; Ingaan in het Koninkrijk der hemelen [ 99 schapen, plus 1 schaap; Matth. 18:12 e.v.; 19:24] en: Poort, Deur, en Voorhangsel inderdaad.
Het getal 100 heeft dus meerdere betekenissen, net zoals de Gimel met de getalswaarde 3.
De betekenis van het woord Gimel is: Kameel, Spenen, Beloond worden, Uitspruiten.

Elk woord en elke letter staat op die plaats die de Heer bedoeld heeft.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 feb 2014 14:33

Wilsophie schreef:Zeker niet, maar blijkbaar moet je volgens blijblij het woord "slecht" en ook ongeleerdheid weer anders lezen.

Het is altijd jammer dat als je iets wilt leren over de getallen die de taal nu eenmaal met zich meebrengen dat er dan cijferfanatici van wordt gemaakt.
Nonsens natuurlijk ,want ik was heel slecht op school in Handelskennis e.d. Boekhouden...
Ik ben blij dat er mensen zijn die daar goed in zijn.

Ik zeg niet dat bepaalde getallen geen bijzondere betekenis hebben, dat hebben ze nl. wel!
Het getal 7 is daar een goed voorbeeld van.
Maar het gepuzzel van sommige hier die werkelijk overal een cijfer in terugzien, gaat mij veel te ver en is van nul en geen betekenis.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 03 feb 2014 14:35

Wilsophie schreef:Zeker niet, maar blijkbaar moet je volgens blijblij het woord "slecht" weer anders lezen.

Jazeker, want "slecht zijn" staat er niet. (en bedoelt de SV ook niet)
Het woord "slecht" had in de 17e eeuw een andere betekenis, namelijk: eenvoudig.
Er staat dus (zoals alle andere vertalingen ook hebben) "eenvoudige en ongeletterde mannen"
Dat staat er ook in het Grieks. De vertaling van de SV/ het woordgebruik van de SV past in dit geval dus niet meer bij ons huidige taalgebruik.

Dus is het onzin om te stellen dat hier staat dat Petrus en Johannes "slechte en ongeletterde mannen" genoemd worden.

Terug naar “[Religie] - Open forum”